Ik heb hier een oude Canon AE-1 met een 50mm/F1.8 en een 70-210mm/F4 liggen. Aangezien ik niet echt veel ervaring heb met fotografie wil ik voordat overstap naar de digitale fotografie (400D) eerst hier nog eens mee gaan spelen.
Een rolletje (36/400ASA) heb ik al volgeschoten op klaarlichte dag, nog wel allemaal op de A modus, maar dat boeit niet direct. Wel heb ik 2 foto's 's nachts geschoten (met statief en draadonspanner) van een voorbijrijdende auto. Een daarvan is redelijk gelukt, de ander totaal niet.
Nu wil ik eens gaan proberen om op een heldere nacht sterren te gaan fotograferen. Waarvan eigenlijk het liefst 2 versies:
Nu m'n vraag/hulprequest, waar moet ik allemaal op letten en wat ben ik nodig?
Misschien wel een beetje veel vragen, maar met een digicam was ik gewoon naar buiten gestapt en via learning-by-doing wat geprobeerd. Dan kun je wat proberen/uitvogelen en kun je snel het resultaat terug zien en hier evt op anticiperen. Dit gaat bij analoog dus niet lukken
Een rolletje (36/400ASA) heb ik al volgeschoten op klaarlichte dag, nog wel allemaal op de A modus, maar dat boeit niet direct. Wel heb ik 2 foto's 's nachts geschoten (met statief en draadonspanner) van een voorbijrijdende auto. Een daarvan is redelijk gelukt, de ander totaal niet.
Nu wil ik eens gaan proberen om op een heldere nacht sterren te gaan fotograferen. Waarvan eigenlijk het liefst 2 versies:
- 1 waarbij de sterren er scherp op staan, dus met een relatief korte sluitertijd
- en 1 waarbij de sterren streepjes worden door de draaiing van de aarde
Nu m'n vraag/hulprequest, waar moet ik allemaal op letten en wat ben ik nodig?
- welke lens? En evt hoever inzoomen? En scherpstellen?
- welke filmgevoeligheid? 400 of 800 om zoveel mogelijk licht op te vangen?
- statief, lijkt me duidelijk
- draadonspanner, ook duidelijk
- welk diafragma? groot lijkt me? Dus 1.8 of 4 afhankelijk van de lens.
- welke sluitertijd? Lang vanzelfsprekend, maar in welke richting moet ik dan denken? 30sec of nog veel meer?
Misschien wel een beetje veel vragen, maar met een digicam was ik gewoon naar buiten gestapt en via learning-by-doing wat geprobeerd. Dan kun je wat proberen/uitvogelen en kun je snel het resultaat terug zien en hier evt op anticiperen. Dit gaat bij analoog dus niet lukken