Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik ben 20 jaar oud en rond in juni mijn MBO niveau 4 af. Ik kon dit traject versnelt doen ivm verhuizing, ik had normaal pas in februari klaar geweest, maar mijn mentor heeft genoeg vertrouwen in mij dat ik het versnelt ook succesvol af kan ronden.

Maar goed.

Ik wil hierna uiteraard HBO gaan doen. Nu is alleen de vraag in welke vorm. Ik moet mijn opleidingen allemaal zelf betalen, en krijg het geld pas terug van m'n ouders als ik het diploma gehaalt heb. Hierdoor heb ik altijd zo'n 20 uur naast mijn studie moeten werken, meestal ontzettend vervelende baantjes. Zo werk ik op dit moment in een koelcel van een transport bedrijf, het is echt verschrikkelijk werk maar er is niet veel keus in deze omgeving (Drenthe).

Goed, nu denk ik er dus over om een fulltime baan te nemen, ik heb al een aanbod van 1600 bruto gekregen bij een detacheringsbureau, wat ik zelf best netjes vond. Dit was toen ik alleen nog een niveau 3 diploma had ook, dus zal wel iets omhoog gaan nog. Hiernaast zou ik dan een avondstudie volgen die ongeveer 20 uur in beslag neemt. Qua tijd veranderd er dus niet veel, maar ipv een bijbaantje zou ik gelijk al aan m'n "carriere" kunnen gaan werken. Ook zou er een mogelijkheid voor mij zijn om uithuis te gaan.

Nu heb ik weinig idee wat zo'n avondstudie precies inhoud. Graag zou ik ervaringen van mensen horen die dit gedaan/geprobeerd hebben. Hoe zwaar het is, hoe lang het duurde etc. En of het ook echt een volwaardig HBO diploma is.

Verwijderd

Als je al weet welke HBO studie je waar wilt gaan doen, dan kan je natuurlijk gewoon daar eens gaan praten of en hoe zij avondstudie/deeltijd aanbieden.

Bedenk je wel dat, ik spreek dan over de uni maar neem aan dat het voor HBO net zo geldt, voltijd studeren in enkel avonduren er vaak niet in zit; je kijkt dan vaak tegen deeltijdstudies aan waarmee je gewoon langer bezig bent. Of dat dan iets is wat je wilt moet je zelf weten, maar gezien je leeftijd zou ik gewoon voor fulltime HBO gaan met een bijbaantje. Het hangt er natuurlijk ook vanaf of het aangeboden baantje de baan is die je met je HBO diploma ook wilt doen, of dat je er makkelijk mee kunt doorgroeien. Het is natuurlijk zonde om "werkervaring" op te doen waar je, als je je HBO diploma hebt, niet zo erg veel meer aan hebt.
Ik moet mijn opleidingen allemaal zelf betalen, en krijg het geld pas terug van m'n ouders als ik het diploma gehaalt heb.
Krijg je dan ook geld terug na het behalen van je MBO diploma? Dan kan je dat geld natuurlijk gebruiken om je HBO (gedeeltelijk) te financieren. Ik weet niet of je op het MBO ook stufi kreeg en, zoja, of je dat al opgebruikt hebt, maar wellicht kan je dus ook bij de IB kijken of je daar nog geld van krijgt en hoeveel dat is.

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 02-03-2008 15:40 ]

Verwijderd

Topicstarter
Nee, MBO geld krijg ik pas aan het einde van m'n HBO opleiding.

Ja op het MBO kreeg ik studi, 70 eur per maand, dus dat ging automatisch al op aan m'n ziektekosten, wat ik ook zelf moet betalen.

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 02 maart 2008 @ 15:42:
Nee, MBO geld krijg ik pas aan het einde van m'n HBO opleiding.
En als je geen HBO gaat doen?

• ThunderNet
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 23:14

ThunderNet

Flits!

Op het HBO krijg je opnieuw stufi (erg kromme regelen MBO -> HBO krijg je 2x stufi, HBO -> UNI niet).

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 03 maart 2008 @ 12:15:
[...]

En als je geen HBO gaat doen?
Ik krijg het geld zodra ik het huis uit ga.

Verwijderd

HBO + op kamers + hogere stufi + geld terug van je MBO studie + bijbaan een optie?

Dan zet je namelijk gelijk een stap naar zelsftandigheid, mocht je dat willen (zou niet erg raar zijn rond je leeftijd). Van de IB krijg je dan waarschijnlijk iets van 250/maand.

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07:33

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Verwijderd schreef op maandag 03 maart 2008 @ 12:35:
HBO + op kamers + hogere stufi + geld terug van je MBO studie + bijbaan een optie?

Dan zet je namelijk gelijk een stap naar zelsftandigheid, mocht je dat willen (zou niet erg raar zijn rond je leeftijd). Van de IB krijg je dan waarschijnlijk iets van 250/maand.
En je kunt ook nog wel 250/500 bijlenen bij de IB.

Verwijderd

Beekforel schreef op maandag 03 maart 2008 @ 12:47:
[...]

En je kunt ook nog wel 250/500 bijlenen bij de IB.
Of als het even kan hiervoor werken en je niet in de schulden steken :)

Verwijderd

offtopic:
[quote]Op het HBO krijg je opnieuw stufi (erg kromme regelen MBO -> HBO krijg je 2x stufi, HBO -> UNI niet).[/]
Erg irritant ja, ik ben nu bijna klaar met HBO na MBO en MAVO en wil naar de uni, maar krijg niet eens een basisbeurs meer, moet alles lenen. Zucht.
Pagina: 1