[Intel] Totaal verward door verschillende sockets

Pagina: 1
Acties:

• Petervanakelyen
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 04-02 22:56
Ik ben totaal verward door welke CPU's er nu eigenlijk op welke sockets horen.

a) Een Socket 478 Pentium 4 past fysiek in een Socket 479 slot. Werkt het ook echt ?

b) Werkt een s479 Pentium M 715 op een MB met s479 en Intel 945GM chipset ?

c) Bestaan er apparaatjes die je socket kunnen veranderen, zodat er een processor van een andere socket op past en werkt ?

Ik kan er niet echt aan uit...
Kan iemand helpen ?

Somewhere in Texas there's a village missing its idiot.

• mad_max234
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 06-12-2025

mad_max234

AMD Athlon II M320

Kan ik kort over zijn, nee werkt niet s478 cpu in een s479, zijn wel een paar asus bordjes die met een asus 478<>479 converter een socket s479 cpu kan huisvesten.

Andere optie is een s479 moederbord, die zijn op een mobiele chipset gebaseerd.

(b) en (a) zijn dus optie's, moet je even op de site kijken van de moederbord fabrikant. Je kan dus makkelijk zelf uitzoeken of het moederbord werkt met een cpu, op alle site van moederbord fabrikanten staat een lijst met ondersteunende cpu's. Dus kwestie van even kijken of de cpu in de lijst voorkomt. ;)

[ Voor 43% gewijzigd door mad_max234 op 02-03-2008 23:06 ]

• Petervanakelyen
mad_max234 schreef op zondag 02 maart 2008 @ 23:00:
Kan ik kort over zijn, nee werkt niet s478 cpu in een s479, zijn wel een paar asus bordjes die met een asus 478<>479 converter een socket s479 cpu kan huisvesten.

Andere optie is een s479 moederbord, die zijn op een mobiele chipset gebaseerd.

(b) en (a) zijn dus optie's, moet je even op de site kijken van de moederbord fabrikant. Je kan dus makkelijk zelf uitzoeken of het moederbord werkt met een cpu, op alle site van moederbord fabrikanten staat een lijst met ondersteunende cpu's. Dus kwestie van even kijken of de cpu in de lijst voorkomt. ;)
Op Intel site even gekeken, maar de Intel 945GM chipset ondersteund dus alleen Core Duo, Core 2 Duo, en Celeron M. Een Pentium M werkt dus alleen met Intel 915 chipset.

Toch bedankt

• Haan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 21-05 19:05

Haan

dotnetter

Als ik het goed zie, zou een 533 Mhz fsb Pentium M wel moeten werken op een 945 chipset. Pentium M is namelijk hetzelfde als Core Solo.
Maar als je nu een 715 processor hebt (met 400 MHz fsb, zal het inderdaad niet gaan werken.

Kater? Eerst water, de rest komt later

Verwijderd

Haan schreef op maandag 03 maart 2008 @ 13:57:
Als ik het goed zie, zou een 533 Mhz fsb Pentium M wel moeten werken op een 945 chipset. Pentium M is namelijk hetzelfde als Core Solo.
Maar als je nu een 715 processor hebt (met 400 MHz fsb, zal het inderdaad niet gaan werken.
Dude, nee!
Een Pentium M is een netburst processor, die werkt op een mobiele 855 of 915 chipset. De 945 ondersteunt alleen Core Solo, Core Duo, 533- en 667-MHz FSB-Core 2 Duo en Celeron M 4**. Hij kan dus niet overweg met oudere mobiele processoren. Daarnaast zijn die 2 sockets 479 zowel fysiek als elektrisch niet eens compatible met elkaar.

• Haan

Haan

dotnetter

Verwijderd schreef op maandag 03 maart 2008 @ 14:01:
[...]

Dude, nee!
Een Pentium M is een netburst processor,
u gaat niet door voor de koelkast ;)

Verwijderd

Haan schreef op maandag 03 maart 2008 @ 14:05:
[...]

u gaat niet door voor de koelkast ;)
Inderdaad, daar heb je gelijk. Maar die vergissing is iets minder schadelijk dan beweren dat een Pentium M op dezelfde chipset werkt als een Core Solo (en er zelfs gelijk aan is :X ) ;)

Verwijderd

Intel Core (Yonah)

The Yonah CPU was launched in January 2006 under the Core brand. Single and dual-core versions were sold under the Core Solo and Core Duo brands respectively (the Solo processor being a Duo, but with one disabled core). These processors provided partial solutions to some of the foregoing Pentium M's shortcomings, by adding to its P6 microarchitecture:

* SSE3 Support
* Dual-core technology with shared L2 cache (restructuring processor organization)

This resulted in the interim microarchitecture for mobile only CPUs, part way between P6 and the next all processor Core microarchitecture introduced with the CPUs branded Core 2, Pentium Dual-Core, Celeron, and Xeon.
Wikipedia: Intel P6

Of het werk is wel een 2e.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 03-03-2008 15:42 ]

• Petervanakelyen
Dit wikipedia artikel bewijst toch niets ? Buiten dat de Core Duo iets beter is dan zijn voorganger...
Ik denk dat ik maar een Celeron M ga proberen.
Dan mag jij eens vertellen waar je dat hebt gezien...
Trouwens, de processor is een Pentium M 715 ;)

• Haan

Haan

dotnetter

Petervanakelyen schreef op maandag 03 maart 2008 @ 17:06:
[...]
Dan mag jij eens vertellen waar je dat hebt gezien...
Dat staat gewoon op de Intel site.. Daar staat dat de 945GM chipset ook Core Solo's ondersteunt.
Trouwens, de processor is een Pentium M 715 ;)
Ik zei toch al dat het met een 715 processor sowieso niet ging werken ;)

• Petervanakelyen
Haan schreef op maandag 03 maart 2008 @ 17:11:
[...]

Dat staat gewoon op de Intel site.. Daar staat dat de 945GM chipset ook Core Solo's ondersteunt.

[...]

Ik zei toch al dat het met een 715 processor sowieso niet ging werken ;)
Ja, dat weet ik, maar Intel Core Solo is toch niet hetzelfde als een Intel Pentium M ?

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

Verwijderd schreef op maandag 03 maart 2008 @ 14:01:
[...]

Dude, nee!
Een Pentium M is een netburst processor
Even correctie Pentium M is geen Netburst, maar een voorloper van de Core duo, dat zijn eigenlijk door ontwikkelde dual Pentium M. En de Pentium M is op zijn beurt weer een ver door ontwikkelde Pentium 3.

Pentium 4 was een Netburst architectuur, de Pentium M is parralel ontwikkel naast de Pentium 4, geluk voor Intel anders hadden we helemaal geen Core (2) Duo gehad. :)

Edit/

En een Pentium M is niet het zelfde als een Core solo, core solo is een single core maar wel een verder ontwikkelde core die afstamt van de Pentium M, net als de Core duo maar dan 1 elke core.

De generatie zijn:

Pentium 3 als verre voorouder. (die weer op de Pentium pro gebaseerd is :) )

Pentium M generatie

(alleen single core)

Core generatie

Solo (single core oplossing van de Core architectuur)
Duo (Dual core oplossing van de Core architectuur)

Core 2 generatie

Duo (Dual core oplossing van de Core 2 architectuur)
Quad (Quad core oplossing van de Core 2 architectuur)

[ Voor 39% gewijzigd door mad_max234 op 03-03-2008 19:10 ]

Verwijderd

Petervanakelyen schreef op maandag 03 maart 2008 @ 17:06:
[...]

Dit wikipedia artikel bewijst toch niets ? Buiten dat de Core Duo iets beter is dan zijn voorganger...
Ik denk dat ik maar een Celeron M ga proberen.
Lezen is ook een vak appart.
These processors provided partial solutions to some of the foregoing Pentium M's shortcomings, by adding to its P6 microarchitecture:

* SSE3 Support
* Dual-core technology with shared L2 cache (restructuring processor organization)
Conclusie die je had kunnen trekken: Core Duo is 2x een pentium M met shared L2 cache en SSE3.

Verwijderd

mad_max234 schreef op maandag 03 maart 2008 @ 18:04:
Even correctie Pentium M is geen Netburst
Klopt, dat was al gemeld en bevestigd ;)
Core 2 generatie
Duo (Dual core oplossing van de Core 2 architectuur)
Quad (Quad core oplossing van de Core 2 architectuur)
Vergeet niet dat de Core 2 ook in single vorm wordt gemaakt: de Celeron D 4**. Ook is de Core 2 Cuo/Quad weer opgebouwd uit verschillende generaties, namelijk Conroe (en derivaten) en Penryn. Overigens weet ik zo niet of er, behalve SSE4 en meer cache, fundamentele wijzigingen zijn aangebracht om tot de Penryn te komen.
Verwijderd schreef op maandag 03 maart 2008 @ 18:11:
Conclusie die je had kunnen trekken: Core Duo is 2x een pentium M met shared L2 cache en SSE3.
Zelfs als je het zo brengt (zo simpel zijn de verschillen namelijk niet) kun je er niet vanuit gaan dat een oude chipset opeens om kan gaan met meerdere cores, ander type cache en een nieuwe instructieset.

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 03-03-2008 19:38 ]

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

Verwijderd schreef op maandag 03 maart 2008 @ 19:36:
[...]

Klopt, dat was al gemeld en bevestigd ;)

[...]

Vergeet niet dat de Core 2 ook in single vorm wordt gemaakt: de Celeron D 4**. Ook is de Core 2 Cuo/Quad weer opgebouwd uit verschillende generaties, namelijk Conroe (en derivaten) en Penryn. Overigens weet ik zo niet of er, behalve SSE4 en meer cache, fundamentele wijzigingen zijn aangebracht om tot de Penryn te komen.
Die valt niet onder de Core 2, maar onder de Conroe verzamel naam (waar ook de Core 2 bij hoort, de Core hoort bij Yonah architectuur), het is een Celeron D zoals je zelf al zegt (Conroe-L core). ;) Ik ben echt niks vergeten, er zijn alleen maar Core 2 duo's en Core 2 Quads. ;)

Ik heb het niet over de chip architectuur generatie maar over de Naam Core (2) Generatie en zijn voorgangers. :)

Verwijderd

[b][message=29699784,noline]cpec schreef op maandag 03 maart 2008 @
Zelfs als je het zo brengt (zo simpel zijn de verschillen namelijk niet) kun je er niet vanuit gaan dat een oude chipset opeens om kan gaan met meerdere cores, ander type cache en een nieuwe instructieset.
Dat heb ik ook nooit beweerd. Het ging er om of dit een Pentium M afgeleide is en dat is wel zo. Het is namelijk gewoon een P6 vorm. Core 2(P8) is pas weer een andere.

Zie ook dit plaatje.

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 03-03-2008 21:10 ]

Pagina: 1