Ik sta op het punt om een laptop aan te schaffen en ik vroeg me eigenlijk iets af. Waarom zit er tegenwoordig bij veel merken standaard 3 gb aan intern geheugen in? Ikzelf vind dit een beetje vreemd, aangezien er dan 1 bank van 2 gb en 1 bank van 1 gb inzit. Waarom niet gewoon 2x2 gb?? Wat is de reden van 3 gb?
Misschien omdat Windows Vista 32 bit toch geen 4Gb herkent/ondersteunt, en dan 3,2 Gb aangeeft? Dan is het goedkoper om er 3 Gb in te zetten.smeerbartje schreef op zaterdag 01 maart 2008 @ 15:16:
Ik sta op het punt om een laptop aan te schaffen en ik vroeg me eigenlijk iets af. Waarom zit er tegenwoordig bij veel merken standaard 3 gb aan intern geheugen in? Ikzelf vind dit een beetje vreemd, aangezien er dan 1 bank van 2 gb en 1 bank van 1 gb inzit. Waarom niet gewoon 2x2 gb?? Wat is de reden van 3 gb?
Omdat het geen reet meer kost, omdat meer altijd beter is bij het adverteren. Maar 4 Gb geeft problemen met gebruikers bij de standaard 32-bits versies van de operating systems als Windows, omdat de klanten dan maar ~3.2 Gb geheugen in Windows zien, en dan gaan ze klagen. Dat probleem is er bij 3 Gb RAM niet, want dat kan Windows volledig adresseren.
Maar waarom vraag je dit in CSL? Het staat grotendeels in de Abbadon in "RAM FAQ", combineer het met een beetje winkeliers en klantenmentaliteit en je hebt het antwoord
Maar waarom vraag je dit in CSL? Het staat grotendeels in de Abbadon in "RAM FAQ", combineer het met een beetje winkeliers en klantenmentaliteit en je hebt het antwoord
[ Voor 15% gewijzigd door gambieter op 01-03-2008 15:21 ]
I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.
Sorry, ik kom niet zo vaak in dit deel van GOT. Maar zoals jullie het uitleggen klinkt het allemaal heel plausibel. Dank jullie voor je antwoorden.... voor mijn part mag er een slotje op.gambieter schreef op zaterdag 01 maart 2008 @ 15:19:
Omdat het geen reet meer kost, omdat meer altijd beter is, maar ook omdat 4 Gb problemen geeft met gebruikers bij de standaard 32-bits versies van de operating systems als Windows. Dan zien klanten dat ze maar ~3.2 Gb geheugen in Windows hebben, en gaan ze klagen. Dat probleem is er bij 3 Gb RAM niet, want dat kan Windows volledig adresseren.
Maar waarom vraag je dit in CSL? Het staat grotendeels in de Abbadon in "RAM FAQ"
mag ik snel daar nog op reageren is er dan nog wel dualchannel of bestaat dat niet meer
nee, meestal niet er word dan een 2GB en een 1GB module geplaatst en dual channel werkt dan niet.BurnerT schreef op zaterdag 01 maart 2008 @ 15:28:
mag ik snel daar nog op reageren is er dan nog wel dualchannel of bestaat dat niet meer
Maar de meeste fabrikanten geven daar niets om want de meeste klanten hebben toch nog nooit van dual channel gehoord.
Het gaat hier inderdaad niet om de tweakers-doelgroepmartijn- schreef op zaterdag 01 maart 2008 @ 15:36:
[...]
Maar de meeste fabrikanten geven daar niets om want de meeste klanten hebben toch nog nooit van dual channel gehoord.
I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.
Iets genuanceerder komt het er op neer dat 3GB RAM sneller is dan 2 x 1GB in Dual Channelmartijn- schreef op zaterdag 01 maart 2008 @ 15:36:
nee, meestal niet er word dan een 2GB en een 1GB module geplaatst en dual channel werkt dan niet.
[ Voor 16% gewijzigd door CLB op 01-03-2008 17:20 ]
Asus ZenBook BX410UA-GV182R: 14,0" 1920x1080 mat IPS/ Intel HD 620 / Intel Core i5-7200U 3,1GHz/ 8192MB 2133MHz RAM
512GB SSD + 2TB HDD/ Backlight keyboard, BlueTooth, Wi-Fi AC, HDMI, USB 2.0, USB 3.0, USB C, Cardreader / Windows 10 Pro 64 bit
Wat een onzin, dat hangt er maar vanaf hoeveel geheugen je daadwerkelijk gebruikt. Als je op de laptop XP zou installeren en je nooit over de 2gig grens zou komen, dan is 2gig dual channel zeker sneller als 3 gig niet dual channel.CLB schreef op zaterdag 01 maart 2008 @ 17:19:
[...]
Iets genuanceerder komt het er op neer dat 3GB RAM sneller is dan 2 x 1GB in Dual Channel
Natuurlijk wordt er op de meeste systemen standaard vista geleverd en dan kom je wel net iets sneller over de 2 gig heen en dan zou hij met een systeem van 2gig dual channel moeten gaan swappen op de HD en zal 3gig inderdaad sneller zijn.
[ Voor 21% gewijzigd door FragileM64 op 01-03-2008 17:28 ]
Q6700 @ 3400Mhz | 2*2GB | Ati 4870 512MB
omdat sommige laptops rond de 768mb geheugen kunnen afsnoepen dmv de grafische chip die erin zit. Waardoor je alsnog op 3,2 uitkomt.
En als je er 2x 2 Gb indoet draait hij dan wel dual-channel ?
Ondanks dat er maar 3,2 Gb nuttig wordt gebruikt ( Onder Vista 32 bits ) ?
Ondanks dat er maar 3,2 Gb nuttig wordt gebruikt ( Onder Vista 32 bits ) ?
Dat is onzin, zie Abbadon in "RAM FAQ". Het heeft in ieder geval niets met de vraag van de TS te maken.AvanCade schreef op zaterdag 01 maart 2008 @ 17:29:
omdat sommige laptops rond de 768mb geheugen kunnen afsnoepen dmv de grafische chip die erin zit. Waardoor je alsnog op 3,2 uitkomt.
Juist minder snel lijkt mij, Aangezien dual channel niet meer werkt bij 3gb. Je hebt imho meer aan 2gb dual channel dan aan 3gb single.. That is als je niet meer dan 2 gb geheugen gebruikt.CLB schreef op zaterdag 01 maart 2008 @ 17:19:
[...]
Iets genuanceerder komt het er op neer dat 3GB RAM sneller is dan 2 x 1GB in Dual Channel
edit: spuit11, tabje stond al tijdje open zie ik nu.
[ Voor 6% gewijzigd door XyS op 01-03-2008 17:35 ]
Ik heb nog nooit een laptop chipset gezien met dualchannel ondersteuning?
Misschien zijn ze er wel, maar ze komen iig niet veel voor...
The two basic principles of Windows system administration:
For minor problems, reboot
For major problems, reinstall
Ik heb een vrij standaard Toshiba A100-683 met een Intel 945PM Express chipset op het mobo.Jimbolino schreef op zaterdag 01 maart 2008 @ 17:39:
Ik heb nog nooit een laptop chipset gezien met dualchannel ondersteuning?
En volgens de specs van Intel: "The Mobile Intel® 945PM Express chipset delivers outstanding system performance through high-bandwidth interfaces such as dual-channel DDR2 memory, 667 MHz system bus, ..."
Daar staat toch duidelijk dat dual-channel ondersteund wordt ?
als als als... Ja dan ken ik er nog wel 'n paarFragileM64 schreef op zaterdag 01 maart 2008 @ 17:26:
Wat een onzin, dat hangt er maar vanaf hoeveel geheugen je daadwerkelijk gebruikt. Als je op de laptop XP zou installeren en je nooit over de 2gig grens zou komen, dan is 2gig dual channel zeker sneller als 3 gig niet dual channel.
Asus ZenBook BX410UA-GV182R: 14,0" 1920x1080 mat IPS/ Intel HD 620 / Intel Core i5-7200U 3,1GHz/ 8192MB 2133MHz RAM
512GB SSD + 2TB HDD/ Backlight keyboard, BlueTooth, Wi-Fi AC, HDMI, USB 2.0, USB 3.0, USB C, Cardreader / Windows 10 Pro 64 bit
Uit de lijst met chipsets blijkt dat ongeveer de helft van intel zijn mobile chipsets tegenwoordig dualchannel heeft, meer dan ik gedacht had iig.WiLLoW_TieN schreef op zaterdag 01 maart 2008 @ 18:02:
[...]
Ik heb een vrij standaard Toshiba A100-683 met een Intel 945PM Express chipset op het mobo.
En volgens de specs van Intel: "The Mobile Intel® 945PM Express chipset delivers outstanding system performance through high-bandwidth interfaces such as dual-channel DDR2 memory, 667 MHz system bus, ..."
Daar staat toch duidelijk dat dual-channel ondersteund wordt ?
De meeste goedkope laptops hebben een budget chipset (van intel) of eentje van via of sis zonder dual channel support.
Het is voor OEMS interessant om oude (goedkope) chipsets te kopen, er 2gb geheugen op te prikken en ze als vista compatible te verkopen. Meer geheugen is vaak goedkoper dan een snellere chipset.
The two basic principles of Windows system administration:
For minor problems, reboot
For major problems, reinstall
Mijn vraag staat nog open.
Als je in b.v mijn laptop nu 2x 2 GB doet draait het dan gewoon in dual-channel ?
Ondanks dat er maar +/- 3,2 GB nuttig wordt gebruikt vanwege het feit dat ik Vista 32 bits draai ?
Als je in b.v mijn laptop nu 2x 2 GB doet draait het dan gewoon in dual-channel ?
Ondanks dat er maar +/- 3,2 GB nuttig wordt gebruikt vanwege het feit dat ik Vista 32 bits draai ?
Jaaj! Maar binnen 24 uur je vraag herhalen.. tsjaa
Ik ken zat veel mensen die hun laptop gebruiken voor eerder kleine zaken en de geheugengrens van 2Gig niet snel overschrijden en de 2gig dual channel sneller zal zijn. En dan nog, als je zegt dat je iets gaat nuanceren, doe het dan ook ipv een halve waarheid te verkopen...CLB schreef op zaterdag 01 maart 2008 @ 18:16:
[...]
als als als... Ja dan ken ik er nog wel 'n paar
[ Voor 4% gewijzigd door FragileM64 op 01-03-2008 23:54 ]
Q6700 @ 3400Mhz | 2*2GB | Ati 4870 512MB
Het grote manko van het uitbrengen van een 32-bits versie van Vista in mijn ogen:
x64 dus niet vereist -> mensen nemen x86 -> devers doen ook weinig voor x64 -> compability problemen daardoor -> mensen blijven x86....
En zo gaat de draaimolen door. Leuk, nu we in 2008 zitten. We hebben nog steeds bovenstaande probleem. OEM's durven daardoor ook de stap naar x64 niet aan. De meesten hebben zelfs hun drivers niet eens op orde voor x64!!!
Wat de OEM's dus doen is er 3GB in zetten. Ze willen geen gezeik met klanten die 4GB kopen maar 3,2GB kunnen gebruiken etc etc... De reden waarom ze 3GB ipv 4GB hebben!
x64 dus niet vereist -> mensen nemen x86 -> devers doen ook weinig voor x64 -> compability problemen daardoor -> mensen blijven x86....
En zo gaat de draaimolen door. Leuk, nu we in 2008 zitten. We hebben nog steeds bovenstaande probleem. OEM's durven daardoor ook de stap naar x64 niet aan. De meesten hebben zelfs hun drivers niet eens op orde voor x64!!!
Wat de OEM's dus doen is er 3GB in zetten. Ze willen geen gezeik met klanten die 4GB kopen maar 3,2GB kunnen gebruiken etc etc... De reden waarom ze 3GB ipv 4GB hebben!
Pagina: 1