Z-500 + Digitaal aansluiten.

Pagina: 1
Acties:

• Martijn1990
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 11:33
Hallo tweakers,

Ik weet dat er echt heel veel te vinden is over geluidskaarten en speakers digitaal aansluiten etc. Maar ik heb er persoonlijk vrij weinig verstand van. Er staat voor mij gewoon teveel informatie op deze site, dus ik word er niet erg veel wijzer van.

Ik heb een logitech z-5500 digital 5.1 set gekocht, en deze analoog aangesloten op mijn moederbord (Een Asus M2N8-VMX). Nu wil ik het graag digitaal aansluiten op mijn pc, en ik heb gelezen dat digitaal digitaal is, en het dus niet uitmaakt op wat voor geluidskaart dit zit. Of dit klopt is eigenlijk mijn eerste vraag.

Nu heb ik een Sweex geluidskaart op het oog: Sweex Sound Card 7.1 with Digital In/Out PCI. Deze zou digitaal op mijn speakerset aangesloten moeten kunnen worden. Ik vraag me af of ik echt verschil zou horen tussen het analoog ansluiten op mijn mobo of het digitaal aansluiten op deze Sweex kaart. Ik wil me set optisch aan gaan sluiten. Is deze Sweex kaart goed genoeg voor mij of is het beter om even door te sparen voor een andere geluidskaart? Ik luister vooral muziek (gewoon mp3 meestal) en kijk graag is een filmpje. Ik heb het idee dat ik veel meer "geluid" en bass uit mijn set zou moeten kunnen krijgen want ik sta er nog niet echt van versteld. We hebben in de huiskamer een Z-5450 en die lijkt veel beter te klinken (deze is ook niet digitaal aangesloten).

Ik hoop dat mijn post een beetje duidelijk is, en ik hoop een simpel en duidelijk antwoord te kunnen krijgen, zonder al te veel technische taal :)

Alvast bedankt,
Martijn

• thommich
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 12:00

thommich

Belg

Over dat geluid waarvan je niet versteld staat: als ik mijn Z-5500 aansluit via de analoge jacks, gaat hij ook veel minder hard dan als ik hem via coax op mijn pc (spdif) of op mijn dvd-speler aansluit...

Voor de rest ken ik er ook niet zo superveel van...

• Martijn1990
Daar ben ik al erg blij mee, nu weet ik tenminste dat hij nog meer kan zegmaar. Ik hoor mensen altijd over de overweldige bass, maar daar heb ik echt totaal geen last van. (eerder te weinig bass)

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 13:37
Martijn1990 schreef op zondag 02 maart 2008 @ 18:06:
Nu wil ik het graag digitaal aansluiten op mijn pc, en ik heb gelezen dat digitaal digitaal is, en het dus niet uitmaakt op wat voor geluidskaart dit zit. Of dit klopt is eigenlijk mijn eerste vraag.
Klopt, ik weet niet wat die sweex kan, maar de DTS decoder van de 5500 is erg goed, verder kan die alles zelf afhandelen wat je er naar toe stuurt zoals DD en DP zelfs tot 96KHz PCM.

B.t.w. let volgende keer ff op je TT, 500!=5500

• thommich
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 12:00

thommich

Belg

Ohja, vergeet ook niet de bas apart te regelen via het "level" knopje of via je ab.

Ik dacht eens dat mijn achterste speakers niet meer gingen. Ik had ze de avond voordien dichtgezet en was het vergeten. En maar zoeken aan kabels en dergelijke... 8)7

• Martijn1990
Ik zag dat 500 inderdaad staan, maar dat kan je niet meer editten geloof ik? Kon het niet zo gauw vinden tenminste. En de bass staat ook gewoon aan, soms zelfs helemaal open, en het is nog niet echt storend hard. Ik heb iig het idee dat het veel zwaarder kan. Zo klinkt hij benede ook namelijk.

• Martijn1990
Sorry voor de kick alweer.

Maar heeft er niemand een echt duidelijk antwoord voor me, dan ga ik namelijk zo snel mogelijk die sweex kaart kopen. Als het een duurdere kaart moet zijn moet ik nog even doorsparen.

Alvast bedankt,
Martijn

• DukeBox
Lijkt me duidelijk genoeg.. sweex is prima.

• Deismyna
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 12:05
Sorry hoor, maar ben ik de enige die het not-done vind om een speakerset van bijna €300 euro aan te sluiten op een Sweex kaartje? Ik dacht toch echt dat dit Tweakers.net was.

Sweex is leuk voor huis-tuin-keuken speakertjes, maar naar mijn idee is het toch echt zonde om zo'n dikke set aan te sluiten op een sweex kaartje. Spaar dan een beetje door voor een leuk kaartje van Creative / Auzentech

• Martijn1990
Hm.. Dat zijn 2 precies tegenovergestelde meningen :p Zou ik in ieder geval verschil horen met mijn set analoog aangesloten op mijn mobo, of digitaal aangesloten via een sweex kaart of niet? En als ik inderdaad door zou sparen voor een iets duurdere kaart (zat zelf aan 80 euro te denken) welke moet ik dan nemen Deismyna?

• DukeBox
Deismyna schreef op maandag 03 maart 2008 @ 23:14:
Sorry hoor, maar ben ik de enige die het not-done vind om een speakerset van bijna €300 euro aan te sluiten op een Sweex kaartje? Ik dacht toch echt dat dit Tweakers.net was.

Sweex is leuk voor huis-tuin-keuken speakertjes, maar naar mijn idee is het toch echt zonde om zo'n dikke set aan te sluiten op een sweex kaartje. Spaar dan een beetje door voor een leuk kaartje van Creative / Auzentech
Het gaat om digitaal aansluiten... een 0 is een 0 en een 1 is een 1.. maakt niet uit wat voor kaart dat doet.

• Martijn1990
Het gaat om een sweex kaartje van 23 euro. Ik denk dat ik de gok wel durf te nemen, als het niks is kan ik hem altijd in een andere pc prikken met een goedkoper setje. Het gaat mij er gewoon om of ik beter geluid uit mijn Z-5500 set zal krijgen door hem digitaal (optisch) aan te sluiten ipv analoog op mijn (vrij goedkope) mobo.

• DukeBox
Het is natuurlijk wel zo dat geluidskaarten ook cpu belasting hebben.. AD conversie zal niet echt een belasting zijn maar mocht je dat gebruiken is denk ik de sweex niet de beste keuze denk ik.

Verwijderd

Als je echt digitaal (en goedkoop) wil kan je ook de spdif stekker op je moederbord (links van de floppyconnector, linksonder het 2e pci slot) verbinden met de coax-in van je z5500. :Y)

• Martijn1990
Ik weet niet wat AD conversie is maar als het handig is zal ik de rest van me specs erbij zetten:

AMD Athlon 3800+ 64 X2 Dual core
Club 3D GeForce 8600 GT 256 mb
2 GB DDR2 van Kingston 667 mhz

En die spdif stekker op mijn moederbord zit zeker in mijn computerkast zegmaar? Want ik zie hem niet zitten op de achterkant van me kast. En nogmaals, ik zal verschil horen tussen analoog en digitaal aansluiten? ;)

• Martijn1990
Ik heb nog even verder gezocht en nu kan ik voor 45 euro een Club3D Theatron 7.1 Dolby Digital PCI Link : http://dewitcomputers.nl/info.asp?id=A16968. Nu vroeg ik me af of deze kaart een stuk beter zou zijn als die sweex, aangezien ik er niet al teveel geld aan uit wil geven. Volgens mijn broer is deze kaart wel beter voor muziek als die Sweex. Ik zou graag jullie mening horen.

Alvast bedankt,
Martijn

Edit. Ik wilde graag de link de naam van de geluidskaart geven, alleen weet ik niet hoe ik dat moet doen, mijn excuses hiervoor.

[ Voor 13% gewijzigd door Martijn1990 op 05-03-2008 17:47 ]

• DukeBox
Joh, ze kunnen we wel aan de gang blijven. Digitaal is digitaal.. de verschillen in mogelijkheden moet je gewoon zelf afwegen. Wat wil je en wat heb je nodig. Wij kunnen die keuze niet voor je maken.
Zoals Aaroneke al aangeeft, probeer de onboard spdig eens, kost niets en weet je meteen of het bevalt.

• Martijn1990
Daar heb je een punt, ga hem bestellen, bedankt in ieder geval
Pagina: 1