Manueel memory settings in BIOS veranderen (Asus P5N-E SLI)

Pagina: 1
Acties:

• Beefhead
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 13-03 13:35
Hallo allemaal!

Ik heb recentelijk een nieuw computersyteem aangeschaft met de volgende specs:

Motherboard: Asus P5N-E SLI
Memory: Patriot 4GB (2GB DDR2-800 PC2-6400 CL4-4-4-12)
Graphics: GF8 8800GTS 512MB Point of View HDTV 2xDVI
Power: Xilencepower 120mm SATA 600Watt
Harddisk: 1TB 7200 32MB Samsung HD103UJ

Helaas is het systeem nogal instabiel. Soms kan ik de pc een hele avond zonder crashes gebruiken, een andere keer crasht ie 3 keer op een avond. Nu weet ik vrij weinig van bios settings en zo af, maar ik heb eens ergens opgevangen dat het soms helpt om aanpassingen te doen in de bios om het systeem stabieler te laten lopen. Ik heb dus eens met CPU-Z gekeken hoe alles afgesteld staat, en me viel op dat het geheugen als volgt staat afgesteld:

Memory Type ..... DDR2
Memory Size ..... 4096 MBytes
Memory Frequency ..... 400.0 MHz (5:6)
CAS# Latency (tCL) ..... 5.0 clocks
RAS# to CAS# (tRCD) ..... 5 clocks
RAS# Precharge (tRP) ..... 5 clocks
Cycle Time (tRAS) ..... 16 clocks
Bank Cycle Time (tRC) ..... 21 clocks
Command Rate (CR) ..... 2T

Zou dit niet 4-4-4-12 moeten zijn volgens de geheugen specs? Zou het helpen als ik de settings manueel verander in de bios? Nu staat alles op auto. Kan ik zomaar deze settings veranderen, of moet ik dan ook andere dingen veranderen, zoals voltage op NB, FSB snelheid? Kan zijn dat ik totale onzin uitkraam, maar ik lees er vanalles over, en ben een beetje bang dat ik iets kapot maak als ik op eigen houtje dingen in de bios ga veranderen.

Ik zou het erg waarderen als iemand me wat advies kan geven.

Zie bijgaande link voor het volledige CPU-Z rapport. (CPU-Z)

Alvast heel erg bedankt voor alle adviezen

3 out of 4 people make up 75% of the population || 4 out of 3 people struggle with math

Verwijderd

Staat het geheugen wel op het juiste voltage ingesteld? Standaard staat het op 1,8 Volt namelijk en het kan zijn dat jouw geheugen meer nodig heeft 2 Volt of misschien wel 2,2 Volt.
De timings van je geheugen moet je meestal zelf ook instellen het bios stelt het namelijk zo in dat deze zeker kan opstarten met 1,8 Volt.
Je kunt ook eerst een Memtest draaien als hier fouten naar voren komen licht het waarschijnlijk aan het te weinig prik op je geheugen.
Als het geheugen geen fouten geeft in dan kun je de Hangen en Opstartproblemen troubleshooter nog proberen.
Succes. :)

Welkom op GoT :w

• Beefhead
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 13-03 13:35
Het voltage moet volgens de specs 2,2V zijn. Dit is echter geen optie in de bios. Ik zie wel b.v. 2,173 of 2,234 maar niet precies 2,2V. Kan ik dan beter net iets eronder gaan zitten of net iets erboven?

Moet ik ook de timing veranderen van 5-5-5-16 naar 4-4-4-12 (wat het volgens de specs moet zijn)?

Tnx

3 out of 4 people make up 75% of the population || 4 out of 3 people struggle with math

Verwijderd

Probeer als het met 2,173 stabiel werkt zoniet dan hoger instellen.
;)
Moet ik ook de timing veranderen van 5-5-5-16 naar 4-4-4-12 (wat het volgens de specs moet zijn)?
Moet niet is wel sneller. ;)