beeld van beamers. compatible, native en max :S ?

Pagina: 1
Acties:

• engelbertus
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 08-02 21:49
ik was eens wat aan het rondkijken op marktplaats op het gebied van beeld ( dus harddisk recorrder en beamers en zo) en zag dat er soms best schappelijke prijzen worden egvraagd.
voor de harddiskrecorders heb ik niet zoveel vragen, behalve dat het wel handig is als je een beetje netjes beeld eruit krijgt, en dus is hdmi wel een vereiste, en graag 1080 p, of tenminste goeie upscaling. het feit dat je op marktplaats voor minder kan kopen betekent niet dat je meteen de oude troep van een ander moet kopen, dus vandaar dat ik hdmi wel een vereiste vond. analoge signaaloverdracht of lage resoluties zijn niet echt op de tweakers toekomst voorbereid.

maar over beamers en zo heb ik toch wel wat vragen.
er staat vaak bij 29 dB of zo, ik weet dat dat het lawaai is dat zon ding maakt, maar wat moet ik me er bij voorstellen? is dat hinderlijk in de kamer ? wat is een acceptabel nivo? ( in dB)

ook het verschil tussen dlp 2*dlp ( met meerdere kleurwielen), lcd en bijvoorbeeld 3*lcd roept enkele vragen op.

wat is nu beter. is meer kleurwielen altijd beter? is 3lcd altijd beter? of zijn er belangrijker factoren, of is iets bijvoorbeeld achterhaald?

ook de resolutie kom ik niet helemaal uit.
vaak staat er bij"compatible: en dan een aantal invoerresoluties. zoals pal ntsc of 480 p 720i 1080i
ik begrijp hieruit dat niet elke beamer overweg kanmet hogere resoluties? en die dus ook niet kan "downscalen" ? is daar dan aan de kant van de afspeelapparatuur iets aan te doen, of heeft een decodr, of dvdspeler geen instelling om bijvorbeeld te kiezen voor maximaal 720p?

veder staat dan bij de weergave vaak ook een resulutie, uitgedrukt in resoluties die bij pc's gangbaar zijn ( vga, svga, xga 600*800 1024*1200) dit zijn dan de native resoluties van de dlp/lcd schermpjes die het beeld moeten verzorgen.als ik me niet vergis, en is het zo dat het het mooist is als je die dus op de native resolutie aanstuurt.
dan heb je met vga etc wel eenprobleem als je 720p wilt laten zien? en zijn die bemaer dus op zijnmooist als je ze aansluit op een pc??

het beeld van een 720p input wordt danomgezet.. naar wat?
opegrekt? of krijg je gewoon een stukje zwart links en rechts?

verder staat er dan ook nog bij de maximale resolutie.. hoe moet ik dat dan zien. als de natve resolutie lager is dan de max resolutie.. wat is er dande maximale resolutie als je het toh niet beter kunt weergeven dan de natve rsolutie?
het heeft toch geen zin om bijvoorbeeld een bron te hebben van 720 p, dat te "upscalen" naar de maximale resolutie, en dan vervolgens weer om te zetten naar de native rsolutie via interpolatie? dan heeft die maximale resolutie dus eigenlijk helemaal geen nut?
en kun je beter meteen van 720p naar de native resolutie scalen/interpoleren?

heeft iemand daar een voorbeeld van ?

anders kan ik wel op marktplaats kijken, maar weet ik niet wat ik in huis haal en dan heb je niks aan leuke prijsjes

• Dr. Strangelove
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 00:00
Ik heb niet op al je vragen antwoord, maar ik zal mijn best doen. Alles uitgaande van mijn eigen beamer, een Panasonic AX200.
engelbertus schreef op maandag 03 maart 2008 @ 17:18:
er staat vaak bij 29 dB of zo, ik weet dat dat het lawaai is dat zon ding maakt, maar wat moet ik me er bij voorstellen? is dat hinderlijk in de kamer ? wat is een acceptabel nivo? ( in dB)
Geen idee wat het niveau van mijn beamer is, maar met de lamp in eco mode en op Cinema 2 stand (beste beeldkwaliteit, je moet daarbij wel enigszins verduisteren) is het ding fluisterstil zoniet onhoorbaar. Hij staat op een plank ruim een meter boven mijn hoofd. Mijn PS3 en HTPC overstemmen hem, die staan 1,5 meter ver weg. Geen van alle apparaten is hoorbaar bij een normale dialoogscene op normaal luisterniveau (ja, dat is subjectief ;) ).
ook het verschil tussen dlp 2*dlp ( met meerdere kleurwielen), lcd en bijvoorbeeld 3*lcd roept enkele vragen op.

wat is nu beter. is meer kleurwielen altijd beter? is 3lcd altijd beter? of zijn er belangrijker factoren, of is iets bijvoorbeeld achterhaald?
Mijn beamer is LCD. Dat wordt door sommigen bekritiseerd doordat je de pixels zou zien, maar op een scherm van 2,2 meter breed op 3,3 meter afstand is het beeld zeer plastisch, geen pixels te zien. Panasonic gebruikt Smoothscreen hiervoor, wat m.i. nauwelijks ten koste van de scherpte gaat.
ook de resolutie kom ik niet helemaal uit.
vaak staat er bij"compatible: en dan een aantal invoerresoluties. zoals pal ntsc of 480 p 720i 1080i
ik begrijp hieruit dat niet elke beamer overweg kanmet hogere resoluties? en die dus ook niet kan "downscalen" ? is daar dan aan de kant van de afspeelapparatuur iets aan te doen, of heeft een decodr, of dvdspeler geen instelling om bijvorbeeld te kiezen voor maximaal 720p?
Een beetje leuke HT beamer is tegenwoordig 1280x720. Alle resoluties daaronder (480/576) worden geupscaled. Resoluties daarboven worden gedownscaled. Dit geldt voor zowat alle beamers overigens. Je kan de up/downscaling ook laten doen door je DVD-speler of receiver. Of dat betere resultaten oplevert dan het door de projector te laten doen hangt af van de scalers in de apparaten. Scalers in projectoren en TVs zijn meestal vrij mwoah. Een goede DVD-speler (+500 euro) doet het over het algemeen beter.
veder staat dan bij de weergave vaak ook een resulutie, uitgedrukt in resoluties die bij pc's gangbaar zijn ( vga, svga, xga 600*800 1024*1200) dit zijn dan de native resoluties van de dlp/lcd schermpjes die het beeld moeten verzorgen.als ik me niet vergis, en is het zo dat het het mooist is als je die dus op de native resolutie aanstuurt.
Zie boven. HD (720p/1080i/1080p) materiaal ziet er uiteraard stukken beter uit dan SD materiaal (PAL/NTSC oftewel 576/480i/p).
dan heb je met vga etc wel eenprobleem als je 720p wilt laten zien?
Waarom? De meeste videokaarten/drivers laten je wel een beeld van 1280x720 uitzenden.
en zijn die bemaer dus op zijnmooist als je ze aansluit op een pc??
Nee, het gaat om de resolutie, maakt niet uit of die nu uit een DVD-speler, console, PC of blu-ray speler komt.
het beeld van een 720p input wordt danomgezet.. naar wat?
opegrekt? of krijg je gewoon een stukje zwart links en rechts?
Dat is afhankelijk van je instellingen. Net als op je TV kan je ervoor kiezen om te stretchen, rekken, zoomen etc. De meeste HT beamers zijn 16:9 dus gemaakt voor widescreen materiaal. Als je er 4:3 materiaal op afspeelt kan je kiezen om dat te stretchen of gewoon met zwarte balken aan de zijkant te laten zien.
verder staat er dan ook nog bij de maximale resolutie.. hoe moet ik dat dan zien. als de natve resolutie lager is dan de max resolutie.. wat is er dande maximale resolutie als je het toh niet beter kunt weergeven dan de natve rsolutie?
Maximale resolutie refereert meestal aan het inputsignaal. Mijn beamer accepteert max 1080p maar zal dat downscalen naar zijn native resolutie van 720p. Als je een beamer met een native res hebt, dan kan het best zijn dat hij nog steeds een hele hog max res heeft. Daar heb je dan achter weinig aan, want je ziet nooit meer dan de native res.
het heeft toch geen zin om bijvoorbeeld een bron te hebben van 720 p, dat te "upscalen" naar de maximale resolutie, en dan vervolgens weer om te zetten naar de native rsolutie via interpolatie? dan heeft die maximale resolutie dus eigenlijk helemaal geen nut?

en kun je beter meteen van 720p naar de native resolutie scalen/interpoleren?
Zie boven.

These are my principles. If you don't like them, I have others.

• engelbertus
ja ik had al een en ander gevonden hierover.
maximale resolutie is dus de maximale resolutie waarnaar de beamer het inkoemnde signaal kan omzetten. zal met de rekenkracht of zo te maken hebben.

dat beeld kan hij vervolgens direct op de native lcd/dlp schermpjes afbeelden.

het beeld dat je ziet is dan een uitsnede van de maximale resolutie. wat er niet op past valt dus weg.
je kunt bij veel beamers dan zelf bepalen welke uitsnede je wilt weergeven "pan" ook hebben sommige beamers de mogelijkheid om bijvoorbeeld op het beeld in te zoomen, of er voor te kiezen het beeld "passend" te maken, dat kan op 2 manieren, door het beeld zo te maken dat een deel wegvalt en er geen zwarte balken naast of onder het beeld komen, of door juist het hele beeld te verkleinen zodat er wel zwarte balken naast of onder zichtbaar worden.
als laatst kunnen ze soms het beeld uitrekken in de hoogte of de breedte, en dan krijg je dus dikke mannetjes als 4:3 weergeeft op 16:9

wat ik bedoelde met Probleem als je vga-beeld wilt weergeven op een 720p beamer.

het nadeel ven zoomen en strectchen tov een uitsnede of pan functie is dat je niet op de native resolutie weergeeft, en dan moet er dus geinterpoleerd worden, of geupscaled /downscaled, en dat zorgt natuurlijk nooit voor een scherpe weergave bij bijvoorbeeld data. bij video is het nog niet zo erg, maar et is wel weer zonde van je 720 ingangssignaal.

het nadeel bij dlp is geloof ik weer het rainbow effect, dus zo heft alles wel een nadeel.
maar volgens mij is 16:9 voor home theater wel beter dan 4:3 ivm het aanbod in films. voor computerwerk heb je gelijk, je kunt op de meeste pc's wel breedbeeld zowel als normaal beeld uit sturen.

het s denk ik wel zo dat 3 lcd betere resultaten heeft qua kleurweergave dan met 1 lcd, maar wat nu exact het verschil is van meer of minder kleurwielen en sneller draainde wielen of langzamer draaiende bij dlp ben ik nog erg benieuwd naar.

ik heb bijvoorbeeld 2 sonys gezien de eerste vond ik nog veel te duur ( 1200 euro vraagrijs, naar mijn idee nog te veel voor mij) maar die was wel hd ready, en 16:9 en 3 lcd. en een andere sony, die 1 lcd heeft een maar 800 *600 voor een stuk minder. ook dell heeft wel leuke beamers, del mp2300 met 2300 lumen en 2000:1 contrast en 1024*786 of zo . maar die was ook al weer ardig aan de prijs als ik het vergelijk met nieuwe benq beamers.

iemand nog een wijs advies over merken qua sony, dell en benq?
is 800*600 voor tv en film ook genoeg, en bijvoorbeld af te raden als alternatief voor je computerbeeldscherm ( dus om te internetten en te lezen, ik bedoel er geen presentaties mee daar is het denk ik wel acceptabel voor als je er bij het maken van de presentatie rekening mee houd, ne geen kleine letters gebruikt.)

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20:42

JvS

Ik heb hem zelf ook

koop een beamer met de resolutie 1280x720 als je hem voor films wil gebruiken. Hoger is ERG duur (en niet perse nodig, sterker nog, materiaal dat echt op die resolutie geschoten is, is zelfdzaam). ga dus NIET voor die 4:3 dell dingen. Die geven veel licht maar doen dat omdat ze zijn bedoeld voor presentaties in dergelijke.

Kijk gewoon in de pricewatch. Je zal zien dat de Panasonioc PT AX200 of ze Sanyo Z5 de populairste beamers zijn. Dit is terecht. Het zijn ook de schermen met de beste prijs/prestatie verhoudingen (samen met een TW700 van Epson of de Hitachi PJ TX 200).

Ga anders eens beginnen met lezen op www.projectorcentral.com. Daar kan je VEEL van de achtergrond en tests terugvinden.

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• LDenninger
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 02-08-2024
Hoger dan 720p erg duur ?
Je hebt ze al van rond de 2000 euro hoor.

• engelbertus
ik ben geen film freak of zo, en heb dus ook niet een idee hoeveel lumen ik nodig heb. die dure sony heeft volgens mij slechts 1000 lumen, en dan kijk je dus waarschijnlijk in een kamer zonder lichten aan en gordijnen dicht.?

ik was aan het rndkijken op marktplaats, en daar worden de nieuwste beamers niet verkocht. dus ik dacht als ik nu voor weinig een beamer kan kopen is het leuk om mee te spelen, maar dan moet ik natuurlijk geen miskoop doen, en met erg slechte kwaliteit of mogelijkheden komen te zitten, dta ik bijvoorbeeld geen fatsoen buroblad weer kan geven, of dat een dvd er op tv beter uit ziet dan op dat scherm. mijn kamer is ook maar 4 meter breed dus de projectie afstand zal ook maximaal 3,5 m zijn dus ook geen giga beeldafmetingen, dus heb ik eigenlijk ook geen 3000 lumen nodig, en een lamp die al wat minder licht geeft is ook niet zo erg. ik zat dus te denken aan 200 euro of zo, en dat tv kijken dan in ideder geval kan. buroblad op 800*600 zou ik me denk ik snel aan ergeren dat je er niets op kwijt kunt in vergelijking met mijn 19 inch monitor op 1280*1024. mijn laptop heeft 15,4 breedbeeld 1280*1050? of zoiets, en dat is soms al "klein" in mijn ogen.

dus conclusie is dus dat ik een 1024* of 1280* beamer zou moeten nemen. breedbeeld niet echt vereist volgens mij. ik kijk ook naar een 60 cm crt tv..(maar dan wel sony black trinitron met 100 hz)

en iemand een idee bij bijvoorbeeld 30 dB, is dat veel? gangbaar of netjes voor en beamer?
Pagina: 1