Toon posts:

Pentium D805 vertoont kuren

Pagina: 1
Acties:
  • 152 views

Verwijderd

Topicstarter
Hoi,

ik heb bijna een jaar geleden een budgetvriendelijke pc gekocht, met een ASUS P5VD1-X moederbord en een Pentium D805 (2.66GHz) erop. Inmiddels zit daar nu 2x1GB DDR geheugen bij. Nu liep dat allemaal prima, ik ben niet (meer) van de veeleisende applicaties, maar sinds kort merk ik dat de prestaties van m'n CPU hard achteruit hollen. Dat prestatie-index ding van Vista (Ultimate) is op het punt van de processor aanzienlijk gedaald (van >3.5 naar 3.0). Ook merk ik dat a) de processor extreem snel 100% belast wordt, b) de temperatuur van de CPU zeer onvriendelijk wordt (stijgt al vrij snel naar > 90°, in 'rust' is het 70°) en het systeem wordt bij deze hogere temperaturen ook instabiel.

Ik heb inmiddels Vista opnieuw geinstalleerd, maar hij lijkt er alleen maar langzamer op te worden. Ook heb ik de BIOS al gereset (zowel met het jumpertje als via BIOS zelf).

CPU-Z report:
http://www.funji.net/cpuz.htm

Screenshot van SpeedFan:
Afbeeldingslocatie: http://img244.imageshack.us/img244/6603/speedfandumpri9.jpg

Heeft iemand misschien een idee wat er aan de hand is? Als er meer informatie nodig is, geef ik die graag.

BVD

• kalizec
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20-12-2025
Klinkt mij in de oren als een temperatuur probleem dat veroorzaakt wordt doordat eea niet goed gekoeld meer wordt. Dat kan van alles zijn, defecte CPU-fan, verstopte CPU-fan, airflow-probleem in de kast, kabels voor de CPU-fan, stof, vuil of andere blokkades voor de kast-intake en outtakes fans, etc.

Hoe dan ook, kast open maken en controleren waar de boel niet goed meer loopt.

Core i5-3570K/ASRock Z75 Pro3/Gigabyte Radeon HD7850/Corsair XMS3 2x4GB/OCZ Vertex2 64GB/3x640GB WD Black/24" B2403WS Iiyama x2/Nec 7200S

Verwijderd

Topicstarter
Dat ga ik zometeen doen, maar betekent dat ook echt een verlies van capaciteit of alleen instabiliteit?

Edit: Nog een aanvullende vraag - is het, met een budget van laten we zeggen 300 euro voor moederbord (met on-board audio en netwerk) verstandig om te upgraden? En dan was ik met name geinteresseerd in de Core 2 Duo E8400

[ Voor 52% gewijzigd door Verwijderd op 03-03-2008 18:18 ]

• kalizec
  • Laatst online: 20-12-2025
Je CPU klokt automatisch terug om zichzelf te beschermen tegen oververhitting. Dat merk je in performance. Als je de koeling weer op orde krijgt verdwijnt de performance-hit ook weer.

Core i5-3570K/ASRock Z75 Pro3/Gigabyte Radeon HD7850/Corsair XMS3 2x4GB/OCZ Vertex2 64GB/3x640GB WD Black/24" B2403WS Iiyama x2/Nec 7200S

• dion_b
  • Laatst online: 12:02

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Kom op zeg... op GoT verwachten we dat je zelf inzet toont voor je een topic opent. Als je een te hoge CPU temp hebt en last hebt van thermal throttling is het toch niet teveel gevraagd om zelf even de kast open te halen en te kijken naar de airflow voordat je een topic opent :?

Dicht wegens geen eigen opzoek- en uitprobeerwerk.

Oslik blyat! Oslik!

Dit topic is gesloten.