Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Solderen van Voeding op Powerboard

Pagina: 1
Acties:

• micheltenhove
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 26-10 19:41
dag beste mensen,

ik heb gisteren een laptop ter reparatie gekregen. deze is al eerder gerepareerd om hetzelfde probleem. Het DC-Jack was defect. Nu heeft de vorige reparateur er een of ander foeilelijk DC jack aangezet dat zo weer losliet. Nu heb ik al diverse opties doorgezocht op google e.d. over hoe ik de voeding er vast op kan solderen.

ik heb hier een plaatje van het stukje waar het DC-Jack op gesoldeerd zat.

http://img266.imageshack.us/img266/4845/connectorrj4.jpg

wat ik nu dus gedaan heb is het stekkertje van de voeding afgeknipt en nu wil ik de 2 draden vast solderen op het bovenstaande printplaatje. Hierover kan ik nergens informatie of iets dergelijks vinden. Ik hoop dat één van jullie hier meer kennis over heeft en mij kan helpen!

• Twazerty
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 17:31

Twazerty

AVCHDCoder developer

tip:

Meten is weten.

Ruisende versterker: schakel je subwoofer in.

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20:10
Zolang het geen Dell is, kun je er gewoon een 2 polige jack op zetten.

Dell heeft geloof ik 4 pinnen o.i.d. waarmee de laptop kan zien of je een officiele Dell adapter gebruikt.

• micheltenhove
sorry, maar ik ben nogal leek op het gebied van meten. Ik moet ook zeggen dat ik helemaal geen multimeter heb. als kleine toevoeging. Dit is een powerboard van een Acer Ferrari 4000 serie

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

je moet er gewoon achter zien te komen welk draadje waar heen loopt,

dus je hebt nog een half uur om een multimatertje bij de bouwmarkt te halen, 10 eurotjes is een beetje standaard

Iperf

• Nijn
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 09:22
ThinkPadd schreef op zondag 02 maart 2008 @ 20:13:
Zolang het geen Dell is, kun je er gewoon een 2 polige jack op zetten.

Dell heeft geloof ik 4 pinnen o.i.d. waarmee de laptop kan zien of je een officiele Dell adapter gebruikt.
Kijk daarmee uit! Er zijn ook laptops die meerdere voltages van de voeding verlangen. (net als de 12v en 5v lijnen binnen de desktop pc)

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20:10
Nijn schreef op zondag 02 maart 2008 @ 20:20:
[...]

Kijk daarmee uit! Er zijn ook laptops die meerdere voltages van de voeding verlangen. (net als de 12v en 5v lijnen binnen de desktop pc)
Hmm dat wist ik niet.
Interessant :)

• micheltenhove
ah oké, ik dacht altijd dat hier wel standaard schema's voor waren. Dit valt dus tegen. Ik weet dat ze bij mij op het werk wel een multimeter hebben dus zal ik die denk ik moeten lenen.

• Nijn
Vroegah kreeg je bij je tv gelijk de electronische schema's erbij. Tegenwoordig worden die schema's bewaakt als bedrijfsgeheimen. Moeilijk aan te komen

Verwijderd

De onderste 2 grote solderpunten zijn zeer waarschijnlijk voor het 'vasthouden' van het 'socket' waar de adapter in gaat (op de print), en mischien ook gebruikt voor ground/aarde

Uit de meeste laptop adapters die ik heb gezien komen maar 2 draden.. maar je hebt er 3 nodig zo te zien? :P

• PCMedic
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 18:29
Misschien is het wel handig om even een plaatje van de defecte DC-jack te posten en bij te vermelden om welk type notebook het gaat.

• Cheezus
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20:28

Cheezus

Luiaard

Nijn schreef op zondag 02 maart 2008 @ 20:40:
Vroegah kreeg je bij je tv gelijk de electronische schema's erbij. Tegenwoordig worden die schema's bewaakt als bedrijfsgeheimen. Moeilijk aan te komen
Nouja, bedrijfsgeheimen.. Ze willen ze gewoon verkopen (aan reparatie bedrijven enzo). Kunnen ze daar ook nog wat aan verdienen ;)

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

De ground zal vast wel de linker+rechter zijn, kun je makkelijk meten, elk schroefgat zal ook aan GND liggen. Die met het draadje er aan zal dan wel de + zijn.

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
primusz schreef op zondag 02 maart 2008 @ 21:10:
[...]

Nouja, bedrijfsgeheimen.. Ze willen ze gewoon verkopen (aan reparatie bedrijven enzo). Kunnen ze daar ook nog wat aan verdienen ;)
Ik heb laatst geprobeerd de elektrische schemas van een oude inkjet HP printer te krijgen. Kon ik dus mooi vergeten, is bedrijfsgeheim en kan je niet krijgen.

• Ganzz
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 23-10-2021
de massa hangt voor 99% zeker ook aan de massa van de USB/VGA e.d. chassis delen

[www.ganzz.nl]

• T1psY
  • Registratie: December 2006
  • Nu online

T1psY

Dumo-Technics

bij sommige Philips en LG Plasma en LCD televisies krijg je er gewoon de schema's bij hoor :P

@Micheltenhove: kan je niet gewoon aan een multimeter geraken? is makkelijker. Meten is weten, gissen is missen!

http://www.dumo-technics.com

• Nijn
pcfreaky1991 schreef op zaterdag 08 maart 2008 @ 09:09:
bij sommige Philips en LG Plasma en LCD televisies krijg je er gewoon de schema's bij hoor :P

@Micheltenhove: kan je niet gewoon aan een multimeter geraken? is makkelijker. Meten is weten, gissen is missen!
Dat zullen dan de zakelijke edities zijn. Ik kan me niet voorstellen dat ze zo'n schema aan consumenten geven. Tenslotte worden die niet geacht het toestel te openen.

• PCMedic
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 18:29
Nijn schreef op zaterdag 08 maart 2008 @ 13:14:
[...]

Dat zullen dan de zakelijke edities zijn. Ik kan me niet voorstellen dat ze zo'n schema aan consumenten geven. Tenslotte worden die niet geacht het toestel te openen.
Vroeger (10 jaar geleden)... kreeg je ze inderdaad erbij. Toen iedereen nog verbaast stond van de Sony Trinitron beeldkwaliteit.

• Speeddragon
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 14:04
tien jaar geleden was 1998 toen was dat ook al niet meer :P.....

maargoed als ik 10 jaar geleden zeg bedoel ik ook nog iets van 1990

Heel veel lurken, heel weinig posten..

• dalus
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 29-07 07:21

dalus

Firing Sparks

Nijn schreef op zondag 02 maart 2008 @ 20:20:
[...]

Weet je dit zeker, intern zijn er iig verschillende spanningen aanwezig. Maar waarom 12 en 5 volt om een accu te laden? Lijkt mij sterk dat dit klopt.

High Powered Madness

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

12 en 5 zijn een voorbeeld .............

waarom lijkt dat jou sterk eh ?

en hier weer

jajaj ik weet het .. weer wat geleerd ...

[ Voor 68% gewijzigd door Fish op 13-03-2008 23:01 ]

Iperf

Pagina: 1