SIDN numerieke landrush: eerlijk of blamage?

Pagina: 1
Acties:

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Topicstarter
Zoals velen onder ons wel weten heeft de SIDN een landrush gehouden voor numerieke domeinregistraties.
Dit werd gedaan door middel van het versturen van registratiemails naar een daarvoor geschikt e-mailadres. (da's al vragen om problemen, maargoed)

Vanaf 12:00 's middags kon men beginnen met registreren en alle deelnemers deden dat dan ook.
Te verwachten was dat de mailserver dit niet zou trekken, en inderdaad deze was binnen de seconde overbelast waardoor iedereen 'connection refused' kreeg en de standaard timeout van zijn mailserver moest wachten of opnieuw sturen. (mits je het doorhad)

Nu is er wel een bedrijf geweest dat 35 mailservers continu heeft laten pompen en op die manier van de eerste 2100 domeinen er 1605 te pakken heeft gekregen.
De SIDN blijft echter bij hoog en laag beweren dat alles redelijk is verlopen, ze weinig klachten hebben gekregen en het zeker niet zo is dat er deelnemers zijn geweest die domeinen voor de neus van anderen weggekaapt hebben.

Persoonlijk vind ik dat het laten pompen van 35 mailservers gewoon een DDOS aanval is waar je ook nog eens voordeel uit haalt. Maar het bedrijf zelf vindt het gewoon een investering en legt de (eventuele) schuld bij de SIDN.

Waarom hebben ze niet zoals de EURID iets als EPP gebruikt en dan één connectie per deelnemer? Waarschijnlijk omdat de SIDN al jaren achter de feiten aanloopt maar dat is een andere discussie.

Zijn er nog meer tweakers die met hosting te maken hebben? Zo ja spui hier je mening.
Ik ben benieuwd wat anderen er van vinden.

Extra informatie:
nieuws: Hostingbranche wil onderzoek naar 'mislukte' landrush numerieke domeinnamen
http://www.ispam.nl/archi...nnamen-gekaapt/#more-1667

offtopic:
het verbaasde mij dat er nog geen nieuwsitem en/of topic over deze zaak was. :?
<-- zoekfunctien00b

[ Voor 4% gewijzigd door Gonadan op 03-03-2008 12:34 ]

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

• 3dfx
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Gonadan schreef op maandag 03 maart 2008 @ 12:30:

offtopic:
het verbaasde mij dat er nog geen nieuwsitem en/of topic over deze zaak was. :?
Nieuwsitem was er al om 10u38 :P
Zie nieuws: Hostingbranche wil onderzoek naar 'mislukte' landrush numerieke domeinnamen

• IceStorm
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 01-12 16:56

IceStorm

This place is GoT-like!!!

Het is een lastig verhaal. Laten we beginnen met stellen dat de landrush in deze vorm gewoon een puinhoop was. Er was geen doorkomen aan om 12:00 en het heeft bij ons iig tot 12:25 geduurd voordat er uberhaupt mailtjes aankwamen. Dat was in verhouding nog vroeg, ik heb ook deelnemers gesproken waar pas rond 12:50 iets begon te 'werken'. Laten we meteen verder gaan en stellen dat zo'n beetje ALLE deelnemers dit al aan hadden zien komen en dat dit ook naar SIDN toe is geuit. Recente landrushes zoals de .eu-landrush en de duitse umlaut-rush hebben laten zien dat je er van uit mag gaan dat je een gigantische sloot requests voor je kiezen krijgt.

Grootste probleem is echter dat er heel weinig manieren zijn om een landrush in goede banen te leiden. Er zijn best wel wat ideeen geopperd maar tegen bijnan alles is ook wel wat in te brengen.

De actie van mijnalbum.nl is gewoon not done in mijn ogen, punt uit. Ja tuurlijk ben ik jaloers dat ik de domeinen die ik zelf had willen hebben niet heb gekregen maar dit soort praktijken vind ik gewoon niet mogen/kunnen. Zelfde verhaal bij de .eu landrush waar maar 1 connectie per bedrijf werd toegestaan en er dus mensen waren die stapels dummy-bedrijven opgezet hebben.
Overigens is het sowieso een wedstrijdje 'agressief scripten' geworden maar dat is bijna begrijpelijk. En het is ook niet de schuld van mijnalbum dat de landrush imho de soep is ingelopen, laten we dat wel stellen.

Dat SIDN zegt dat het goed verlopen is is natuurlijk geen nieuws, dat zeggen ze altijd.

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

Topicstarter
IceStorm schreef op maandag 03 maart 2008 @ 12:47:
Het is een lastig verhaal. Laten we beginnen met stellen dat de landrush in deze vorm gewoon een puinhoop was. Er was geen doorkomen aan om 12:00 en het heeft bij ons iig tot 12:25 geduurd voordat er uberhaupt mailtjes aankwamen. Dat was in verhouding nog vroeg, ik heb ook deelnemers gesproken waar pas rond 12:50 iets begon te 'werken'. Laten we meteen verder gaan en stellen dat zo'n beetje ALLE deelnemers dit al aan hadden zien komen en dat dit ook naar SIDN toe is geuit. Recente landrushes zoals de .eu-landrush en de duitse umlaut-rush hebben laten zien dat je er van uit mag gaan dat je een gigantische sloot requests voor je kiezen krijgt.

Grootste probleem is echter dat er heel weinig manieren zijn om een landrush in goede banen te leiden. Er zijn best wel wat ideeen geopperd maar tegen bijnan alles is ook wel wat in te brengen.
Dat is in mijn ogen ook hetgeen wat de SIDN het meest kwalijk genomen kan worden.
Je kunt op je vingers natellen dat de mailservers het niet gaan redden. Dat is onmogelijk.
Dat is inderdaad ook gemeld, maar nu wordt er glashard beweerd dat er vooraf niemand problemen in hun plan zag. 8)7
De actie van mijnalbum.nl is gewoon not done in mijn ogen, punt uit. Ja tuurlijk ben ik jaloers dat ik de domeinen die ik zelf had willen hebben niet heb gekregen maar dit soort praktijken vind ik gewoon niet mogen/kunnen. Zelfde verhaal bij de .eu landrush waar maar 1 connectie per bedrijf werd toegestaan en er dus mensen waren die stapels dummy-bedrijven opgezet hebben.
Overigens is het sowieso een wedstrijdje 'agressief scripten' geworden maar dat is bijna begrijpelijk. En het is ook niet de schuld van mijnalbum dat de landrush imho de soep is ingelopen, laten we dat wel stellen.
Het is niet de schuld van mijnalbum inderdaad, het was sowieso fout gegaan.
Maar de actie die zij uitgehaald hebben is sowieso niet goed te keuren in mijn ogen.
Zelf heb ik principieel níét meer dan één mail per domein gestuurd.
Achteraf gezien was zelfs het sturen van meerdere mails per domein nog netjes geweest. 8)7
Dat SIDN zegt dat het goed verlopen is is natuurlijk geen nieuws, dat zeggen ze altijd.
:X

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• T_E_O
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 26-11 10:19
Wij hebben onze vier aanvragen binnen anderhalve minuut kunnen doen. De eerste was er na 23 seconden doorheen en de vierde na +/- 70 seconden. Van deze vier aanvragen hebben we er twee ook daadwerkelijk toegewezen gekregen.

Om dat te bereiken hadden we echter wel 'n vrij agressief script, dat 20x per seconde probeerde te verbinden. Met die bedoeling was het niet ontwikkeld, maar het heeft achteraf wel voor twee succesvolle registraties weten te zorgen.

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07:20

BCC

Het verbaast mij dat er uberhaupt vraag is naar numerieke domeinen... Mijn vaste hoster deed er niet eens aan mee omdat er te weinig vraag naar was. Ben benieuwd wat mijnalbum er mee gaat doen.

[ Voor 13% gewijzigd door BCC op 04-03-2008 22:52 ]

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Verwijderd

Het was inderdaad een puinhoop. Een halfzacht mailformpje, terwijl ze dit prima in DRS in hadden kunnen bakken, met geen enkele feedback anders dan "het formulier is verstuurd". Op dat moment was de whois ook nog niet verbouwd om op numerieke namen te kunnen zoeken, echt te triest voor woorden.

Wat mij betreft mag er overigens best eens onderzoek gedaan worden bij SIDN over gunning van projecten, bijvoorbeeld voor de ontwikkeling van het nieuwe DRS. Dat is zo'n gedrocht met tig usability problemen dan ik me afvraag of SIDN daadwerkelijk de meest geschikte partij heeft gekozen of dat er andere belangen in het spel waren.

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

Topicstarter
Verwijderd schreef op woensdag 05 maart 2008 @ 09:09:
Het was inderdaad een puinhoop. Een halfzacht mailformpje, terwijl ze dit prima in DRS in hadden kunnen bakken, met geen enkele feedback anders dan "het formulier is verstuurd". Op dat moment was de whois ook nog niet verbouwd om op numerieke namen te kunnen zoeken, echt te triest voor woorden.
Het was ook in DRS gebakken, alleen in versie 4.2 die moest nog uitgerold worden.
Dat is in het weekend gedaan. De numerieke aanvragen werden gewoon in een grote mailbox opgevangen en na het uitrollen van DRS 4.2 doorgevoerd. Whois was niet mogelijk, een DNS check echter wel, hoe nutteloos ook als je de aanvragen niet meteen uitvoert. 8)7
Wat mij betreft mag er overigens best eens onderzoek gedaan worden bij SIDN over gunning van projecten, bijvoorbeeld voor de ontwikkeling van het nieuwe DRS. Dat is zo'n gedrocht met tig usability problemen dan ik me afvraag of SIDN daadwerkelijk de meest geschikte partij heeft gekozen of dat er andere belangen in het spel waren.
Tekenend is dat ik gisteren een nieuwsbericht/uitnodiging ontving over hun 'innovatieve' ENUM-domeinnamen. Ze hebben wel lef om dat te sturen.
Het lijkt mij verstandig om eerst de landrush in goede banen te leiden en dan door te gaan met nieuwe projecten. Maargoed, het is inderdaad de vraag of het wel de juiste partij is.

Vooral als je kijkt naar wat ze zelf zeggen in hun evaluatie:
• er zijn 500.000 aanvragen gedaan, dat is net zoveel als in héél 2007
• de vergrootte capaciteit bedroeg 100 maal de normale capaciteit

Ik weet het niet hoor, maar als je 500.000 aanvragen in twee dagen hebt, waarvan waarschijnlijk het overgrote deel in de eerste paar uren dan kan je toch al heel simpel natellen dat 100x de normale capaciteit verre van voldoende is. :?
(saillant detail: de gebruikte relay was dezelfde als het normale adres, dus volgens mij moet je die capaciteitsvergroting sowieso met een pak zout nemen. ;) )

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Pagina: 1