Toon posts:

WiFi in ander IP range dan de rest van het netwerk

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Volgens mij moet de onderstaande configuratie mogelijk zijn, maar helaas lukt het mij niet om het werkend te krijgen.

Ik wil mijn draadloze netwerk open zetten voor gasten. Het is echter niet de bedoeling dat ze al te makkelijk op de rest van het netwerk komen. Ik wil daarom het draadloze netwerk op de 10.0.0.x range hebben en de rest van het netwerk op 192.168.100.x.

Heb heb tot mijn beschikking:
1 DrayTek Vigor 2600 (niet wireless)
1 SpeedTouch 716
1 Linksys WRT54GC

Ter illustratie een schematische weergave van de gewenste situatie bijgevoegd.
Kan iemand mij adviseren?

Afbeeldingslocatie: http://www.rutgersmit.com/misc/sshot-1.png

Verwijderd

wat exact lukt er niet? het instellen?

ik begrijp dat het om een openbare gelegenheid gaat waar mensen met hun laptop internet op moeten kunnen? ik zou persoonlijk het nog wat verder dichttimmeren. Want als je nu je laptop handmatig in de juiste ip-range zet kan je er al in ....

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 00:52

lier

MikroTik nerd

offtopic:
Goed plaatje, dat vertelt vaak een hoop !

Misschien kan je ook de instellingen van de routers laten zien ?

Eerst het probleem, dan de oplossing

• enveekaa
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13-03 15:42
Ondersteund de 2600 vlans? dan is het redelijk eenvoudig.
Zoniet dan wordt het lastig. Natuurlijk kan je je access point wel in 10.0.0.0/32 netwerk hangen maar de default gateway is 192.168.100.1 (ofzo).

[ Voor 6% gewijzigd door enveekaa op 03-03-2008 15:29 ]

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 03 maart 2008 @ 15:22:
wat exact lukt er niet? het instellen?

ik begrijp dat het om een openbare gelegenheid gaat waar mensen met hun laptop internet op moeten kunnen? ik zou persoonlijk het nog wat verder dichttimmeren. Want als je nu je laptop handmatig in de juiste ip-range zet kan je er al in ....
Echt openbaar is het niet, maar heb weinig zin om een met WEP 'beveiligd' WiFi signaal rechtstreeks aan het netwerk te koppelen. Moet met WEP encryptie werken omdat bepaalde devices die enkel internet toegang nodig hebben dit afdwingen.

De DrayTek 2600 ondersteunt geen vlans.

• lier

lier

MikroTik nerd

Bedenk wel goed dat in jouw opzet alle draadloze gebruikers eenvoudig naar de 192.168.100.x range kunnen, aangezien de router dit netjes zal routeren.

Feit blijft, je vraagt om advies, maar geeft geen antwoord op de vraag "wat exact lukt er niet?"
Misschien kan je daarmee beginnen ?

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Ja, dit moet gewoon kunnen. maar zoals Lier al zegt, als je niet precies zegt wat er niet lukt, dan kunnen we alleen zeggen "pech gehad". Oftewel: rapporteer nauwkeurig en volledig, anders heeft dit topic geen enkele zin :) .

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Verwijderd

Topicstarter
Wat er niet werktis het volgende:

Ik heb de Access Point nu zo ingesteld dat clients een 10.0.0.x ipadres teogewezen krijgen. Ze krijgen 192.168.100.1 als default gateway. Als subnetmask heb ik diverse instellingen geprobeerd.

Met geen van de instellingen kan ik een verbinding krijgen. Zie ik iets over het hoofd?

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Verwijderd schreef op dinsdag 04 maart 2008 @ 00:07:

Ik heb de Access Point nu zo ingesteld dat clients een 10.0.0.x ipadres teogewezen krijgen. Ze krijgen 192.168.100.1 als default gateway. Als subnetmask heb ik diverse instellingen geprobeerd.

Met geen van de instellingen kan ik een verbinding krijgen. Zie ik iets over het hoofd?
Geef nou eens een uitdraai van ipconfig/all, om maar eens een voorbeeld te geven. En vertel precies hoe je de verschillende partners hebt ingesteld. "diverse" is zo een leeg begrip, ik heb ook "verschillende" keren je topic doorgelezen en vindt het nog steeds inhoudloos. Wees nauwkeurig en compleet.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Linksys instellen als router, WAN poort aan je router hangen (daar krijgt 'ie dus een 192.168.100.0/24 adres op) en dan aan de LAN en WiFi kant 10.0.0.0/24 adressen uit laten delen.

Dit is vrij simpel...

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• lier

lier

MikroTik nerd

Verwijderd schreef op dinsdag 04 maart 2008 @ 00:07:

Het is geen access point, maar een router !

Je zou als default gateway de 10.0.0.x (het IP adres van de WiFi router) moeten meegeven.
Daarnaast kan je als DNS server kiezen voor hetzelfde IP (als je namen van je interne netwerk wil resolven) of voor de IP adressen van de DNS servers van je Internet provider.

Als je dan zorgt dat je WAN kant automatisch een IP adres toegewezen krijgt, ben je klaar.

• Sendy
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
lier schreef op maandag 03 maart 2008 @ 19:18:
Bedenk wel goed dat in jouw opzet alle draadloze gebruikers eenvoudig naar de 192.168.100.x range kunnen, aangezien de router dit netjes zal routeren.
Dit blijft natuurlijk gelden, en omdat de hoofd-router eigenlijk een switch+2-port-router is kan je op dit apparaat geen firewall installeren om dit routeren te voorkomen.

Moet je zelf eigenlijk weleens vanaf de wireless naar je bedrade netwerk verbinden?
Pagina: 1