Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[XP] Netwerkschijf gebruiken zonder eerst erop te klikken.

Pagina: 1
Acties:

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Topicstarter
Ik ben er nu al een tijdje mee aan het rommelen en en zoeken levert op de verschillende zoektermen ook niets op.

Waar ik tegen aanloop, is dat mijn netwerkschijven niet benaderbaar zijn voor programma's. Deze zijn pas benaderbaar nadat ik erop geklikt heb in "deze computer" of windows verkenner. Dan kan ik hem wel gewoon benaderen en is hij ook in alle programma's bruikbaar.

Ik heb het vinkje dat hij hem moet herstellen op opstarten aanstaan.

Iemand enig idee hoe ik dit kan veranderen?

Ondertussen ben ik een heel eind omdat ik nu met het commando net use elke keer de drive opnieuw aanmaak. Maar ik heb dit ook wel eens met mp3 afspelen op de laptop en andere situaties. Dus vaag me af of het niet op een andere manier kan.

[ Voor 19% gewijzigd door Cyberpope op 02-03-2008 18:19 ]

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Cyberpope schreef op zondag 02 maart 2008 @ 16:52:
Ondertussen ben ik een heel eind omdat ik nu met het commando net use elke keer de drive opnieuw aanmaak. Maar ik heb dit ook wel eens met mp3 afspelen op de laptop en andere situaties. Dus vaag me af of het niet op een andere manier kan.
normaal gesproken wordt een clientverbinding (bijvoorbeeld een drivemapping) naar een Fileserver na 15 minuten 'verbroken' - herkenbaar aan dat rode kruisje bij een drivemapping.

Je kan die timeout ook veranderen aan de 'server' kant in je registry (of via een local group policy).
code:
1
2
3
4
Windows Registry Editor Version 5.00

[HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Services\lanmanserver\parameters]
"autodisconnect"=dword:0000000f

De standaard waarde is 15 minuten (hex F), als je die hoger zet heb je dat probleem dus niet meer.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

Topicstarter
Nou daar heb ik dus geen last van.. Want op het moment dat ik de mapping heb, blijft hij bestaan als laat ik de pc dagen aanstaan. Het gaat fout op het moment dat ik de laptop/pc opstart of de server opnieuw herstart heb.

Dit probleem (zoals hierboven staat) doet zich dus voort bijna direct na het opstarten. En niet in word of excel bijvoorbeeld, maar wel bij sommige andere programma's. Of als je in de CLI naar de betreffende netwerkschijf wil gaan.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Cyberpope schreef op zondag 02 maart 2008 @ 20:25:
Nou daar heb ik dus geen last van.. Want op het moment dat ik de mapping heb, blijft hij bestaan als laat ik de pc dagen aanstaan. Het gaat fout op het moment dat ik de laptop/pc opstart of de server opnieuw herstart heb.
Maak je gebruik van de Gast account met simpel delen, of heb je een verbinding onder je eigen username/password combinatie lopen?
En wat gebruik je als 'Server'?

Een herstart verbreekt altijd sessies, dan zou je kunnen kijken naar een logon/logoff script waarmee je de mappings aanmaakt :)

[ Voor 14% gewijzigd door alt-92 op 02-03-2008 20:41 ]

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

Topicstarter
alt-92 schreef op zondag 02 maart 2008 @ 20:39:
[...]

Maak je gebruik van de Gast account met simpel delen, of heb je een verbinding onder je eigen username/password combinatie lopen?

Een herstart verbreekt altijd sessies, dan zou je kunnen kijken naar een logon/logoff script waarmee je de mappings aanmaakt :)
Nee, de server is 2003. En ik gebruik nu ook een inlog-scriptje en dat werkt. Maar het is dus niet zo als ik mapping herstellen bij opstarten aanzet, dat hij dan ook daadwerkelijk de mapping herstelt?

Je zou toch wachten van wel?

(hoewel niet helemaal een login-script.... gewoon een bat file dat aangeroepen wordt als snelkoppeling bij het opstarten...)

[ Voor 9% gewijzigd door Cyberpope op 02-03-2008 20:53 ]

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Cyberpope schreef op zondag 02 maart 2008 @ 20:44:
Maar het is dus niet zo als ik mapping herstellen bij opstarten aanzet, dat hij dan ook daadwerkelijk de mapping herstelt?
De mapping wel, maar de sessie niet.

Dat zou je eventueel kunnen controleren:
maak voordat je normaal gesproken op een mapping klikt eerst een verbinding met de IPC share:
net use \\server\ipc$
Kan je daarna direct bij je mapping?

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

Topicstarter
Ik neem aan dat ik dan bijvoorbeeld

stel naam server = jantje
sharenaam = movies

Net use \\jantje\movies moet gebruiken?

En nee, dan kan ik nog niet direct bij mijn share. Ik moet eerst erop klikken en dan lukt het (in cmd). Sommige programma's hebben er geen enkele moeite mee, sommige wel.

(nogmaals bij gewoon klikken in deze computer of via verkenner is het geen probleem)

[ Voor 26% gewijzigd door Cyberpope op 02-03-2008 21:25 ]

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Cyberpope schreef op zondag 02 maart 2008 @ 21:22:
Ik neem aan dat ik dan bijvoorbeeld

Net use \\servernaam\sharenaam moet gebruiken?
Nee, echt \\server\ipc$ .

Wikipedia: Ipc share

• EnnaN
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 10:32

EnnaN

Toys in the attic

niet echt thread hijack geloof ik, maar ik heb hetzelfde: het werkte altijd prima, maar ineens willen bepaalde programmas (lightroom, winamp) ineens niet meer bij de shared dirs. De share lijkt goed te zijn, geen rode kruisjes en dergelijke, geen wachtwoord nodig, maar sommige programmas hebben het echt nodig dat ik in windows explorer _eerst_ op de mapped drive klik, voor ze iets willen doen.

is er een update geweest die die sessie veranderd kan hebben?

sig

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

Topicstarter
Mmm.. dan kreeg ik (en krijg ik)
Systeemfout 53.
Kan het netwerkpad niet vinden.

Vandaar dat ik dacht ik de naam van de server moest invullen.

(ik probeer dit dus op de client....)

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Ehm.. server is natuurlijk jouw servernaam he.. zie ook het stuk wat ik quootte voor je je edit deed ;)

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

Topicstarter
Nee hoor. Dat heeft geen effect. Hij zegt netjes ok, maar mijn netwerk drives kan ik nog steeds niet bij zonder eerst in explorer/verkenner erop te klikken (dit nog steeds in CLI)

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Draai je in werkgroep mode of in een domain?
Als je in werkgroep draait, heb je dan de gast-account ingeschakeld staan (met eenvoudig delen) of niet?

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

Topicstarter
alt-92 schreef op zondag 02 maart 2008 @ 22:31:
Draai je in werkgroep mode of in een domain?
Als je in werkgroep draait, heb je dan de gast-account ingeschakeld staan (met eenvoudig delen) of niet?
Gewoon in een werkgroep

En nee, gast-account is uitgeschakeld en eenvoudig delen is ook uitgeschakeld.
Server is 2003
clienten zijn WIN XP pro.

• Clock
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 10:18
Ik heb hier exact hetzelfde probleem, en ipv een nieuw topic lijkt het me handiger de discussie in dit (recente) topic voort te zetten.

Ik heb geprobeerd om middels een batch file bij het opstarten een andere bat file op de netwerkschijf te openen. De batchfile op de netwerkschijf wordt uitgevoerd, dus de verbinding is gelegd. Echter kunnen het het programma (Albumplayer) nog steeds niet bij de files op die netwerkschijf. Pas als ik via explorer naar de netwerkschijf toe ben gegaan (gewoon de hoofddir openen) kan Albumplayer er ook bij.

Weet iemand nog een workaround/oplossing voor dit kleine maar irritante probleem?

Edit:
Server + Clients zijn WinXP SP2
Gast account uitgeschakeld, eenvoudig delen uit

[ Voor 6% gewijzigd door Clock op 31-08-2008 21:21 ]

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

Topicstarter
Ik heb het opgelost door het net use commando in een bat file te zetten en aan te roepen bij het opstarten... Anders ging het niet.

• Clock
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 10:18
Hmm, ik probeer nu het commando:
net use \\fileserver\ipc$

Helaas bied dit geen soelaas.

Edit: Het volgende commando werkt!
net use z: \\fileserver\ipc$ (waarbij de z: je eigen driveletter is)

[ Voor 36% gewijzigd door Clock op 31-08-2008 21:55 ]

Pagina: 1