• nielsl
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 19-05 06:28
Beste allemaal,

De titel zegt het eigenlijk al, tegenwoordig vindt je, zelf op budget planken van een paar tientjes een ingebouwde RAID 0/1 of JBOD mogelijkheid ingebouwd. Mijn vraag is: Is dit nou wat? ICM met SATA2 schijven, werkt het goed? Werkt het net zo goed als een aparte RAID kaart?

Een kennis van me zei er het volgende over: "Een paar jaar geleden wilde ook niemand onboard geluid hebben, nu is het prima voor elke huis tuin en keuken noob die gewoon geluid uit zn boxen wil, zo is het ook een beetje met onboard RAID"

Ik ben benieuwd wat jullie erover zeggen,
thx

Verwijderd

Voor huis tuin en keuken gebruik is het prima. Het is geen full featured hardware raid.

• nielsl
maar als ik thuis gewoon RAID 1 wil omdat ik niet wil dat mn films kwijt zjin als mn schijf het begeeft is het goed te doen?

Verwijderd

Ja hoor. Ik draai hier RAID-0 op een moederbordcontroller en dat gaat ook prima.

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23-05 17:52
Voor RAID0/1 maakt het al helemaal niet uit, omdat er nou niet echt veel en ingewikkelde berekeningen bij komen kijken. Bandbreedte is er ook meer dan genoeg indien de controller gewoon in de southbridge zit (of aan PCIe hangt). Enigste nadeel zou misschien kunnen zijn dat het soms moeilijkheden gaat geven als je een ander mainboard (met andere chipset) in je systeem krijgt.

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 23-05 14:26

Sebazzz

3dp

Ja, het werkt net zo goed als een apart firmware RAID kaart, want op de moederborden zit ook een RAID kaart die alleen via je drivers werkt en bij disk activiteit je processor al het werk laat doen, hoewel dat met RAID 0 of 1 meevalt (RAID5 niet proberen, dat is niet grappig). Ik draai nu zelf RAID0 op een nVidia MediaShield controller (zonder backup :$ ) en dat draait prima. Lekker snel. Als je echt een betrouwbare oplossing wilt kan je beter naar een hardware RAID kaart kijken, die zijn echter wel duur, je moet dan aan bedragen boven de 200 euro denken.

Natuurlijk blijft RAID eigen risico, wat alleen maar groter is met de brakke firmware RAID oplossing op moederborden. Bovendien zijn die dingen ook niet echt cross-platform terwijl hardware RAID wel gewoon onder bijvoorbeeld Ubuntu werkt.
"Een paar jaar geleden wilde ook niemand onboard geluid hebben, nu is het prima voor elke huis tuin en keuken noob die gewoon geluid uit zn boxen wil, zo is het ook een beetje met onboard RAID"
Je kennis heeft duidelijk geen kennis van zaken :+ RAID is geen Hype- of buzzwoord. Je kan er echt niet vanuit gaan dat iedere consument over twee jaar RAID draait, dit blijft denk ik toch iets voor Tweakers, niet voor mensen die minder verstand van computers hebben.

[ Voor 3% gewijzigd door Sebazzz op 03-03-2008 08:39 ]

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

• Wolfboy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Wolfboy

ubi dubium ibi libertas

Uit eigen ervaringen kan ik zeggen dat de Intel raid support prima is en de snelheid voor een raid 0/1 array bijna even hoog is als wat een Areca kaart doet. Dus ja, mits het bij raid 0 of 1 blijft kan onboard raid tegenwoordig prima werken.

Blog [Stackoverflow] [LinkedIn]

• nielsl
Sebazzz schreef op maandag 03 maart 2008 @ 08:38:
Ja, het werkt net zo goed als een apart firmware RAID kaart, want op de moederborden zit ook een RAID kaart die alleen via je drivers werkt en bij disk activiteit je processor al het werk laat doen, hoewel dat met RAID 0 of 1 meevalt (RAID5 niet proberen, dat is niet grappig). Ik draai nu zelf RAID0 op een nVidia MediaShield controller (zonder backup :$ ) en dat draait prima. Lekker snel. Als je echt een betrouwbare oplossing wilt kan je beter naar een hardware RAID kaart kijken, die zijn echter wel duur, je moet dan aan bedragen boven de 200 euro denken.

Natuurlijk blijft RAID eigen risico, wat alleen maar groter is met de brakke firmware RAID oplossing op moederborden. Bovendien zijn die dingen ook niet echt cross-platform terwijl hardware RAID wel gewoon onder bijvoorbeeld Ubuntu werkt.

[...]
Je kennis heeft duidelijk geen kennis van zaken :+ RAID is geen Hype- of buzzwoord. Je kan er echt niet vanuit gaan dat iedere consument over twee jaar RAID draait, dit blijft denk ik toch iets voor Tweakers, niet voor mensen die minder verstand van computers hebben.
wat hij daar meer mee bedoelde te zeggen is dat vroeger onboard sound een "nicht nicht" was, tegenwoordig heeft iedereen het omdat het gewoon voldoet, voldoet onboard RAID ook? (in geval van 0 of 1, ja dus), niet dat over 2 jaar iedereen het heeft ;)

• Rainmaker
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14-07-2024

Rainmaker

RHCDS

Sebazzz schreef op maandag 03 maart 2008 @ 08:38:
Ik zie toch steeds meer computers (medion's e.d.) die 2x500GB in RAID0 hebben staan.

Preconfigured RAID dus. Is wel leuk; zo denkt een consument dat ie een 1TB disk heeft, terwijl het er eigenlijk 2 zijn.

We are pentium of borg. Division is futile. You will be approximated.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 02:44

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

GoT Huisregels

Voordat je een topic opent op GoT verwachten we dat je zelf op zoek gaat. Daar is hier weinig van terug te lezen. Je stelt een vraag dat veel vaker voorbijgekomen is. Bovendien stel je de vraag niet op de juiste plek - als een RAID-controller geen Opslagmedia & I/O Controllers is, weet ik het ook niet meer. Maar waar dan ook op GoT is dus de bedoeling dat je inzet uit je topicstart blijkt. En dus gaat hij dicht.

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.