[XP] Installatie op Asus P5K bord blijft hangen*

Pagina: 1
Acties:

• Rub3s
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 19-02 16:34

Rub3s

+3 , omdat het kan

Topicstarter
ik heb nogal wat problemen met de installatie van windows xp. Er heeft eerst Vista opgestaan, maar dat werkte nogal beroert i.c.m. games (en network sharing). Daarna heeft er een poosje een brakke versie van xp opgestaan wat door iemand anders erop is gezet, dus die wou ik er ook weer snel vanaf hebben, en dus was mijn plan om 'eventjes' xp op te gooien. dat 'eventjes' is jammer genoeg een beetje uitgelopen.

Pc:
asus p5k
wd 500gb (preciese type weet ik niet, maar kan ik desnoods ff opzoeken)
e6750
antec sonata 3 500w
8800gtx
nog een sata brander en een ide lezer

De installatie verloopt altijd volgt:
De pc herkend de 500gb schijf van WD volledig in het setup. ik kies dus de partitie waar ik xp op wil (en die heet vreemd genoeg d en op c staat nog veel data die normaal gewoon d heette dus die wil ik het liefst bewaren), die partitie gooi ik weg en maak een nieuwe aan en formatteer het dan in het setup van xp. En daar kopieert hij dan alle bestanden naartoe. Het setup geeft dan aan dat hij gaat rebooten en dat doet hij dan ook.

probleem:
na de reboot en het instellen van de bootcyclus doet hij echter vrijweinig. ik heb het met drie verschillende xp versies geprobeerd, 1 geslipstreamde prof versie met sp2 en sata drivers en 2 standaard, ik denk, xp corporation o.i.d. Bij de corp. versies geeft hij aan in het welbekende zwarte scherm dat de windows installatie ongeldig is of iets wat daar veel op lijkt, en bij de slipstream geeft hij na de reboot een mooi knipperend lijntje aan.

Ik dacht misschien ligt het aan de sata2 hardeschijf en dus heb ik een beetje met diskettes lopen klooien. ik heb de drivers van de jmicron raid controller 363 gedownload en op diskette gezet in de hoop dat die het probleem oplossen, maar helaas. (in het setup kon ik tussen 2 drivers kiezen: ahci en raid, ik heb voor ahci gekozen al heb ik geen idee wat dat inhoud).

het is een lang verhaal, maar ik hoop dat het duidelijk is. weten jullie hier soms een oplossing voor, want ik kom er niet echt uit |:( en op google heb ik wel veel gezien dat mensen last hebben van die asus p5k en de raid controller die erop zit, maar verder kon ik weinig vinden wat hierop leek

alvast bedankt! _/-\o_

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Waarom sluit je de schijf niet aan op de Intel controller. Die is stukken beter dan de JMicron die erop zit (als je geen P-ATA devices meer gebruikt zou ik die zelfs uitzetten). Zorg ervoor dat je de intel storage controllers geladen hebt (zet het ding op AHCI, dan kun je de S-ATA II features gebruiken). Op die manier zal het gewoon werken.

• Rub3s

Rub3s

+3 , omdat het kan

Topicstarter
ok ik zal het vanmiddag es ff proberen! (eerst ff wat naar binnen werken).

• Rub3s

Rub3s

+3 , omdat het kan

Topicstarter
hmmmm het heeft weinig geholpen :S ik heb de jmicron in de bios disabled en met een diskette de intel driver voor de ich9 controller ingevoerd en verder alles weer hetzelfde gedaan (format, partitie d weggooien en weer aanmaken en erop zetten). daarna booten, maar dan geeft hij weer het leuke knipperende lijntje aan. is het zo dat ik windows persé op c moet zetten? want vreemd genoeg heeft hij de schijf die eerst c heette, d genoemd. op c staat nu flink wat data die ik graag wil houden.

naja, ik ga waarschijnlijk es proberen om alle data op een andere schijf te zetten en daarna de complete schijf te formateren en windows op c zetten. kijken of dat helpt.........

• donker11
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 02-04-2021
Ik heb zelf ook wat problemen gehad met het installeren op een P5K bord.
Mijn installatie liep ook vast.

Oude brander gepakt en daarmee geinstalleerd en het werkte perfect.
Na de isntallatie nog een keer mn nieuwe brander geprobeerd, en kreeg zelfs een blauw scherm.

s-ata brander werkt wel perfect.

Wat je ook kunt proberen is de usb aansluiting op je moederbord los te koppelen en eventueel je on-board audio uitschakelen.

• BiG-GuY
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20:53

BiG-GuY

Moderator Wonen & Mobiliteit
Probeer eens met de tool nLite om de AHCI drivers te integreren met je windows installatie.
Op mijn P5K-E werkte dat goed. Maar toch draai ik nu Vista x64 (vanwege 4GB ram) met SP1. Draait sneller dan XP bij mij.

Overigens heb ik verhalen gelezen dat de P5K helemaal geen AHCI support heeft, helaas.
Als je de BIOS update naar een nieuwere versie kun je dan ook niet meer voor AHCI kiezen, maar alleen voor IDE...
Die zou gewoon direct moeten werken.

Home Assistant Configuratie V&A

• Rub3s

Rub3s

+3 , omdat het kan

Topicstarter
tja eigenlijk tijdens het eerste setup zelf heb ik ook geen problemen. alles gaat vloeiend, hij herkend de hd met partities, hij kopieerd alle bestanden naar de schijf. maar bij rebooten vanaf de hardeschijf zou hij het setup moeten hervatten. maar dat doet hij dus niet =/ enigste was hij dan zegt is een wit knipperend streepje, of hij zegt bij andere cd installaties dat de windows niet herkend word o.i.d.

• Rub3s

Rub3s

+3 , omdat het kan

Topicstarter
voor degene die het willen weten hoe ik het opgelost heb:

het is me alleen gelukt door heel de hardeschijf te formateren en daarna de xp op c te zetten. toen zette hij wel door bij de reboot. de intel storage en jmicron drivers hielpen daar helaas niets bij (had heel wat tijd gescheeld....)

maarja toch bedankt iedereen :)
Pagina: 1