[xp] Start niet (en soms wel)

Pagina: 1
Acties:

• mbr01
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 19-01 19:54
Ik heb een probleem met mijn (vaders) PC. Het gaat om het volgende:

Specificaties
Medion MD8000:
  • Quote van internet: "Het compacte maar merkloze moederbordje (waarschijnlijk van MSI) is gebaseerd op een SiS 645 chipset welke ondersteuning biedt voor DDR333-geheugen. Het moederbord beschikt verder over slechts drie PCI-sloten (waarvan twee beschikbaar) en twee geheugensleuven."
  • Quote van internet: "De voeding is met zijn vermogen van 250 watt niet meteen van de zwaarste maar lijkt het allemaal wel te kunnen trekken."
  • Processor: Intel Pentium 4 / 2,66 GHz (512 KB Second Level Cache, 533 MHz Front Side Bus)
  • Geheugen: 512 MB werkgeheugen
  • Videokaart: GeForce 4 Ti4200 128 MB / TV-Uitgang / 2x VGA aansluiting
  • Harde schijf: Segate 120 GB
  • Windows XP Home SP2
Probleem omschrijving
Het komt er feitelijk op neer dat de computer niet aan gaat. Ik hoor verder geen piepjes van het moederboard. Van de een op de andere dag na een jaartje of 6 vlekkeloos gelopen te hebben wilde de pc niet meer aan. Volgens mijn vader kwam er wel wat rare geluiden uit de pc (heeft er zelf niet heel veel verstand van, dus wat hij heeft gehoord, en of het ook echt iets raars was, dat durf ik niet te zeggen).

Aanpak
Afgelopen weekend was ik thuis om naar de pc te komen kijken. Heb hem opengeschroeft en het zag er intern optisch allemaal goed uit. Bij het inschakelen van de pc gaan beide ventilatoren (CPU+VGA) draaien. Echter na een paar keer aan een uitschakelen gaat het minder soepel, de ventilatoren lijken als het ware proberen te starten, maar het lukt niet. (om het zo maar te zeggen).
Na een tijdje de boel met rust gelaten te hebben werkte het wel weer. Het bleef in alle gevallen overigens bij het draaien van de ventilatoren; de hardeschijf maakte geen lawaai, maar ook de cd-drives wilden niet open.

Op gegeven moment heb ik er een andere PC uit het huis bijgepakt en vervolgens de hardeschijf (IDE/ATA) aangesloten, omdat mijn vermoeden was dat het hieraan lag (gezien de geluiden die mijn vader hoorde). Heb daar de IDE CD-speler losgekoppelt en de harde schijf aangekoppelt en de jumper op slave in gesteld. na het opstarten kon ik in 'deze computer' de schijf zien staan. Echter direct daarna werd windows heel traag en knikkerde opgegeven moment de schijf uit het overzicht zonder melding. Dat is ook de enige keer dat ik de schijf heb kunnen waarnemen in windows op die pc. Tijdens het opstarten wordt de harde schijf overigens wel altijd netjes vernoemd.

Toen had ik daar ook genoeg van en toen heb ik de hardeschijf maar weer terug gezet. Daarna deed ik die computer weer aan, en opeens draaide alles weer als een zonnetje (ook na een reboot). Maar nu ben ik weer in mijn eigen huis en wordt ik opgebeld dat de pc het weer niet doet. Rara!

Oplossing
Wat zou hier nu aan de hand kunnen zijn. Ik ben helaas niet in staat om te testen met de pc aanegzien ik daar niet ben. Mijn vermoedens gaan nog steeds uit naar de harde schijf, of anders naar de voeding of het moederbord.

Is het nu voldoende om een nieuwe hardeschijf te kopen? of om een nieuwe voeding aan te schaffen? Of begint de gehele pc aan het eind van zijn latijn te geraken?

• skelleniels
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20-01 22:35
De gehele pc is natuurlijk overdreven. Maar ik vermoed de voeding. Fans die ineens niet meer aanslaan en harde schijf die begint te hikken lijkt op een brakke 12 volt lijn. Check je voltages(liefst in bios, maar met een medion zal dat moeilijker worden, probeer in dat geval eens speedfan) en dan vooral de 12V lijn. 250 watt is inderdaad niet veel. Lijkt me dat die voeding al op zijn maximum zit. Is er misschien iets geupgraded aan de pc?

http://specs.tweak.to/16567

• mbr01
Het Bios word ook niet opgestart dus dat zal lastig gaan.

Verder qua uitbreidingen, is het enige dat aangepast is het toevoegen van geloof 512MB of 256MB geheugen, en het vervangen van de cd-brander voor een dvd-brander.

Verder hoor ik nu dat als mijn vader boxen aansluit op de pc. (geluidskaart zit op moederboard), dat hij tijdens het indrukken van de startknop "taketaketak" hoort....Toch een moederboard probleem dan?

• Vorak
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
hoop toch wel dat je als een razende je data hebt gebackuped toen de pc het weer deed?

• Flame17
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 07-01 21:01

Flame17

Captur EDC 130

mbr01 schreef op dinsdag 04 maart 2008 @ 20:55:
Het Bios word ook niet opgestart dus dat zal lastig gaan.

Verder qua uitbreidingen, is het enige dat aangepast is het toevoegen van geloof 512MB of 256MB geheugen, en het vervangen van de cd-brander voor een dvd-brander.

Verder hoor ik nu dat als mijn vader boxen aansluit op de pc. (geluidskaart zit op moederboard), dat hij tijdens het indrukken van de startknop "taketaketak" hoort....Toch een moederboard probleem dan?
taketaketak is de HDD die kaduuk is of een diskettestation dat wordt aangesproken.

Combinatie van diverse problemen, dit zal je eerst allemaal moeten onderzoeken.

Als je de piepjes hoort is je moederbord oke.

Windows11 Enterprise 64 bit@SSDKingston 300, AMD Ryzen 7 5700G, Sapphire RX460 4gb, Corsair DDR4 16 gb.

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 17:09
Ik zou toch eens de voeding van die andere pc proberen.

• mbr01
hmm ik hoor geen piepjes uit de mobo (weet niet eens of die dat ooit heeft gedaan trouwens), en de taketetak komt voor de de duidelijikheid uit de speakers(!) en niet uit de computerkast. En diskette hebben we niet.

:) en helaas niet gebackuped, hij wil graag zijn belasting dingen terug :P

• Vorak
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
zonder meer informatie kunnen we toch niet meer.

Als je thuis zit ff de hangen / opstartshooter FAQ dinges doornemen. Hou een pc met internet bij de hand als het kan. Dan kom ik er zelf meestal wel aardig uit. Mocht het dan niet lukken dan vrees ik voor het peeceetje =)

• mbr01
Dat had ik inderdaad moeten doen ja, testen met een andere voeding, want daar had ik wel mogelijkheid toe.

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 16:00

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Dat takketak geluid kan ook komen doordat je harde schijf probeert op te spinnen.

Dat gaat dan ongeveer als volgt: spanning is 12 volt, harde schijf spint op (dat kun je horen). Hierdoor zakt de spanning in, waardoor de schijf weer uit valt. Er wordt geen stroom meer gevraagd, en dus stijgt de spanning weer, waarna het van voor af aan begint.

En dit kan dan ook weer zijn invloed hebben op de geluidskaart, waardoor de speakers lijken te tikken.

Nou ja, moraal van het verhaal: ik verdenk net als de meesten de voeding.

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

• mbr01
Dan weet ik nu wat me te doen staat. Even de voeding (laten) omwisselen, om te zien of dat de dader is of niet. Het resultaat zal ik daarna weer posten.

• mbr01
Ik heb de voeding van de andere PC getest, en de (kapotte) PC werkte direct weer. Heb ik de winkel daarom een 350Watt voeding gehaald en alles werkt weer als een zonnetje. We gaan overigens binnenkort wel even een back-up draaien, want wie weet is de hardeschijf de volgende die eraan gaat. Bedankt voor jullie medewerking iig.

• Phenos2
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 27-12-2025
Heb je de oude voeding nog ter beschikking?

Dit is waarschijnlijk een FSP voeding welke ik nog zoek, Ik kan hem wel repareren.
Deze voedingen hebben na verloop van tijd last van lekke elco's.
Pagina: 1