ram voltages ga-ma770-ds3 / ga-ma790x-ds4?

Pagina: 1
Acties:

• dbm_
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 17-08-2019
Hey,
ik was aan het kijken voor een simpel bordje om een 2e pctje samen te stellen (uit de zich hier in mijn kast verzamelende onderdelen), en zag toen de bordjes voor de amd2+ socket ook staan in de pricewatch. Toen bedacht ik me dat ik ook mijn huidige moederbord (foxconn 590sli) wel kan vervangen door bijv een amd 770 moederbordje, daar kan mijn amd6000+ nog wel een tijdje op werken, en dan kan ik misschien over een jaar ofzo een andere cpu halen.

En aangezien er ook geheugen moet komen voor het 2e pctje en geheugen lekker goedkoop is, wil ik ook mijn geheugen vervangen (de 2gb pc5400 schuift dan richting pc2). Eigenlijk wil ik een setje 2gb pc8500, scheelt niet veel in prijs tov pc6400. Voor het geheugen twijfel ik tussen mushkin 2x1gb (zijn 62 euro bij salland) en corsair dominator (zijn 61 euro bij komplett). En voor het bordje dacht ik aan de ga-ma770-ds3 (ongeveer 70 euro).

Nou dat was dus het achtergrondverhaal, hier dus het probleem... pc8500 geheugen heeft behoorlijk wat power nodig: 2.1 of 2.2 (corsair, ligt aan de revisie) 2.2-2.35 (mushkin, 2.2 stock, 2.35 max voor garantie) zijn de stock voltages van dit geheugen. Maar nu heb ik ergens gelezen dat het voltage voor ram niet hoger kan dan 2.175V op de ds3. Ik heb al eerder zulke problemen gehad toen mijn 2.0V geheugen niet wilde werken, omdat mijn asus moederbord niet meer gaf dan 1.95v

Zijn er hier mensen met ervaringen met dit bord? evt samen met pc8500 geheugen? gaat dit problemen geven, of kan ik het rustig bestellen? of anders andere bordjes een beetje in dezelfde prijsklasse die wel iets verder kunnen met het voltage?

ook heb ik zitten kijken naar de ga-ma790x-ds4 (eigenlijk al een beetje duurder dan de bedoeling is, 100 euro), alleen kan ik niet vinden hoe hoog je de voltages kan instellen voor het geheugen, ik heb 3 dingen gelezen: 2.175, 2.225 en 2.3. Hier nog mensen ervaring mee?

Mensen die ervaring hebben met het mushkin of corsair pc8500 geheugen? werkt het ook op lager voltage naar behoren? wat ik las in een review was dat het mushkin ook op 1.85v nog wilde werken, maar dat is natuurlijk geen garantie dat de sticks die ik krijg dat ook doen. Als nog meerdere mensen dezelfde ervaring hebben heb ik er al meer vertrouwen in.

Andere tips en opmerkingen zijn ook welkom, ik heb al van alles opgezocht en ik weet het even niet meer :D hopelijk kan iemand hier me helpen

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:30
Brb, reboot zn PC ff in de BIOS van de GA-MA790X-DS4. ;)

Edit: Ik kan ze niet op de normale manier instellen: Het is +0.350V max. DDR2 is standaard 1,8V dus ik zou gokken op 1,8+0,35 = 2,15V max. Echter staat mijn geheugen standaard al op 2,0V hier, Voltage staat op Auto. Dus 2,15V moet hij zeker pakken, maar het kan ook zijn dat hij dus 2,0V+0,35V pakt.

Maar ik kan het voltage helaas niet zelf instellen zodat ik zelf weet wat het voltage is dat er op komt, vindt dit zelf niet echt duidelijk...

Overigens kan een AMD Athlon toch geen geheugen aan dat sneller loopt als 800MHz. Hij kan het wel aan, maar je 1066MHz PC2-8500 zal worden terug geschroefd naar PC2-6400 800MHz.

[ Voor 108% gewijzigd door GENETX op 02-03-2008 18:45 ]

• dbm_
weet ik, maar ik ben wel van plan om een x4 of x8 phenom te kopen ooit.. dus als ik nu toch al geheugen moet kopen kan ik net zo goed gelijk pc8500 halen (voor dat 10tje extra). bovendien kan je met overklokken je geheugen wel sneller laten lopen, fsb op 250 en multi op 12 geeft je een cpu speed van 3ghz (wat stock is voor 6000+) maar je geheugen loopt dan wel op 1000 en niet op 800

2.15 vind ik wel behoorlijk weinig trouwens ;(, ter vergelijking mijn foxconn gaat tot 2.5v!!
bedankt voor het kijken iig, nog andere mensen misschien die me kunnen helpen?

[ Voor 7% gewijzigd door dbm_ op 02-03-2008 19:05 ]

• GENETX
2,15V staat niet vast, maar dat is de maximale spanning die ik je kan garanderen. Ipv een normaal BIOS waar je kan kiezen uit 1,80, 1,85, 1,90V ed, staat er +0,050V, +0,100V... Maarja, opgeteld bij wat?.... Ik zou eerst eens proberen Gigabyte te bellen/mailen.

Overigens geeft ook mn manual niet veel uitleg. Maar als ik het zo lees:

Manual: Het benodigde Voltage voor het geheugen (bij mij 2.0V) (Default)
Opvoeren: 0,025V-0,350V erbij

Maar daar staat dus ook niet waarbij, het kan ook best zijn dat dat bij het default op is. Dus dan zou hij misschien wel verder gaan. Maar het staat er absoluut niet duidelijk. Dus ik zou Gigabyte even mailen/bellen, of kijken of je geheugen op de supportlist staat op de website.

[ Voor 47% gewijzigd door GENETX op 02-03-2008 19:37 ]

• dbm_
op de gigabyte site staat 0,025 - 0,50
dus ik hoop dan dat het tot 2,3 gaat wat meer dan genoeg is.. als ie 2.2 wil doen vind ik het ook al genoeg eigenlijk. Vind het daarom jammer dat de ds3 tot 2.175 gaat. je zal altijd zien dat die 0.025 toch nodig is om het goed te laten werken..

daarom ook een oproep aan alle lezers: zijn er nog andere aanraders voor am2+ bordjes (rond de 70-90 euro) en/of pc8500 geheugen (onder 70 euro ;D) ik merk namelijk dat lang niet alle am2+ bordjes in de pricewatch staan, dus misschien heb ik er een aantal nog niet gezien
de asus m3a valt voor mij trouwens eigenlijk al af, als ik het goed begrijp heeft die niet eens support voor pc8500

• mad_max234
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 06-12-2025

mad_max234

AMD Athlon II M320

Mijn Asus M3A doet 2.25volt wellicht een optie om mee te nemen. ;)

En hoe kom je erbij dat M3A geen 1066MHz support? Want dat is namelijk wel zo, en 1066MHz kan ook gekozen word in combinatie met een AM2 cpu.

[ Voor 55% gewijzigd door mad_max234 op 02-03-2008 20:50 ]

• dbm_
en is dat de m3a met amd 770 chipset? of een andere? want ik heb ook met nforce chipsets gezien volgens mij? * dbm_ is confused

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

Asus M3A is een AMD 770 chipset, denk dat je iets verkeerd heb gelezen. ;)

Edit/

http://www.asus.com/produ...=0&model=1934&modelmenu=1

[ Voor 38% gewijzigd door mad_max234 op 02-03-2008 21:28 ]

• dbm_
ok naja deze meneer was niet zo blij met zn bord
http://forums.techpowerup.com/showthread.php?t=48895

en ik was enigzins in de war gebracht doordat bij 1 van de shops in de pricewatch naar het verkeerde product was gelinkt..

wat zijn jouw ervaringen tot nu toe met je m3a? mijn laatste 2 asus borden waren geen succes iig :):)
hoe zit het met de ruimte om de socket? ik heb een zalman 9500 koeler.. en welke settings heb je om je geheugen snelheid in te stellen??

(btw ik had eerst mn oog half op de msi k9a2cf maar het schijnt dat die geen cpus ondersteunen met tdp van 125W ofzo en laat ik die dus nou net wel hebben...)

[ Voor 22% gewijzigd door dbm_ op 02-03-2008 22:13 ]

• dbm_
zit nu te twijfelen tussen de asus m3a en de gigabyte ga-790x-ds4
de ds4 is best wel duurder, maar heeft crossfire support er nog bij, plus ik lees echt slechte dingen over de m3a.. nog mensen ervaring met deze borden? en dan vooral:

ruimte rond de cpu socket, welke koeler heb je erop?
wat voor mogelijkheden heb je om geheugen/cpu in te stellen (timings, snelheden en voltages)?
verder nog rare/leuke dingen over 1 van deze borden?

• GENETX
De Gigabyte heeft gewoon a-compontenten zoals solid capacitors ed wat de levensduur ten goede komt. Verder mist de Gigabyte echt geen aansluiting (lees ook mn review op t.net). Wat dat betreft is de gigabyte zn geld waard als je het echt gaat gebruiken.

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

GENETX schreef op maandag 03 maart 2008 @ 11:56:
De Gigabyte heeft gewoon a-compontenten zoals solid capacitors ed wat de levensduur ten goede komt. Verder mist de Gigabyte echt geen aansluiting (lees ook mn review op t.net). Wat dat betreft is de gigabyte zn geld waard als je het echt gaat gebruiken.
Ja net of het Asus bord niet 10+ jaar me gaat, als het bord het begeeft door ouderdom heb je al drie ander pc versleten, heb hier nog steeds werkende Pentium 1 moederborden zonder solid capacitors, weer een leuk marketing stick op de doos. ;)

Denk dat een normalen capacitors die op het Asus bord zitten een levensduur hebben van 100.000 uur. (Kan niet de exacte capacitors vinden, heb geen tijd om verder te zoeken.)

[ Voor 12% gewijzigd door mad_max234 op 03-03-2008 14:03 ]

• GENETX
Dat klopt wel idd, maarja hangt er ook wle van af wat je er mee doet, kan een pluspunt zijn voor OC-ers die de bak zo ongeveer 24/7 aanhouden.

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

Het zou ook voor meer stabiliteit zorgen, maar volgens mijn ga je dat ook niet merken. (Volgens mijn allemaal marketing zooi, zal wel iets schelen maar te weinig om het merken.)

Voor Overklokkers is de phase 4+1 of phase 5+1 vele mooiere optie die de bordjes bieden. :)

[ Voor 20% gewijzigd door mad_max234 op 03-03-2008 14:11 ]

• dbm_
het is jammer dat de aandacht een beetje bij de intel borden ligt op het moment, ik kan niet echt veel reviews vinden over de borden, waar ik ook iets uit kan halen over met name voltage settings en ruimte rond de socket..

overigens zitten de solid caps ook op de 770-ds3 maar het voltage voor geheugen gaat maar tot 2.175 :( anders had ik die allang besteld

[ Voor 23% gewijzigd door dbm_ op 03-03-2008 18:31 ]

Verwijderd

dbm_ schreef op maandag 03 maart 2008 @ 01:08:
zit nu te twijfelen tussen de asus m3a en de gigabyte ga-790x-ds4
de ds4 is best wel duurder, maar heeft crossfire support er nog bij, plus ik lees echt slechte dingen over de m3a.. nog mensen ervaring met deze borden? en dan vooral:

ruimte rond de cpu socket, welke koeler heb je erop?
wat voor mogelijkheden heb je om geheugen/cpu in te stellen (timings, snelheden en voltages)?
verder nog rare/leuke dingen over 1 van deze borden?
Hey ik heb zelf een M3A, ben er wel tevreden over tot nu toe. Heb er zelf een Athlon X2 BE-2400 in zitten met stock-cooler(ga deze nog vervangen, toch iets te luidruchtig op 2,2 ghz) dus kan niet zo veel kwijt over de ruimte (rond CPU), maar volgens mij is dit te zien op de afbeelding van het mobo. Ik heb zelf wel wat reviews erover kunnen vinden, geloof ik, heb ze nu niet zo even bij de hand. Ik zal nog wel even kijken of ik ze kan terug vinden. Je kunt eventueel even op het ASUS-forum kijken (verwacht wel een hoop negatieve meldingen, maar dit kan ook te maken hebben met de status van de BIOS op dat moment) Verder kan ik het volgende vertellen: Er schijnt een soort bug te zijn met een instelling van USB op het mobo waardoor je systeem zo nu en dan vastloopt. Dit kan worden verholpen door de BIOS te flashen naar de laatste stable release. Ik vind het mobo verder lekker smal (vergeleken met mijn vorige mobo, ASUS A8N-SLI). Je moet bedenken dat dit mobo slechts ondersteuning bied voor 2 IDE apperaaten (voor mij geen punt) +floppie. Sinds herinstallatie van mijn winxp eigenlijk nog geen problemen ondervonden met dit mobo. Verder schijnt de nordbridge chipset ietwat (te)heet te worden. Ik heb ergens gelezen, dat het kan worden verholpen(?) door de koelpasta te vervangen voor betere (zoals van AC ofzo).

Mischien kun je even zeggen wat jij allemaal voor negatiefs hebt gelezen over dit bord, dan kan ik kijken wat mijn ervaringen zijn hiermee.

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

Even een offtopic vraagje.

Welke lan drivers gebruik je voor je M3A bordje? Zijn veel mensen die problemen hebben met booten door de lan drivers, oplossing is oude drivers gebruiken. (werken overigens prima)

• dbm_
naja wat ik dus gelezen heb zijn problemen met sound + lan drivers, layout en bios. ook weet ik dat asus niet echt de koning van de ondersteuning is en ze een tergend langzame site hebben :D

zelf ben ik wel fan van gigabyte eigenlijk, maar ik zit nu toch een beetje te wachten op de bordjes met southbridge sb700 (710/750). gigabyte heeft er al 1 met sb700, maar dat is weer mATX en dat wil ik ook weer niet :( voorlopig blijf ik dan toch maar even bij mn nforce 590 sli bordje

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

dbm_ schreef op zaterdag 08 maart 2008 @ 01:17:
naja wat ik dus gelezen heb zijn problemen met sound + lan drivers, layout en bios. ook weet ik dat asus niet echt de koning van de ondersteuning is en ze een tergend langzame site hebben :D

zelf ben ik wel fan van gigabyte eigenlijk, maar ik zit nu toch een beetje te wachten op de bordjes met southbridge sb700 (710/750). gigabyte heeft er al 1 met sb700, maar dat is weer mATX en dat wil ik ook weer niet :( voorlopig blijf ik dan toch maar even bij mn nforce 590 sli bordje
Enige probleem is de nieuwste drivers voor de lan, maar pak je drivers van voor de overnamen door Atheros werken ze prima.

En layout van de bios, hoe bedoel je? want het klopt dat als je die foute drivers installeert dat de bios dan vastloop als je naar de netwerk gedeelte gaat, maar dat is dus niet het geval als je de oude drivers pakt. Ik heb er echt geen 1sec problemen mee gehad, ligt misschien dan denk ik aan die mensen.

En sound problemen, die ben ik nog niet tegen gekomen, heb je een link?

En je leest altijd alleen maar posten van mensen die problemen hebben. Niemand gaat posten als het goed werkt. ;)

[ Voor 3% gewijzigd door mad_max234 op 08-03-2008 01:37 ]

• dbm_
niet layout IN bios
maar layout EN bios :)

layout, dat mensen vinden dat het bord slecht ingedeeld is, IDE op verkeerde plek, SATA soms onbruikbaar, zulke dingen heb ik gelezen..

over de bios had ik gelezen dat de bios wel een beta lijkt en niet echt super is, maar dat kan verouderd zijn, misschien is er inmiddels een betere

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

dbm_ schreef op zaterdag 08 maart 2008 @ 03:06:
niet layout IN bios
maar layout EN bios :)

layout, dat mensen vinden dat het bord slecht ingedeeld is, IDE op verkeerde plek, SATA soms onbruikbaar, zulke dingen heb ik gelezen..

over de bios had ik gelezen dat de bios wel een beta lijkt en niet echt super is, maar dat kan verouderd zijn, misschien is er inmiddels een betere
Bios is volwaardig en niks op aan te merken, weet niet met wat voor een mensen jij praat of welke forum je dit vandaan haald, maar klopt echt niks van.

En layout is zoals de meeste borden, en kan je fijn vinden of niet, ik kan er niks op aan merken, is bijna het zelfde als die van andere moderne borden en zo worden de meeste borden tegenwoordig ingedeeld. Maar dit kan je toch zelf wel bepalen of je de layout voor jou gaat werken, hoef je toch niet hun mening over te nemen, gewoon even zelf nadenken over de layout. :)

Je moet wel een flinke PCI kaart hebben om de Sata in de weg te zitten, kijk zelf maar naar het bordje. ;) Alleen zit de ide wat laag, maar daar heb je ook langere ide kabels voor dus niet echt een probleem, ik heb er geen last van gehad, standaard kabel red het makkelijk naar mijn DVD drive.

Afbeeldingslocatie: http://www.pcper.com/images/news/asus_amd770.jpg

En ja er kan zijn dat ze de eerste bios hadden maar asus heeft goede ondersteuning en dan is dat al verholpen want ik kan geen fouten of vreemde dingen herken in de bios, ziet er niks anders uit dan voorgaande biossen. Het bord is heel stabiel ook naar een flink overklok. Hij is zelfs een stuk stabieler op hoge kloks dan mijn Asus M2N-E.

Ik heb nog geen 1 reboot gehad, alleen paar keer achter elkaar vast loper toen ik met de netwerk drivers bezig was (maar dat was van te voren al bekent), maar het de oude drivers 0x problemen gehad.

Mijn 5600+ deed voorheen 3250MHz maximaal en nu haal ik de 3.4GHz maximaal stabiel.

Geef mijn eens die link naar die vage problemen, want ik vermoed dat het ongegronde problemen zijn, ik ben er ook al wat tegen gekomen op andere forums, maar ga je het echt goed lezen dan zie je vaak dat het probleem andere oorzaken heeft of dat het al opgelost is. ;) Graag de bronnen even posten kan ik mee denken. ;)

Edit/
De AMD 770 ook nog eens lekker snel, een ouder high end AM2 bord moet het afleggen tegen een low cost AM2+ bordjes.

Hier nog wat benchmarks van een budget AMD 770 chipset (am2+) gebaseerd moederbord en een Asus M2N32-SLI (AM2)

Afbeeldingslocatie: http://www.bigbruin.com/2008/ecsa770m/large/chart1.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.bigbruin.com/2008/ecsa770m/large/chart2.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.bigbruin.com/2008/ecsa770m/large/chart3.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.bigbruin.com/2008/ecsa770m/large/chart4.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.bigbruin.com/2008/ecsa770m/large/chart5.jpg

Zo zie je dat een AM2+ chipset iets beter presteert.

[ Voor 21% gewijzigd door mad_max234 op 08-03-2008 16:53 ]

• dbm_
heb de reviews gelezen op newegg.com

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

dbm_ schreef op zaterdag 08 maart 2008 @ 21:31:
heb de reviews gelezen op newegg.com
Ja daar heb je het al, vond het al vreemd maar dit verklaar een hoop. Het bordje werkt echt 100% goed en snel, op de lan drivers na, maar daar kan asus niks aan doen, die worden niet door hun gemaakt. En is op te lossen met de oude drivers.

Verwijderd

GENETX schreef op zondag 02 maart 2008 @ 18:34:

Overigens kan een AMD Athlon toch geen geheugen aan dat sneller loopt als 800MHz. Hij kan het wel aan, maar je 1066MHz PC2-8500 zal worden terug geschroefd naar PC2-6400 800MHz.
En een beetje slimme tweaker speelt met z'n HTT + MP om zo toch PC1066 te krijgen :P

Dus overbodig zou het absoluut niet zijn :)

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

Verwijderd schreef op zondag 09 maart 2008 @ 02:24:
[...]

En een beetje slimme tweaker speelt met z'n HTT + MP om zo toch PC1066 te krijgen :P

Dus overbodig zou het absoluut niet zijn :)
Is het niet zo dat de Athlon een divider heeft van 4:5 dan zou het geheugen op 1000Mhz kunnen lopen zonder overklok of tweaks. Dacht dat de Athlon S939 al een extra onofficieel divider had gekregen om sneller geheugen te draaien. Ga even kijken of ik daar iets van terug kan vinden.

Kan je wel vertellen dat ik gewoon 1066MHz kan kiezen in de bios al heb ik er een AM2 cpu inzitten.
Pagina: 1