Toon posts:

Samsung 226BW op zwart met Vista

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb sinds enkele dagen een nieuwe pc maar mijn beeldscherm valt na enkele minuten uit nadat ik mijn pc aangezet heb.Beeld gaat op zwart, gaat zoeken naar Analog/ Digital waarna hij helemaal zwart wordt.

Pc heeft volgende specificaties:

Intel Core 2 Quad Q6600
GigaByte GA-P35-DS3R
Sapphire Radeon HD 3850 256 MB, PCI-e 16x
2048 MB, PC6400, 800 MHz, 5, Kit Of 2
Samsung TFT SyncMaster 226BW 22 Inch

Heb Vista geinstalleerd en daarna nog enkele vista drivers voor chipset / grafka etc. Ook speciaal de Vista driver van Samsung geinstalleerd en staat goed bij apparaatbeheer. Resolutie gezet op 768x 1024. Verder niets aangepast en monitor aangesloten door middel van DVI kabel.

Is het puur hardware matig probleem of staan er instellingen niet goed?

Alvast bedankt

• Haan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 20-05 11:08

Haan

dotnetter

Verwijderd schreef op maandag 03 maart 2008 @ 12:49:

Resolutie gezet op 768x 1024. Verder niets aangepast en monitor aangesloten door middel van DVI kabel.

Is het puur hardware matig probleem of staan er instellingen niet goed?
De resolutie is sowieso hardstikke verkeerd, dat moet 1680x1050 zijn, anders zal je nooit een scherp beeld krijgen. Maar dat zou opzich verder niet uit moeten maken.

Het is niet toevallig een energie instelling die je monitor uit laat gaan? Mogelijkheid om te testen met een andere monitor?

[ Voor 12% gewijzigd door Haan op 03-03-2008 12:52 ]

Kater? Eerst water, de rest komt later

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor snelle reactie. Resolutie moet inderdaad hoger. Heb verder niets aan instellingen verandert dus ga er vanuit dat dat dit normaal staat. Probleem is dat monitor uitgaat en ook verder niet meer aan wil, stand by modus kan het niet aan liggen mijn inziens.

Mogelijkheid met andere monitor heb ik niet maar kan eventueel wel geregeld worden.

Verwijderd

Heb je ook nog een ander beeld app. op je videokaart aangesloten ?
Zo ja --> die eruit halen.
Zo nee --> succes verder

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 03 maart 2008 @ 13:24:
Heb je ook nog een ander beeld app. op je videokaart aangesloten ?
Zo ja --> die eruit halen.
Zo nee --> succes verder
Nee het is puur alleen de monitor die aangesloten is. Verder ook geen TV kaart ofzo geinstalleerd dus daar kan het niet aan liggen.

• Haan

Haan

dotnetter

Gaat alleen het beeld op zwart, of gaat de pc helemaal uit ook? In dat geval is het misschien een idee om een monitor tooltje te installeren die de temperaturen in de gaten houdt, misschien gaat je pc wel uit omdat deze te hoog worden.
Zo niet, zou het wel handig zijn om te kijken wat er gebeurt met een andere monitor, zodat je weet of het aan de pc ligt, of aan de monitor.

• MrSnake
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 27-01-2009
Haan schreef op maandag 03 maart 2008 @ 14:52:
Gaat alleen het beeld op zwart, of gaat de pc helemaal uit ook? In dat geval is het misschien een idee om een monitor tooltje te installeren die de temperaturen in de gaten houdt, misschien gaat je pc wel uit omdat deze te hoog worden.
Zo niet, zou het wel handig zijn om te kijken wat er gebeurt met een andere monitor, zodat je weet of het aan de pc ligt, of aan de monitor.
Het is misschien ook handig om weten of het scherm écht uitvalt (geen lichtje meer) of in waakstand valt (waak lichtje heb je dan).
Heb je al eens via VGA geprobeerd?

• Scorpinus
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 03-03 17:50
Waarschijnlijk pikt de monitor die resolutie niet, en springt daarom na een x aantal seconden (meestal 10 - 20) op zwart.

Ik zou proberen hem bijvoorbeeld eens aan te sluiten via VGA en dan snel je resolutie te veranderen in 1680x1050

Succes.

Who is General Failure and why is he reading my disk?

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt allemaal voor reactie. Pc blijft gewoon draaien alleen de monitor gaat op zwart en de powerknop begint blauw te knipperen.

VGA heb ik nog niet geprobeerd maar met de respons zal ik vanavond het een en ander uitproberen.

• Haan

Haan

dotnetter

Verwijderd schreef op maandag 03 maart 2008 @ 16:21:
Bedankt allemaal voor reactie. Pc blijft gewoon draaien alleen de monitor gaat op zwart en de powerknop begint blauw te knipperen.
Dat lijkt verdacht veel op een pc die in standby gaat.. ik zou ook maar even de energie instellingen bekijken.

• Marrc
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

Marrc

Affirmanti incumbit probatio

ik heb al een tijdje hetzelfde met mijn oude samsung 710T monitor.

De PC start gewoon op. Zodra ik mijn monitor uit en weer aan zet (of schakel tussen analoog en digitaal beeld) krijg ik een fractie van een seconde mijn bureaublad te zien en daarna springt de monitor weer op zwart. Ik heb ze ook al los van elkaar geprobeerd (analoog en digitaal).

Vanaf dat ik de monitor had gekocht kon ik hem al niet aanzetten nadat de PC was gestart, dan kreeg ik sowieso maar een fractie van een seconde beeld (en bij het omschakelen analoog/digitaal of het uit-/aanzetten kreeg ik weer een fractie van een seconde beeld, waarna het weer wegviel).

Een tijdje later moest ik na het aanzetten van de monitor wachten tot het 'analoog/digitaal signaal' (zoeken naar input) 2 keer had geknipperd voor ik mijn PC aan kon zetten. Anders viel het beeld weer na 1 seconde weg (terwijl de PC het wel deed, gecheckt met omschakelen digitaal/analoog, wederom een fractie van een seconde alles normaal in beeld).

Inmiddels is het een drama. Ik moet het 'geen input signaal analoog/digitaal' tot de één na laatste keer (een keer of 14) laten knipperen voor ik mijn PC aan zet. Meestal krijg ik dan nog steeds maar 1 seconde beeld voor het weer wegvalt. Laatst 2 uur aan het proberen geweest, en sinds hij hem eindelijk weer 'pakte', staat mijn PC non-stop aan.

Het vreemde is: als ik windows (XP) opnieuw opstart doet mijn monitor het gewoon. Maar als hij een tijdje heeft uitgestaan, is het weer een drama. Ik moet het sowieso met de aan/uit knop achterop de monitor uitzetten. Als ik dat met het knopje voorop de monitor doe, krijg ik niet eens het 'analoog/digitaal' signaal in beeld en pakt hij sowieso geen beeld (behalve weer die fractie als ik switch analoog<-> digitaal signaal of de monitor aan/uit zet).

Ik heb helaas geen oplossing voor je. Ben mij aan het orienteren op een nieuwe monitor. Ik wilde je wel laten weten dat ik met een soortgelijk probleem kamp met hetzelfde merk monitor.

Mijn videokaart is een ATI Radeon X1950 btw.

Verwijderd

Ik heb het idee dat TS doet alsof ie weet waar ie over praat, maar aan de andere kant maak ik op uit het geen wat ie zegt dat dit (toch niet) helemaal het geval is..

scharpez: heb je de drivers van amd/ati.com al gedownload/ en geinstalleerd?

Check ook even het 'event log' in configuratiescherm/beheer...

overinges: Standby zou niet na een paar minuten al mogen 'intreden' AFAIK

wat gebeurd er als je (nadat het scherm zwart gaat) 1 x snel op de powerknop drukt
en dan 1 minuut wacht?

[ Voor 34% gewijzigd door Verwijderd op 06-03-2008 22:50 ]

• Xof
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17-05 23:06

Xof

Haan schreef op maandag 03 maart 2008 @ 16:23:
[...]

Dat lijkt verdacht veel op een pc die in standby gaat.. ik zou ook maar even de energie instellingen bekijken.
Hij heeft het over de blauwe knop van de monitor, niet van de pc (als die al blauw is).

Beste is gewoon monitor te testen op een andere pc waarmee je kan uitsluiten dat het niet aan de monitor ligt. Ik verwacht dat het aan je hardware in je computer ligt. (zoals bijv. je videokaart)

Wat al eerder is aangegeven, je moet gewoon je temp van je videokaart even in de gaten houden. Misschien zit de koelblok er niet helemaal goed meer op.

• Haan

Haan

dotnetter

Xof schreef op donderdag 06 maart 2008 @ 22:57:
[...]

Hij heeft het over de blauwe knop van de monitor, niet van de pc (als die al blauw is).
Die van mij is blauw, vandaar dat ik waarschijnlijk automatisch daar aan dacht :+

• rodie83
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
De Samsung 226BW aan/uit knop knippert op het moment dat er geen video-input is. Je hebt, zo zeg je zelf, voor enkele minuten beeld. De kabel is dus goed, en het scherm ook. Blijft over het apparaat wat het signaal uit stuurt: de videokaart. Misschien zijn de drivers niet goed, misschien staan bepaalde powersaving instellingen niet goed. Lijkt me wijs daar eerst eens naar te kijken en mocht dat niet werken zou ik de videokaart eens in een ander systeem testen.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op donderdag 06 maart 2008 @ 22:46:
Ik heb het idee dat TS doet alsof ie weet waar ie over praat, maar aan de andere kant maak ik op uit het geen wat ie zegt dat dit (toch niet) helemaal het geval is..

scharpez: heb je de drivers van amd/ati.com al gedownload/ en geinstalleerd?

Check ook even het 'event log' in configuratiescherm/beheer...

overinges: Standby zou niet na een paar minuten al mogen 'intreden' AFAIK

wat gebeurd er als je (nadat het scherm zwart gaat) 1 x snel op de powerknop drukt
en dan 1 minuut wacht?
Bedankt allemaal voor reacties.

Doordat ik wat meer kleine problemen had heb clean install Vista gedaan. Daarna de volgende dingen:

- Resolutie goedgezet op 1680x1050
- Monitor analoog aangesloten met VGA kabel.
- ipv drivers die meegelevert worden bij videokaart (Sapphire 3850, 256 DDDR3, Nieuwe driver van ATI site gedownload. (8.471)
- Energie instellingen monitor gecontroleerd.

Probleem heeft zich enigszins verplaatst. Kan nu uren achter mekaar werken zonder problemen. Reboot ik een keer valt scherm weer uit ( met knipperende blauwe power button) na enkele minuten. Weer reboot werkt weer perfect. kortom erg vaag probleem en valt geen patroon in te ontdekken.

kan helaas pas vrijdag weer de bevindingen testen en zal dus gelijk de videokaart in ander systeem testen en daarnaast de monitor op ander systeem testen dan heb ik in ieder geval duidelijkheid en kan ik punten uit sluiten.
Pagina: 1