Brom in luidspreker, welke naast TFT staat

Pagina: 1
Acties:

• maarud
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 14:08
Sinds ik mijn luidsprekers op mijn bureau heb staan (geeft toch wat mooier geluid :P ) hoor ik, als het een beetje stil is in mijn kamer, een irritante brom door de speakers. Bij een wit scherm of op GoT valt het mee, maar op mijn desktop (met een lichtgroene achtergrond is het heel erg. Ook bij het rebooten waarbij het scherm af en toe flikkert hoor je steeds die plopjes terwijl het scherm dus aan en uit gaat. Dit is best wel irritant...
Hoe kan dit? Het is immers een TFT scherm...

Aan beide kanten van de VGA kabel zit zo'n ontstoorder. Ik kan de kabel niet testen want het is zo'n eentje die direct mijn scherm ingaat ipv zo'n connector (belachelijk trouwens)

• svandelft.nl
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 10-02-2024
Is de voeding van je TFT scherm toevallig op een stekkerblok aangesloten samen met je luidsprekers?
Wandcontactdoos heeft randaarde en evt. je stekkerblok ook?

System Spec

• maarud
svandelft.nl schreef op zondag 02 maart 2008 @ 00:17:
Is de voeding van je TFT scherm toevallig op een stekkerblok aangesloten samen met je luidsprekers?
Wandcontactdoos heeft randaarde en evt. je stekkerblok ook?
tft zit op een geaard stopcontact, versterker op het stopcontact ernaast (=zelfde draden dus, ook geaard)

Verwijderd

Okee, dus voor alle duidelijkheid: witte achtergrond == zachte ruis en lichtgroene achtergrond == harde ruis. Dit kun je drie keer achter elkaar doen en steeds horen welke achtergrond je hebt?

• maarud
het is niet perse lichtgroen, ook wel bij andere kleuren, maar als ik dan naar Firefox ga (is eerst een leeg wit scherm) is het een heel stuk minder. Je kan duidelijk horen wanneer er een wit scherm (nu dus FF) openstaat of niet, 10x achter elkaar. Ook als het scherm aan/uit gaat (tijdens het booten bijvoorbeeld) heb je het heel erg, steeds een plop als het scherm weer aangaat etc...

• The Third Man
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23-01 19:58

The Third Man

The Third Jellyfish

De redenering 'het is immers een tft-scherm' gaat niet op, wat je je zal realiseren als je op de achterkant van je scherm naar het stroomverbruik ervan kijkt. Een tft-scherm bevat backlights en die kunnen (zeker bij goedkope schermpjes) in samenwerking met de elektronica in het paneel storing uitzenden.

Heeft het effect als je scherm een kwartslag draait? Zo ja dan is de afscherming slecht en kan je daar weinig aan doen behalve meer ruimte tussen het scherm en luidsprekers houden. Zo nee dan zorgt losse voeding ervoor en dien je je kabels en/of versterker af te schermen. De 'ontstoorder' die je noemt op je VGA-kabel is slechts ferriet dus nauwelijks van invloed en daarnaast zijn de signalen op je VGA kabel veel te hoog frequent om dergelijke brommen en plopjes te geven. De oorzaak zit in de stroomvoorziening.

• maarud
het scherm is een AG Neovo F-17 met losse voeding. Ik zal eens kijken of het draaien wat helpt anders zet ik de speakers maar een eindje verder weg denk ik :)

Thanx!

• svandelft.nl
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 10-02-2024
maarud schreef op maandag 03 maart 2008 @ 13:46:
het scherm is een AG Neovo F-17 met losse voeding. Ik zal eens kijken of het draaien wat helpt anders zet ik de speakers maar een eindje verder weg denk ik :)

Thanx!
Dit scherm heb ik zelf ook. Geen last van brommende speakers die tegen het scherm aan staan.
Ik denk dat het temaken heeft met de afscherming van je speakers zoals, hierboven ookal vermeld is.

Oplossing: Speaker <----------Meer tussen ruimte----------> Scherm

System Spec

• maarud
hoe kan ik zelf de speakers afschermen dan? met wat voor materiaal e.d.
Pagina: 1