debian via ubuntu installeren

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• etienne001
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 09-09 21:54
Hoi hoi,

ik heb een vraag,

Ik wil eigenlijk overstappen van ubuntu naar debian. Dit omdat voor mijn doeleinden debian meer gebruikt wordt.
ja ik weet het ubuntu/debian een pot nat.
Maargoed ik heb hier een thintune en daar zit geen cd drive op. kheb nu ubuntu gutsy werkend maar kan ik via deze weg ook debian installeren?

graag enige uitleg en hoe dit te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benoni
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Je kunt bijvoorbeeld beginnen met een partitie vrij te maken voor een schone Debian installatie, en die installatie kun je met het programma 'debootstrap' voorbereiden. De debootstrap package kun je onder Ubuntu met apt-get ophalen.

In het kort: Je hebt een partitie nodig van zo'n 1 GB voor een minimale installatie. Daarvoor kun je bijvoorbeeld de swap tijdelijk uitschakelen als je andere partities bezet zijn. Debootstrap haalt de basispakketten voor je op en installeert deze op de aangegeven partitie. Vervolgens kun je chroot'en naar die partitie om daar de nieuwe /etc/fstab in orde te maken en een nieuwe grub bootloader te configureren. Als dat is gelukt kom je met een herstart terecht in je Debian systeem. Daarna kun je de oude partities opschonen en aan je nieuwe root koppelen. Als je /home op een aparte partitie had staan dan kun je die onder Debian hergebruiken.

De korte handleiding staat hier. Als je op het web zoekt op debootstrap vind je heel uitgebreide howto's.

Een andere mogelijkheid is om de Debian netinstall of business card editie op een USB-stick te zetten, of om tijdelijk een floppy drive aan het systeem te hangen (zie hier voor de floppy handleiding).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• etienne001
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 09-09 21:54
THNX voor je duidelijke uitleg hier kan ik zeker wat mee!!