Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[xp]64 bit proberen?

Pagina: 1
Acties:

• Haas_nl
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 27-11 23:02
Ik heb nu een laptop met windows xp 32 bit maar nu moet die ook 64 bits compitabel zijn. Nu wil ik dat wel eens uittesten hoe dat loopt en dan misschien een upgrade kopen naar 64 bits.
Nu heb ik al gekeken naar hoe je een 2de os naast je orginele zet en dat moet geen probleem zijn wel vroeg ik met af zal het enig effect hebben op mijn pc en wat kan ik beter doen xp64 pro of vista 64.
Mijn laptop specs (hp nw8440) :
  • Processor Familie Core 2 Duo
  • Snelheid 2.33 GHz
  • Geheugen 2048 MB
  • Harddisk grootte 100 GB
  • Grafische kaart ATI FireGL 5200
  • Besturingssysteem Windows XP Professional
Ik heb trouwens wel beperkte harde schijf ruimte (100gig is echt weinig :( ) dus als iemand me kan vertellen hoeveel gig me dat geintje gaat kosten stel ik erg op prijs!

• Avalaxy
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 15:19
Naast dat de x64 versie van Windows XP erg brak is, ook qua driverondersteuning, levert 64-bit praktisch geen prestatiewinst op, soms zelfs prestatieverlies. Ik heb zelf nog nooit gezien dat de x64 versie beduidend sneller was dan de x86 versie, ondanks dat het in theorie wel 2x zo snel is.

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

leonpwner1 schreef op zondag 02 maart 2008 @ 18:57:
Naast dat de x64 versie van Windows XP erg brak is, ook qua driverondersteuning
De driverondersteuning kan kloppen, maar leg eens uit wat er dan brak is aan XP64? :)

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• Avalaxy
Windows Live Messenger werkt niet eens onder XP64 zover ik weet.

• Haas_nl
Ik wil eigenlijk solidworks 64 bit en 3dsmax 64 bits dus ik wil echt richten op professioneel gebruik niet op spelletjes.

• underworld202
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 29-12-2023
leonpwner1 schreef op zondag 02 maart 2008 @ 19:24:
Die werkt wel, is een aangepaste installer van verkrijgbaar. Draai em zelf ook.

En drivers zijn tegenwoordig goed verkrijgbaar. Natuurlijk wel even opzoeken voordat je XP X64 gaat installen.

[ Voor 18% gewijzigd door underworld202 op 02-03-2008 19:43 ]

• Haas_nl
Draait iedereen nu die 64 bit versie om te zeggen dat ie 64 bits heeft of om een andere reden?

• TheZeroorez
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Haas82 schreef op zondag 02 maart 2008 @ 22:35:
Draait iedereen nu die 64 bit versie om te zeggen dat ie 64 bits heeft of om een andere reden?
Waarschijnlijk om 4GB geheugen goed te kunnen adresseren :z En in dit geval om te proberen en wellicht omdat sommige software (non-consumer) op 64-bits wel draait...
leonpwner1 schreef op zondag 02 maart 2008 @ 19:24:
Doet het wel. Maar zelfs al zou het dat niet doen maakt het XP64 niet bagger, of wilde je met diezelfde redenatie stellen dat Mac OS, Windows 2000 en nog wat zooi (veel eigenlijk) ook allemaal bagger zijn? ;)

[ Voor 50% gewijzigd door TheZeroorez op 02-03-2008 22:40 ]

• Avalaxy
Ok, jullie winnen :P

Verwijderd

Man Windows XP 64 bit is het beste wat mij tot nu toe op besturingssysteem gebied is overkomen !
Drivers genoeg ... en brak ?!
Volgens mij is de harde schijf in je bovenkamer brak als je dingen oppert die je niet kunt staven.

• Avalaxy
Dank je voor de insinuatie dat ik gek ben, mijn ervaring met het OS is echter anders.

Overigens kan ik het ook niet helpen dat jij weinig OS'en hebt gezien tot nu toe.

[ Voor 33% gewijzigd door Avalaxy op 02-03-2008 23:21 ]

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Ik heb nog even snel gekeken maar de XP x64 Download voor de 120 dagen trial is sinds kort verwijderd van de downloadsite..
Uiteraard wordt die ook opgevolgd door Vista x64 (met SP1), zeker nu 2003 Server x64 ook door 2008 Server versies vervangen wordt.

(XP x64 gebruikt de codebase van 2003 Server x64, en loopt mee met dezelfde releasecycle qua SP's )
leonpwner1 schreef op zondag 02 maart 2008 @ 23:21:
Dank je voor de insinuatie dat ik gek ben, mijn ervaring met het OS is echter anders.
Overigens kan ik het ook niet helpen dat jij weinig OS'en hebt gezien tot nu toe.
Zullen we het aan stoelpoten zagen en tenentrappen even lekker achterwege laten anders?

[ Voor 34% gewijzigd door alt-92 op 02-03-2008 23:23 ]

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• private-karel
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 08-05 22:36
Mijn mening is dat Windows XP x64 even goed draait als de 32 bit versie (als je de goede drivers hebt natuurlijk :D)...
Verder gebruik ik de 64 bit versie omdat ik 4GB geheugen heb zitten en deze graag volledig benut (ik draai veel virtuele machines, en dan is een redelijke hoeveelheid geheugen wel zo comfortabel...).
Ik vind het lekker werken, maar het idd waar dat als je minder dan 8GB geheugen hebt, er niet veel prestatiewinst is, omdat de hoeveelheid geheugen die door de kernel wordt gealloceerd ook dubbel zo groot is (64 bytes i.p.v. 32 bytes)...
Ik heb dat eens gelezen in een artikel op AnandTech...

• Haas_nl
Kortom je moet een super pc hebben om 64bit een beetje nuttig te maken.

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Je hoeft er helemaal geen supper pc voor te hebben. Het levert alleen geen extra performancewinst op tov. 32 bit. Ik draai het ook alleen omdat ik 4GB ram heb en verder om gee enkele andere reden.
Verder zit het qua drivers enzo allemaal wel goed. In het begin (2005) had ik nog wel dat sommige hardware en programma's niet werkten (of dat er geen alternatieven waren), maar daar loop ik nu nauwelijks meer tegenaan (alleen heel soms nog bij erg oude software).

Maar als je minder dan 4Gb ram hebt zou ik het mooi bij XP 32bit houden. Er is dan nog nét even wat meer soft-/hardware compatible dan bij x64.

[ Voor 19% gewijzigd door Palomar op 03-03-2008 20:08 ]

• RoRoo
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 20-11 14:08

RoRoo

Certified Prutser

Ik heb het ook geinstalleerd staan, maar word wel een beetje leip van het feit dat MS gewoon de live messenger niet support onder XP 64, terwijl het wel gewoon draait.
Alhoewel.. messenger mekkert nu over een update, maar ik kan nergens de MSI vinden om 'm handmatig te installen..

Ik zit zelf te twijfelen of ik niet gewoon naar de 32 bits terug moet stappen. MUI NL is ook niet te krijgen, Je kan niet eens MS software (Live messenger) op een normale manier installeren...
Vista weiger ik te gebruiken dus dan moet ik dus naar de oude XP..
Zal het vrouwtje niet blij mee zijn.. maar denk toch dat ik een dezer dagen maar wel ga doen..

It's not DNS. There's no way it's DNS. It was DNS. --The Sysadmin haiku

• 0siris
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 29-11 12:47
64bits OS is pas interessant als:
- je processen draait die per stuk meer dan 2GB geheugen nodig hebben.
- al je processen samen meer dan 4GB geheugen nodig hebt.
- je software hebt die uitsluitend werkt op een 64bits OS

ach...in een volgend leven lach je er om!

• diedazz
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Los van het feit dat er ook andere (oudere) versies van msn of messenger beschikbaar zijn, zou ik je absoluut niet tegen willen houden om naar x64 over te stappen.
De opstarttijd alleen al .. (is een stuk sneller dus).
Ook met 3dsmax 64bit versie kan ik je 100% zeker zeggen dat je 100% prestatiewinst hebt (renders duren gewoon de helft van de tijd, zo simpel is het). Dus idem met andere 64 bit prog's.

Verder zijn er ECHT wel drivers te vinden die werken, misschien iets meer zoekwerk dan de normale drivers maar wat houdt je tegen? (ik heb afaik in die 3 jaar dat ik x64 gebruikte op mijn amd 3000+ geen enkel probleem gehad)
Ook is een kleine 10gig genoeg om het OS op te zetten, maar wil je meer programma's enz installeren, heb je natuurlijk meer nodig...

En ja, leuk dat je 4gig kan gebruiken.. ik vind het nog steeds overkill en draai vista 64bits met zware grafische prog's en heb er geen problemen mee :). Enfin.. veel plezier met dualboot :p

Get Airflow, save the world.

Verwijderd

0siris schreef op zaterdag 21 februari 2009 @ 23:09:
64bits OS is pas interessant als:
- je processen draait die per stuk meer dan 2GB geheugen nodig hebben.
- al je processen samen meer dan 4GB geheugen nodig hebt.
- je software hebt die uitsluitend werkt op een 64bits OS
Er zouden nog wel eens meer voordelen kunnen zijn; Ik las bv. op Doom9 (in de x264 patches/compilers draad) dat de GNU compiler (gcc) bij x86, 32 bits dus, als default de 387 reken instructieset (math library) kiest bij binary output. Voor de x86 output kiest ie daarentegen als default de beschikbare SSE instructiesets voor berekenen.

Aangezien veel Open Source programmas gecompileerd zijn met gcc, kan je dus snelheidverschillen zien, die best eens kunnen oplopen (en als je muggenzift binaire verschillen in de rekenuitkomsten).

Je kan daarentegen ook goed rondkijken naar builds die ook op x86/32 bits gebruik maken van SSE instuctiesets.

• danielkraak
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 08-11 08:55
Ik zou het gewoon eens doen. Heb hem nu ook sinds kort en merk weinig verschil in de vorm van problemen dan. Zo'n beetje alles werkt er nu wel op.

[ Voor 14% gewijzigd door danielkraak op 21-02-2009 23:21 ]

• Card Nox
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 15:23
Ook in draai al ruim 1,5 op XP X64. No problems what so ever.

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Hallo heren, gaan we voortaan ook eens kijken naar de datum alvorens we op een topic van een jaar oud gaan reageren omdat iemand niet zit op te letten?

dank u :)

• crack_en_hack
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 21-09 23:20
Ik heb ergens gelezen dat er taalpakketten zijn voor XP die alleen op de engelse/UK "OEM" versie werken.

Zou je deze pakketten ook kunnen installeren over die engelse 64bit versie...?

Ik ben vrijgezel omdat mijn schoonouders geen kinderen konden krijgen!, Ook heb ik zovaak ergens schijt aan dat ik stront tekort kom!

Pagina: 1