Raid Edition schijven icm ICH9R

Pagina: 1
Acties:

• BdB
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11-02 21:56
Goede avond.

Ik heb me helemaal suf gezocht, maar ik kan het niet vinden. Na twee uur googlen, tomshardware, hardware.info, intel site, western digital, etc. 8)7

Hopelijk kan iemand me helpen met de volgende vraag.
Western digital heeft special RE schijven. Zogenaamde raid edition schijven die speciaal voor raid arrays geschikt zijn.
De beschrijving van een feature die de snelheid moet verhogen, TLER, is als volgt:

"Desktop drives are designed to protect and recover data, at times pausing for as much as a few minutes to make sure that data is recovered. Inside a RAID system, where the RAID controller handles error recovery, the drive needn't pause for extended periods to recover data. In fact, heroic error recovery attempts can cause a RAID system to drop a drive out of the array. WD RE2 is engineered to prevent hard drive error recovery fallout by limiting the drive's error recovery time. With error recovery factory set to seven seconds, the drive has time to attempt a recovery, allow the RAID controller to log the error, and still stay online."

Oftewel de schijf blijft minder lang bezig met het oplossen van problemen met data, omdat de raid controller dit moet doen.
Ik wil graag twee schijven aansluiten op een moederbord met de ICH9R chipset van intel. Wat ik me afvraag is hoe die chipset omgaat met deze error recovery. Doet de chipset dat, of verwacht die dat de harde schijven dit zelf doen?
Als die het niet doet zit je dus in een mogelijk gevaarlijke situatie, omdat er in een slecht geval data verloren kan gaan.

Bottom line: WD RE2 schijven icm ICH9R gevaarlijk of niet?

Add: Heeft iemand enig idee in welke mate dit de snelheid ten goede zal komen?

Alvast bedankt voor het lezen!

Drommels!

Verwijderd

Het werkt in mijn geval zonder problemen.

Ik heb 2 WD Raptor 150 GB HDD's zitten op de ICH9R, en beide hebben de Time-Limited Error Recovery.

Het is in elk geval logischer om deze drives te gebruiken in een RAID array omdat er hier op dit forum weldegelijk meerdere personen zijn met gewone desktopdrives in combinatie met verschillende RAID controllers.

Prestatiewinst door TLER, normaal niet. Het versnelt eigenlijk niks, maar zorgt er gewoon voor dat de RAID controller de drive niet te snel als "slecht" bestempelt bij een probleem.

• smvs
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

• BdB
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11-02 21:56
Bedankt voor de reacties tot nu toe!

Qua snelheidswinst maakt het dus niets/weinig uit.
Een raid array zal dus minder snel een drive als bad bestempelen... dan is de volgende vraag: hoe snel gebeurt zoiets normaal gesproken? Twee, drie jaar bij bovengemiddeld gebruik? Meestal koop ik tegen die tijd al een nieuwe pc/hd's, dus zou dat niet uitmaken.
Misschien hebben we tegen die tijd wel betaalbare solid state drives op de markt. Die zijn sowieso al sneller dan een raid array :)

Drommels!

Verwijderd

Hoelang een HDD meegaat is niet te voorspellen.
Er is zo een "marketing" term als MTBF (Mean Time Before Failure) waaruit je dus de gemiddelde levensduur van een HDD in uren uitgedrukt zou kunnen opmaken, maar dit is statistisch vastgesteld.

Het zegt met andere woorden alles maar ook niks.
De levensduur van een HDD is van zoveel afhankelijk, maar waar je zelf voor kan zorgen is goede koeling en schokvrije omgeving en zo.

En wat dat minder snel als slecht bestempelen betreft, wil niet zeggen dat de schijf al op die moment slecht is, alleen is de RAID controller niet "geduldig" genoeg en wanneer de HDD niet binnen een bepaalde termijn reageert zal hij de array als degraded aangeven, wat een hoop problemen met zich kan meebrengen, terwijl er eigenlijk niks mis is.