Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djerique
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 14-07 21:38
Ik gebruik Sketchup voor snel 3D huizen te maken om ze vervolgens te renderen in Max.
Als ik mijn model in Sketchup exporteer naar een 3dsmax leesbaar bestand (.3ds & .DXF & .DWG), dan zijn mijn textures van het model af in 3Dsmax. ;(

Wie weet hoe dit kan en hoe ik mijn textures gewoon kan meenemen naar max?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dark Blue
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 05-09 10:36

Dark Blue

Compositionista!

Alpenmeisje

Helpt het als je je textures in Sketchup van het formaat .bmp maakt en de bestandsnaam niet meer dan 6 tekens lang?

heidiulrich.nl | adventura.nl : rugzakavonturen | pathwise.nl : prepping geeks to get jobs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Teq_
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 16:25
Als ik mijn .SKP exporteer naar .3DS dan maakt hij in diezelfde map als het doelbestand ook een hele zooi .JPG bestanden (of andere afbeeldingsformaten) aan met mijn texturen.
Als ik dan vervolgens in Max op de renderknop ram krijg ik een waarschuwing van missende texturen. Wanneer ik dan even naar het mapje met de afbeeldingen verwijs dan gaat alles goed.

Moraal: kijk eens in de map waar je ook het .3DS bestand heb gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamwalker
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 18-07 11:39
Nu we het toch over exporteren van sketchup naar 3dsmax hebben heb ik ook even een vraagje :P .
Ik wilde laatst een bestand exporteren maar dat lukte niet.
Het sketchup bestand was 5mb en het werd een bestand van +/- 120mb!!! En dus onwerkbaar.
Hebben jullie dit probleem ook?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Low-Tech
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 07:59
3DS ondersteunt alleen 8.3 bestandsnamen (8 voor naam en 3 voor extensie).

Fractal Design Meshify S2, Asus ROG B550-F, AMD 3700x, 3080?, Corsair H115i Pro, G-Skill 3600-16 32GB Trident Z Neo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djerique
Het probleem is opgelost met Sketchup. Het lag uiteindelijk aan de bestandsnaam dat langer was dan 7 karakters. Best wel een primitief probleem eigenlijk... De laatste keer dat ik met zo'n bestandsnaamprobleem te maken kreeg was ergens in de jaren 90.

Ik ben nu zelf ook illustrator bestanden aan het importeren in Max en daar geeft Max dezelfde foutmeldingen... Aleen ligt het nu niet aan de bestandsnaam.

Afbeeldingslocatie: http://www.plaatjeuploaden.nl/uploads/thumbs/th.f1bed81c93f060db85308c49b5fdce06-errors.JPG

AI CS3 bestanden importen naar Max 2008 lukt niet, maar als je het gemaakte bestand in Adobe Illustrator zelf exporteert naar een Autocad formaat, dan kan Max hem wel openen.
AI --> Max :N
AI --> autocad formaat --> Max :Y

Tis nu alleen de vraag waar de textures zijn gebleven....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schuey
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12:38
Illustrator file exporteren als illustrator versie 3 en dan is AI ---> max :)

[ Voor 20% gewijzigd door Schuey op 21-04-2008 15:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djerique
Waarschijnlijk bedoel je dan "saven", want je kan niet exporteren naar een AI formaat in AI.

Maar als je hem saved as ".ai" in AI CS3 dan is die toch automatisch een CS3 file?

Welke 3DSMax versie gebruik je eigenlijk? Ook 2008?

Dit is zijn trouwens veel voorkomende fouten bij AI --> Max conversies:
All text objects found within the Illustrator file should be collapsed into “Outlines” if you want to use this text within Max. Creating an outline can be done by right clicking on the text and choosing “Create Outlines” from the pop-up window that appears.

Max cannot interpret any special brush strokes that might be applied to your objects. Because of this you will need to turn these into normal brush strokes or trace them within Illustrator with the pen tool. Max does not know how to interpret or use these special Illustrator brushes and will not import the file; this is because Brush strokes are not true vector objects. You must ensure that the file does not have any of the aforementioned “features” applied to its objects. If they do have any of these features applied and you attempt to import the file, you run the risk of the import failing, or failing to properly bring the information in the Illustrator file into Max.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schuey
Saven idd, maar verder begrijp je me niet. Illustrator versie 3, illustrator gaat al iets langer mee als de CS versies ;) (ik ben zelf begonnen met Illustrator 8 bijvoorbeeld)

En ja als je verdere probleempjes hebt gewoon alles outlinen. Bij tekst moet dat zowieso.

Save menu van CS2
Afbeeldingslocatie: http://i32.tinypic.com/25a8381.jpg

ps
ik gebruik amper max meer, alleen als iemand dat graag wil dat ik het gebruik. Maar blijft een fijn programma, en in de zomervakantie heb ik bijvoorbeeld kans om ergens aan de slag te gaan, daar wordt max gebruikt, middagje max rondneuzen en ik ben er weer vloeiend in :)

[ Voor 76% gewijzigd door Schuey op 21-04-2008 15:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djerique
Lol, nee dan begrijp ik het nu wat beter. :*)

Helaas geeft Max 2008 bij mij een enorme error in het AI3 bestand... :'(

Afbeeldingslocatie: http://www.plaatjeuploaden.nl/uploads/thumbs/th.46c83cf18ff97dabc6ea9f72be0c826d-vleermuis.JPG (dit zou een vleermuis moeten voorstellen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schuey
Klinkt als alles outlinen dus :P ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djerique
Dat heb ik gedaan met "Choose Object > Expand Appearance" in AI, maar ik zie vrijwel geen verschil...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schuey
object->path>outline strokes

[ Voor 16% gewijzigd door Schuey op 21-04-2008 17:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djerique
Bedankt voor de tip, maar zelfs met "outline strokes" krijg ik dezelfde beroerde vleermuis met vage testbeeldkleuren... |:(

Ik zou je graag de originele vleermuis AI file willen opsturen naar je email, als je dat wilt.
Misschien dat het jou wel lukt. Misschien ligt het ook wel aan mijn Max 2007...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schuey
Gooi hem maar aan, kijken wat ik er mee kan :+
(Als je maar zorgt dat ik de AI in CS2 kan openen)

[ Voor 36% gewijzigd door Schuey op 22-04-2008 15:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djerique
Credits voor het oplossen van het probleem, Schuey _/-\o_

ANTWOORD: Alle compound paths weghalen en het was gefixed

Topic kan gesloten worden :)
Pagina: 1