[XP] PC schonen... of toch maar opnieuw installen

Pagina: 1
Acties:

• ThaSorcerer
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 25-11 11:55
Hee dudes & dudets,

Tot vorig jaar had ik een systeemherstelfunctie van ParaDigit op mn pc staan waardoor mn pc automatisch weer overnieuw werd geinstalleerd met alles erop en eraan (oftwel mooi schoon). Toendertijd deed ik het een keer of 6 per jaar.

Toen ik dat in oktober vorig jaar weer deed, liep het programma vast en was er geen beweging meer in te krijgen. Heb dus die zooi eraf geflikkerd en windows handmatig geinstalleerd. Groot nadeel is dan alleen dat ik voordat mn WinXP geinstalleerd kan worden ik alle harde schijven moet loskoppelen (op mn primaire IDE na).

Nu de vraag, zijn er goede (freeware) proggies om zo nu en dan mn pc te schonen zodat hij een beetje snel blijft draaien??

Of moet ik mn pc blijven her-installen, en alles los blijven koppelen. Ander nadeel hieraan is dat ik geen originele WinXP cd heb gekregen (maar wel serial op kast).

ik wacht op jullie deskundige hulp!

[ Voor 8% gewijzigd door ThaSorcerer op 03-03-2008 15:20 ]

• Roman
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11:55

Roman

Aaaaaaaaahhhhhhhh

Een PC opschonen kan met:

SpyBot Search and Destroy
Adaware
Ccleaner
Wise Register cleaner
XPSmoker (niet gratie)
Advanced Windows care (versie voor 2!!!)

oh en dan schijfopruiming en defragmentatie

[ Voor 12% gewijzigd door Roman op 03-03-2008 15:22 ]

NOW INTERACTIVE! Joystick controls Fry's left ear.

• YopY
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 06-11 13:47
Ik zou ook kijken naar programma's die kunnen voorkomen dat je je systeem 6 (!) keer per jaar op moet schonen, hierbij vooral aandacht besteden aan de beveiliging en het gebruik van de PC - vaak bezoeken en uitvoeren van websites met bedenkelijke inhoud kan vaak voor problemen zorgen.

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:05

Cyphax

Moderator LNX
Wat YopY ook zegt: voorkomen is beter dan genezen. :)

Het is zeker aan te raden om niet als administrator ingelogd te blijven; maak van je reguliere gebruiker(s) vooral normale accounts. Dan kan je niets installeren, maar je kunt wel Uitvoeren als gebruiken om daar omheen te komen. Hoe minder rechten jouw gebruiker heeft, hoe minder rechten malafide programma'tjes hebben. Dat kan al een hoop schelen.

Saved by the buoyancy of citrus

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

WOS => CSA, omdat je om tools vraagt.

En inderdaad; je wilt niet genezen (bijv. met een image-tool zoals Ghost of door 'opschoonacties' zoals hierboven genoemd), maar voorkomen (door geen troep te installeren). Elke 2 maanden een format+reinstall moeten doen is te veel, behalve als je (zoals ik bijvoorbeeld ) veel wilt testen. Dan zijn apps. als Ghost of liever VMWare/Virtual Server aan te raden.

[ Voor 94% gewijzigd door F_J_K op 03-03-2008 15:32 ]

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• ThaSorcerer
Nou met die websites valt het wel mee (vooral Tweakers en een paar LAN-party sites) en ik gebruik regelmatig HitMan pro dus de spyware krijg ik er wel af. Als virusscanner en anti-spyware programma gebruik ik MacAfee Enterprise 8.5 (dagelijkse update)

Volgens mij is de reden van traag worden vooral te wijten aan proggies installen/deinstallen

Er is btw wel 1 hele gebruiker (administrator) van de PC: moi 8)

[ Voor 9% gewijzigd door ThaSorcerer op 03-03-2008 15:31 ]

• Arethusa
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 28-11 16:03

Arethusa

Niet die server

ThaSorcerer schreef op maandag 03 maart 2008 @ 15:30:
Nou met die websites valt het wel mee (vooral Tweakers en een paar LAN-party sites) en ik gebruik regelmatig HitMan pro dus de spyware krijg ik er wel af. Als virusscanner en anti-spyware programma gebruik ik MacAfee Enterprise 8.5 (dagelijkse update)

Volgens mij is de reden van traag worden vooral te wijten aan proggies installen/deinstallen

Mijn persoonlijke ervaring met MacAfee is dat deze de pc ook redelijk kan vertragen. Dat is voor mij de reden geweest om over te stappen op een lichtere (gratis) virusscanner. Verder ben ik het eens met de rest :)

I've been mad for fucking years, absolutely years, been over the edge for yonks.
Vinyl: Discogs

• Castor385
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 17:00
Wat ook wil helpen is een nieuwe user account aanmaken en je oude verwijderen.

Study everything, You'll find something you can use

• ThaSorcerer
Als aanvulling: ik gebruik van MacAfee de Virusscanner, Spyware ad-on en Firewall
Dus waar zou ik deze mee moeten vervangen volgens jullie?

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

In Beveiliging & Virussen zijn al een boel besprekingen geweest van verschillende vscanners. Lees die dus 'even' door :) Maar kijk eerst maar of die het vertraagt. Wat als 'ie uit staat?

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:05

Cyphax

Moderator LNX
ThaSorcerer schreef op maandag 03 maart 2008 @ 15:30:
Dat is wel handig maar dus niet aan te raden. Ook lukraak software installeren en dan half deinstalleren (waar je zelf niet zoveel aan kan doen overigens) zorgt voor vervuiling. Als je een programma wil testen zou ik de tip van F_J_K ter harte nemen en een virtuele machine installeren daarvoor. Dan blijft je installatie zelf ook wat schoner.

Saved by the buoyancy of citrus

• Haaglander
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
F_J_K schreef op maandag 03 maart 2008 @ 15:30:
Dan zijn apps. als Ghost of liever VMWare/Virtual Server aan te raden.
Ik gebruik ook Ghost. Laat mij nooit in de steek.
Pagina: 1