Nijn schreef op zondag 02 maart 2008 @ 16:37:
Er zit wat meer vast aan Quirks mode dan jij denkt hoor. De naam zelf zegt het al: Eigenaardigheden. Je verteld de browser om oude manieren te gebruiken die al lang deprecated zijn. (Sterker nog, het is nooit een standaard geweest). Mensen nu vertellen om quirks mode te gebruiken is hetzelfde als kinderen leren te werken met Windows 3.1. Lees anders is op Wikipedia wat Quirks mode nou eigenlijk doet:
Wikipedia: Quirks mode
Quirksmode is inderdaad meer dan wat ik zei, maar voor de wensen van de TS is quirksmode essentieel om border-box sizing te enablen in IE. Vind ik ook niet leuk en zou ik liever niet doen maar het is niet anders.
Nogmaals, kijk is in de boeken of de link die ik al eerder gegeven heb. Web Technologies van Jeffrey C. Jackson heeft bijvoorbeeld een mooi hoofdstuk hierover. Jouw bericht slaat werkelijk nergens op. Het is heel goed te doen in puur CSS en zonder quirks mode.
Ik daag je uit om dat te doen. En dan niet de layout die jouw link beschreef want dat is iets heel anders dan wat de TS wil. Dus een browservullende layout: nooit groter, nooit kleiner, met variabele hoogtes en breedtes gemengt met vaste maten.
Zoals in jouw voorbeeld bedoel je? Dan moet je toch even beter kijken. Verander de kleur van Sidebar2 is zodat je onderscheid kan maken tussen Sidebar1 en 2.
Verklein het browserscherm vervolgens horizontaal. Het eerste wat er gebeurt is dat je content scherm helemaal verdwijnt. Vervolgens gaat Sidebar2 over Sidebar1 hangen.
Verklein je het browserscherm vertikaal, dan wordt het nog leuker. Op een gegeven moment is alleen de header nog maar zichtbaar. Wederom, zonder scroll balken.
Gossie. Dus als je je browser kleiner maakt dan 250 bij 350px zijn delen niet meer leesbaar? Vind je dat echt een redelijke eis?
Zou je het gewoon zonder Position: Absolute doen maar met floats, dan reserveren de elementen gewoon de benodigde ruimte en verschijnt er een scroll balkje als je de pagina verkleint.
Leuk, maar dan heb je dus niet goed naar de requirements van de TS gekeken.
Position absolute is absoluut niet bedoelt om de gehele layout mee te maken. Het is wel simpel, waardoor 75% van de tutorials het zo doen en 90% van de mensen die denken te weten hoe ze websites moeten bouwen het zo doorvertellen. Maar dat betekend nog niet dat het juist is. Position Absolute is bedoelt om kleine elementjes te positioneren. Een reclame dingetje ofzo. Iets wat je echt letterlijk als een stikker bovenop de pagina plakt.
Daar ben ik het pertinent mee oneens. Laat maar eens zien in de CSS spec waar
dat te lezen is. Position:absolute is uitstekend geschikt om
bepaalde layouts volledig in te realiseren. Toevallig is dit er eentje van. The right tool for the right job.
Nijn, je bent duidelijk geen beginner op het gebied van HTML en CSS. Ik ook niet. Maar in je enthousiasme om alles
juist te doen ga je voorbij aan de wensen van de TS. Hij weet wat ie wil en ik geef hem daar een duidelijke oplossing voor. Ik vind het goed van je dat je daar de kanttekening bij plaatst dat er nadelen kleven aan quirksmode en absolute positioning maar als jij je daaraan stoort hoor ik graag van je hoe het beter kan.
Nijn schreef op zondag 02 maart 2008 @ 19:14:
Van de manieren die hier gepost zijn is Blues z'n manier zeker de enigste die werkt. Maar niet iedereen heeft intresse om kant en klare codes te posten. Ik ben zelf van mening dat je er veel meer van leeft als je gewoon zelf dingen uitzoekt, met wat tips in de
goede richting.
Enlighten us. Mijn methode is compact, duidelijk, onafhankelijk van de volgorde van de containers in de HTML (speel met de z-index), gebruikt geen hacks (of je moet -moz-* en quirksmode als hacks zien) of JavaScript en werkt zo'n beetje overal. Van zoiets leert de TS meer dan van "kijk eens naar negatieve margins en floats".