Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Bouwverslag RAW Striker

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:

• wouter37
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20-11 16:29
Ik ben de volgende auto aan het bouwen:
Afbeeldingslocatie: http://web.mac.com/rawuk/iWeb/Raw/Raw%20Striker_files/car9.jpg

Kleur wordt rood met een zwart interieur

Er komt een Toyota Motor in:
1587 DOHC aluminium kop.
20v met (silvertop) variabele klep timing.
Vermogen van 122 pk tot 175 pk max 8500rpm.

Dit moet ongeveer het vermogen worden van de motor:
Power in standard form 150 bhp
Power with standard trac pac one upgrade 165 bhp.

Brochure van RAW Engineering
http://www.rawengineering...s/raw_brochure_v.2005.pdf

Leverancier:
www.speedon.nl

Fabrikant
www.rawengineering.co.uk

Even en klein overzicht van de bouw van de kitcar
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/woutervanderende/got/11.jpg
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/woutervanderende/got/12.jpg

De ingekorte aandrijfassen en de achterophanging
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/woutervanderende/got/13.jpg

De motor
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/woutervanderende/got/14.jpg
Even de motor netjes maken
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/woutervanderende/got/15.jpg

Versnellingsbak monteren
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/woutervanderende/got/16.jpg
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/woutervanderende/got/17.jpg
De bedrading
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/woutervanderende/got/18.jpg
af en toe de auto even draaien en gelijk een aantal foto's buiten maken
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/woutervanderende/got/19.jpg

En het resultaat tot dus ver: :)
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/woutervanderende/got/20.jpg

[ Voor 23% gewijzigd door wouter37 op 02-03-2008 13:20 ]

kijk voor mijn kitcar project hier: http://wouters-stekkie.synology.me/joomla/

Verwijderd

Indrukwekkend. Maar ligt het aan mij of lijkt dit verdacht veel op een Lotus 7?

• Nik
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 21:13

Nik

Doe even een 'check images' op je afbeeldingen, ze laden érg traag en dat zorgt voor slechte leesbaarheid ;)

Wat ik me altijd afvraag van die zelfbouwkits, hoe krijg je ze legaal de weg op? Hoe zit dat met de verzekering (kunnen zij garant staan voor een auto die je zelf gemaakt hebt) en zijn de kosten om 'm legaal de weg op te krijgen niet erg hoog in verhouding?

Ziet er wel leuk uit overigens!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Wow dit is echt vet. Kwam het buizenframe al helemaal in elkaar gelast of heb je dat zelf gedaan? Wat voor diff komt er in?

Een wappie is iemand die gevallen is voor de (jarenlange) Russische desinformatiecampagnes.
Wantrouwen en confirmation bias doen de rest.

• wouter37
Nik schreef op zondag 02 maart 2008 @ 12:37:
Doe even een 'check images' OK :) op je afbeeldingen, ze laden érg traag en dat zorgt voor slechte leesbaarheid ;)

Wat ik me altijd afvraag van die zelfbouwkits, hoe krijg je ze legaal de weg op? Hoe zit dat met de verzekering (kunnen zij garant staan voor een auto die je zelf gemaakt hebt) en zijn de kosten om 'm legaal de weg op te krijgen niet erg hoog in verhouding?

Ziet er wel leuk uit overigens!
Legaal op de weg kan als je de auto in engeland laat keuren (SVA) en dan weer in NL importeren. De kosten vallen wel mee :)
De verzekering is geen probleem heb de auto deze week net verzekerd

@HlpDsK klopt!

@Jaaap het buizen frame heb ik kant en klaar gekocht kan namelijk niet lassen
en het diff is van een ford sierra evenals de aandrijfassen, versnellingsbak, voorremmen, cardanas en de stuurstang

• Duesenberg J
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 19-11 23:04
Verwijderd schreef op zondag 02 maart 2008 @ 12:36:
Indrukwekkend. Maar ligt het aan mij of lijkt dit verdacht veel op een Lotus 7?
Idd, en hetzelfde als de Caterham 7, én Donkervoort, én Westfield SE.

• Hydraulik-Phunk
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-12-2024

Hydraulik-Phunk

Hail to the king, baby

Leuk man d:)b

Screw you guys, I'm goin' home! >_>

• Zerora
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21-11 11:15

Zerora

Ik Henk 'm!

Wow, das een vet project. Niet dat ik het zou kunnen, maar het ziet er indrukwekkend uit. Hopelijk voor je gaat alles goed lukken :o

Moet je nou voor zoiets ook een rijbewijs hebben?
En hoe zit het met bijv. iets als APK keuring? Het blijft immers een zelfbouw auto.

Edit:
Ah, ok dan. Wel vet dat zoiets (zelfbouw) gewoon als volwaardige auto gezien wordt :)

[ Voor 14% gewijzigd door Zerora op 02-03-2008 15:30 ]

Trans-life! :::: "All things change, whether from inside out or the outside in. That is what magic is. And we are magic too."

• wouter37
Zerora schreef op zondag 02 maart 2008 @ 15:19:
Wow, das een vet project. Niet dat ik het zou kunnen, maar het ziet er indrukwekkend uit. Hopelijk voor je gaat alles goed lukken :o

Moet je nou voor zoiets ook een rijbewijs hebben?
En hoe zit het met bijv. iets als APK keuring? Het blijft immers een zelfbouw auto.
Ja je hebt een rijbewijs nodig het is immers een gewone auto ;)
en de auto moet gewoon aan de APK plicht voldoen bij invoer krijgt de auto een nieuw kenteken en na 3 jaar jaarlijks naar de APK keuring

• B-lennium
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16-11 21:06

B-lennium

Volvo 164 1975!

uit welke toyota komt het blok? kan me zo niet een toyota met een 1.6 + achterwiel aandrijving voorstellen.

gebruik je het motormanagement van toyota of iets zelfbouw?

De snelheid van het geheel word bepaald door de langzaamste schakel

Verwijderd

MR2 = 1.6 + RWD

Autoweek zegt FWD maar dat zal toch niet :?

[ Voor 68% gewijzigd door Verwijderd op 02-03-2008 15:54 ]

• LoneGunman
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
B-lennium schreef op zondag 02 maart 2008 @ 15:48:
uit welke toyota komt het blok?
Komt uit de MR2 (1) toch?

• Minkie
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:13

Minkie

Groazers Unite.

Lol, dit topic ken ik van Fok ;)
Leuk project iig. Ben benieuwd naar het eindresultaat.

Joke, stop toch met koken, kom uit de keuken. Want ik wil zo graag samen met je neu......tronenbommenstickers op mijn nieuwe tas gaan plakken.

• 3dfx
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 02 maart 2008 @ 15:49:
MR2 = 1.6.

Lijkt me ook niet nee lol

Kan afgaande op de specs (RWD en 1.6) trouwens ook uit de Corolla GT ae86 komen:
http://www.ae86.nl/conten...orolla-ae86-specificaties

Toch niet, di's een 20-klepper ipv. 16

[ Voor 6% gewijzigd door 3dfx op 02-03-2008 15:57 ]

• B-lennium
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16-11 21:06

B-lennium

Volvo 164 1975!

MR2 = 1.6 + RWD

daar is het blok dwars geplaatst denk ik..

De snelheid van het geheel word bepaald door de langzaamste schakel

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 23:17

-tom-562

Oliesjeik

Die blokken lagen volgens mij ook in bepaalde type Corolla's. Het is vrij uitwisselbaar die motoren van toyota. Heb ze ook al eens in een Starlet P7 zien hangen 8)
Mooi project iig! Zoiets wil ik later ook wel bouwen.
Past die Sierra bak trouwens zomaar? Of heb je er een adapterplaat ofzo voor moeten maken/kopen

[ Voor 18% gewijzigd door -tom-562 op 02-03-2008 16:32 ]

Vaak bu'j te bang!

• wouter37
uit welke toyota komt het blok? kan me zo niet een toyota met een 1.6 + achterwiel aandrijving voorstellen.

De toyota motor komt uit een corrola GTi uit japan er komt een vrij programmeerbaar motormanagment op.

Voor de toyota motor op de ford versnellingsbak is een appart koppelingshuis gemaakt

• wouter37
Minkie schreef op zondag 02 maart 2008 @ 15:53:
Lol, dit topic ken ik van Fok ;)
klopt ;)

• De_Bastaard
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:06
Erg vet karretje :)

Volgens mij zit die motor ook in die corolla toch? Silvertop ding, wat ze uit een nieuwe corolla halen om hem daarna bijv. in een AE86 te gooien.

Wat ik me trouwens afvroeg, dat chassis... is dat ook los verkrijgbaar? En, dat chassis heeft een typegoedkeuring toch? Dan zou je er in feite ook zelf 'n body omheen kunnen bouwen of niet? *D

Anyway erg leuk project, en ik wacht op meer pics :)

• wouter37
De_Bastaard schreef op zondag 02 maart 2008 @ 18:23:
Erg vet karretje :)

Volgens mij zit die motor ook in die corolla toch? Silvertop ding, wat ze uit een nieuwe corolla halen om hem daarna bijv. in een AE86 te gooien.

Wat ik me trouwens afvroeg, dat chassis... is dat ook los verkrijgbaar? En, dat chassis heeft een typegoedkeuring toch? Dan zou je er in feite ook zelf 'n body omheen kunnen bouwen of niet? *D

Anyway erg leuk project, en ik wacht op meer pics :)
het chassis is evt wel los te koop maar daar zit geen type goedkeuring op ! de keuring vind plaats op de gehele auto
je kan ook zelf een chassis lassen en dan voor de keuring gaan je kan bijna elke auto maken die je maar wil :)

• jeronimo
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 20:41
"A Racing Car is Born" season 2 d:)b
Het ziet er erg goed uit, succes er mee en houd ons op de hoogte.

• Spiller
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 10-11 16:37
MR2 = 1.6 + RWD

De eerste auto met de motor achterin en enkel voorwielaandrijving moet ik nog tegenkomen...

Ioniq 5 P45

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 12:21

JT

VETAK y0

Zoek maar eens op "AE86" ;)

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel

• unclero
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 04-11 09:49

unclero

MB EQA ftw \o/

Erg vet project idd. _/-\o_

* unclero heeft het bouwen van een Le Patron of een Burton ook hoog op zijn moet-nog-doen lijstje staan
(vlak onder het bouwen van een bratstyle chopper)

Vraagje, heb je daar erg veel ruimte en speciale gereedschappen voor nodig?

Quelle chimère est-ce donc que l'homme? Quelle nouveauté, quel monstre, quel chaos, quel sujet de contradiction, quel prodige!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 17:01

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

grmbl... door de brakke internetverbinding hier ben ik m'n hele reply kwijt... Nou ja, nieuwe poging...
Duesenberg J schreef op zondag 02 maart 2008 @ 14:54:
[...]

Idd, en hetzelfde als de Caterham 7, én Donkervoort, én Westfield SE.
Je hebt in zoverre gelijk dat de Donkervoort ooit begon als Lotus kloon, maar inmiddels een geheel eigen ontwerp is die er alleen nog maar aan de buitenkant op lijkt.

Ik heb zelf een jaartje of 2 / 3 terug ook samen met een vriend gekeken om een Westfield te gaan bouwen (we hebben toen ook de importeur bezocht). Dat is uiteindelijk niet doorgegaan vanwege de kosten. We hadden een Sierra donor waarvan we hoopte de hele aandrijflijn te kunnen gebruiken, maar het motorblok bleek ongeschikt (te hoog en te zwaar). Daardoor liepen de kosten te hoog op. Maar het is nog steeds iets wat ik wel wil doen in de toekomst.

@wouter37
Waarom heb je eigenlijk gekozen voor een Toyota blok, en niet een Ford 2.0 16v DOHC blok, zoals gebruikelijk is bij deze kitcars? De Ford blokken zijn namelijk ook bijzonder goed te tunen (tot over de 200pk) en worden veel gebruikt in autosport klassen (zoals de Formule Ford), waardoor er veel echt goede performance onderdelen voor te krijgen zijn.
Is dit blok eigenlijk nieuw of een gereviceerd blok? Ik denk het laatste als ik naar de gehele staat van het blok kijk (lichte oxidatie op een aantal onderdelen bijvoorbeeld).
Ga je hem trouwens voor het circuit gebruiken, of voor op de weg?

@unclero
Je hebt natuurlijk wel een ruime werkplaats nodig. Ongeveer zo groot dat er 2 auto's in passen. Speciale voorzieningen heb je niet echt nodig, want je werkt met schone montage (je gaat als het goed is geen vloeistoffen e.d. aftappen en het beetje knoeien wat er eventueel gebeurt met bijvoorbeeld het vullen van de remmen is op te vangen met poetslappen en een lekbak).
Wat betreft gereedschap, dat is natuurlijk afhankelijk van wat je allemaal zelf gaat bouwen. Zoals wouter37 het doet, heb je goed (met nadruk op goed) montage gereedschap nodig, dus een goede doppenset (gedore, stahlwhille, beta, etc), idem steek- en ringsleutels, een momentsleutel met het goede bereik (waarschijnlijk is 20 - 200nm voldoende), motor takel, chassishouder (zodat je het chassis kan draaien, maakt werken aan de onderzijde een stuk makkelijker), etc. Grote gereedschappen, zoals een takel, kan je vaak huren. Een brug heb je eigenlijk niet nodig.
Maar het belangrijkste is misschien wel 2 rechterhanden, technisch inzicht en vooral veel geduld. Een project als dit wil je niet overhaasten.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

• unclero

unclero

MB EQA ftw \o/

deepbass909 schreef op maandag 03 maart 2008 @ 11:24:
@unclero
Je hebt natuurlijk wel een ruime werkplaats nodig. Ongeveer zo groot dat er 2 auto's in passen. Speciale voorzieningen heb je niet echt nodig, want je werkt met schone montage (je gaat als het goed is geen vloeistoffen e.d. aftappen en het beetje knoeien wat er eventueel gebeurt met bijvoorbeeld het vullen van de remmen is op te vangen met poetslappen en een lekbak).
Klinkt do-able. We hebben hier onder de flat zo'n ondergrondse parkeergarage, en ik heb al twee parkeervakken gehuurd, en ben momenteel met een buurvrouw in onderhandeling om ook haar vak over te nemen, of ik dan ruimte heb is een ander verhaal :').

Dat vloeistoffen is bij mij de grootste bottleneck idd. In de VVE-voorwaarden staat dat je in de parkeergarage geen activiteiten mag ontplooien waarbij motorolie vrijkomt, en remvloeistof is dat niet ;). (sowieso, als ik ga prutsen met iets met motorolie rol ik wel de garage uit, lekker buiten klungelen)
Wat betreft gereedschap, dat is natuurlijk afhankelijk van wat je allemaal zelf gaat bouwen. Zoals wouter37 het doet, heb je goed (met nadruk op goed) montage gereedschap nodig, dus een goede doppenset (gedore, stahlwhille, beta, etc), idem steek- en ringsleutels, een momentsleutel met het goede bereik (waarschijnlijk is 20 - 200nm voldoende), motor takel, chassishouder (zodat je het chassis kan draaien, maakt werken aan de onderzijde een stuk makkelijker), etc. Grote gereedschappen, zoals een takel, kan je vaak huren. Een brug heb je eigenlijk niet nodig.
Motortakel.. Zal een 2dehands stalen verpleegster ook volstaan? ;)
Maar het belangrijkste is misschien wel 2 rechterhanden, technisch inzicht en vooral veel geduld. Een project als dit wil je niet overhaasten.
Daar maak ik me nog het minste zorgen over :D.

Quelle chimère est-ce donc que l'homme? Quelle nouveauté, quel monstre, quel chaos, quel sujet de contradiction, quel prodige!

• FragDaddy
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 14-11 14:24
Ziet er goed uit! Zal ook wel vreselijk leuk rijden als het af is. Maar tot die tijd is het leuk sleutelen aan zo'n project!

Succes!

Have a wheelie good weekend!

• deepbass909

deepbass909

unclero schreef op maandag 03 maart 2008 @ 11:43:
[...]

Klinkt do-able. We hebben hier onder de flat zo'n ondergrondse parkeergarage, en ik heb al twee parkeervakken gehuurd, en ben momenteel met een buurvrouw in onderhandeling om ook haar vak over te nemen, of ik dan ruimte heb is een ander verhaal :').

Dat vloeistoffen is bij mij de grootste bottleneck idd. In de VVE-voorwaarden staat dat je in de parkeergarage geen activiteiten mag ontplooien waarbij motorolie vrijkomt, en remvloeistof is dat niet ;). (sowieso, als ik ga prutsen met iets met motorolie rol ik wel de garage uit, lekker buiten klungelen)
[...]
Ik zou een dergelijk project niet ondernemen in een gezamelijke parkeergarage... De kans dat iemand erover gaat klagen is erg groot en levert vaak alleen maar gedonder op... Die voorwaarde van de VVE houdt bijvoorbeeld eigenlijk in dat je sowieso niet mag sleutelen aan een auto (bij mij is een dergelijke clausule opgenomen in de voorwaarden). Dat heeft waarschijnlijk 2 redenen, 1 om te voorkomen dat er wrakken komen te staan, en 2 om vervuiling te voorkomen. Het is wel jammer, ik heb ook een mooie binnenplaats om te sleutelen, maar daar mag het dus ook niet...

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

• unclero

unclero

MB EQA ftw \o/

deepbass909 schreef op maandag 03 maart 2008 @ 15:05:
Ik zou een dergelijk project niet ondernemen in een gezamelijke parkeergarage... De kans dat iemand erover gaat klagen is erg groot en levert vaak alleen maar gedonder op... Die voorwaarde van de VVE houdt bijvoorbeeld eigenlijk in dat je sowieso niet mag sleutelen aan een auto (bij mij is een dergelijke clausule opgenomen in de voorwaarden). Dat heeft waarschijnlijk 2 redenen, 1 om te voorkomen dat er wrakken komen te staan, en 2 om vervuiling te voorkomen. Het is wel jammer, ik heb ook een mooie binnenplaats om te sleutelen, maar daar mag het dus ook niet...
Nou, er staat juist expliciet activiteiten waarbij motorolie en/of brandstof vrijkomt. Dat is dus eerder ivm eventuele vervuiling of brandgevaar.
De voorzitster van de VVE heeft dat er denk ik expres ingezet (zij had indertijd al die regels opgestelt) omdat haar zoon een baantje heeft aan het opknappen en doorverkopen van autos en motoren. Hij heeft 3 parkeervakken, en ze staan alledrie vol met halve voertuigen (op een saab uit het jaar nul met slappe banden, en een suzuki rf 900r na). Ik heb het er met hem en de andere sleutelaars over gehad, en we waren het er wel over eens dat alle droge sleutelactiviteiten gewoon beneden kunnen.

Ik denk ook niet dat de buren snel zullen zeuren, want die staan wel als eerste voor de deur als hun auto een kuchje heeft of iets dergelijks.

• wouter37
unclero schreef op maandag 03 maart 2008 @ 10:18:
Erg vet project idd. _/-\o_

* unclero heeft het bouwen van een Le Patron of een Burton ook hoog op zijn moet-nog-doen lijstje staan
(vlak onder het bouwen van een bratstyle chopper)

Vraagje, heb je daar erg veel ruimte en speciale gereedschappen voor nodig?
Een motor takel, moment sleutel zijn eigenlijk de meest bijzondere gereedschappen
buiten natuurlijk een goede doppenzet haakse slijper enz...

• wouter37
deepbass909 schreef op maandag 03 maart 2008 @ 11:24:
grmbl... door de brakke internetverbinding hier ben ik m'n hele reply kwijt... Nou ja, nieuwe poging...

[...]

Je hebt in zoverre gelijk dat de Donkervoort ooit begon als Lotus kloon, maar inmiddels een geheel eigen ontwerp is die er alleen nog maar aan de buitenkant op lijkt.

Ik heb zelf een jaartje of 2 / 3 terug ook samen met een vriend gekeken om een Westfield te gaan bouwen (we hebben toen ook de importeur bezocht). Dat is uiteindelijk niet doorgegaan vanwege de kosten. We hadden een Sierra donor waarvan we hoopte de hele aandrijflijn te kunnen gebruiken, maar het motorblok bleek ongeschikt (te hoog en te zwaar). Daardoor liepen de kosten te hoog op. Maar het is nog steeds iets wat ik wel wil doen in de toekomst.

@wouter37
Waarom heb je eigenlijk gekozen voor een Toyota blok, en niet een Ford 2.0 16v DOHC blok, zoals gebruikelijk is bij deze kitcars? De Ford blokken zijn namelijk ook bijzonder goed te tunen (tot over de 200pk) en worden veel gebruikt in autosport klassen (zoals de Formule Ford), waardoor er veel echt goede performance onderdelen voor te krijgen zijn.
Is dit blok eigenlijk nieuw of een gereviceerd blok? Ik denk het laatste als ik naar de gehele staat van het blok kijk (lichte oxidatie op een aantal onderdelen bijvoorbeeld).
Ga je hem trouwens voor het circuit gebruiken, of voor op de weg?

@unclero
Er zijn goedkopere kitcars dan de westfield kijk daar eens naar ;)
Het toyota blok wordt veel door mijn leverancier gebruikt ford zie je wel vaak maar er zijn nog veel meer motoren die gebruikt worden in kitcars
Het blok is een gebruikt blok zonder revicie
en ik wil de auto voornamelijk op straat gebruiken en af en toe op het circuit

De ruimte die ik heb is een standaard garage en het meeste is schoon werk behalve de sierra onderdelen Afbeeldingslocatie: http://217.122.15.69/joomla/images/stories/6.JPG

• Mastasidaz
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 31-08 18:33
Wat ik me afvraag is hoe het kan dat de 4A-GE bij Speedon 4000 euro kost terwijl deze op o.a. ebay veel goedkoper te vindenn zijn (ong 1000). Zie ik wat over het hoofd?

• wouter37
Mastasidaz schreef op maandag 03 maart 2008 @ 18:10:
Wat ik me afvraag is hoe het kan dat de 4A-GE bij Speedon 4000 euro kost terwijl deze op o.a. ebay veel goedkoper te vindenn zijn (ong 1000). Zie ik wat over het hoofd?
het is meer dan alleen een motor

- Montage klaar, verwijderd van alle niet benodigde onderdelen en sensoren.
- Motor is getest, schoon gemaakt en voorzien van een nieuw oliefilter en distrubutie riem.
- Incl. throttle bodies met injectoren en benzinerails met benzinedrukregelaar.
- Nieuwe DIS bobine, bougies en bougiekabels.
- Omex 600 programmeerbaar motormanagementsysteem aangepast om te gebruiken met variabele - kleptiming.
- Motor bedrading aangesloten met een multistekker.
- Aangepaste krukaspoelie met gemonteerd 36-1 tandwiel.
- Krukassensor en Lambdasensor compleet met stekkers.
- Inclusief vliegwiel.
- Wordt geleverd met een duidelijk aansluitschema.
- Tegoedbon voor de eerste in gebruikstelling bij Speedon.
- 3 maanden garantie vanaf eerste dag in gebruikstelling door Speedon.

Vooral het motor managment is best prijzig

• deepbass909

deepbass909

Kosten vielen op zich wel mee, maar was toen te veel voor een student en deeltijd student. Ik geloof dat we op €10.000 - €15.000 uit kwamen, met een nieuw Ford 2.0 DOHC blok. Dat was toen in ieder geval iets te veel van het goede.

• Mastasidaz
wouter37 schreef op maandag 03 maart 2008 @ 18:29:
[...]

het is meer dan alleen een motor

- Montage klaar, verwijderd van alle niet benodigde onderdelen en sensoren.
- Motor is getest, schoon gemaakt en voorzien van een nieuw oliefilter en distrubutie riem.
- Incl. throttle bodies met injectoren en benzinerails met benzinedrukregelaar.
- Nieuwe DIS bobine, bougies en bougiekabels.
- Omex 600 programmeerbaar motormanagementsysteem aangepast om te gebruiken met variabele - kleptiming.
- Motor bedrading aangesloten met een multistekker.
- Aangepaste krukaspoelie met gemonteerd 36-1 tandwiel.
- Krukassensor en Lambdasensor compleet met stekkers.
- Inclusief vliegwiel.
- Wordt geleverd met een duidelijk aansluitschema.
- Tegoedbon voor de eerste in gebruikstelling bij Speedon.
- 3 maanden garantie vanaf eerste dag in gebruikstelling door Speedon.

Vooral het motor managment is best prijzig
Hoe zit het trouwens met de versnellingsbak? Gebruik je die van de Sierra? Zo ja hoe zit dat dan met de gear ratio's? De topsnelheid van een Sierra ligt volgensmij maar rond de 200. Met de 4A-GE zou dat een beetje laag zijn toch? Bij de raw striker is acceleratie natuurlijk erg belangrijk maar 200 is wel een erg lage topsnelheid.

• deepbass909

deepbass909

Ik denk dat dat wel mee zal vallen. De verhoudingen in de Sierra bak zijn gebasseerd op een motor die misschien net 6000rpm haalt. De 4A-GE haalt (wat ik in de OP lees) 8500rpm. Dat zou theoretisch een top op leveren van 283 km/u (niet dat een dergelijke wagen dat ooit haalt...). Dus dat zal wel goed zitten.

• Mastasidaz
deepbass909 schreef op dinsdag 04 maart 2008 @ 09:58:
Ik denk dat dat wel mee zal vallen. De verhoudingen in de Sierra bak zijn gebasseerd op een motor die misschien net 6000rpm haalt. De 4A-GE haalt (wat ik in de OP lees) 8500rpm. Dat zou theoretisch een top op leveren van 283 km/u (niet dat een dergelijke wagen dat ooit haalt...). Dus dat zal wel goed zitten.
Zijn de ratio's van zo'n versnellingsbak nog aan te passen? want een topsnelheid rond de 240 - 250 lijkt mij ideaal. 283 lijkt mij te hoog gegrepen en dat gaat ook weer ten koste van de acceleratie.

• deepbass909

deepbass909

Geen flauw idee, zoveel weet ik er ook niet van. Dit was even een quick en dirty berekening, uitgaande dat een Sierra bij 200 op z'n maximum toeren (ong. 6000 rpm) draait. De meeste auto's halen hun maximum toeren in de hoogste versnelling niet meer. Mijn BMW blijft op 5000/5500 steken (van de 6250) bij een snelheid van ongeveer 190. Theoretisch zou die tot 215 moeten kunnen komen.
Ik weet alleen wel dat de nieuwere bakken van Ford gelijmd zijn, en dus niet meer open zijn te maken. Daarmee is aanpassen van de versnellingen dus sowieso uitgesloten. Als een bak open te maken is, zouden de versnellingen wel aan te passen zijn. Maar de hogere versnellingen aanpassen voor acceleratie is sowieso een beetje zinloos. Acceleratie zit hem vooral in de eerste 3 versnellingen, bij overschakelen naar 4 zit je al snel tussen de 120 en 150km/u.
En aangezien wouter37 hem vooral voor op de weg wil gebruiken, is een beetje lange 4 en 5 ook wel prettig, ander zit je steeds hoog in de toeren op de snelweg e.d.

• Joopieboy
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 29-12-2020

Joopieboy

No smoke, no poke

Dit klinkt als een leuk project, ben erg benieuwd. :D

Het leven is te kort om geduld te hebben!

• atjong
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online

atjong

90km/h-astronaut

Wouter37, moet je bij de import ook weer BPM betalen? Hoe wordt de hoogte daarvan bepaald?

• wouter37
Mastasidaz schreef op dinsdag 04 maart 2008 @ 10:09:
[...]

Zijn de ratio's van zo'n versnellingsbak nog aan te passen? want een topsnelheid rond de 240 - 250 lijkt mij ideaal. 283 lijkt mij te hoog gegrepen en dat gaat ook weer ten koste van de acceleratie.
De orginele versnellings bak van de sierra ligt eronder de T9
240-250 rijden in zón kleine cabrio is niet erg fijn, de acceleratie is vind ik veel belangerijker de top zal ong 210-220 denk ik worden

• wouter37
atjong schreef op dinsdag 04 maart 2008 @ 12:28:
Wouter37, moet je bij de import ook weer BPM betalen? Hoe wordt de hoogte daarvan bepaald?
Jep er moet weer bpm betaald worden hoe dat precies bepaald wordt weet ik niet het hele traject van keuren en invoeren besteed ik ook uit :)

• GaMeOvEr
  • Registratie: Januari 2000
  • Nu online

GaMeOvEr

Is een hork.

topsnelheid is niet boeiend. Doe mij maar een auto die als een gek van zijn plek gaat en rappe tussenacceleraties doet en net 200 ofzo haalt, ipv een auto die trager is maar wel 260 haalt. (Een combi van beide is natuurlijk het leukste, maar als ik al moet kiezen. ;) )

[ Voor 17% gewijzigd door GaMeOvEr op 04-03-2008 15:40 ]

Aannames zijn fataal.

• deepbass909

deepbass909

Net als de Lotus Elise. Qua top is die niet zo spannend, die is maar een fractie hoger dan van mijn BMW (200 tegen 190), maar reken maar dat die Lotus wel een Ferrari zoek rijdt op een bochtig circuit. Puur de acceleratie en hoge bochtensnelheid door z'n lage gewicht. Daar draait het ook om bij deze wagens. Niet zo hard mogelijk rechtdoor, maar zo snel mogelijk de bocht om.

• Grrrrrene
  • Niet online
Sowieso is > 200km/u rijden een stuk minder spannend dan van 0-100 gaan in <6s ofzo (ik neem aan dat je dat wel gaat halen met deze combi?). Gaaf project! Trouwens, als je de overbrengingsverhoudingen aan wil pakken ga je toch niet met de versnellingsbak aan de slag, maar met het diff, lijkt me?

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

• ToolkiT
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

Grrrrrene schreef op dinsdag 04 maart 2008 @ 16:30:
Sowieso is > 200km/u rijden een stuk minder spannend dan van 0-100 gaan in <6s ofzo (ik neem aan dat je dat wel gaat halen met deze combi?). Gaaf project! Trouwens, als je de overbrengingsverhoudingen aan wil pakken ga je toch niet met de versnellingsbak aan de slag, maar met het diff, lijkt me?
Buiten dat is 200KPH+ in zo'n wagen helemaal niet prettig, je word doof van het windgeruis en erg comfortable geveerd zal hij ook niet zijn.. het zijn karts geen GT's...

p.s. TS: mooi project :)

Mag je een gegeten paard in de bek kijken?

• Mastasidaz
Er onstaat hier een hele discussie :) ... maar die auto heeft straks ong 300 pk per ton. Dan lijkt mij 200 een lage topsnelheid voor als je op een circuit gaat rijden. Het rechte stuk van zandvoort is ong 1km lang. Als je dan met een aardige snelheid de arie luyendijk bocht uitkomt zit je zo op die 200kmph en dat betekent tijdsverlies aangezien de auto dan niet doorloopt.

Ik zou eerder denken aan een top van 230 misschien 240. Het zou eigenlijk zo moeten zijn in mijn visie dat je precies voor het remmen van de eerste bocht je top bereikt.

[ Voor 17% gewijzigd door Mastasidaz op 04-03-2008 17:45 ]

• deepbass909

deepbass909

@Mastasidaz
Een hogere topsnelheid betekend niet perse een snellere ronde tijd. Er spelen meer factoren mee, zoals bochtensnelheid en accelereren tussen bochten. Een hogere top betekend bijna altijd dat die laatste 2 omlaag zullen gaan.

Daarnaast ga je er compleet aan voorbij dat wouter37 de auto in eerste instantie voor op straat gebruikt. Dat betekend dat er dus wel meer compromissen gesloten worden die de auto trager zal maken op het circuit (o.a. zachtere demping).

• wouter37
ToolkiT schreef op dinsdag 04 maart 2008 @ 16:39:
[...]

Buiten dat is 200KPH+ in zo'n wagen helemaal niet prettig, je word doof van het windgeruis en erg comfortable geveerd zal hij ook niet zijn.. het zijn karts geen GT's...

p.s. TS: mooi project :)
De vering is nog verrassend comfortabel
Ik had ook het idee dat het een kart zou zijn totdat ik een keer meegereden had

• wouter37
Mastasidaz schreef op dinsdag 04 maart 2008 @ 17:42:
Er onstaat hier een hele discussie :) ... maar die auto heeft straks ong 300 pk per ton. Dan lijkt mij 200 een lage topsnelheid voor als je op een circuit gaat rijden. Het rechte stuk van zandvoort is ong 1km lang. Als je dan met een aardige snelheid de arie luyendijk bocht uitkomt zit je zo op die 200kmph en dat betekent tijdsverlies aangezien de auto dan niet doorloopt.

Ik zou eerder denken aan een top van 230 misschien 240. Het zou eigenlijk zo moeten zijn in mijn visie dat je precies voor het remmen van de eerste bocht je top bereikt.
die theorie klopt precies van zandvoort die hoor ik van meer mensen met dezelfde kitcar op het rechte stuk leg je het iets af tegen een ferrari enz enz maar dat kan je in de bochten weer ruimschoots goed maken :)

• wouter37
Grrrrrene schreef op dinsdag 04 maart 2008 @ 16:30:
volgens de broschure zal 0-100 in 4,5 sec moeten kunnen
het diff een de versnellingsbak ga ik voorlopig niks aan veranderen

Verwijderd

wouter37 schreef op zondag 02 maart 2008 @ 12:46:
[...]
Legaal op de weg kan als je de auto in engeland laat keuren (SVA) en dan weer in NL importeren. De kosten vallen wel mee :)
De verzekering is geen probleem heb de auto deze week net verzekerd...
Waarom ga je de auto via Engeland laten goedkeuren dan? Je kunt hem toch ook hier bij de RDW laten keuren?
http://www.rdw.nl/nl/voer...engestelde_voertuigen.htm
Restauraties, reparaties, wijzigingen of zelfbouw van voertuigen kunnen tot gevolg hebben dat een voertuig zodanig wijzigt dat er eigenlijk een ander voertuig ontstaat. De RDW stelt in deze gevallen de identiteit van deze 'samengestelde' voertuigen vast en bepaalt de datum van eerste toelating. Deze datum is van belang voor de vraag welke technische eisen op een dergelijk voertuig van toepassing zijn.

Vervolgens vindt een keuring plaats om vast te stellen of het samengestelde voertuig voldoet aan de technische eisen die van toepassing zijn. Na goedkeuring past de RDW de gegevens aan in het kentekenregister en in sommige gevallen op het kentekenbewijs.

• rimpeldinky
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20-11 16:10

rimpeldinky

nani?

Verwijderd schreef op woensdag 05 maart 2008 @ 12:34:
[...]

Waarom ga je de auto via Engeland laten goedkeuren dan? Je kunt hem toch ook hier bij de RDW laten keuren?

[...]
aan zelfbouw hangt een DURE en zwaardere keuring hier in nederland, in engelenad is dat goedkoper waarna hij hier gewoon geimporteerd kan worden

*burp*

• unclero

unclero

MB EQA ftw \o/

rimpeldinky schreef op woensdag 05 maart 2008 @ 13:48:
[...]

aan zelfbouw hangt een DURE en zwaardere keuring hier in nederland, in engelenad is dat goedkoper waarna hij hier gewoon geimporteerd kan worden
Geldt trouwens ook voor motorfietsen?

• deepbass909

deepbass909

Ja, in Engeland is het behoorlijk makkelijk een keuring te krijgen. Het scheelt zoveel zelfs dat heen en weer verschepen inc. keuring goedkoper dan alleen de keuring hier in Nederland.

• wouter37
rimpeldinky schreef op woensdag 05 maart 2008 @ 13:48:
[...]

duur en prakties onmogelijk !

• Grrrrrene
  • Niet online
deepbass909 schreef op dinsdag 04 maart 2008 @ 18:41:
@Mastasidaz
Een hogere topsnelheid betekend niet perse een snellere ronde tijd. Er spelen meer factoren mee, zoals bochtensnelheid en accelereren tussen bochten. Een hogere top betekend bijna altijd dat die laatste 2 omlaag zullen gaan.
We hadden het over overbrengingsverhoudingen en ik zie zo 1-2-3 niet hoe het aanpassen daarvan de bochtensnelheid verlaagt. Bochtensnelheid is toch vooral een kwestie van licht zijn en veel grip hebben.

• denivan
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 13:44

denivan

de enige

MR2 = 1.6 + RWD

M R 2
Mid-engined Rearwheeldrive 2seater

Autoweek is dus lekker fout ;)

Last night I lay in bed looking up at the stars in the sky and I thought to myself, "Where the heck is the ceiling?!"

• Hydraulik-Phunk
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-12-2024

Hydraulik-Phunk

Hail to the king, baby

Verwijderd schreef op woensdag 05 maart 2008 @ 12:34:
[...]

[...]
Het is al genoemd, maar zo'n keuring kan letterlijk in de duizenden euro's lopen. Slaat nergens op.
En gezien de criteria die ze hanteren voor de APK is 't ook nogal meten met 2 maten wat ze doen.
Met 1mm remschoeisel, kromme velgen en een lekkende motor kom je prima door de APK, maar wee je gebeente dat je bij het RDW een richtingaanwijzerreflector zonder E-keurmerk op je auto hebt :')

Screw you guys, I'm goin' home! >_>

• deepbass909

deepbass909

Grrrrrene schreef op woensdag 05 maart 2008 @ 19:55:
[...]

We hadden het over overbrengingsverhoudingen en ik zie zo 1-2-3 niet hoe het aanpassen daarvan de bochtensnelheid verlaagt. Bochtensnelheid is toch vooral een kwestie van licht zijn en veel grip hebben.
Bochtensnelheid wordt inderdaad niet of weinig beïnvloed door je overbrengingsverhoudingen, maar het uit accelereren des te meer. Hoe sneller je een auto weer op snelheid krijgt, hoe sneller je ronde tijd zal worden. Maar als dat betekend dat je de topsnelheid op rechtestukken teveel omlaag brengt, dan kan dat juist weer tegen je gaan werken. Het is ook niet voor niets dat F1-wagens tegenwoordig met 7 versnellingen werken.

• FragDaddy
  • Laatst online: 14-11 14:24
In engeland kennen ze een SVA keuring (Single Vehicle Approval). Hierbij wordt door een keurmeester het voertuig gecontroleerd, net zoals in nederland bij de keuring na een import van een voertuig gedaan zou worden.

Alleen zien ze dat in nederland anders. Het keuren van een voertuig dat in een ander land is goedgekeurd is nog te doen. Zelfbouw en dat laten keuren is in nederland iets heel anders en inderdaad bijna onmogelijk. Dan moet je aan (bijna) dezelfde eisen voldoen als bij het maken van serie-productie.

Dankzij de SVA is de kitcar in engeland goedgekeurd voor gebruik op de weg. Omdat dit zo is kan de auto gewoon in nederland door de keuring waar ook normale import auto's doorheen gaan. Heel krom, maar zo werkt het wel.

Have a wheelie good weekend!

• KappuhH
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Super vet! Hoeveel heeft je auto straks gekost alstie in Nederland rijdt?

• 4x2
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:34

4x2

lộn xộn quá

FragDaddy schreef op donderdag 06 maart 2008 @ 11:05:
Alleen zien ze dat in nederland anders. Het keuren van een voertuig dat in een ander land is goedgekeurd is nog te doen. Zelfbouw en dat laten keuren is in nederland iets heel anders en inderdaad bijna onmogelijk. Dan moet je aan (bijna) dezelfde eisen voldoen als bij het maken van serie-productie.
In nederland kun je ook best een zelfbouw iets relatief simpel en betaalbaar op kenteken krijgen, zolang je ze maar weet te overtuigen dat het frame/chassis geen massaproduct is (wat die kitcar in principe wel is).
Met motoren lukt het net zo goed.

leeg

• aReaRe
  • Niet online

aReaRe

Welkom Patrick (11-02-2022) <3

4x2 schreef op donderdag 06 maart 2008 @ 12:22:
[...]

In nederland kun je ook best een zelfbouw iets relatief simpel en betaalbaar op kenteken krijgen, zolang je ze maar weet te overtuigen dat het frame/chassis geen massaproduct is (wat die kitcar in principe wel is).
Het kan in Nederland, zie de kitcars van Burton op basis van een Citroën Eend chassis. Je moet alleen zorgen dat het serienummer op het chassis blijft zitten bij het bouwen. Ooit eens een artikel erover gelezen in de Autovisie van dat zelfbouw project en ik meen dat de auto op kentekenbewijs gewoon een Citroën Eend blijft.

Renault Mégane Estate 1.3 TCe EDC (IV) 140pk Bose (oktober 2019) met aan de trekhaak een Caravelair Antares Titanium 390 (mei 2021)

• LauPro
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19-11 14:21

LauPro

Prof Mierenneuke®

Bekend verhaal toch? Gewoon een sloopchassis pakken en zelf je aandrijflijn en opbouw maken.

Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!

• unclero

unclero

MB EQA ftw \o/

4x2 schreef op donderdag 06 maart 2008 @ 12:22:
Bij motoren mag je eerst de tekeningen en berekeningen van het frame opsturen. Daarna het blanco frame laten keuren, en dan pas een afspraak maken voor een keuring van het gehele voertuig. En wee je gebeente als die kachelpijp een decibelletje teveel lawaai maakt enz.
Ook wel raar want ze weten drommels goed dat je al die zooi er later toch weer af sloopt.

• deepbass909

deepbass909

@aReaRe
Klopt, maar in dit geval wordt er een compleet nieuwe auto gebouwd, met een nieuw chassisnummer. In dit geval is gewoon de ervaring dat de engelse MOT een stuk goedkoper en makkerlijk is. Daarnaast (dat is mij verteld door iemand van Westfield) brengen ze de wagens naar een keurstation in de buurt van de fabriek, waar ze regelmatig die auto's controleren.
In het geval van Westfield (en Caterham) gaat de auto ook nog eerst naar de fabriek om daar gecontroleerd te worden. Eventuele probleempunten worden dan ook al voor de keuring aangepakt. Het laatste wat deze fabrieken willen is dat een kitcar crasht omdat er een ophanging eraf valt, of iets dergelijks.
Bij het invoeren in Nederland heeft die auto dan al een type-goedkeuring, en hoeft alleen nog maar te voldoen aan regels voor verlichting e.d. (waaraan elke import moet voldoen). Uiteindelijk ben dan sneller en makkelijker langs de RDW dan als je het direct via de RDW zou doen.

• 4x2
  • Laatst online: 21:34

4x2

lộn xộn quá

unclero schreef op donderdag 06 maart 2008 @ 14:31:
[...]

Bij motoren mag je eerst de tekeningen en berekeningen van het frame opsturen. Daarna het blanco frame laten keuren, en dan pas een afspraak maken voor een keuring van het gehele voertuig. En wee je gebeente als die kachelpijp een decibelletje teveel lawaai maakt enz.
Ook wel raar want ze weten drommels goed dat je al die zooi er later toch weer af sloopt.
Ja, het is niet direct een 'ff snel motortje in elkaar schroeven' gevalletje, maar het kost echt geen 20000 euro zoals sommige mensen je doen geloven.

Eerder 800-1000 zo uit het hoofd (simpele rdw keuring plus de weggedrag en geluidstest @ lelystad).
En dat dr dan (vrij strikte) eisen aan vast zitten lijkt me niet meer dan normaal ;)

leeg

• W3lta
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15:10

W3lta

So i'm a nerd. who cares?

Vandaag zo eentje over de Belgische E40 zien voorbij flitsen. Het was een knalgele bodykit die er op gemonteerd zat.
Ik moet eerlijk zeggen dat ik onmiddelijk wou ruilen van wagen!
Als ik ooit een geld en tijd over heb bouw ik er mezelf ook eentje. :9

Kan een mens ooit teveel computers hebben?

• Rostvertol-Mil
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:19
Hey wouter, jij hier?

Ik hoorde dat het starten vrijdag niet gelukt is :(

Edit: pics!!!!!111one
Afbeeldingslocatie: http://permafrost.cc/images/striker1.jpg
Afbeeldingslocatie: http://permafrost.cc/images/striker2.jpg
^ onze en die van wouter gezellig bij elkaar :z

De onze wijkt iets af, wij hebben een ander type scuttle en voorruit.

[ Voor 79% gewijzigd door Rostvertol-Mil op 09-03-2008 21:16 ]

dot.blaat

• wouter37
het is nu wel gelukt !! :) :)

http://video.google.nl/vi...6436419535569130370&hl=nl

PS mag ik de foto''s van vrijdag vie de email ?

Afbeeldingslocatie: http://94.213.72.241/nieuws/starten/3.JPG

[ Voor 40% gewijzigd door wouter37 op 19-04-2009 20:18 ]

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 12:21

JT

VETAK y0

Nice kerel :) Kom je ook naar de auto meet? :P

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel

• deepbass909

deepbass909

Wat komt er eigenlijk voor verlichting aan de achterkant? Inbouw lampenen zoals die rode heeft, of opbouw?

• Rostvertol-Mil
JT schreef op maandag 17 maart 2008 @ 23:59:
Nice kerel :) Kom je ook naar de auto meet? :P
Ben bang dat ie dan nog niet op kenteken staat, we plannen om deze zomer te kunnen rijden.
Volgende meet kom ik zeker :P
deepbass909 schreef op dinsdag 18 maart 2008 @ 09:11:
Wat komt er eigenlijk voor verlichting aan de achterkant? Inbouw lampenen zoals die rode heeft, of opbouw?
Wouter heeft Hella Led lampen, wij monteren deze

dot.blaat

• MadMan
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 13-11 04:30

MadMan

What the....

wouter37 schreef op woensdag 05 maart 2008 @ 18:41:
[...]
duur en prakties onmogelijk !
Onzin. De keuring is inderdaad duurder en zwaarder, maar praktisch onmogelijk is echt bullcrap. De Engelse keuring word gebruikt door mensen die zich de moeite niet willen doen word hier ook wel gezegd...

W211 E55 | W220 S500 | W116 280SE | E90 318iA | E30 325i | Cooper Classic

• Rostvertol-Mil
MadMan schreef op woensdag 19 maart 2008 @ 13:14:
[...]

Onzin. De keuring is inderdaad duurder en zwaarder, maar praktisch onmogelijk is echt bullcrap. De Engelse keuring word gebruikt door mensen die zich de moeite niet willen doen word hier ook wel gezegd...
Daar ben ik het niet mee eens, als het in engeland makkelijker gaat (zijn nog steeds erg veel regeltjes) waarom dan extreem moeilijk doen om in nederland een typegoedkeuring! te krijgen. AFAIK keurt men in Nederland in tegenstelling tot Engeland geen autos per stuk, wat dus inhoud dat er een typegoedkeuring verkregen moet worden. (een crashtest laten doen?)

Kun jij een paar voorbeelden noemen van auto's die in nederland gekeurd zijn? Ik kan er geen vinden namelijk.

Edit:
Ik lees net dat de RDW wel aan individuele toelating doet, maar wel met eisen die bijna gelijk zijn aan type goedgekeurde auto's

Even een verduidelijking geript van bertram:
Nu je auto klaar is mag je er nog niet direct de weg mee op. De auto zal eerst gekeurd moeten worden. Hiervoor kent de RDW de zogenaamde individuele toelating. Seriematig gebouwde auto's hebben een type goedkeuring. Dit betekent dat iedere auto die op precies dezelfde wijze gebouwd is als het gekeurde exemplaar zonder feitelijke keuring op kenteken gezet kan worden. Voor een in eigen beheer gebouwde kitcar gaat dit principe niet op: de fabrikant van de kit kan niet garanderen dat iedere auto op precies dezelfde wijze opgebouwd is. Om deze reden moet iedere afzonderlijke kitcar gekeurd worden. Nu is er één probleem: de eisen die aan een voertuig gesteld worden voor individuele toelating zijn per land verschillend. de RDW stelt zeer strenge eisen die dicht tegen de eisen voor typegoedkeuring aan liggen. Dit maakt het vrijwel onmogelijk om een kitcar in Nederland goedgekeurd te krijgen.

Gelukkig is er een uitweg. Zoals ik al schreef: ieder Europees land heeft zijn eigen eisenpakket. Laat nu net in Engeland met haar levendige kitcar industrie de eisen veel minder streng zijn. Begrijp me niet verkeerd, het is echt niet zo dat de engelse keuring niets voorstelt. Iedere auto wordt aan een grondig onderzoek onderworpen. De keuring neemt een halve tot een hele dag in beslag! Nadat de auto in Engeland op kenteken gesteld is kun je de auto in Nederland op een Nederlands kenteken over laten schrijven. Hiervoor moet je naar een RDW keuringsstation, waar de auto nog eens bekeken wordt. Deze keuring stelt niet zoveel voor, vergelijk het maar met een APK keuring. Europese wetgeving stelt namelijk dat iedere in enig Europees land op kenteken gestelde auto naar een kenteken voor ieder ander Europees land overgeschreven moet kunnen worden. Het is een beetje gedoe, maar geloof me, het is het waard !!
Conclusie, Het is heel stoer als je je auto in Nederland op kenteken kan laten zetten, maar enig nut ontbreekt.

[ Voor 57% gewijzigd door Rostvertol-Mil op 19-03-2008 21:28 ]

dot.blaat

• Jorrit
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 20-11 11:22
Ik ben zelf bezig met het bouwen van een Westfield Kitcar, deze gaat ook naar Engeland, het is gewoon de moeite niet waard om al de ingewikkelde procudures door te lopen terwijl de fabrikant en importeur een goede relatie hebben met het keuringsstation en precies weten wat de eisen van de SVA keuring in Engeland zijn . Op het forum van de KitCarClub is deze discussie al eens gevoerd, zie hier en hier

[ Voor 7% gewijzigd door Jorrit op 23-03-2008 02:30 ]

• wouter37
Update !
Afbeeldingslocatie: http://217.122.15.69/nieuws/stoelen/8.JPG
de binnenzijde bijna afgewerkt

Afbeeldingslocatie: http://217.122.15.69/nieuws/stoelen/10.JPG
stoelen passen

Afbeeldingslocatie: http://217.122.15.69/nieuws/stoelen/11.JPG
schiet al mooi op en dat moet ook 16 Juni gaat de auto voor de keuring

• Twhomp
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:45

Twhomp

Stayin' Alive

Mooie bak! d:)b

Vet project :)

Waar dient die tape op de voorschermen voor?
En die bestuurdersstoel: zit die nou onder die diagonale bar? Of is dat optisch bedrog?

Weet van alles een beetje en van een beetje alles!

• wouter37
Twhomp schreef op zondag 18 mei 2008 @ 02:35:
Mooie bak! d:)b

Vet project :)

Waar dient die tape op de voorschermen voor?
En die bestuurdersstoel: zit die nou onder die diagonale bar? Of is dat optisch bedrog?
die tape was voor het aftekenen :)
en die stoel dat klopt ik zoek nog de juiste positie voor de stoel maar in ieder gavel wel voor de rollbar

• Jorrit
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 20-11 11:22
Dat ziet er al strak uit :) in GB schijnen ze altijd best onder de indruk te zijn van de bouwkwaliteit van de de Nederlandse auto's en deze wordt daar volgens mij geen uitzondering op. Dat beetje tape op de spatborden is vast niet het enige dat je gebruikt hebt, hier zijn er al 3 rollen 4 cm tape doorheen gegaan ondertussen :P
Hoeveel tijd gaat er nu ongeveer inzitten? Omdat ik begreep dat deze kit wat meer werk van de bouwer vraagt dan bijvoorbeeld een Westfield. Ik vind de RAW een bijzondere 7achtige omdat hij niet te hard zijn best doet er heel erg op te lijken :) dus ik vind het wel intressant :P

Verder: Veel succes met bouwen en keuren zodat je hopelijk deze zomer rond kan rijden in je knappe bakkie :9

• wouter37
Vandaag de laatste onderdelen erop gezet
Afbeeldingslocatie: http://217.122.15.69/nieuws/klaar/3.JPG

Hoeveel tijd het precies heeft gekost geen idee totaal ong 1,5 jaar
Een Westfield kost inderdaad minder tijd even kwaad maken en die is klaar :)

• jvvv
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 04-11 05:50
Zie ik het nu goed en past die motor niet onder de motorkap. Of zijn die gaten er voor de esthetiek?

Verwijderd

jvvv schreef op zaterdag 24 mei 2008 @ 21:40:
Zie ik het nu goed en past die motor niet onder de motorkap. Of zijn die gaten er voor de esthetiek?
dat is het inlaat spruitstuk.
die zal er denk ik zitten omdat de kap anders niet dicht wil :P
ik denk dat ik het anders had opgelost...luchthappertje er op ofzo of inlaat afvrezen >:)

• wouter37
Verwijderd schreef op zaterdag 24 mei 2008 @ 23:21:
[...]

dat is het inlaat spruitstuk.
die zal er denk ik zitten omdat de kap anders niet dicht wil :P
ik denk dat ik het anders had opgelost...luchthappertje er op ofzo of inlaat afvrezen >:)
KLopt anders paste de motorkap niet dicht
De inlaat veranderen kan niet zomaar omdat de inlaten een bepaalde vorm hebben om de lucht optimaal de motor in te laten stromen

• Chevy454
  • Niet online
wouter37 schreef op zondag 25 mei 2008 @ 12:32:
De inlaat veranderen kan niet zomaar omdat de inlaten een bepaalde vorm hebben om de lucht optimaal de motor in te laten stromen
Valt nog goed mee, zeker met injectiemotoren. Maar je response verandert er wel drastisch door omdat de buffer... welke buffer? ;)

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

• Rostvertol-Mil
Chevy454 schreef op zondag 25 mei 2008 @ 12:53:
[...]

Valt nog goed mee, zeker met injectiemotoren. Maar je response verandert er wel drastisch door omdat de buffer... welke buffer? ;)
Deze Toyota motor heeft standaard al throttle-body injectie, het stukje spruitstuk wat je ziet zijn de standaard toyota kelkjes. Dit levert wat meer vermogen maar vraagt ook wat meer ruimte zoals je ziet :p

In rechtsgestuurde strikers hoeft er geen gat in de motorkap omdat daar de stuurkolom onder de throttlebodies door kan; wij kunnen dit echter niet omdat bij ons het uitlaatspruitstuk in de weg zit.

Die van ons mag ik juli naar Engeland om gekeurd te worden :)

[ Voor 16% gewijzigd door Rostvertol-Mil op 25-05-2008 23:00 ]

dot.blaat

• wouter37
kreeg net een telefoontje de Striker is goedgekeurd !!! :)

• Grrrrrene
  • Niet online
Gefeliciteerd. Wanneer komt hij op een NL-kenteken te staan?

• wouter37
Grrrrrene schreef op vrijdag 11 juli 2008 @ 22:59:
Gefeliciteerd. Wanneer komt hij op een NL-kenteken te staan?
Dat duurt nog wel een paar maanden eerst maar eens de auto uit engeland ophalen. :)

• wouter37
Gisteren de auto opgehaald

Filmpje http://nl.youtube.com/watch?v=obKh4cNkSLc

Afbeeldingslocatie: http://217.122.17.160/nieuws/kenteken/11.jpg

wat rijdt dat lekker ! :)

• wouter37
een paar foto's van de keuring

[img=600,450]http://94.213.72.24.160/nieuws/Thuis/20.jpg[/img]
Afbeeldingslocatie: http://94.213.72.241/nieuws/Thuis/23.jpg
Volgende week wordt de auto ingeveord en hebben we eindelijk een NL kenteken :)

[ Voor 6% gewijzigd door wouter37 op 19-11-2008 20:42 ]

• c0ne
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 19-03-2020

c0ne

It's m3!

Cool! Heb je een audio / filmopname? Ben benieuwd hoe hij klinkt :)

8)7
Ik hoor wel veel wind, de motor laat het een beetje afweten maar ik ben nu al _/-\o_

[ Voor 71% gewijzigd door c0ne op 18-09-2008 21:41 ]

Why is it when your wife or girlfriend gets pregnant, all her friends rub her belly and say "congratulations!", But nobody rubs your dick and says "Good Job"?

• wouter37
filmpje in de post van 12 sept ;)

[ Voor 4% gewijzigd door wouter37 op 18-09-2008 20:44 ]

• Snake
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 07-03-2024

Snake

Los Angeles, CA, USA

Ben hier net wegmisbruikers aant kijken met een geel autotje gelijk het jouwe. Wel leuk :+

Als iemand me verteld hoe ik Media Center recording kan omzetten naar avi oid, ik hoor het graag & en dan post ik het wel op YouTube

Going for adventure, lots of sun and a convertible! | GMT-8

• wouter37
De auto staat nu weer thuis met NL kenteken en is nu ook goed uitgelijnt wat een verschil maakt dat een goed uitgelijnde auto

Afbeeldingslocatie: http://94.213.72.241/nieuws/Thuis/11.JPG

[ Voor 3% gewijzigd door wouter37 op 19-11-2008 20:41 ]

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Snake schreef op woensdag 01 oktober 2008 @ 23:30:
Als iemand me verteld hoe ik Media Center recording kan omzetten naar avi oid, ik hoor het graag & en dan post ik het wel op YouTube
offtopic:
psst: DVRMStoolbox. DVR-MS naar Mpeg en daarna met je favo codec naar Xvid/DivX/whatever omzetten.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• wouter37
Eindelijk een paar mooie foto's van mijn Striker :D
Gemaakt door een collega

Helaas eerst een buitje
link
Afbeeldingslocatie: http://94.213.72.241/nieuws/lowres/1.jpg
Maar daarna

link
Afbeeldingslocatie: http://94.213.72.241/nieuws/lowres/2.jpg

link
Afbeeldingslocatie: http://94.213.72.241/nieuws/lowres/3.jpg

link
Afbeeldingslocatie: http://94.213.72.241/nieuws/lowres/4.jpg

link
Afbeeldingslocatie: http://94.213.72.241/nieuws/lowres/5.jpg

|klik op de linkjes voor highres

Wat kan een Striker toch mooi zijn :D

Ideeal zo'n collega die ook fotograaf is

• The-Source
  • Laatst online: 21-11 05:27
Is die rolbeugel constructie niet wat aan de lage kant :P
Zoals het op die laatste foto er naar uit ziet kost het je toch een stukje hoofd aan je aan het rollen bent

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

• ToolkiT
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

klaasbram schreef op zondag 01 maart 2009 @ 12:26:
Is die rolbeugel constructie niet wat aan de lage kant :P
Zoals het op die laatste foto er naar uit ziet kost het je toch een stukje hoofd aan je aan het rollen bent
Met zo'n laag voorruitje is een helm misschien zowiezo geen luxe...

p.s. nice pics!!
Alleen op foto 4 lijkt het wel een speelgoed autotje voor een model trein op een of andere manier..

[ Voor 14% gewijzigd door ToolkiT op 02-03-2009 10:50 ]

Mag je een gegeten paard in de bek kijken?

Pagina: 1 2 Laatste