• ds08
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 18-05 10:16
Mijn huidige configuratie:

asus a8n sli 32 moederbord socket 939
Amd64 3800+
3 gb geheugen
geforce 7800gtx

nu merk ik tijdens het spelen van bepaalde spellen zoals crysis en later assasins creed (volgens srtest) dat mijn processor daarvoor niet geschikt zou zijn.

Ik wil graag mijn proc upgraden. Ik heb mijn oog laten vallen op de allerlaatste 939 socket proc wat beschikbaar is.

AMD Athlon 64 X2 4200+ Toledo (S939, ... 939 2.2GHz HT 1000MHz 512KB Tray Beoordeling: goed € 69,95

of

AMD Athlon 64 4000+ San Diego (S939, ... 939 2.4GHz HT 1000MHz 1MB Tray Beoordeling: geen € 59,95

denken jullie dat ik hier wat vooruitgang mee heb? of kan ik beter meteen overstappen naar een nieuwe socket?

• Red-Front
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 18-05 18:56
Ga voor de X2 4200+, dat is meer future proof. (Die andere is niet echt een upgrade) Als je weet hoe je moet overclocken kan je ook nog een eind komen want met mijn A8N-SLI SE kom ik met een X2 3800+ op 2777,5 maximaal MHz. En 2700 MHz is stabiel. Maar of het het geld waard is, socket 939 is dood. Dat moet je zelf bepalen. Ik kan met mijn X2 3800+ en GeForce 7600 GT XXX + 1 GB Ram Crysis spelen op medium 1024*768. Met een hogere resolutie moet ik toch naar laag. Maar jij hebt 3 Gb en een 7800 GTX. Dus het is het proberen waard. Persoonlijk zou ik er geen €70 aan wegsmijten.

[ Voor 3% gewijzigd door Red-Front op 02-03-2008 10:58 ]

Verwijderd

denk niet dat het de moeite waard zal zijn op lange termijn om alleen zon beetje om hoog te gaan op snelheid van de proc want het is volgens my niet gigantische veel snelheids winst tegenover huidige setup zou eventueel door sparen dan en voor amd x2 of die nieuwere procs met quad

• dieter87
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 29-07-2023
Voor skt 939 kun je wel hoger gaan dan de X 4200+! Maar je moet hem idd vinden. Ofwel opteron voor skt 939.

Maar dit zal volgens mij niet de gewenste snelheidswinst leveren die jij beoogt.
Overclockken een optie?

Verwijderd

Je moet het zo zien dat je nu meer werk met je PC verricht dan dat je voorheen deed met 1 core ;)

Met andere woorden games die van Multi-threading gebruik maken haal je dus profijt met een Dual-core. Als je overclocken wilt is het de keus waard om te overwegen of je de X2 4000+ wilt of de X2 4200+. Met geluk race je zo die 4200+ voorbij ;)

• KneoK
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20:55

KneoK

Not in a million lightyears

Ik vond het van een 3800+ naar een 5000+ (wel allebei dualcore) achteraf de moeite en het geld echt niet waard, maar ik begrijp dat je van een singlecore 3800+ komt ? In dat geval zul je best nog wat profijt hebben van een X2 maar ga geen wonderen verwachten. Je zult er in Crysis (en wellicht AC) best een klein beetje op vooruit gaan omdat Crysis in ieder geval multithreaded is, maar verwacht geen dubbele framerate, maar hooguit een paar procent winst.

• Dutchmega
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Lijst van s939 processoren

De 4000+ gaat vrij weinig zin hebben want je hebt al een 3800+ wat vrijwel net zo snel is. Je zou minimaal een dualcore moet hebben, iets wat ook zin heeft bij oudere spellen :)

Verwijderd

KneoK schreef op zondag 02 maart 2008 @ 13:36:
Ik vond het van een 3800+ naar een 5000+ (wel allebei dualcore) achteraf de moeite en het geld echt niet waard, maar ik begrijp dat je van een singlecore 3800+ komt ? In dat geval zul je best nog wat profijt hebben van een X2 maar ga geen wonderen verwachten. Je zult er in Crysis (en wellicht AC) best een klein beetje op vooruit gaan omdat Crysis in ieder geval multithreaded is, maar verwacht geen dubbele framerate, maar hooguit een paar procent winst.
Dan speelt bij jou ook meer de videokaart een rol en niet alleen de CPU. Crysis is gewoon een zwaar spel en nog moeilijk te spelen met een triple-way-sli setup :+ Dan kan je alle rekenkracht wel in huis hebben mbt je CPU, maar als je videokaart niet snel genoeg is kan je het schudden hoor.

Dat werd vroeger ook altijd van mijn laptop gezegd, een P4 2.8GHz met een Radeon Mobility 7000. Omdat er een snelle proc in zat zouden lage fps met games wel meevallen. Dat dacht je.

En een CPU heeft wel invloed op de FPS, maar tot op zekere hoogte. Een X2 is sneller dan een single-core, omdat je niet alleen multitasken kan, maar je doet dingen ook sneller zoals videobewerking.

• ds08
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 18-05 10:16
thnx voor de snelle reacties.

ik denk toch dat ik voor een volle upgrade ga met minstens een quad core

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 20:21

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Als je een tweede hands opteron 170 kunt krijgen is dat het beste wat je kunt doen. Houdt je dat geld lekker nog even in je zak. Een 4200+ of liever: een 4400+ zou ook prima zijn. Dan kan je echt nog wel een jaartje mee.

• KneoK

KneoK

Verwijderd schreef op zondag 02 maart 2008 @ 13:43:
[...]

Dan speelt bij jou ook meer de videokaart een rol en niet alleen de CPU. Crysis is gewoon een zwaar spel en nog moeilijk te spelen met een triple-way-sli setup :+ Dan kan je alle rekenkracht wel in huis hebben mbt je CPU, maar als je videokaart niet snel genoeg is kan je het schudden hoor.

Dat werd vroeger ook altijd van mijn laptop gezegd, een P4 2.8GHz met een Radeon Mobility 7000. Omdat er een snelle proc in zat zouden lage fps met games wel meevallen. Dat dacht je.

En een CPU heeft wel invloed op de FPS, maar tot op zekere hoogte. Een X2 is sneller dan een single-core, omdat je niet alleen multitasken kan, maar je doet dingen ook sneller zoals videobewerking.
Ik denk dat ik met een 8800GTS 512MB op 750/1992 best een aardige vergelijking kan maken tussen een 3800+, een 5000+ en nu een Q6600. Het grootste verschil zit in de overstap naar de Q6600 dus ik ben het zeker met je eens dat processor ook invloed heeft. Alleen heeft Crysis bij mij bijna geen profijt gehad van de overstap naar een 5000+ en kan mijn videokaart pas echt laten zien wat hij waard is nu ik een Intel setje heb.

Als ik hiermee rekening houd dan schat ik in dat er bij de TS best een kleine winst gehaald wordt met een dualcore processor, maar dat zijn 7800gtx gewoon roet in het eten gooit bij Crysis om echt te kunnen spreken van gigantische fps winst.

Verwijderd

Als ik jou was zou ik deze proc. proberen over te klokken. Je kan hem makkelijk op de klok van de 4000+ laten draaien.
Je hebt ook een redelijk goed OC mobo,dus geef het een kans.
Je hebt toch niks te verliezen :)

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Met Kneok, maar de overstap naar een dualcore met zijn gfx kaart lijkt me een prima stap en de goedkoopste oplossing. OC is niet nuttig, omdat je de archtectuur niet veranderd door een single core meer kloktikken te laten doen.

• KneoK

KneoK

Edmin schreef op zondag 02 maart 2008 @ 23:11:
Met Kneok, maar de overstap naar een dualcore met zijn gfx kaart lijkt me een prima stap en de goedkoopste oplossing. OC is niet nuttig, omdat je de archtectuur niet veranderd door een single core meer kloktikken te laten doen.
Als ik zo teruglees dan komt het misschien over of ik het afraad, maar ik ben het weer met jou eens dat de overstap naar een dualcore best nog de moeite waard is. Genoemde spellen krijgen geen superboost, maar overall ga je er absoluut op vooruit. Wellicht kan de TS er met die dualcore zelfs, als je het geld er voor over hebt, nog een 8800GT of 3850/3870 bij plaatsen in de toekomst, dat ga je zeker merken.

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:33
Ik ben onlangs overgestapt van een X2 3800+ naar de nieuwe Intel C2D 8400.
Er is duidelijk een snelheidsverschil merkbaar. FPS in games ligt hoger. Een programma als bijvoorbeeld Photoshop start sneller. Maar het is geen wereld van verschil, of zelfs maar een verdubbeling.

Upgraden naar een (oud) socket 939 processortje lijkt me niet de moeite waard,

• D-Three
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23-05 13:33
frickY schreef op maandag 03 maart 2008 @ 00:28:
Ik ben onlangs overgestapt van een X2 3800+ naar de nieuwe Intel C2D 8400.
Er is duidelijk een snelheidsverschil merkbaar. FPS in games ligt hoger. Een programma als bijvoorbeeld Photoshop start sneller. Maar het is geen wereld van verschil, of zelfs maar een verdubbeling.

Upgraden naar een (oud) socket 939 processortje lijkt me niet de moeite waard.
Waarschijnlijk zal je dan wel meer geupgrade hebben dan enkel de CPU ;)

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Enkel een upgrade naar een s939 dualcore zal inderdaad geen fps winst opleveren. Maar ik ben het met Kneok eens dat het dan ineens weer de moeite waard wordt om zijn 7800 te uppen naar een 8800GT/HD3850/HD3870. De nieuwe CPU zal een mindere bottleneck vormen voor deze fijne kaartjes, zodat je met een kleine investering toch weer een tijdje fijn vooruit kunt.

• kalizec
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23-05 13:27
Edmin schreef op maandag 03 maart 2008 @ 18:08:
Enkel een upgrade naar een s939 dualcore zal inderdaad geen fps winst opleveren.
Dat hangt er toch nog maar net vanaf welke games je speelt. Om maar een voorbeeldje te noemen, Supreme Commander zal er echt wel een flink stuk sneller van gaan lopen. Algemene statements of iets wel of niet helpt zijn dus nonsens.

Hoe dan ook, als je voor 40-60 euro een nieuwe CPU kunt vinden die boven de 2,6 GHz te klokken valt zou het nog wel de moeite kunnen zijn, vooral als je budget niet verder strekt.

Core i5-3570K/ASRock Z75 Pro3/Gigabyte Radeon HD7850/Corsair XMS3 2x4GB/OCZ Vertex2 64GB/3x640GB WD Black/24" B2403WS Iiyama x2/Nec 7200S

Pagina: 1