Toon posts:

NEC Versa P520 (TU/e@2003) heeft instabiele bios

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Sinds 2003 ben ik in het bezit van de TU/e notebook NEC Versa. Design en gewicht van een stoeptegel, maar verder een betrouwbare machine. Gisteren hield deze vertrouwde kameraad er plotseling mee op. WinXP knalde er keihard uit en machine was volledig frozen. Ook rebooten werkten niet meer (alleen fan CPU ging aan). Na harde reset (accu eruit aan/uit knop 10 seconden in) kreeg in na de bios de melding dat de
Error: 0280: Previous boot incomplete - Default configuration used F1 to continue F2 setup"
(Bios) setup in en het systeem hangt weer (in de bios). Na een aantal keer proberen eindelijk in staat om de bios default settings aan te zetten....tot mijn verbazing start meneer meteen op in XP en het systeem werkt stabiel. Ik blij. Voor 10 minuten. Toen begon het gedonder opnieuw. Zelfde stappen doorlopen, maar zelfde resultaat. Overigens klopte datum en tijd in XP wel gewoon (dus batterij bios lijkt ok)

Vandaag gaat alleen nog maar de fan van de CPU aan, fout message krijg ik niet meer. Valt hier nog iets aan te redden -bijvoorbeeld door de bios te vervangen- of mag ik uitkijken naar een nieuwe notebook? (an sich ook niet verkeerd, maar als ik hier nog iets kan peuren zou het leuk zijn)

Verwijderd

Topicstarter
Lijkt erop dat geen enkele tweaker weet wat het probleem is of interesse heeft om op mijn topic in te gaan. Enfin, irl ook even rondgevraagd en mijn vermoeden is nu wel heel sterk dat de processor of het (cache)geheugen de geest heeft gegeven. Hoewel ik al een nieuw systeem aan het uitzoeken ben, ben ik toch benieuwd of er misschien iemand is die mijn vermoedens kan bevestigen (of ontkennen).

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 02:24

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Hoe warm wordt die laptop van jou? Ver weg zou het uitvallen van het systeem te maken kunnen hebben met de temperaturen.

Wauw, een sig!

• Sibylle
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 13-07-2023
de tijd en datum in XP kunnen ook gesynchroniseerd zijn met internet bij het opstarten. Vervang je batterij toch eens. Als je BIOS opeens zonder spanning komt te zitten kunnen er nog wel eens gare dingen gebeuren.

Het kan natuurlijk ook liggen aan je videochip, dat deze opeens keihard hangt en het systeem bevriest. Misschien wordt die te warm, of zijn er problemen met de voltages.

Ctrl+k

• donzz
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 06-04 17:30
Sibylle schreef op dinsdag 04 maart 2008 @ 11:54:
de tijd en datum in XP kunnen ook gesynchroniseerd zijn met internet bij het opstarten. Vervang je batterij toch eens. Als je BIOS opeens zonder spanning komt te zitten kunnen er nog wel eens gare dingen gebeuren.
[...]
Klopt inderdaad.. als je laptop aan het tu domein hangt wordt de tijd gesynchroniseerd met de tue timeserver.

Daarbij heb je een ondehoudscontract bij het nsc voor (ik meen) 5 jaar of de lengte van je studie. Dus als je nog studeerd, zou ik hem gewoon daar langsbrengen. Je kan altijd vragen wat het kost om hem te repareren, en dan besluiten of je dat wel of niet wil doen.
(ik ben inmiddels ook aan mijn 5e moederbord, 2e accu, 2e scherm, 3e modem bezig, alles onder garantie :))

alles kan kapot; beter dat ik het nu test dan dat er straks iemand komt klagen

Verwijderd

Topicstarter
Outerspace schreef op dinsdag 04 maart 2008 @ 08:00:
Hoe warm wordt die laptop van jou? Ver weg zou het uitvallen van het systeem te maken kunnen hebben met de temperaturen.
Je zou hier een goed punt kunnen hebben. Ik dacht hier zelf ook al aan en heb meneer een tijdje in de vriezer gelegd en meteen daarna opgestart. Probleem was echter dat voor dat het systeem goed en wel in XP was, hij er weer uitklapte. Heb in de bios ook geen mogelijkheid kunnen vinden om de temperatuur uit te lezen. Toch een goede tip, ik zal er eens naar kijken.

Verwijderd

Topicstarter
Sibylle schreef op dinsdag 04 maart 2008 @ 11:54:
Ik kan me vergissen maar de bios zit uiteraard alleen zonder spanning als de notebook uitstaat. Volgens mij is de CMOS batterij dus alleen noodzakelijk om settings op te slaan. Aangezien de notebook volledig standaard is -en juist op factory defaults perfect draait- zou dit geen probleem moeten zijn. Het vreemde is juist dat de default setting gewijzigd wordt.
Het kan natuurlijk ook liggen aan je videochip, dat deze opeens keihard hangt en het systeem bevriest. Misschien wordt die te warm, of zijn er problemen met de voltages.
Dat zijn beide mogelijkheden inderdaad. Maar denk je dat problemen met de videochip al in de bios (ergo: text mode) voor problemen kunnen zorgen. Ook vind ik het vreemd dat hij soms wel weer boot in XP.

Problemen met de voltages zouden kunnen, maar vind ik niet bijster waarschijnlijk. De problemen doen zich zowel voor als ik op netstroom als aan de accu werk. Dus dat betekent een probleem in het electrisch circuit.

Verwijderd

Topicstarter
donzz schreef op dinsdag 04 maart 2008 @ 12:02:
[...]

Klopt inderdaad.. als je laptop aan het tu domein hangt wordt de tijd gesynchroniseerd met de tue timeserver.

Daarbij heb je een ondehoudscontract bij het nsc voor (ik meen) 5 jaar of de lengte van je studie. Dus als je nog studeerd, zou ik hem gewoon daar langsbrengen. Je kan altijd vragen wat het kost om hem te repareren, en dan besluiten of je dat wel of niet wil doen.
(ik ben inmiddels ook aan mijn 5e moederbord, 2e accu, 2e scherm, 3e modem bezig, alles onder garantie :))
Ook jij bedankt voor je reactie. Helaas was ik een snelle student en heb ik mijn opleiding aan de TU/e binnen 2,5 jaar afgerond. Heb de boel na 2 jaar laten reviseren en daar was ik erg tevreden over. 8) Verder heb ik maandag wel even gebeld met het NSC, maar ook daar had men niet echt een kant-en-klare oplossing. Men deed de suggestie dat het aan het geheugen of de CPU kan liggen.
Pagina: 1