2 netwerken koppelen

Pagina: 1
Acties:

• l.degroot01
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 01-03 21:43
Hallo allemaal,

Ik ben vrij amateuristisch op het gebied van netwerken :P , dus misschien stel ik wel een heel domme vraag, maar goed.

Ik wil aan jullie vragen, is het mogelijk 2 verschillende netwerken, 1 in kampen, ander in harderwijk, met elkaar te verbinden via het internet zodat je eenvoudig bestanden kan uitwisselen?

• EnigmA-X
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10-03 12:51
Omdat ze al met elkaar verbonden zijn (via internet) ga ik ervanuit dat je met je vraag doelt op een veilige manier van verbinden.

Ja, dat kan. Google eens naar VPN.

• Jimster
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12-03 15:14
Aangezien je zelf al aangeeft niet veel verstand van netwerken te hebben, zoek eens met Google naar Hamachi.

Verwijderd

Kan je "netwerken" iets beter uitleggen? Gaat het bijv. om 2 thuisnetwerkjes of om 2 enorme bedrijfsnetwerken? Uit wat voor computers is het netwerk opgebouwd (met name qua software)? Op welke manier wil je bestanden uitwisselen (command line of een GUI, protocol)?

Etcetera.

[ Voor 43% gewijzigd door Verwijderd op 03-03-2008 00:07 ]

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Stop AI Slop

Stel eens een lijst van eisen op, zo kunnen we natuurlijk niks. Wil je de bestandstoegang controleren, of mag iedereen erbij? Wil je een oplossing die makkelijk werkt, of een die heel uitgebreid is te beheren?

Ik zou in eerste instantie FTP aanraden met FileZilla, goed te beheren en redelijk eenvoudig in te stellen. Helaas (?) moet je voor FTP wel minstens aan één kant poorten gaan forwarden, en ik betwijfel of dat je gaat lukken.

https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...

Verwijderd

Als je puur bestanden uit wil wisselen is de meest elegante manier SSH (SFTP). Omdat het eenvoudig is en encrypted.

VPN is m.i. overkill voor puur bestanden uitwisselen.

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 02 maart 2008 @ 23:59:
Kan je "netwerken" iets beter uitleggen? Gaat het bijv. om 2 thuisnetwerkjes of om 2 enorme bedrijfsnetwerken? Uit wat voor computers is het netwerk opgebouwd (met name qua software)? Op welke manier wil je bestanden uitwisselen (command line of een GUI, protocol)?

Etcetera.
Wat een post zeg, hij gaf al aan dat hij een amateur op het gebied van netwerken is.
Daarmee valt al aan te nemen dat het om een thuisnetwerk gaat en tevens dat er geen zéér specifieke hard/soft-ware gebruikt gaat worden die niet functioneert binnen een FTP/SSH-oplossing. Daarbij is je vraag "CLI/GUI/Protocol" chinees voor een leek en dus overbodig.

Met alle respect, ik waardeer het feit dat je replied om tot een oplossing te komen maar je bovenstaande post klinkt meer als een "Look-at-me" post dan dat je daadwerkelijk hulp bied.

Voor de topicstarter, ik zou inderdaad zoals eerder vermeld voor een SFTP oplossing gaan(http://www.digitalmediami...-a-sftp-server-on-windows).
Mogelijk dat dit echter wat te hoog gegrepen is, je kan wel eventueel voor een standaard FTP oplossing kiezen. Hierbij moet je je ervan bewust zijn dat FTP niet over een bestandscodering beschikt, dat wil zeggen dat je bestanden in principe "uitgelezen" kunnen worden door derden. Over het algemeen hoef je je hier niet zo gek veel zorgen over te maken tenzij het écht gevoelige informatie betreft.

Een standaard FTP-server opzetten is vrij makkelijk: http://lifehacker.com/sof...ome-ftp-server-130806.php

Succes!

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 03-03-2008 09:33 ]

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Tsja we zijn hier op tweakers.net en niet op beginnersweb.nl... en hier wordt dan ook verwacht dat je iets meer doet of iig iets meer wil dan de gemiddelde thuis-klooier.

@TS: Als je files wil uitwisselen is een FTP vrij makkelijk, wil je meer dan is een VPN handig. Dit laatste kan zowel vanuit je vanuit je modem (als je een wat beter model hebt) als vanuit een losse computer.

Verwijderd

Boudewijn schreef op maandag 03 maart 2008 @ 09:32:
Tsja we zijn hier op tweakers.net en niet op beginnersweb.nl... en hier wordt dan ook verwacht dat je iets meer doet of iig iets meer wil dan de gemiddelde thuis-klooier.

...
Ben ik met je eens, er had wel iets meer informatie gegeven mogen worden en wat vooronderzoek kan geen kwaad :)

• l.degroot01
Het betreft 2 kleine thuisnetwerkjes draaiend op XP prof. de bedoeling is dat zoals je nu binnenshuis bestanden kan delen via mijn netwerklocaties, dat je zoiets dan ook voor elkaar kan krijgen op afstand. Opzich kan ik nog wel poorten forwarden, maar hoe ik dit verder voor elkaar krijg geen idee.

Stel ik zou een VPN server opzetten, dan kan je dus alleen verbinden met die enkele computer? of met het gehele aanhangende LAN netwerk?

Verwijderd

Als je een VPN-server op zou zetten dan maakt het op zich niet uit welke van de twee als server optreed, één server is maar nodig om beide netwerken virtueel tot één samen te brengen.

• TF
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:43

TF

bla bla

ik heb hier thuis een VPN opgebouwd naar het huis van mijn ouders middels een router van Netgear FWG114p. Zowel ik als mijn ouders hebben zon ding. Werkt als de beste.

Verwijderd

ik zou toch eens kijken naar Hamachi, zoals eerder aangegeven..

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

l.degroot01 schreef op maandag 03 maart 2008 @ 13:49:
Het betreft 2 kleine thuisnetwerkjes draaiend op XP prof. de bedoeling is dat zoals je nu binnenshuis bestanden kan delen via mijn netwerklocaties, dat je zoiets dan ook voor elkaar kan krijgen op afstand. Opzich kan ik nog wel poorten forwarden, maar hoe ik dit verder voor elkaar krijg geen idee.

Stel ik zou een VPN server opzetten, dan kan je dus alleen verbinden met die enkele computer? of met het gehele aanhangende LAN netwerk?
Een VPN over je modems heen (als ze dat kunnen) lijkt me dan wel ideaal, dan hoef je geen server te maken ervoor.

• redfox314
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 02-03 10:17
l.degroot01 schreef op maandag 03 maart 2008 @ 13:49:
Als je een vpn server zou opzetten zou je kunnen verbinden met je hele lan (op voorwaarde dat hij goed is opgezet natuurlijk).

Kijk ook eens naar OpenVPN.

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 03 maart 2008 @ 09:27:
Wat een post zeg, hij gaf al aan dat hij een amateur op het gebied van netwerken is.
Daarmee valt al aan te nemen dat het om een thuisnetwerk gaat en tevens dat er geen zéér specifieke hard/soft-ware gebruikt gaat worden die niet functioneert binnen een FTP/SSH-oplossing. Daarbij is je vraag "CLI/GUI/Protocol" chinees voor een leek en dus overbodig.

Met alle respect, ik waardeer het feit dat je replied om tot een oplossing te komen maar je bovenstaande post klinkt meer als een "Look-at-me" post dan dat je daadwerkelijk hulp bied.
Waar heb jij last van?

De meest essentiele vraag in het kader van de vraag is wat de TS voor OS draait (is inmiddels bekend). Voor mij is een OS software, maar ik moet van jou blijkbaar alles letterlijk vragen met inachtneming van een bepaald niveau van de TS (dat ik uit de paar zinnen van de TS zou moeten opmaken).

Waarschijnlijk wil de TS via de "verkenner" files op het andere netwerk benaderen. Moet ik dit ook maar aannemen? Wel leuk dat hij dat dan zelf even aangeeft toch? Lijkt me vrij gebruikelijk als je iets wil bereiken.

• l.degroot01
Dus als ik het goed begrijp, als ik voor VPN zou kiezen, dan kan ik beter aan 1 van de 2 kanten een router hangen die VPN ondersteund, zodat je vanaf de andere kant op die router kan inloggen?

• sjongenelen
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 13-03 08:05
als je bestand wilt delen, dan kun je beter een web/ftp server pakken, misschien bestanden delen via Live Messenger (als dat niet snel genoeg gaat, dan moet je wat aan je instellingen doen).

want een vpn aanleggen zal niet gemakkelijk gaan als je er geen verstand van hebt :+

you had me at EHLO

• ErikCornelissen
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 12-03 00:29
TheNymf schreef op maandag 03 maart 2008 @ 22:19:
als je bestand wilt delen, dan kun je beter een web/ftp server pakken, misschien bestanden delen via Live Messenger (als dat niet snel genoeg gaat, dan moet je wat aan je instellingen doen).

want een vpn aanleggen zal niet gemakkelijk gaan als je er geen verstand van hebt :+
Evenals een ftp server opzetten en het veilig houden.. Er zijn genoeg tutorials te vinden op internet, tevens op GoT staat een handleiding om een VPN Server op te zetten met Windows Server 2003.

Ook als je er geen verstand van hebt, wil het nog niet zeggen dat het niet lukt. Met een beetje eigen inzet kom je erg ver. Plus je leert er van :)

• redfox314
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 02-03 10:17
In principe gaat het zonder speciale hardware. Ofwel door de ingebouwde functies in windows (miss niet alle versies) te gebruiken ofwel door OpenVpn te gebruiken.
Om heel je netwerk te bereiken ga je wel met routing tabellen etc moeten knoeien en dat is niet gemakkelijk. (Ik heb het een tijd geleden zelf geprobeerd na een half jaar niets meer met netwerken gedaan te hebben en ik merkte hoe roestig ik al was). Je kan natuurlijk ook met ssh en port forwarding werken. Dat is dan wel iets dat ad hoc opgezet wordt.
Wat had voor gebruik had je eigenlijk in gedachten. Wil je alle computers uit netwerk X met alle computers uit netwerk Y laten praten. Of wil je computer z uit netwerk X alleen maar toegang geven tot alle computers uit netwerk Y. Moet de verbinding altijd aan staan of niet? etc,etc

• hans_lenze
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 12-03 15:33
Ik zou gewoon even kijken naar Hamachi.

Gratis en zonder gezeur je netwerken aan elkaar hangen via een VPN tunnel.

while (! ( succeed = try ()));

• l.degroot01
redfox314 schreef op maandag 03 maart 2008 @ 23:15:
In principe gaat het zonder speciale hardware. Ofwel door de ingebouwde functies in windows (miss niet alle versies) te gebruiken ofwel door OpenVpn te gebruiken.
Om heel je netwerk te bereiken ga je wel met routing tabellen etc moeten knoeien en dat is niet gemakkelijk. (Ik heb het een tijd geleden zelf geprobeerd na een half jaar niets meer met netwerken gedaan te hebben en ik merkte hoe roestig ik al was). Je kan natuurlijk ook met ssh en port forwarding werken. Dat is dan wel iets dat ad hoc opgezet wordt.
Wat had voor gebruik had je eigenlijk in gedachten. Wil je alle computers uit netwerk X met alle computers uit netwerk Y laten praten. Of wil je computer z uit netwerk X alleen maar toegang geven tot alle computers uit netwerk Y. Moet de verbinding altijd aan staan of niet? etc,etc
Alle computers uit netwerk Y moeten kunnen communiceren met alle computers uit netwerk X, ook printers enzo moeten gedeeld kunnen worden. Verbinding hoeft niet non stop te draaien.

• Jimster
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12-03 15:14
l.degroot01 schreef op dinsdag 04 maart 2008 @ 20:09:
[...]
Alle computers uit netwerk Y moeten kunnen communiceren met alle computers uit netwerk X, ook printers enzo moeten gedeeld kunnen worden. Verbinding hoeft niet non stop te draaien.
Wat heb je nou al geprobeerd? Heb je al gekeken naar Hamachi??
Pagina: 1