Toon posts:

nieuwe pc, bestaande uit alleen sata

Pagina: 1
Acties:
  • 2.012 views

Verwijderd

Topicstarter
okay heb een nieuwe pc proberen te bouwen... :+
MOBO: asus m2n-sli deluxe
CPU: AMD ATHLON x2
DVDR (sata)
DVDRW (sata)
en 2x schijven 160 gig (sata)
2x 7900GT (had ik nog)
windows XP

omdat ik die raid wat ingewikkeld leek, heb ik na het formateren vd schijven alles aangesloten dmv sata (100%).

komt snel in het 1e windows (laden) screen, vervolgens wordt deze zwart, en na pakweg 10 minuten kan ik inloggen, en zit ik vervolgens in windows.

Voor de rest lijkt alles prima in orde, loopt snel, niet vast, soepel, graphics zijn perfect bij spellen als cod4.

Echter alleen het opstarten..... kan iemand me vertellen hoe ik dat kan aanpakken?
Heb verschillende opties aan en uit gezet in de bios, zonder echt resultaat..

Waarschijnlijk alles in raid zetten of bios op default settings???
Ik weet het niet echt :X

• de_harde_kern
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 05-01 08:02
Misschien niet alle drivers geïnstalleerd? Kijk eens bij apparaatbeheer.

• jvanderkroon
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 11:26
Wat lukt er niet met het opstarten dan???? dat vertel je er niet bij en lijkt me toch wel het meest essentieel om te vermelden.

LG-HM051MR-U44 | Daalderop DUO 50l | 1500 WP Zuid | gasloos '23

• de_harde_kern
msxbox schreef op zondag 02 maart 2008 @ 20:44:
Wat lukt er niet met het opstarten dan???? dat vertel je er niet bij en lijkt me toch wel het meest essentieel om te vermelden.
Het duurt ontzettend lang, en dat hoort niet.

Verwijderd

Topicstarter
de_harde_kern schreef op zondag 02 maart 2008 @ 20:41:
Misschien niet alle drivers geïnstalleerd? Kijk eens bij apparaatbeheer.
hmm alleen overige apparaten, PCI device en USB-controller
mobo is nieuw, en herkent de amd athlon, standaard. dus een bios update lijkt me niet noodzakelijk.
moet ik mss de ide op 'none' zetten in de bios?

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 02-03-2008 21:12 ]

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

je hebt je mobo drivers geinstalleers/laatste update van inet

Iperf

• de_harde_kern
Verwijderd schreef op zondag 02 maart 2008 @ 21:09:
[...]

hmm alleen overige apparaten, PCI device en USB-controller
mobo is nieuw, en herkent de amd athlon, standaard. dus een bios update lijkt me niet noodzakelijk.
moet ik mss de ide op 'none' zetten in de bios?
Er staat dus nergens een uitroeptekentje of een gevarendriehoek bij?

Verwijderd

Topicstarter
de_harde_kern schreef op zondag 02 maart 2008 @ 21:32:
[...]

Er staat dus nergens een uitroeptekentje of een gevarendriehoek bij?
jawel bij de overige apparaten, PCI device en USB-controller, edit staat dus een uitroepteken

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 02-03-2008 22:50 ]

• de_harde_kern
Verwijderd schreef op zondag 02 maart 2008 @ 22:43:
[...]

jawel bij de overige apparaten, PCI device en USB-controller, edit staat dus een uitroepteken
Dat kan dus de oorzaak zijn van de hele lange boot.
Installeer deze devices en bekijk het dan nog een keer.

Verwijderd

Topicstarter
de_harde_kern schreef op zondag 02 maart 2008 @ 22:57:
[...]

mss een stomme vraag, maar heb je een tip hoe ik dat moet doen? delete vd apparaten en reboot?
pci device houdt in?

Verwijderd

Topicstarter
oh wacht... ik heb op het moederbord een extra usb device eringeprikt ( USB910 boven het PCIEX slot)... haal hm eruit, kijken of dat helpt..
Modbreak:Schoppen <24u is niet de bedoeling. Gebruik de edit-knop om info toe te voegen aan je post.

[ Voor 28% gewijzigd door dion_b op 04-03-2008 14:11 ]

Verwijderd

Topicstarter
ik heb de uitroepteken opgelost :) , usb device is geinstalleerd.
laat het weten of het probleem gefixt is, thnks he.
Modbreak:Schoppen <24u is niet de bedoeling. Gebruik de edit-knop om info toe te voegen aan je post.

[ Voor 32% gewijzigd door dion_b op 04-03-2008 14:12 ]

• chaoscontrol
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 10:37
Speel eens met het jumpertje op je HDD, de instelling van SATA of SATA II kan namelijk lopen kutten met je mobo.

Inventaris - Koop mijn meuk!

Verwijderd

Topicstarter
fish schreef op zondag 02 maart 2008 @ 21:12:
je hebt je mobo drivers geinstalleers/laatste update van inet
ik ga een mobo update doen en installeren
de_harde_kern schreef op zondag 02 maart 2008 @ 22:57:
[...]

Na het installeren van de devices duurt het opstarten vrijwel even lang als daarvoor. :'(
chaoscontrol schreef op maandag 03 maart 2008 @ 01:18:
Speel eens met het jumpertje op je HDD, de instelling van SATA of SATA II kan namelijk lopen kutten met je mobo.
Ik ga wat met de jumper proberen...

[ Voor 53% gewijzigd door Verwijderd op 03-03-2008 16:20 ]

Verwijderd

Topicstarter
mobo heeft de laatste updates }:|
veranderd voor de rest niet echt.
rest mij wat aan de jumper te rommelen.
probleem blijft nog bestaan voorlopig.
wat erbij komt is dat het systeem wat instabieler wordt, af en toe met gamen crash, en compleet vast gelopen.
:S

[ Voor 17% gewijzigd door dion_b op 04-03-2008 14:12 ]

Verwijderd

Topicstarter
vraag, MOET de eerste schijf op SATA 1 aangesloten worden??
ik heb dvdr en dvdrw op sata 1 en 2 aangesloten, vervolgens de schijven op sata 3 en 4...

[ Voor 26% gewijzigd door dion_b op 04-03-2008 14:12 ]

Verwijderd

Check of in de bios de raid functionaliteit wel uit staat. Kan zijn dat ie vet lang aan het scannen is of er een array aan hangt

Check of in je bios netwerkboot wel uit staat, kan zelfde wachten veroorzaken.

Volgorde van aansluiten doet er niet zoveel toe, zorg iig dat je in de bios juiste bootvolgorde hebt ingesteld (dus hdd met win install als primary boot device)

• earithramir84
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 27-08-2025

earithramir84

Programming for life

Verwijderd schreef op dinsdag 04 maart 2008 @ 12:59:
vraag, MOET de eerste schijf op SATA 1 aangesloten worden??
ik heb dvdr en dvdrw op sata 1 en 2 aangesloten, vervolgens de schijven op sata 3 en 4...
Nee hoeft niet persee, heb zelf ook een tijdje gedraaid met me media center en daarvan de schijven op sata 3/4 omdat 1/2 niet bruikbaar zijn door de vga die er overheen geplaatst is.
Je kan het natuurlijk wel proberen maar ik denk dat het weinig zal uitmaken.
Ik zal zo ie zo de IDE uitschakelen in de bios, is eht niet voor de winst in windows boot dan de winst in de biosboot (op die manier hoeft ie toch minder drivers te booten)
en installeer eens de nieuwste nforce 5 driver (http://www.nvidia.com/Download/index.aspx?lang=en-us)

[ Voor 6% gewijzigd door earithramir84 op 04-03-2008 13:14 ]

I have no rivals, No man can be my equal!! http://tweakers.net/gallery/192408/sys

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11:42

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

TS, gebruik de edit eens ipv herhaaldelijk te schoppen...

Los daarvan gaat dit over Opslagmedia & I/O Controllers, dus ik move even.

Move OH -> OM

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

Heb je al gekeken of je geen bad sectors hebt? (met bv. chkdsk)

Verwijderd

Topicstarter
nog steeds geen resultaat.
kan het zijn dat ik sata drivers moet installeren?

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Ja en dat is basiskennis. Staat sowieso in de FAQ. :(

Tijdens de installatie van Windows op F6 drukken. Wel zorgen dat je de drivers op FD klaar heb liggen.

Zie mijn latere reactie.

[ Voor 59% gewijzigd door Guardian Angel op 05-03-2008 21:01 ]

ARME AOW’er

• earithramir84
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 27-08-2025

earithramir84

Programming for life

Op zich heeft ie geen sata drivers nodig en word de sata controller dus door windows herkent...
anders kon hij geen windows installeren en kreeg hij geen schijven in de lijst..

maar het updaten van die drivers is natuurlijk nooit verkeerd!

I have no rivals, No man can be my equal!! http://tweakers.net/gallery/192408/sys

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

Sinds wanneer? Ik heb werkelijk nog nooit meegemaakt dat ik een installatie op een SATA HD kon doen voordat ik tijdens de installatie op F6 had gedrukt en verder in het proces de drivers had geladen.

Verder had ik niet goed gelezen. Windows is al geïnstalleerd. :(

[ Voor 56% gewijzigd door Guardian Angel op 05-03-2008 21:00 ]

ARME AOW’er

• Jouke74
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 18-02 05:56
Is het niet handiger om even een safe-reboot te doen, en daarin elke te laden driver te bevestigen. Dan bots je vanzelf op het punt op waar hij begint te hakkelen?

Ook kan je één voor één de SATA schijven loskoppelen en kijken wat er gebeurd als je er één weg laat. Het kan bijvoorbeeld ook zo zijn dat je DVD spelers combinatie niet zo prettig samenwerkt en dat ie lang loopt te zoeken naar de juiste. (Windows schijf wordt natuurlijk lastiger).

"That was left handed..." - JJH

• sig69
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 12:12
Guardian Angel schreef op woensdag 05 maart 2008 @ 20:57:
Sinds wanneer? Ik heb werkelijk nog nooit meegemaakt dat ik een installatie op een SATA HD kon doen voordat ik tijdens de installatie op F6 had gedrukt en verder in het proces de drivers had geladen.
Sinds al een hele tijd, ik heb nog ooit een driver hoeven installeren tijdens de installatie.

Roomba E5 te koop

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

Raar dat ik het de laatste keren dat ik XP moest installeren wél moest. Ik weet absoluut niet beter. Ook de vele topics hierover ondersteunen mijn reactie.

Heb je een bron hiervoor?

ARME AOW’er

Verwijderd

Topicstarter
Jouke74 schreef op donderdag 06 maart 2008 @ 13:03:
Is het niet handiger om even een safe-reboot te doen, en daarin elke te laden driver te bevestigen. Dan bots je vanzelf op het punt op waar hij begint te hakkelen?

Ook kan je één voor één de SATA schijven loskoppelen en kijken wat er gebeurd als je er één weg laat. Het kan bijvoorbeeld ook zo zijn dat je DVD spelers combinatie niet zo prettig samenwerkt en dat ie lang loopt te zoeken naar de juiste. (Windows schijf wordt natuurlijk lastiger).
ook ga het loskoppelen even proberen. Ik heb nml 2 verschillende merken, samsung en LG.
voor de rest loopt de pc als 'n speer, als die eenmaal ingelogd is.

• sig69
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 12:12
Nope. De laatste keer dat ik XP geinstalleerd heb was op een GigaByte GA-P35C-DS3R, ik geloof dat die wel iets van sata - ide emulatie doet ofzo. Heb de manual niet bij de hand dus kan het even neit ozpoeken hoet het precies heet of wat het doet.

Roomba E5 te koop

Verwijderd

Topicstarter
Jouke74 schreef op donderdag 06 maart 2008 @ 13:03:

ik heb de 2e schijf los gemaakt, binnen 2 sec zit die in windows :*)
maar wat als ik 'n schijf erbij wil, puur voor opslag? 8)7

• FragileM64
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 18-02 21:33
Je kan altijd even in de systeem logboeken kijken in computerbeheer. Soms kan je daar waardevolle informatie uithalen, of een bepaald apparaat of driver fouten genereerd en dergelijke.

Q6700 @ 3400Mhz | 2*2GB | Ati 4870 512MB

• brute51
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 07-08-2025
Verwijderd schreef op donderdag 03 april 2008 @ 19:33:
[...]
ik heb de 2e schijf los gemaakt, binnen 2 sec zit die in windows :*)
maar wat als ik 'n schijf erbij wil, puur voor opslag? 8)7
Waarom zou het aan je moederborod liggen en niet aan de harde schijf? Test die schijf is in een andere computer en test het moederboord is met een andere sata schijf aan dezelfde SATA connector. Probeer ook of het helpt om die jumper op die schijf die raar doet te veranderen van positie (wel effe kijken op het label op de schijf wat die jumper precies doet natuurlijk). En kijk natuurlijk ook effe wat die schijf doet op een andere SATA connector.

Over het driver verhaal bij Windows XP: Als je schijf aan een controller hangt die niet werkt met de standaard drivers van Windows dan moet je dus een textmode driver geven tijdens de setup. Vaak is het zo dat RAID controllers dus een driver nodig hebben en sommige SATA controllers ook. In dat laatste geval zijn dat vaak extra chips op het moederboord die de SATA ondersteuning regelen. Dit geldt trouwens ook voor Vista heb ik recent ondervonden. Gelukkig zit je bij Vista niet vast aan een floppie om je drivers te kunnen laden. Met nLite kun je die drivers trouwens in je installatie CD bakken.

[ Voor 35% gewijzigd door brute51 op 03-04-2008 19:47 ]

Ik heb echt een hele goeie PC.

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Guardian Angel schreef op woensdag 05 maart 2008 @ 20:57:

Verder had ik niet goed gelezen. Windows is al geïnstalleerd. :(
Voor zover ik weet hoef je alleen drivers te laden bij een RAIDconfig, als de SATAschijven in IDE-modus (of hoe dat ook heet) staan/draaien dan kun je zonder drivers/F6 windows installeren.

Spreek uit ervaring :)
Nou heb ik weliswaar nog maar 2 pc's gehad met een SATA-schijf gehad hier thuis maar beide konden zonder drivers probleemloos Windows XP installeren. Een was XP-32b-prof met geslipstreamde SP2 icm de MSI K9AGM2-FIH, de ander XP-64b zonder ook maar een SP geslipstreamed icm een Gigabyte X38-DQ6.

[ Voor 20% gewijzigd door Raven op 03-04-2008 19:46 ]

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 17-02 15:51

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Volgens mij heeft TS genoeg informatie om verder te kunnen, maar loopt dit topic niet echt netjes. Veel gegis en weinig constructiefs. TS controleer goed welke S-ATA poorten je gebruikt, wanneer je een onboard RAID-controller hebt dan heeft deze als het goed is eigen S-ATA aansluitingen. De andere S-ATA aansluitingen zullen van de chipset zijn en werken vaak sneller. Kijk anders ook of je de betreffende schijf welke het systeem lijkt te vertragen eens in andere Pc kunt testen.

Wanneer je geen RAID functie gebruikt schakel deze dan uit in je BIOS dit heeft vaak als resultaat dat het BOOT proces versneld wordt omdat de RAID controller dan niet naar schijfen of een RAID set gaat zoeken.

Mocht je hier nog weer een topic over willen aanmaken doe dat dan overzichtelijk met duidelijk je systeem specs (had je hier ookal redelijk gedaan), maar ook duidelijk hoe jij je systeem hebt geconfigureerd en wat je zelf al hebt geprobeerd. Voor nu gaat hier een slotje op.

P.s. Als een Mod jou aanwzijgingen geeft over het omhoog trappen van een topic, laat het je dan niet meerderemalen zeggen en volg het advies op. Dat is voor iedereen wel zo fijn. :)

[ Voor 8% gewijzigd door _Dune_ op 04-04-2008 17:06 ]

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.