Versterker wil niet meer aanspringen?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 20:50

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

Topicstarter
Het volgende vreemde probleem doet zich voor:

Ik heb altijd al een versterker + sub in de auto gehad. Een tijd geleden werd mijn radio gestolen en sinds vandaag heb ik weer een radio gekocht om die te vervangen. Nu sloot ik de boel aan, maar mijn sub wilde geen geluid meer geven. Ik heb me helemaal rot gezocht naar oplossingen maar niks gevonden.

De versterker heeft 2 lampjes. Een groene om aan te geven dat hij stroom heeft, en een rode die aangeeft dat hij ''in bedrijf'' is. De groene begint netjes te branden zodra ik het contact omdraai, maar de rode blijft dood. Ik heb met een voltmeter de dikke rode stroomdraad naar de versterker gemeten, die geeft netjes stroom aan de versterker. Ik heb de minpool gemeten en ook die geleid gewoon.

Ik heb de 2 zekeringen die in de versterker zit eruit gehaald, en gecontroleerd, maar die zijn gewoon goed.

De antenne/schakeldraad (die ik lange tijd als dader verdacht) blijkt na meting ook gewoon netjes stroom door te geven, van de radio naar de versterker. De versterker krijgt dus alles wat nodig is, schakeldraad, stroom, audio, maar hij wil niet meer aan springen.

Toen ik eerder de AMP_REM draad van de radio verdacht ( ik dacht die geeft misschien geen stroom ) heb ik de schakeldraad van de versterker eventjes aangesloten gehad op de stroomdraad die de antenneversterker in de achterruit van stroom voorziet. De versterker wilde nog steeds geen geluid geven, maar raar genoeg begon het rode lampje mee te doen op de maat van de muziek (en hoe harder de muziek, hoe feller)

Ik snap totaal niet hoe dit kan, de versterker heeft altijd netjes gewerkt, en nu ineens doet hij niks meer. Wat kan ik nog proberen? Is mijn versterker op magische wijze overleden na een tijdje niet gebruikt te zijn?

[ Voor 13% gewijzigd door HTT-Thalan op 02-03-2008 18:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomfish
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 08-05 12:03
Toch voor de zekerheid de zekeringen vervangen? Soms kan je het heel moeilijk zien of te nog in tact zijn. Je kan ze natuurlijk ook even doormeten, aangezien je een multimeter bij de hand hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
Ik vind op de volgende site, de volgende quote:

http://www.tune-town.com/Cars/stuff/amplifier_faq.htm
The remote turn on wire goes to the head unit. When the radio is on, it puts out 12 volts that turn the amplifier on. If you are using a factory radio that does not have a remote turn on (or power antenna wire) you can tap into, hook it up to the ignition, so that the amplifier does not remain on when you turn the car off. If you are using more than two devices (amplifiers, crossovers, equalizers, fans, etc), you might have to add a relay, since typical turn-on wires in a radio can't handle more that 300mA.
Op de AMP_REM draad van de radio hangt inderdaad een draadje met de melding ''not more then 0,3A''. Nu heeft bij mijn oude Pioneer radio de versterker ook altijd op dit draad gehangen, zelfs samen met de antenneversterker in de achterruit, en dat heeft nooit problemen opgeleverd. Kan het zijn dat deze Sony niet genoeg vermogen op de schakeldraad levert om de versterker aan te laten springen? Dat lijkt me niet logisch, want toen ik de versterker op de stroomvoorziening van de antenne aansloot begon hij op de muziek mee te knipperen..

offtopic:
Bij mijn oude Pioneer was de antenneversterker in de achterruit niet standaard doorverbonden, dus moest ik de Schakeldraad en de antennestroom op de Remote draad van de Pioneer aansluiten, bij deze Sony is de antennestroom standaard op de iso-stekker doorverbonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19:34

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Wat je doet om even te testen:

pak een kort stukje draad, en hou die op je 12v+ van je amp, en tik hem tegen de remote aan. Nu _moet_ de amp aangaan. Je kan dit herhalen zonder tulpstekkers. Ook zou ik de massa van de versterker controleren, én je zekering in de +; die willen wel eens corroderen.

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
teacher schreef op zondag 02 maart 2008 @ 19:37:
Wat je doet om even te testen:

pak een kort stukje draad, en hou die op je 12v+ van je amp, en tik hem tegen de remote aan. Nu _moet_ de amp aangaan. Je kan dit herhalen zonder tulpstekkers. Ook zou ik de massa van de versterker controleren, én je zekering in de +; die willen wel eens corroderen.
Nou, dat heb ik dus geprobeerd (terwijl het contact uit stond!) en toen ging het GROENE lampje branden. Blijkbaar is dat dus tóch het 'in bedrijf' lampje.

Nu ben ik iets verder, dwz, blijkbaar springt de versterker wél gewoon aan met het contact. De AMP_REM draad werkt dus prima en de versterker springt aan. Ik hoor alleen niks, er komt niks uit de sub. De groene tulp kabel zit in de SUB_OUT van de Radio, en de kabels van de versterker naar de sub zijn ook goed. Ik zal die nog maar eens nameten dan, verder weet ik ook niks meer te verzinnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Dan zou ik eens kijken wat er gebeurt als je een mp3 speler op de ingang van de amp aansluit. Ik verdenk je tulpkabels namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
teacher schreef op maandag 03 maart 2008 @ 10:54:
Dan zou ik eens kijken wat er gebeurt als je een mp3 speler op de ingang van de amp aansluit. Ik verdenk je tulpkabels namelijk.
Dat is niet eens zo'n stom idee, ik heb nog wel ergens een jack-naar-tulp kabel liggen, als ik daar een cdspeler o.i.d. op aansluit moet hij wel sjoege geven.

Die tulpkabels zijn wel enorm dik, het lijkt me heel sterk dat die echt een complete kabelbreuk hebben...bovendien is het een stereo kabel, dan zouden dus allebei de aders gebroken zijn? We zullen het straks weten :P

[ Voor 7% gewijzigd door HTT-Thalan op 03-03-2008 11:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
:X

Bij het opruimen van de kofferbak heb ik de versterker andersom op de sub geschroefd, omdat de stroomkabels zo beter uitkwamen, en ik de sub meer naar achter kon plaatsen, dit scheelde een hoop ruimte. Bij het opnieuw aansluiten van de sub heb ik niet goed gelet op de (priegelig kleine) plusjes en minnetjes bij de sub uitgang van de versterker...

resultaat, de sub heeft al die tijd aangesloten gezeten op - / - ...

Omdat ik gisteravond de hele tijd in de schemering aan het pielen ben geweest is het me daarna nooit meer opgevallen, zelfs niet toen ik controleerde of de kabels nog goed vastzaten.

Enfin, de boel werkt weer dus :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

mooi.

Ik gokte idd dat de versterker ergens van in protect sprong. En als je radio eruit gestolen wordt gaat dat meestal niet zachtjes; ik dacht dus aan een breuk in een signaaldraad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
teacher schreef op maandag 03 maart 2008 @ 21:18:
mooi.

Ik gokte idd dat de versterker ergens van in protect sprong. En als je radio eruit gestolen wordt gaat dat meestal niet zachtjes; ik dacht dus aan een breuk in een signaaldraad.
Nou, dat klopt wel, wat je zegt. De helft van de draden van de ISO stekker waren kapotgetrokken, en mijn dashboard heeft krassen en gebogen plastic putjes langs de rand van het eruit werken van de radio. Jammer maar helaas. Hij is nu verzekerd (beperkt casco) tegen glasschade, inbraak, etc, sinds 1 maart.
Pagina: 1