Toon posts:

[OC] AMD x2 4600+ met pc3200 DDR1 geheugen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste tweakers.

Na aankoop van een 8800gt besefte ik dat ik niet het beste uit me kaart haalde met mijn huidige cpu.
Hier eerst maar even mijn setup:
AMD X2 4600+
Asus A8n-sli deluxe
Corsair pc3200 DDR (2x 1gb)
XFX 8800GT 512 mb
Antec Sonate lifestyle II + coolermaster real power 520 watt

Na vele howto's en forums gelezen te hebben dacht ik genoeg te weten om mijn cpu overteklokken.
Eerst heb ik mijn stock koeler vervangen door een Artic freezer 64 pro, waardoor me cpu iddle 33 C is.
Zo gezegt zo gedaan heb ik in de bios het volgende ingesteld:
Afbeeldingslocatie: http://imgplace.com/image_bin/8285/8991b944f773d855a0567ccf02747cc4.jpg.th.jpg
waardoor ik uiteindelijk het volgende heb in CPU-z
Afbeeldingslocatie: http://imgplace.com/image_bin/7506/7dd1538628f69299c3b9484383a7e066.jpg.th.jpg
Dit loopt allemaal wel aardig stabiel, moet nog even wat langer ortos draaien oid maar 3dmark06 heeft die wel al gedaan zonder fouten, heb als result 8552 3dmarks wat ik zelf nogal laag vind in vergelijking met anderen die ook een 8800gt hebben.

Maar nu kom ik met mijn vraag:
Ik heb nu sterk het idee dat mijn geheugen nu heel langzaam gaat. Door het overklokken veranderde de geheugen timings etc ook. Nu heb ik alleen geen idee hoe dat werkt met geheugen overklokken, daarvoor heb ik jullie hulp nodig :D Heb zelf wel verschillende howto's gelezen alleen werd ik niet erg veel wijzer van omdat ze verschillende termen riepen die ik niet in mijn bios zag.
Hier nog plaatje van instellingen in bios, en wat er dus veranderd kan worden:
Afbeeldingslocatie: http://imgplace.com/image_bin/4404/b087f5f012ba2196c6086bb37aba0a83.jpg.th.jpg
vraag 1: Wat moet ik veranderen om mijn geheugen ook sneller te laten lopen ?
vraag 2: Zou ik nog meer uit mijn cpu kunnen halen ?

• Avalaxy
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 00:03
Commandrate op 1T zetten, verder zoiets:

tCR: 2T
tWR: 3T
tRTW: 2T
tWTR: 2T
tWCL: 1T

tCL:3T
tRCD:4T
tRP: 4T
tRAS: 10T

tRC: 14T
tRFC: 16T
tRRD: 2T

Deze timings heb ik zo ingesteld dat het optimaal samenwerkt met elkaar en ruim voldoende headroom geeft voor overclocken.

De divider weet ik niet precies, maar die zou ik gewoon op 133 (266) laten staan als je verder wilt clocken :) Verder staat het prima zo.

Overigens staan niet alle door mij hierboven genoemde timings in je BIOS, maar ik denk dat een aantal hiervan al wel goed staan, dat kun je checken met A64Info als ik me niet vergis.

Overigens zie ik dat je voltages op 'Auto' staan, het CPU voltage kun je het beste op 1.35V zetten, of anders 1.40V, je geheugen voltage ergens op 2.7V (afhankelijk van wat je modules nodig hebben) en je PCI bus eventjes locken op 33.3 MHz.

[ Voor 36% gewijzigd door Avalaxy op 01-03-2008 19:44 ]

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
vraag 1: Wat moet ik veranderen om mijn geheugen ook sneller te laten lopen ?
Memclock zie onderste plaatje op manual zetten en hoger instellen eventueel met meer voltage op je MEM of timings strakker. Zoals hierboven getypt word. ;)
vraag 2: Zou ik nog meer uit mijn cpu kunnen halen ?
Probeer het eventueel met meer Volt op je CPU :)

[ Voor 30% gewijzigd door -The_Mask- op 01-03-2008 19:45 ]

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Verwijderd

Topicstarter
kan ik al timings software-matig veranderen met a64info of kan ik dat beter in de bios veranderen?

edit: Heb alles ingevuld in A64info alleen mis ik 1 waarde(omsingeld in rood) en wat andere gegevens.
Ook vraag ik me af wat ik bij tREF moet invullen.
Afbeeldingslocatie: http://imgplace.com/image_bin/3280/efc902389eb77bbb28ce084ebd461c4e.jpg.th.jpg
Kan ik hierna gewoon op set klikken, waarna alle waarden worden ingesteld ?

[ Voor 69% gewijzigd door Verwijderd op 01-03-2008 22:45 ]

Verwijderd

Topicstarter
leonpwner1 schreef op zaterdag 01 maart 2008 @ 19:42:
Commandrate op 1T zetten, verder zoiets:

tCR: 2T
tWR: 3T
tRTW: 2T
tWTR: 2T
tWCL: 1T

tCL:3T
tRCD:4T
tRP: 4T
tRAS: 10T

tRC: 14T
tRFC: 16T
tRRD: 2T

Deze timings heb ik zo ingesteld dat het optimaal samenwerkt met elkaar en ruim voldoende headroom geeft voor overclocken.

De divider weet ik niet precies, maar die zou ik gewoon op 133 (266) laten staan als je verder wilt clocken :) Verder staat het prima zo.

Overigens staan niet alle door mij hierboven genoemde timings in je BIOS, maar ik denk dat een aantal hiervan al wel goed staan, dat kun je checken met A64Info als ik me niet vergis.

Overigens zie ik dat je voltages op 'Auto' staan, het CPU voltage kun je het beste op 1.35V zetten, of anders 1.40V, je geheugen voltage ergens op 2.7V (afhankelijk van wat je modules nodig hebben) en je PCI bus eventjes locken op 33.3 MHz.
kan iemand bevestigen dat dit goede timings zijn, en/of zijn er betere timings ?

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 01 maart 2008 @ 22:16:
[...]

kan iemand bevestigen dat dit goede timings zijn, en/of zijn er betere timings ?
Hoe lager hoe beter, dus probeer de timings zo laag mogelijk te krijgen.
Dat is het aller snelste zoals leonpwner1 al zegt. :)

[ Voor 10% gewijzigd door -The_Mask- op 02-03-2008 04:24 ]

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

• Avalaxy
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 00:03
Verwijderd schreef op zaterdag 01 maart 2008 @ 19:55:
kan ik al timings software-matig veranderen met a64info of kan ik dat beter in de bios veranderen?

edit: Heb alles ingevuld in A64info alleen mis ik 1 waarde(omsingeld in rood) en wat andere gegevens.
Ook vraag ik me af wat ik bij tREF moet invullen.
[afbeelding]
Kan ik hierna gewoon op set klikken, waarna alle waarden worden ingesteld ?
Beter even in je BIOS de dingen invullen die je kunt vinden zoals je CAS latency (tCL), commandrate en dergelijken. Dan raak je die instellingen namelijk niet meer kwijt. Wat je verder niet kunt vinden kun je aanpassen met A64Info.
Verwijderd schreef op zaterdag 01 maart 2008 @ 22:16:
[...]

Ik weet er genoeg vanaf, ik heb alles opgezocht en optimaal op elkaar afgesteld op een manier waardoor je genoeg headroom hebt voor overclocken :)
-The_Mask- schreef op zondag 02 maart 2008 @ 04:22:
[...]

Hoe lager hoe beter, dus probeer de timings zo laag mogelijk te krijgen.
Dat is het aller snelste zoals leonpwner1 al zegt. :)
Inderdaad hoe lager hoe sneller, maar er zijn nog wat 'formules' waarmee je rekening moet houden als je alles optimaal in wilt stellen. Zoals tRC = tRAS + tRP als ik me niet vergis.

En dan natuurlijk dit mooie tabelletje van Saturnus die ik maar al te graag steel :)

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/djsebas/GoT/TS/A64-Opteron/Timming_Schema2.png
Pagina: 1