Hephaestus: Xeon 2680 v2 - 64GB ECC Quad - WD Blue 3D 1TB
Virtualis: Ryzen 3700X - 16GB DDR4 - Gigabyte 1080 Ti OC - Sandisk 2TB - Valve Index
Agon:Valve Steam Deck 64GB
Non scholae sed vitae discimus Seneca
Ik heb van andere mensen gehoord dat 30 MB/s mogelijk is met dit adaptertje (met een Sandisk Extreme kaartje).
Voor raid durf ik het niet te zeggen... Dat zou inhouden 2 IDE-kanalen op 1 controller tegelijk benutten. Ik ben wel benieuwd of dit kan of dat IDE "om en om" werkt.
Voor zover ik weet houdt dit adaptertje met UDMA2 op bij een theoretische limiet van 33 MB/s (hoewel ik nooit echt begrepen heb waarom IDEkabels (want meer dan een stekkertje is het eigenlijk niet) een snelheidsbeperking hebben...). Iemand die dit kan bevestigen?
Voor raid durf ik het niet te zeggen... Dat zou inhouden 2 IDE-kanalen op 1 controller tegelijk benutten. Ik ben wel benieuwd of dit kan of dat IDE "om en om" werkt.
Voor zover ik weet houdt dit adaptertje met UDMA2 op bij een theoretische limiet van 33 MB/s (hoewel ik nooit echt begrepen heb waarom IDEkabels (want meer dan een stekkertje is het eigenlijk niet) een snelheidsbeperking hebben...). Iemand die dit kan bevestigen?
Waarom waren de eerste IDE-kabels 40-aderig en de nieuwe types 80-aderig?RemcoDelft schreef op donderdag 06 maart 2008 @ 20:44:
[...]
(hoewel ik nooit echt begrepen heb waarom IDEkabels (want meer dan een stekkertje is het eigenlijk niet) een snelheidsbeperking hebben...). Iemand die dit kan bevestigen?
Omdat ze tussen de 40 data-aders telkens een 'lege' ader moesten zetten omdat er anders teveel storing was, ten gevolge van de hogere snelheid van het signaal.
Anders konden ze natuurlijk direct een standaard ontwerpen die 100GB/s haalt, als er eigenlijk toch geen beperkingen opzitten
Vergeet dat maar. Twee IDE apparaten op 1 kabel kunnen niet gelijktijdig worden aangesproken.XanderDrake schreef op maandag 03 maart 2008 @ 12:16:
Een bijkomend voordeel van deze controller is dat er 2 compact flash kaartjes op 1 IDE kabel kunnen.
Ik bedacht me net dat je bijvoorbeeld met nVidia chipsets RAID over je IDE kan knallen.
In theorie kun je daar misschien wel een RAID0 van maken maar het resultaat zal zelfs slechter zijn dan een enkele CF.
Als je nu twee van die CF2IDE dingen hebt zou het wellicht wel lukken maar uiteindelijk kun je veel beter een snel kaartje gebruiken (een SanDisk Extreme IV of een andere 266X/300X kaart).
En dan ook wel zien dat je CF2IDE adapter UDMA4 ondersteunt.
2 van die CF2IDE heb je sowieso nodig. Punt is inderdaad of het om en om communiceren met de CF kaarten via 1 kabel vertraging oplevert, of ze dus hun 20MBs nog wel halen. Als je 2 kabels kunt gebruiken zie ik geen probleem.
Met een 8kanaals IDE RAIDkaartje via PCI kan je vast wel in de buurt van de 133MB voor PCI komen zo. 8x15MB kan je dan halen. Snellere kaartjes heeft dan niet veel zin. Zijn ook vaak veel duurder. Ik heb nog nergens gelezen over iemand die dat heeft gedaan maar zit zelf ook half te denken om zoiets in mijn PC te doen ipv een aantal schijven in RAID0. Ik vermoed dat het veel sneller is dankzij de korte toegangstijd en 133MB per sec. is al heel snel. Er zitten wel grote verschillen tussen de kaartjes wat snelheid/reactietijd betreft dacht ik
Honda VFR800fi '99 | Volvo S60 '04
Ervaring heb ik er niet mee. 10euro per kaartje is ook weer 40euro extra bovenop de prijs van de kaartjes. Je zal niet veel sneller uitkomen dan via de PATA denk ik. Dat je een nette snelheid kan halen geloof ik wel. Als jij het test weten wij hettiesum schreef op woensdag 09 april 2008 @ 14:02:
En als je nou een paar van deze besteld. Dan alleen nog een aantal snelle CF's zoals deze en het zou moeten werken. Als je er hier 4 van in RAID plaatst zou je toch redelijke prestaties moeten halen.
Iemand ervaring mee?
Honda VFR800fi '99 | Volvo S60 '04
Ik heb een keer iets vergelijkbaars uitgeprobeerd, maar dan met een PCI CF-RAID controllertje. Resultaten waren bepaald niet wat ik ervan gehoopt had;
Testsetup met 4x Transcend 133x 4GB CompactFlash (max snelh 21.5 - 45 Mb/s volgens fabrikant)
Paar grafiekjes;
1 kaartje los zonder RAID:

2 kaartjes in RAID:

4 kaartjes in RAID: (wazig genoeg slechtere performance dan met 2 kaartjes)

en ter vergelijk mn simpele usbstick aan usb:

Dit alles onder een brandschone windows 2000-installatie (waarvan de installatie alleen al een uur of drie (!) kostte)
Testsetup met 4x Transcend 133x 4GB CompactFlash (max snelh 21.5 - 45 Mb/s volgens fabrikant)
Paar grafiekjes;
1 kaartje los zonder RAID:

2 kaartjes in RAID:

4 kaartjes in RAID: (wazig genoeg slechtere performance dan met 2 kaartjes)

en ter vergelijk mn simpele usbstick aan usb:

Dit alles onder een brandschone windows 2000-installatie (waarvan de installatie alleen al een uur of drie (!) kostte)
[ Voor 93% gewijzigd door IceOnFire op 09-04-2008 19:08 ]
Mmmm RAID op dezelfde IDE kabel heeft dus niet veel zin. Goed om te weten.
Dan valt mijn huidige experiment even in het water. Als ik goedkoop aan Compact flash kaarten kan komen zal ik het misschien nog eens proberen met 2x CF2SATA units. Die kan ik ook redelijk makkelijk krijgen.
Misschien gaat het niet door en koop ik meteen een SSD. Femme heeft mn ogen geopend
Dan valt mijn huidige experiment even in het water. Als ik goedkoop aan Compact flash kaarten kan komen zal ik het misschien nog eens proberen met 2x CF2SATA units. Die kan ik ook redelijk makkelijk krijgen.
Misschien gaat het niet door en koop ik meteen een SSD. Femme heeft mn ogen geopend
Virtualis: Ryzen 3700X - 16GB DDR4 - Gigabyte 1080 Ti OC - Sandisk 2TB - Valve Index
Ik denk wel dat je een snellere access time hebt, vergeleken met een HD, dus voor kleine bestanden lijkt het me wel lekker (ook XP zal wel lekker reageren)
.
Dat zijn heel slechte resultaten.IceOnFire schreef op woensdag 09 april 2008 @ 16:08:
Ik heb een keer iets vergelijkbaars uitgeprobeerd, maar dan met een PCI CF-RAID controllertje. Resultaten waren bepaald niet wat ik ervan gehoopt had;
Kijk eens met HD Tune in welke DMA mode het (enkele) kaartje staat. Dat zou UDMA 4 moeten zijn.
Dat klopt 
UDMA 4 idd
Het RAIDkaartje in kwestie zal wel niet al te geweldig zijn, maar ik ben toch maar van mn CFkaartjes-idee afgestapt. Toch maar iets meer investeren in een Mtron...
UDMA 4 idd
Het RAIDkaartje in kwestie zal wel niet al te geweldig zijn, maar ik ben toch maar van mn CFkaartjes-idee afgestapt. Toch maar iets meer investeren in een Mtron...
Jep, SSD's zijn de echte opvolgers.IceOnFire schreef op donderdag 10 april 2008 @ 23:58:
Toch maar iets meer investeren in een Mtron...
Daar ga ik ook maar es aan denken.
Pagina: 1