Toon posts:

voice en data over zelfde cat5 kabel

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
De blaren staan inmiddels letterlijk op mijn handen van het kabeltrekken. Het geval wil dat ik vanaf de meterkast een PVC pijp heb lopen waar voorheen alleen de telefonie kabel doorliep. Deze heb ik een jaar geleden aangepast, zodat er ook een tv-kabel aansluiting doorloopt. Niks aan de hand, ging prima.

Opzet : modem/router in de meterkast, mediacenter in de woonkamer.

Na veel getwijfel, dLAN gepruts en Wifi gemekker, wil ik toch een 100mbit verbinding naar mijn mediacenter hebben (voor kopieren iso's etc), dus vanaf de meterkast. Dus ik heb alle kabels eruit getrokken, trekveer gepakt, 3 kabels (cat5, telefoonkabel en tv-kabel) eraan gehangen en trekken maar.. tot 2x aan toe loopt de boel ergens vlak bij het einde van de PVC buis vast, waardoor ik de boel noodgedwongen kapot moet trekken... Blijkbaar is 3 kabels iets teveel voor deze pijp....

Nu bedacht ik me dat niet alle aders van cat5 worden gebruikt. Dus ik kan 1 paar gebruiken voor de telefoon. Heeft iemand hier ervaringen mee ? (stabiliteit, storing etc). Het gaat er mij puur om dat ik in de huiskamer een aansluiting heb voor zowel netwerk, als voor telefonie.

• kalizec
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20-12-2025
Bij mij thuis heb ik op drie locaties verschillende dingen gecombineerd.

Heb een CAT5 kabel waar drie telefoonsignalen over heen lopen.
Heb een CAT5 kabel waar 100Mbit Full Duplex Ethernet overheen loopt en twee telefoonsignalen
Heb een CAT5 kabel waar 2x 100Mbit Full Duplex Ethernet overheen loopt.

Kort door de bocht, ja het kan prima. Kwestie van de juiste paren uitkiezen en goed opletten met het knijpen van stekkertjes.

Core i5-3570K/ASRock Z75 Pro3/Gigabyte Radeon HD7850/Corsair XMS3 2x4GB/OCZ Vertex2 64GB/3x640GB WD Black/24" B2403WS Iiyama x2/Nec 7200S

Verwijderd

Topicstarter
kalizec schreef op maandag 03 maart 2008 @ 21:17:

Heb een CAT5 kabel waar 100Mbit Full Duplex Ethernet overheen loopt en twee telefoonsignalen

Kort door de bocht, ja het kan prima. Kwestie van de juiste paren uitkiezen en goed opletten met het knijpen van stekkertjes.
Dan ga ik nog 1 poging wagen !!! :) Blaren zijn doorgeprikt, ga het nu nog een keer proberen...

Verwijderd

Topicstarter
Eigenwijs als ik was, toch nog een keertje geprobeerd. De telefoon en cat5 kabel als eerste vast gemaakt, en de CAI kabel 20cm later.. De boel regelmatig ingespoten met teflon grease ( voor smeren ketting van motor) en ging er nu als een speer doorheen !!! Dus terug naar plan A :)

In ieder geval bedankt voor de reactie !

Verwijderd

Topicstarter
heerlijk he, gewoon Ethernet over CAT5 :P dLan en Wifi is leuk voor normaal gebruik, maar grote hoeveelheden data kopieren, dan is een kabeltje wel lekker :)

• A3-D
  • Registratie: Januari 2000
  • Nu online
kalizec schreef op maandag 03 maart 2008 @ 21:17:

Dus als ik het goed begrijp kun je met 1 cat5E kabel zowel telefoon, welke nu verbonden is middels een RJ11 connector, als een ethernetverbinding maken?

Ik zoek me gek naar een aansluitschema omdat ik overal lees dat het zelf maken van een UTP kabel je ook daadwerkelijk 8 aders moet gebruiken (wat dus niet zo is als ik jouw reactie lees).

Ik ben namelijk vandaag ook bezig geweest en heb dus ook letterlijk de blaren op mijn duimen staan en krijg er geen trekveer doorheen. Ik zou dan gewoon de reguliere telefoonwandcontactdoos kunnen vervangen (door deze wcd) en een extra ethernetaansluiting maken op de huidige bekabeling zodat ik geen extra kabel hoef te trekken??

Volgens mij kan ik dan toch ook gewoon een RJ11 connector in die RJ45 wcd stoppen als ik maar de juiste bekabeling aanhou?

[ Voor 15% gewijzigd door A3-D op 03-05-2008 01:32 ]

EV Skoda Enyaq | cv Wallbox Pulsar Plus V6.7.36 | PV 4720WP Zuid | PIB 2 x Marstek Venus E 5.12 kWh V157.3 - CT003 V118 | Landis+Gyr E360 SMR5.0 | Tibber

Pagina: 1