Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik zit met een probleem.

Ik wil 4 monitoren gaan draaien op mijn systeem, en heb een moederbord met 2 x16 pci-e sloten.
Nou zegt Gigabyte dat, in SLI modus, het 2 x8 pci-e sloten worden.

Ik wil echter geen SLI draaien, maar gewoon een 8800GT in de eerste en een oud kaartje in de tweede slot voor de 2 extra beeldschermen.

Mijn vraag is : Draait mijn 8800GT nu ook op x8, ook al maak ik geen gebruik van SLI?

• Nijn
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 21:50
Ja, die draait op 8x. Een PCIe controller heeft slechts een beperkt aantal lanes beschikbaar. Deze kunnen dynamisch toegewezen worden aan de PCIe poorten.

het socket voor een 16x kaart is groter omdat het meer lanes aan kan. Echter dient een kaart volgens de standaard ook te kunnen werken met minder lanes, zoals in dit geval 8. Je kaarten gaan dus zeker werken.

Echter, nou is de vraag hoeveel lanes de 8800GT echt nodig heeft om vloeiend te werken. Die kaarten zijn 16x omdat op het moederbord meestal 16x zit en dat dus mooi past. Maar dat betekend nog niet dat de 8800GT uberhaupt 16 lanes gebruikt.

[ Voor 50% gewijzigd door Nijn op 02-03-2008 03:16 ]

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Een 'oud' kaartje met PCI-E? Alles is relatief he ;)

En nee, SLI kun je enkel gebruiken met 2 identieke kaarten en dit moet je expliciet aanzetten in de bios. Doe je dit niet, dan werkt een 2e kaart gewoon op x1. Je 8800GT zal gewoon op x16 draaien en andere kaarten op x1.

🖥️ | 🚗

• Nijn
MadMarky schreef op zondag 02 maart 2008 @ 03:55:
Een 'oud' kaartje met PCI-E? Alles is relatief he ;)

En nee, SLI kun je enkel gebruiken met 2 identieke kaarten en dit moet je expliciet aanzetten in de bios. Doe je dit niet, dan werkt een 2e kaart gewoon op x1. Je 8800GT zal gewoon op x16 draaien en andere kaarten op x1.
Leg is uit waarom, als je 2 16x PCIe slots hebt, jij het idee hebt dat ie terugschakeld naar 1x als je de ander in gebruik hebt :S

PCIe is niet gelijk aan AGP. Je kunt er meerdere hebben omdat het een algemeen systeem is. Je kunt er ook RAID controllers of ethernet controllers op plaatsen bijvoorbeeld. Dat de ander zou terugschakelen naar 1x slaat daarom ook echt nergens op.

• kalizec
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23-05 13:27
Wellicht dat de TS duidelijke specs op kan geven van zijn moederbord, maar het is gebruikelijk dat bij moederborden die twee PCIe 16x sloten hebben in SLI en het chipset niet genoeg PCIe lanes ondersteunt dat in SLI de sloten op 2x8 geconfigureerd worden. Sommige borden doen dit automatisch, sommige borden middels het BIOS en weer andere borden moet je fysiek iets omzetten op het moederbord.

In vrijwel alle bovenstaande gevallen heeft de gebruiker de keuze tussen 16x+1x of 8x+8x. In het geval de gebruiker voor 8x+8x kiest 'heet' dat vaak als SLI maar dat wil nog niet perse zeggen dat de kaarten ook in SLI hoeven te draaien, het kan echter wel. Als je nu een 8800GT en zeg een 7300GT aan wil sluiten is het denk ik handiger om de boel op 16x+1x te laten omdat die 8800GT waarschijnlijk wel wat profijt heeft van die 16x, terwijl die 7300GT toch alleen voor 2D gebruikt zal worden.
Nijn schreef op zondag 02 maart 2008 @ 13:26:
PCIe is niet gelijk aan AGP. Je kunt er meerdere hebben omdat het een algemeen systeem is. Je kunt er ook RAID controllers of ethernet controllers op plaatsen bijvoorbeeld. Dat de ander zou terugschakelen naar 1x slaat daarom ook echt nergens op.
En jij moet je duidelijk eens in gaan lezen in de materie. Ik stel voor dat je de handleiding van bijvoorbeeld een nForce 4 moederbord eens door gaat lezen. Dan zul je er vrij rap achter komen dat het wel degelijk kan zijn dat een moederbord 8x+8x of 16x+1x kan doen, maar niet 16x+16x ondersteunt. (En er dus wel degelijk sprake is van een 1x verbinding ondanks dat het slot 16x is).

[ Voor 29% gewijzigd door kalizec op 02-03-2008 13:38 ]

Core i5-3570K/ASRock Z75 Pro3/Gigabyte Radeon HD7850/Corsair XMS3 2x4GB/OCZ Vertex2 64GB/3x640GB WD Black/24" B2403WS Iiyama x2/Nec 7200S

• mad_max234
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 06-12-2025

mad_max234

AMD Athlon II M320

Hij bedoeld dat de lanes niet worden opgesplits als je SLI niet ischakelt, en dan zouden de 2 16x slote verdeeld worden in een 16x pci-e en een 1x pci-e (default indeling), met sli zouden de lanes verdeeld worden over de sloten dus krijg je twee 8x pci-e sloten.

Maar of dit klopt weet ik niet, kan zijn dat je sli wel aan kan zetten in de bios, of met een print plaatje (Asus bijv.), zodat je fysiek twee 8x sloten heb, en sli vervolgens niet aanzetten in de drivers. Dan zou je dus je sloten kunnen opdelen, zonder dat je sli gebruikt

Maar in zijn geval is het denk ik beter om juist een 16x pci-e en een 1x pci-e configuratie te hebben van zijn pci-e lanes.

[ Voor 3% gewijzigd door mad_max234 op 02-03-2008 13:39 ]

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 07:54
Bij SLI kun je toch maar 2 schermen aansturen als ik me niet vergis. Een 8800GT en 7300GS zouden bv ook al volstaan voor 4 schermen, je moet gewoon 2 videokaarten van hetzelfde merk hebben, althans, dat is het makkelijkste.

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

Ja klopt met 2 kaarten en sli ingeschakeld in de drivers kan je maar 2 schermen gebruiken, maar als je in de bios sli aanzet (of met printplaatje) dan zet je eigenlijk alleen maar de lanes in een andere configuratie en heeft eigenlijk niks met sli te maken, sli zit namelijk 100% in de drivers en niet in de chipset. (je moet wel een sli chipset hebben maar dit is meer voor de licentie dat sli gebruikt mag worden, en de drivers het alleen doen met deze chipset van nvidia)

• Nijn
kalizec schreef op zondag 02 maart 2008 @ 13:36:
En jij moet je duidelijk eens in gaan lezen in de materie. Ik stel voor dat je de handleiding van bijvoorbeeld een nForce 4 moederbord eens door gaat lezen. Dan zul je er vrij rap achter komen dat het wel degelijk kan zijn dat een moederbord 8x+8x of 16x+1x kan doen, maar niet 16x+16x ondersteunt. (En er dus wel degelijk sprake is van een 1x verbinding ondanks dat het slot 16x is).
Ik bestudeer de materie zelfs op academisch niveau. Dus ik denk dat ik weet waar ik het over heb.
Misschien moet je mijn post dan ook niet uit zijn context halen.

Het moederbord allocate een aantal lanes per slot. Dit kan er 1 zijn maar het kunnen er ook 16 of zelfs 32 zijn. (of 4, of 8 etc). Wat volslagen nonsense is, is dat je als je niet 2 identieke videokaarten gebruikt de enigste mogelijkheid 16x/1x is. PCIe slots zijn algemene slots waar talloze perhipals op aangesloten kunnen worden. De lanes worden onder die slots verdeelt. Echter wordt er in de post waarop ik reageerde gedaan alsof PCIe-16x een soort AGP poort is en er verder alleen PCIe-1x bestaat voor andere hardware.

• R-O-Y
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 03-06-2025

R-O-Y

Ik maak mijn zinnen nooit

@Nijn, jij hebt de boel uit context getrokken ;) Er wordt alleen gezegd dat als je voor de hoofdkaart 16 lanes wilt houden je 2e kaart dan maar 1 lane krijgt. Als je het bord in SLI mode zet krijgen ze er allebei 8. Ongeacht of je nou SLI gebruikt of niet.

Verder is de enige mogelijkheid bij dit bord misschien wel (waarschijnlijk zelfs) 16/1 lanes of 8/8 lanes. ALs je met de 2e kaart alleen 2D werk doet is het zonde om de hoofdkaart op 8 lanes te zetten.

[ Voor 29% gewijzigd door R-O-Y op 02-03-2008 17:18 ]

Youtube Download ubersnel.nl

• Nijn
@roy: Ik denk het niet.
En nee, SLI kun je enkel gebruiken met 2 identieke kaarten en dit moet je expliciet aanzetten in de bios. Dat is hier dus niet mogelijk volgens MadMarky, want er zijn geen 2 identieke kaarten
Doe je dit niet, dan werkt een 2e kaart gewoon op x1. Lijkt me duidelijk
Je 8800GT zal gewoon op x16 draaien en andere kaarten op x1.
is de post waarop ik reageerde.

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

Nijn schreef op zondag 02 maart 2008 @ 17:04:
[...]

Ik bestudeer de materie zelfs op academisch niveau. Dus ik denk dat ik weet waar ik het over heb.
Misschien moet je mijn post dan ook niet uit zijn context halen.

Het moederbord allocate een aantal lanes per slot. Dit kan er 1 zijn maar het kunnen er ook 16 of zelfs 32 zijn. (of 4, of 8 etc). Wat volslagen nonsense is, is dat je als je niet 2 identieke videokaarten gebruikt de enigste mogelijkheid 16x/1x is. PCIe slots zijn algemene slots waar talloze perhipals op aangesloten kunnen worden. De lanes worden onder die slots verdeelt. Echter wordt er in de post waarop ik reageerde gedaan alsof PCIe-16x een soort AGP poort is en er verder alleen PCIe-1x bestaat voor andere hardware.
Als de PCI-e goed is geïmplanteerd, is er helemaal geen spraken van een videoslot, PCI-e = PCI-e of het nu 1x is of 16x er kan alles in in theorie, nu leven de moederbord makers niet altijd even goed de standaard na en kan het zijn dat het 16x slot alleen maar videokaarten slikt.

PCI-e is ontworpen als opvolgen van zowel voor pci als agp, en zijn samen gevoegd er word geen onderscheid meer gemaakt tussen videokaart sloten of uitbreiding sloten bij pci-e (mist het juist is geïmplanteerd)

Er is een tweaker die dus de achter kant van een 1x slot heeft weg gezaagd en daar dus een vidoekaart in heeft gestopt en die dus op 1x pci-e draait en de rest steekt gewoon uit en werkt dan niet, het voorste gedeelte is voor de stroom en na de inkeping zitten de verbinding lanes die dus variabel zijn en van 1x oplopen naar 16x.

[ Voor 4% gewijzigd door mad_max234 op 02-03-2008 17:33 ]

• R-O-Y

R-O-Y

Nijn schreef op zondag 02 maart 2008 @ 17:24:
@roy: Ik denk het niet.

[...]
is de post waarop ik reageerde.
Opzich zit er wel een waarheid in. Alleen in SLI mode zal het bord het in 8/8 verdelen. Als je SLI dus niet aanzet zal het inderdaad op 16/1 draaien. Dat kan je verder in de bios niet aanpassen op de meeste borden. Wat is er dan fout aan zijn informatie?

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

R-O-Y schreef op zondag 02 maart 2008 @ 17:27:
[...]

Opzich zit er wel een waarheid in. Alleen in SLI mode zal het bord het in 8/8 verdelen. Als je SLI dus niet aanzet zal het inderdaad op 16/1 draaien. Dat kan je verder in de bios niet aanpassen op de meeste borden. Wat is er dan fout aan zijn informatie?
Die sli mode moet je ook niet zien als onderdeel van SLI, al draagt het de naam, het doet niks anders dan de configuratie verander van de lane die naar de sloten lopen. Bij de eerste borden werd dit gedaan door fysiek een printplaatje om te draaien zodat de banen anders werden geleid. Dus 7 extra banen naar het tweede slote en 8 minder naar het eerste slot.

Bij sommige borden word dit nu digitaal gedaan en reageert het op de drivers (of bios optie) wanneer de configuratie moet worden omgezet.

• R-O-Y

R-O-Y

Ja dat zeg ik toch ook in m'n post? Ik weet wel hoe pci-e lanes verdelen werkt. Heb er hier genoeg last van op m'n p965 en p35 chipset ;) Trouwens op die borden met Nvidia chipset heet alles SLI, zo noem ik het dan ook maar :P

Ik heb hier zelf een 2400pro in het 2e x16 slot zitten. Werkt perfect. Kan kiezen of ik hem op 1, 2 of 4 lanes wil zetten. Bij die laatste optie wordt het x1 slot dat ook op het bord aanwezig is wel uitgeschakeld. Er is heel veel mogelijk met pci-e, alleen moet je bord het wel kunnen :)

edit: ok :P Lijkt me wel duidelijk wat de mogelijkheden zijn nu :Y) :+

[ Voor 6% gewijzigd door R-O-Y op 02-03-2008 17:53 ]

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

Ja ik bevestig dat ook even met mijn uitleg. ;)
Pagina: 1