Crash bij USB-poortgebruik

Pagina: 1
Acties:

• Jejking
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online

Jejking

It's teatime, doctor!

Topicstarter
Goedemorgen allemaal! Ik zit al enkele weken met een probleem. Sinds een maandje of drie heb ik een eigen computer die helemaal zelf is gebouwd samen met een medetweaker. Geen problemen gedurende de eerste twee maanden, maar sinds enkele weken wil het voorkomen dat de HELE pc op zwart gaat als ik een USB-poort in gebruik neem (meestal de mobiele telefoon, K800i, om foto's op de pc te zetten of iets anders).

Mijn computer draait wel in een licht overgeklokte toestand waarbij hij constant bezig is met Rosetta@Home, de processor loopt op 2.4GHz (1.22v) in plaats van 1.6 (1.325v), maar deze problemen kwamen ook naar voren toen ik de pc in idle had staan (dan gaat hij terug naar 2GHz met C1E en EIST aan dacht ik) zonder R@H. Nu is mijn vraag, hoe kan dit?

Ik heb hardwarematig geen enkele aanpassing gedaan binnen de pc, en softwarematig zijn er ook geen grootschalige veranderingen geweest behalve het updaten van de videokaartdrivers. Wie kan me hier vertellen wat er met deze reeks USB-poorten (voorkant van de kast) aan de hand is?

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 04-02 23:19
Heb je wat meer specs voor ons ? Verder is het systeem wel stabiel (Orthos) ?

My favorite programming language is solder.

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Wat voor moederbord zit er in?
En ik lees ook niets over OSen en drivers.

Zaram module kopen voor je glasvezelaansluiting?

• Jejking
  • Niet online

Jejking

It's teatime, doctor!

Topicstarter
Okee, uptodatey:

Intel C2D E2140 @ 2.4GHz, stabiel als een huis.
2GB PC5300 @ 720MHz, ook stabiel.
ATi Radeon HD3850 512 (eerder een HD2600Pro 256)
Gigabyte GA-P35DS3, rev 1 dacht ik. Bios F6.

Windows XP Professional, 32-bit.
ATi Catalyst 8.2 nu draaiend, de rest dacht ik allemaal uptodate.

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Gebeurt het ook met de USB-poorten aan de achterkant? Je noemt namelijk specifiek de poorten aan de voorkant. Kijk verder eens of het ook gebeurt als je van een live-CD werkt, dan kan je wat beter inzien of het een software/driver probleem is of een hardwareprobleem. Zie verder ook de Hangen en Opstartproblemen troubleshooter

[ Voor 12% gewijzigd door gambieter op 03-03-2008 02:11 ]

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• Jejking
  • Niet online

Jejking

It's teatime, doctor!

Topicstarter
Ik ga er even naar kijken morgenmiddag, ik ben redelijk vroeg thuis dus dan neem ik de postings hier meteen even mee, want nu ben ik echt op.

Hopende dat ik m'n DVD-combi weer aan de praat krijg want volgens mij heeft die het gisteren begeven :(

• Jejking
  • Niet online

Jejking

It's teatime, doctor!

Topicstarter
Update: vlak voordat ik ging slapen heb ik het toch maar even uitgeprobeerd, en inderdaad: aan de voorkant was het weer een infinite crash. Volgende stap: aan de achterkant proberen in te pluggen. Wanneer? Nu.

Update 2: aan de achterkant onder volle belasting de USB-poorten afgewerkt en dat gaat allemaal p-r-i-m-a. De voorkant van de kast betekende weer een volledige reboot. Ik begin bijna te denken aan kortsluiting :?

PS: Die DVD-combo lijkt echt dood te zijn, dus CD's/DVD's proberen lukt even niet. Dag Azerty, here comes a guaranteeclaim :w

[ Voor 24% gewijzigd door Jejking op 03-03-2008 11:09 ]

• Jejking
  • Niet online

Jejking

It's teatime, doctor!

Topicstarter
De HOTS-FAQ hielp me geen klap verder, maar ik begin steeds meer te denken aan kortsluiting.

Kan iemand even meedenken, want dit probleem is wel behóórlijk irritant. Het is ook niet apparaat-onafhankelijk, want het Logitech-stuurtje crasht de pc even hard als het mobieltje (K800i).

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Jejking schreef op woensdag 05 maart 2008 @ 00:58:
De HOTS-FAQ hielp me geen klap verder, maar ik begin steeds meer te denken aan kortsluiting.

Kan iemand even meedenken, want dit probleem is wel behóórlijk irritant. Het is ook niet apparaat-onafhankelijk, want het Logitech-stuurtje crasht de pc even hard als het mobieltje (K800i).
Het kan zijn dat je mobo/voeding het niet trekt om ook de voorkant te bevoorraden. Met mijn P5P800 mobo kon ik niet alle 8 USB-poorten gebruiken, want dan zou er brand hebben uitgebroken. Simpelste oplossing is een goedkoop USB-hubje nemen en die op de achterkant koppelen :)

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• Jejking
  • Niet online

Jejking

It's teatime, doctor!

Topicstarter
Ehm, dat zou toch niet mogen?

Ik bedoel: een Antec 430w EarthWatts moet een E2140 @ undervolt met HD2600Pro / HD3850 mákkelijk kunnen trekken, of vergis ik me daar nu zo sterk in? Mijn combi trekt niet zoveel power, ik laat er even een calculatortje op los.

Met het hierboven aangevoerde systeem zou ik exactelemento 229w moeten verbruiken. Daarnaast is de graka underclocked wegens warmte (nou ja, fan op 100% stuck dus wat maakt het uit) en wat wattjes verbruik. Dus hier klopt echt geen zák van als je het mij vraagt?

Edit again: morgen dan maar even de kabeltjes nakijken, dan hebben we meer duidelijkheid :)

[ Voor 41% gewijzigd door Jejking op 05-03-2008 01:07 ]

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Jejking schreef op woensdag 05 maart 2008 @ 01:04:
Ehm, dat zou toch niet mogen?

Ik bedoel: een Antec 430w EarthWatts moet een E2140 @ undervolt met HD2600Pro / HD3850 mákkelijk kunnen trekken, of vergis ik me daar nu zo sterk in? Mijn combi trekt niet zoveel power, ik laat er even een calculatortje op los.
De praktijk is soms weerbarstiger dan de theorie :P . Ik ben wat pragmatischer in dit soort dingen. Het kan ook een stekkertje zijn of kortsluiting, maar juist dan zou ik wat wantrouwig zijn en kijken of ik een veiliger oplossing kan vinden, zoals de USB-hub.

• Hrugnir
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 10-12-2023
van die 430wat wordt er maar 500mA gereserveerd op een 5V lijn dus 2.5wat :P

het lijkt me dat je front usb ook kortsluiting maakt zonder dat er iets aanhangt, tenzij het in je mobiele telefoon zou gebeuren maar dat lijkt me sterk :P

Verwijderd

LlamaWereldOver schreef op woensdag 05 maart 2008 @ 07:13:
van die 430wat wordt er maar 500mA gereserveerd op een 5V lijn dus 2.5wat :P

het lijkt me dat je front usb ook kortsluiting maakt zonder dat er iets aanhangt, tenzij het in je mobiele telefoon zou gebeuren maar dat lijkt me sterk :P
Wanneer er niets aan hangt is het natuurlijk wel een 'open einde' verbinding, waardoor er geen kortsluiting gemaakt hoeftte worden.

Aangezien de front USB poorten met een los stekkertje op je moederbord worden aangesloten zou het me nietverbazen als je daar een foutje hebt gemaakt. Heb je niet toevallig het plugje van de front-usb poorten uit de kast op een andere (gelijksoortige) aansluiting geprikt waardoor dit ontstaan kan zijn?

• Jejking
  • Niet online

Jejking

It's teatime, doctor!

Topicstarter
Daar ga ik zo even naar kijken (schop? :X ).

Het is zo dat als ik een USB-apparaat (bv. de mobiel) in de USB-poort voorin stop dat de boel in 90% van de gevallen vastloopt. Geen nieuws, maar nu kom ik op het volgende: als ik hem tijdens de reboot opnieuw er inplug of laat zitten, de computer niét doorstart. Het BIOS-scherm kom ik totaal niet meer voorbij, en dat schiet niet op. USB-app eruit, it boots like a fly.

Euhh? Lijkt me dan dat er inderdaad iets met het moederbord is, verkeerd aangesloten ofzoiets, want hij doet niets meer. Geen HD-activiteit, geen boot.

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 14:11
Maar in 10% werkt het wèl goed? Dat maakt een verkeerd aangesloten stekkertje wel minder waarschijnlijk... :S

Ander vraagje: Zit je PC aangesloten op een geaard stopcontact? Potentiaalverschillen bij het aansluiten van een USB apparaat kunnen ook problemen veroorzaken. Al zou dit dan ook met de poorten achter moeten zijn eigenlijk

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Verwijderd

Is het probleem er enkel met die telefoon, of met alle USB-apparaten. Plug je de apparaten rechstreeks in in de poort of via een usb-kabel? Is het probleem er bij alle front usb poorten of enkel bij eentje?
Je moet dus idd wel zeker zijn dat de usb-poort juist op het moederbord zit verbonden. Daarbuiten kan het probleem misschien ontstaan door al dan niet potentiaalverschil tussen de massapin van de usb connectie en het metalen omhulsel van de usb-connector, of de pc-behuizing. Probeer er een zicht op te krijgen of deze onderling elektrisch zijn doorverbonden.

Indien je de mogelijkheid hebt om de front usb connector te demonteren uit de behuizing, en los van de behuizing maar juist verbonden met moederbord te testen, is dat het proberen waard lijkt me.

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 26-03-2008 00:57 ]

• Jejking
  • Niet online

Jejking

It's teatime, doctor!

Topicstarter
Even een korte update:

Alle USB-apparaten, die er niet rechtstreeks ingaan maar per kabel (K800i -> kabel -> PC bv.), alle front USB-poorten. Gaan we testen :)

• laurensxeon
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 30-01 18:00
ik ken een handje vol mensen o.a mij zelf met het zelfde probleem,

mijn laptop doet het met de bovenste poort met mijn externe hdd. met usb stick is het goed.
andere vriend heeft een laptop die alleen crasht bij gebruik van een kingston usb stick.
mijn computer pikt het niet als ik mijn telefoon, toetsenbord, muis, printer, en externe hdd aansluit, dan wordt ie extreem traag.

zo ken ik er nog een paar
Pagina: 1