Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

PHP api maken

Pagina: 1
Acties:

• Marientjuh
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 05-11 17:14

Marientjuh

Fullstack developer

Topicstarter
Ik moet voor een behoorlijk groot project een client-server communicatie maken. Het is om een database aan te spreken met hier een security layer tussen. Meer niet.

Nu is het punt dat ik of zelf een query structuur opzet welke weer geinterpreteerd word door mijn api. Of bepaalde cases maken welke ik definieer en voor elke wijziging moet ik weer nieuwe of gewijzigde cases maken.

Aangezien dat het project een behoorlijk groei potentieel heeft wil ik alle elementen in het programma zo universeel mogelijk houden. Mijn idee is om sowieso het antwoord te retourneren via XML.

Het gaat mij dus hier om hoe ik bepaalde parameters door ga geven vanuit de client.

Nu heb ik een idee hoe ik het zou kunnen realiseren (dmv GET een file aanroepen en dan direct XML retourneren) maar wat zijn de beveiligings risico's? Hebben jullie tips?

Specs van de server:
IIS 6.0 met PHP5
MSSQL server 2005

Mogelijke toekomst van het project:
- Sowieso aangesproken worden door externe webclients (welke ontwikkeld zijn door mij en compiled zullen zijn), dit is alleen informatie uitlezen.
- Aangesproken worden door meest exotische talen en vanaf verschillende platformen. Denk aan embedded hard/software welke statistieken gaan pushen in de database. (dit is toekomst).

[ Voor 16% gewijzigd door Marientjuh op 01-03-2008 17:50 ]

Respect begint waar eigen kunnen ophoudt! - Kinderkleding webshop van vrouwlief: coz-adore.nl

Verwijderd

Gebruik een standaard, bijvoorbeeld XML-RPC. Zo weet iedereen die het moet gebruiken extra informatie te vinden, en kunnen er standaard libraries gebruikt worden door de client. Het simpelst is om allemaal functies te maken met als eerste argument de login credentials van de client. Met wat simpel programmeerwerk kunnen client developers dan heel eenvoudig de remote API aanroepen.

• HarmenM
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Wat jij wilt is een webservice bouwen.

Hiervoor is een implementatie met XML-RPC of SOAP ideaal. Soap is handig, omdat je er een WSDL-bestand bij kan leveren, die de service beschrijft. Gewoon de WSDL geven aan de te implementeren partij, waarna zij meteen aan de slag kunnen. Lang leve standaardisatie :)

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16:38
Marientjuh schreef op zaterdag 01 maart 2008 @ 17:47:
Nu heb ik een idee hoe ik het zou kunnen realiseren (dmv GET een file aanroepen en dan direct XML retourneren) maar wat zijn de beveiligings risico's? Hebben jullie tips?
Dat noemen ze REST.
En zo heb je ook SOAP.
Verdiep je eens in webservices.

Normaliter maak je 1 login-functie welke een sessieid terug geeft. Dat sessieid moet vervolgens in alle opvolgende verzoeken meegestuurd worden.

[ Voor 17% gewijzigd door frickY op 02-03-2008 02:17 ]