Toon posts:

Systeem zou stil moeten zijn maar is het niet!

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb ruim een half jaar geleden een niewe PC gekocht met onderstaande configuratie. Om het systeem stiller te maken heb ik speciaal de Antec Lifestyle Sonata II kast en de Arctic Cooling Freezer 7 Pro gekocht. Maar het ding maar nog ontzettend veel herrie en het is volgens mij met name de koeler die continue op volle toeren aan het draaien is.

Kan ik hier gemakkelijk iets aan doen? Kan de koeler niet o.b.v. kastwarmte harder en zachter gaan draaien ofzo?

Thanks,
Paul

Processor Intel Core Duo 2 6600
Geheugen Kingston 2 x 1GB x 2 (2GB) PC5300 DDR2
Moederboard MSI P965 Platinum
Grafische kaart Asus GeForce 7600 GT 256MB Silent
Monitor Samsung sm 215tw (49b * 38h * 22d)
Harddisk 2 x Seagate Barracuda 7200.10 320 GB, 7200 Rpm, 16 MB, Serial ATA II/300
Toetsenbord & Muis Logitech® Cordless Desktop® MX™ 3200 Laser
Cardreader Apacer 15-in-1 card reader
Koeling Arctic Cooling Freezer 7 Pro
Behuizing Antec LifeStyle Sonata II
OS Windows Vista Home Premium 64bits OEM

Verwijderd

Heb je de 4 pin fan ook op een 4 pin header aangesloten? En staat Q-fan oid ook aan in je bios?

• DPhoenix
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 10-01 21:59
Kijk anders even in de bios. Het zou heel goed kunnen zijn dat je de FAN op Silent mode moet zetten.

AULXJMHR

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb in de BIOS bekeken en kan alleen de volgende opties vinden:

- Chassis Intrusion
- CPU Smart Fan
- System Smart Fan

Allen staan uit. De huidige temperatuur van zowel CPU als System staan rond de 28 graden.

Is dit wat jullie bedoelen?

Wat mag de maximale temperatuur zijn van beiden zonder dat er dingen stuk gaan? Dat de performance achteruit gaat snap ik.

• jeroenikke
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 07:35
Je moet natuurlijk CPU Smart FAN enabled zetten. Die regelt nl de snelheid van je FAN. Anders draait hij altijd op 100%

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 19-01 13:06

Sebazzz

3dp

Voeding? Dat kan ook veel schelen :o
Ervaring met Coolermaster iGreen Power

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

• KneppaH
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online

KneppaH

Singleplayer/Co-op

Zolang je niet heftig gaat overklokken kun je het beste gewoon je pc de fans laten regelen. CPU Smart Fan aan en System Smart Fan aan dus.

Als je cpu en kasttemperatuur warmer wordt gaan je fans vanzelf wat harder draaien.

AMD X6 1055T @ 3,6Ghz, 2x AMD HD6850 Toxic @ 1Ghz/4,8Ghz, 8GB DDR3, Asrock Extreme III, Anteq HCG 620, Scythe Mugen 2

• To_Tall
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 18-01 19:58
Verwijderd schreef op maandag 03 maart 2008 @ 20:17:
Wat mag de maximale temperatuur zijn van beiden zonder dat er dingen stuk gaan? Dat de performance achteruit gaat snap ik.
Geloof dat de C2D al snel 70 tot 80 graden mag worden??
28 Graden is die van mij ook. hij is altijd 7 tot 8 graden warmmer dan omgevings temps..

Je CPU zal denk ik niet veel warrmer worden.

In stress wordt mijn CPU een E6400 33 graden
Ik heb dan een TermalTake Big Typhoon. en draaid altijd rond de 300rpm.

Maakt geen herrie en in stressed wordt deze 33 graden.

A Soldiers manual and a pair of boots.

Verwijderd

Topicstarter
als ik alles op Enable zet dan moet ik een 'target temperature' opgeven en die varieert van 40 graden tot 70. Heb hem nu op 45 graden gezet maar merk nog geen verschil.

• pinockio
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23-12-2025
Sja, experimenteer daar eens mee zou ik zeggen.

Zijn er nog andere opties, profielen zoals "quiet", "optimal" en "performance"?
Of is dat alleen bij Asus zo?

Disclaimer: P. aanvaardt geen aansprakelijkheid op grond van dit bericht.

• ErikRo
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 26-12-2025
zet hem eens op 60

"I don't have any solution but I certainly admire the problem." -- Ashleigh Brilliant

Verwijderd

Topicstarter
nee, geen ´quiet´, ´optimal´ of ´performance´.

60 is niet te warm begrijp ik dus. zal het eens proberen.

Verwijderd

Topicstarter
op 60 zetten maakt ook niets uit.

Ik zie ook dat twee fans geen gegevens doorgeven aan de BIOS:
- CPU Fanspeed: 1794 rpm
- NB Fanspeed: N/A
- System Fanspeed: N/A

Achterop de Antec kast zitten twee fans. 1tje bovenin, een kleine. En in het midden een grote. Die laatste is de fan die veel herrie maakt.

• The_nv40_man
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 13-06-2022
Sluit de casefan op 5 volt aan ipv 12. Of desnoods 7 volt als ie op 5 geen sjoege geeft.

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Verwijderd schreef op maandag 03 maart 2008 @ 21:15:
Achterop de Antec kast zitten twee fans. 1tje bovenin, een kleine. En in het midden een grote. Die laatste is de fan die veel herrie maakt.
Als er op de fan geen handmatige regelaar zit kun je die er natuurlijk altijd nog opzetten.

ARME AOW’er

• Jazzle
  • Registratie: November 2004
  • Niet online
Zeker ween dat de fans op het moederbord op de 3 of 4 pin headers zitten?

Verwijderd

Topicstarter
dat is het inderdaad. Kast opengeschroeft en er blijkt een handmatige regelaar op te zitten; L M H. Hij stond op High en heb hem nu op Low staan. De harde schijf maakt nu het meeste herrie. Wat een verademing!!!!

Hoe kan ik nu alleen zeker weten dat het systeem niet te warm wordt? Of krijg ik dan automatisch een waarschuwing in Vista ofzo?

Bedankt voor alle hints en tips!

Verwijderd

Topicstarter
rood zwarte kabeltje gaat trouwens van de fan naar een 4 pins connector

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Verwijderd schreef op maandag 03 maart 2008 @ 21:41:
Bedankt voor alle hints en tips!
Installeer bijv. Everest (er zijn ook andere programma's) en zet OSD aan (nadat je het hebt ingesteld)

Dat is trouwens alleen een visueel iets, doet verder niets. Als je CPU te warm wordt schakelt het systeem vanzelf wel uit. Is een functie op het MB dus heeft niets met het OS te maken.

Ik zie trouwens nu pas dat dit topic in CSL staat maar hier heeft het absoluut niets te zoeken. Meer een PMG iets.

[ Voor 15% gewijzigd door Guardian Angel op 03-03-2008 21:54 ]

ARME AOW’er

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15:35

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Verwijderd schreef op maandag 03 maart 2008 @ 21:15:
Die bovenste is van je voeding, heeft niks met de kast te maken. De tweede zou heel stil moeten zijn. Zit hij wel met de rubbertjes vast, en niet met schroeven? Scheelt veel qua resonantie.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Pagina: 1