5.1 Setje aansluiten op MacBook

Pagina: 1
Acties:

• CoDe-ReD
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 28-10-2022
Hallo mensen,

Ik heb nu al een behoorlijk aantal sites doorgespit en gegoogled om antwoord op deze vraag te krijgen maar ik kom er niet helemaal uit. Wat ik wil doen is het volgende: mijn macbook (3e generatie, eind 2007) zou ik graag op mijn 5.1 surround setje (Creative Inspire T6060) aansluiten. Echter heeft de MacBook maar 1 output jack waar je ook digitaal geluid uit kan halen? Nu is dat allemaal prima voor een DVDtje maar ik wil ook voor muziek 5.1 surround geluid hebben. Ik moet dus een soort van upmixing "ding" hebben. Ik zat zelf te denken aan een USB soundcard. Dan kom ik al snel uit bij de creative x-fi xmod:

http://nl.europe.creative...ategory=668&product=15913

Dit product heeft echter ook maar één output jack. Mijn 5.1 setje heeft alleen een aux-in en 3 stekkers voor de verschillende kanalen (voor, achter, center).

Ik heb zelf weinig verstand van audio maar kan iemand me aanraden wat te doen om een 5.1 surround set op een macbook aan te sluiten?

Alvast bedankt.

• Andros
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 09:35
Ja, toch USB soundcardje halen. En ik zal je een klein geheimpje verklappen:

er is meer dan enkel creative;)

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09:09
M-Audio heeft altijd wel nette externe geluidskaarten. Wel effe checken of OSX ermee overweg kan.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

• eaalb
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 31-01 16:15
Heb mijn Creative 5.1 setje aan m'n MacBook Pro hangen middels de Griffin Firewave:
http://www.griffintechnology.com/products/firewave

Misschien is dit iets voor je? D'r zijn nog wel een paar kleine issues (ik mis bv. een slider om de front/rear balance goed in te stellen) maar verder draait het uitstekend onder Leopard! Heb onlangs contact gehad met de Tech Support aldaar, er werd mij verteld dat er "binnenkort" (wanneer dat ook mag zijn) een update komt van het FireWave programma. :)

Hier een paar screenshotjes van het programma (FireWave niet ingeplugd momenteel, vandaar de greyed-out checkboxes):

Afbeeldingslocatie: http://www.ellart.nl/Foto/Apple/Firewave1.png

Afbeeldingslocatie: http://www.ellart.nl/Foto/Apple/Firewave2.png

Afbeeldingslocatie: http://www.ellart.nl/Foto/Apple/Firewave3.png

Afbeeldingslocatie: http://www.ellart.nl/Foto/Apple/Firewave4.png

[ Voor 28% gewijzigd door eaalb op 02-03-2008 18:13 . Reden: Screenshots bijgevoegd ]

• CoDe-ReD
De twee opties had ik inderdaad al bekeken. M-Audio is een goed alternatief, maar ik zou het liefste voor die FireWave gaan van Griffin. Probleem is echter dat ik beide producten nergens kan vinden. Iemand een linkje naar een shop waar ik hem kan bestellen?

• Murcielago
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 03-02 12:18
Wat is exact het probleem eigenlijk? Je kunt prima de optische aansluiting van de MacBook gebruik. Je hebt dan wel een tos-link adapter nodig. Mijn MacBook (1e generatie) hangt hier aan een Cambridge Soundworks DTT3500 Digital. Dat gaat prima op 5.1 bij elke DVD of AC3-avi die ik hier heb. Alleen moet je dan wel een programma gebruiken wat daarmee uit de voeten kan.

PSN: djmurcielago

• CoDe-ReD
Murcielago schreef op zondag 02 maart 2008 @ 18:43:
Wat is exact het probleem eigenlijk? Je kunt prima de optische aansluiting van de MacBook gebruik. Je hebt dan wel een tos-link adapter nodig. Mijn MacBook (1e generatie) hangt hier aan een Cambridge Soundworks DTT3500 Digital. Dat gaat prima op 5.1 bij elke DVD of AC3-avi die ik hier heb. Alleen moet je dan wel een programma gebruiken wat daarmee uit de voeten kan.
Ik wil standaard 5.1 surround geluid zonder van software afhankelijk te zijn. Die oplossing die jij noemt zorgt inderdaad voor 5.1 surround maar niet voor alle afgespeelde geluiden automatisch. Daar had ik al naar gekeken, en dat is niet wat ik zoek. :)

• Murcielago
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 03-02 12:18
Wil je echte 5.1 horen, of wil je dat stereo wordt omgezet naar 5.1? Dat maakt nogal een verschil.
Voor dat laatste voorziet mijn CM DTT3500 prima. Vaak kan je receiver het dus ook wel omzetten.
Ik heb mijn setje voor 80 euro van een mede-tweaker kunnen overnemen.

PSN: djmurcielago

• javami
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 24-09-2021
eaalb schreef op zondag 02 maart 2008 @ 18:08:
Heb mijn Creative 5.1 setje aan m'n MacBook Pro hangen middels de Griffin Firewave:
mijn dank is groot! Was al een poosje op zoek naar goede software voor dezelfde setup! dank! _/-\o_

• CoDe-ReD
Murcielago schreef op zondag 02 maart 2008 @ 20:02:
Wil je echte 5.1 horen, of wil je dat stereo wordt omgezet naar 5.1? Dat maakt nogal een verschil.
Voor dat laatste voorziet mijn CM DTT3500 prima. Vaak kan je receiver het dus ook wel omzetten.
Ik heb mijn setje voor 80 euro van een mede-tweaker kunnen overnemen.
Ik wil inderdaad een upmix effect (stereo naar 5.1). Ik wil eigenlijk mijn boxenset niet vervangen. Ik wil gewoon zo'n externe FireWave, maar waar bestellen jullie deze? Ik heb op de site naar dealers gekeken, in zowel Nederland en Belgie, en nergens kan ik het apparaat op een van de sites bestellen. Een linkje zou heel erg fijn zijn :) .

• eaalb
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 31-01 16:15
CoDe-ReD schreef op zondag 02 maart 2008 @ 20:35:
[...]
Ik wil inderdaad een upmix effect (stereo naar 5.1). Ik wil eigenlijk mijn boxenset niet vervangen. Ik wil gewoon zo'n externe FireWave, maar waar bestellen jullie deze? Ik heb op de site naar dealers gekeken, in zowel Nederland en Belgie, en nergens kan ik het apparaat op een van de sites bestellen. Een linkje zou heel erg fijn zijn :) .
Heb mijn FireWave over laten komen vanuit de V.S., via Other World Computing: *klik*
Met de gunstige dollarkoers wilde ik de gok wel nemen! O-) Alleen was ik even vergeten dat er nog inklaringskosten overheen kwamen, dus totaal evenveel kwijt geweest als wanneer ik 'm gewoon in Nederland had gehaald. Al is het vinden van een dealer hier nog niet zo makkelijk...Uit het hoofd: ik dacht dat Mail-a-Mac 'm in 't assortiment had! (ja dus: *klik* ) (Let op: prijzen daar zijn EXCL. BTW)

Het upmixen van stereo naar 5.1 gaat prima, alleen de achterste boxen van m'n setje staan een stukje verder van me vandaan dan de voorste en zoals ik in een eerder post zei kan ik de balans niet verder naar achteren schuiven :( Wel kun je het ruimtelijker laten klinken e.d. Ik hoop daarom dat e.e.a. gefixt wordt in de Leopard-update van de drivers!

• CoDe-ReD
Mijn dank ik GROOOOOOTT!! Ik heb hem inmiddels besteld.
Pagina: 1