[VISTA]Acer 5720G ventilator draait permanent

Pagina: 1
Acties:

• 4-legged-bird
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 05-01 19:43
Ik heb hier een Acer 5720G van een paar weken oud. De eerste dagen was ik er blij mee, omdat ik er fijn mp3-tjes op de stereo mee kon draaien, zonder geratel op de achtergrond zoals bij mijn oude Acer laptop. Maar sinds een week is het geratel op de achtergrond ook bij deze laptop hoorbaar, misschien nog wel erger dan bij de oude! Volgens mij draait de ventilator permanent, ook bij alleen wat Internetten. Ik heb de energiesettings op Energiebesparing staan, dus daar zou het óók niet aan mogen liggen. Iemand dezelfde kalchten met deze laptop, of moet ik hem maar terugsturen voor reparatie?

They said it couldn't happen here.... And it didn't

• ToeingTheLine
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 09-09-2025

ToeingTheLine

Mask of sanity

Hoe warm is je systeem?
Lees eens wat temperaturen uit en post ze hier.
Dan kan je, als ze laag zijn, de ventilator wat minder laten werken.
Je kan de readme's eens doorlezen van nieuwe bios'en en kijken of het toevallig een probleem is dat gefixed is. (kleine kans maar je weet maar nooit)
Eerst maar eens die temperaturen zien!

Life is what you others make it.

• 4-legged-bird
De temperaturen zijn heel laag, dat is het hem nou net. De temperaturen van de cpu zijn rond de 40-45 graden, moederbord 32. Die ventilator hóeft dus volgens mij niet te draaien. Dat geratel via die geluidkaart, is dat sowieso wel nodig?

[ Voor 66% gewijzigd door 4-legged-bird op 02-03-2008 09:58 ]

• ToeingTheLine

ToeingTheLine

Mask of sanity

Wat bedoel je met "geratel via geluidskaart"?
Ik geloof dat die laptop van je ook een videokaart heeft, die worden vrij warm. Ik denk dat dit allemaal aan hetzelfde koelblok zit, klopt dat? De videokaart zal wel erg warm worden dan. Kan je die uitlezen?

• 4-legged-bird
26 graden is de videokaart. Met 'geratel' bedoel ik ehhhh.......geratel. Je hoort de processor gewoon in de luidspreker lopen.

[EDIT] Ik heb allerlei overbodige Acer-dingen verwijderd en nu is de fan vrijwel stil in ruststand. Maar bij het gebruik van Winamp blijft ik dat geratel horen. Zeer irritant...... Zou er een mediaspeler zijn die minder van de cpu verlangt?

[ Voor 50% gewijzigd door 4-legged-bird op 02-03-2008 11:24 ]

• ToeingTheLine

ToeingTheLine

Mask of sanity

Dan heb je een ander probleem dan ik dacht... Dat geluid wat je stoort is dus niet de ventilator?
Een processor "hoor" je niet... Bedoel je dat tijdens cpu load je een ruis hoort?
Weet je zeker dat het niet gewoon de harde schijf is?

• 4-legged-bird
Dat zou ook kunnen ja, dat het de harddisk is. Is daar iets aan te doen? Niet nromaal dat geratel. Is ook onafhankelijk van het volume van de versterker, dus als ik de muziek hard zet gaat het wel......

• ToeingTheLine

ToeingTheLine

Mask of sanity

Heb je het probleem ook met de onboard speakers?
Hoe heb je je apparatuur aangesloten? Eerst werkte het dus wel goed, zonder achtergrond ruis?
En ineens begon het?

• The_nv40_man
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 13-06-2022
Bij onboard geluidskaarten op moederborden kan het best voorkomen dat andere componenten (meestal de harde schijf) het signaal vervuilen. Je hoort dan als het ware de harde schijf via de audio output.

Remedie: koop een usb of exprescard geluidskaart.

• 4-legged-bird
falling_down schreef op zondag 02 maart 2008 @ 12:13:
Heb je het probleem ook met de onboard speakers?
Hoe heb je je apparatuur aangesloten? Eerst werkte het dus wel goed, zonder achtergrond ruis?
En ineens begon het?
De eerste dagen was het stil, daarna begon het geratel. Op de onboard speakers kan ik het niet goed horen, maar die zijn natuurlijk ook nogal brak qua kwaliteit. Aansluiting is gewoon met een goede kabel: op de laptop in de hoofdtelefoon-aansluiting, in de versterker met twee tulpstekers.

• 4-legged-bird
The_nv40_man schreef op zondag 02 maart 2008 @ 13:54:
Bij onboard geluidskaarten op moederborden kan het best voorkomen dat andere componenten (meestal de harde schijf) het signaal vervuilen. Je hoort dan als het ware de harde schijf via de audio output.

Remedie: koop een usb of exprescard geluidskaart.
Zou zo'n externe kaart het vervuilende signaal niet oppikken denk je?

• The_nv40_man
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 13-06-2022
Zeer waarschijnlijk niet. Die vervuiling van het signaal komt omdat die geluidschip op hetzelfde moederbord zit als andere componenten die kunnen storen. Omdat een expresscard of usb geluidskaart daar helemaal los van staat heb je daar geen last van.

• 4-legged-bird
OK, dan ga ik dat maar doen. Ik heb de ventilator redelijk rustig gekregen nu, maar het geluid blijft bagger. De standaarddriver die Acer zelf installeerde was bagger. Die hb ik vervangen, maar het ding kraakt en spettert dat het een lieve lust is (en dan heb ik het nog niet over dat geratel). Ik ga dus maar een externe geluidkaart zoeken!!

• 4-legged-bird
Toch nog even een update. Ik heb inmiddels een externe harddisk gekocht, maar ook dáár hoor ik geratel. Dat is het geluid van de harddisk, dat is me inderdaad wel duidelijk geworden. Als ik de geluidkaart aansluit aan de kant van de laptop waar de harddisk zit, is het geratel ook veel harder te horen dan als ik hem aansluit aan de andere kant van de laptop. Het geratel is in elk geval wel minder dan met de interne geluidkaart. Dus: probleem niet opgelost, klachten wel verminderd (en titel topic eigenlijk verkeerd gekozen, achteraf bekeken).

• ToeingTheLine

ToeingTheLine

Mask of sanity

4-legged-bird schreef op dinsdag 04 maart 2008 @ 21:01:
Toch nog even een update. Ik heb inmiddels een externe harddisk gekocht, maar ook dáár hoor ik geratel. Dat is het geluid van de harddisk, dat is me inderdaad wel duidelijk geworden. Als ik de geluidkaart aansluit aan de kant van de laptop waar de harddisk zit, is het geratel ook veel harder te horen dan als ik hem aansluit aan de andere kant van de laptop. Het geratel is in elk geval wel minder dan met de interne geluidkaart. Dus: probleem niet opgelost, klachten wel verminderd (en titel topic eigenlijk verkeerd gekozen, achteraf bekeken).
Je zegt dat je een externe hdd hebt gekocht, en daarna heb je het over een externe geluidskaart. Heb je zowel een externe geluidskaart als hdd, of was dat een typfout?

Ik dacht net aan iets anders, heb je misschien een ingebouwde microfoon die aanstaat, en heel gevoelig is?

[ Voor 22% gewijzigd door ToeingTheLine op 04-03-2008 23:13 ]

• 4-legged-bird
falling_down schreef op dinsdag 04 maart 2008 @ 23:10:
[...]

Je zegt dat je een externe hdd hebt gekocht, en daarna heb je het over een externe geluidskaart. Heb je zowel een externe geluidskaart als hdd, of was dat een typfout?

Ik dacht net aan iets anders, heb je misschien een ingebouwde microfoon die aanstaat, en heel gevoelig is?
Sorry, foutje...ik heb idd een externe geluidkaart gekocht. En mijn idee dat het nu was opgelost was tevergeefs. Om de haverklap loopt Winamp vast. Ik heb daarom de externe geluidkaart weer verwijderd en de 'ingebouwde' weer gebruikt. Maar ook daar loopt Winamp steeds vast, terwijl de laptop verder niets doet. Ik hoor wel om de haverklap allerlei harde tikken. Ik zal die microfoontip eens proberen.

Pagina: 1