ASRock K7S41GX crasht op willekeurige momenten

Pagina: 1
Acties:

• wernerbos
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 20-04-2021
Mijn PC valt uit op willekeurige momenten. Dit kan zijn als hij een uur aanstaat en je verschillende programma's hebt geopend maar evengoed als niets is opgestart en hij 15 minuten aanstaat. Soms valt hij op een dag 1 keer uit en soms valt hij 10 keer op een dag uit.

Dit uitvallen gebeurt op twee verschillende manieren:
1. Hij valt opeens helemaal uit en start dan uit zichzelf opnieuw op. Dit opstarten gaat vervolgens zonder problemen, alsof de PC gereset is. Er komt alleen een melding dat Windows een probleem heeft geconstateerd en of ik hiervan melding wil maken bij Microsoft ('Verzenden') of niet ('Niet verzenden')
2. Er komt een zwart scherm met de melding: 'Er is een probleem gevonden. Windows is afgesloten om schade te voorkomen. Vervolgens staat er een melding die kan verschillen. Zo is er een BAD_POOL_CALLER melding verschenen en een IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL. Vervolgens komt de technische informatie etc. Dit scherm blijft staan totdat ik de PC reset.

Dit probleem heeft zich opeens voorgedaan. Ik heb geen nieuwe software of nieuwe hardware geïnstalleerd waarna dit probleem zich voordeed.

Ik heb een tijdje Linux gedraaid op die PC. Toen deed zich het probleem niet opdezelfde manier voor maar het kwam wel voor dat Linux vastliep, dat wil zeggen dat hij opeens niets meer deed en ik moest resetten.
Daarna heb ik Windows XP opnieuw geïnstalleerd en deed het probleem zich weer opdezelfde manier voor als bij de eerdere installatie van Windows XP. Ik zou dus zeggen dat het wel een hardwareprobleem is.

Wat ik heb gedaan om de oorzaak te identificeren:
1. Geheugen getest. Hiermee leek niets mis te zijn.
2. Temperatuur van processor gecontroleerd. Deze bleef continu op hetzelfde normale niveau.
3. Windows XP opnieuw geïnstalleerd.

De volgende hardware zit in mijn PC:
Moederbord: ASRock K7S41GX
Processor: AMD Sempron 2400+, 1,67 GHz
Geheugen: 1 * DDR 256 MB PC 3200, 1 * DDR333 256 MB
HD: Maxtor 2F040L0, 40 GB

Heeft iemand een idee wat de oorzaak van dit probleem zou kunnen zijn?

Verwijderd

HD test geprobeerd zit meestal wel bij je HD geleverd anders staat het wel op de site.
Moederbord op lekkende condensators gecontroleerd?
Wat voor voeding heb je, voltages gecontroleerd met een multimeter?
En al in de Hangen en Opstartproblemen troubleshooter gekeken. ;)

• wernerbos
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 20-04-2021
De handleiding van mijn moederbord zegt dit over geheugenmodules:

2 DDR DIMM Slots: DDR1 and DDR 2

K7S41GX:
PC2700 (DDR333)/PC2100 (DDR266), Max. 2 GB

DDR 1 en DDR 2 duidt neem ik aan op plaatsbepaling op het moederbord en niet type-aanduiding voor het geheugen?
Zou het kunnen dat doordat ik een geheugenmodule met PC3200 erin heb zitten hij soms uitvalt? Of past hij die snelheid aan en zou dat het probleem niet kunnen zijn?

HD heb ik gecheckt en geeft geen fouten aan. Voeding heb ik verwisseld door een ander voedingsblok en het probleem blijft. Lekkende condensatoren kan ik niet ontdekken.

Verwijderd

DDR 1 en DDR 2 duidt neem ik aan op plaatsbepaling op het moederbord en niet type-aanduiding voor het geheugen?
Inderdaad jouw moederbord ondersteund alleen DDR1 :)
Zou het kunnen dat doordat ik een geheugenmodule met PC3200 erin heb zitten hij soms uitvalt? Of past hij die snelheid aan en zou dat het probleem niet kunnen zijn?
Kan een Ferrari ook 120 km per uur rijden. ;)

Maar waarschijnlijk is het dan je moederbord kun je niet een andere proberen. :)

• udybees
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 25-10-2025
mm bij asrock helpt maar een ding.... terug crashen met een hamer
Modbreak:Goh, het zal vast vroeg aan het dooien zijn in Noorwegen dit jaar - de trollen zijn al uit winterslaap :z

Ononderbouwd generaliseren is beneden het niveau en de waardigheid van GoT. Er valt onderbouwd genoeg op te merken over bepaalde aspecten van bepaalde borden van Asrock, maar zoals je het hier brengt is pure domme stemmingmakerij :/

[ Voor 73% gewijzigd door dion_b op 08-03-2008 13:54 ]

• Phenos2
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 12-04 16:01
Zijn de condensators op het moederbord nog goed? (geen bolle of lekke condensators?)
En wat voor merk voeding zit er in het systeem?
Pagina: 1