Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Kop(pakking) defect?

Pagina: 1
Acties:

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 08:11

SeatRider

Hips don't lie

Topicstarter
Ik kocht 5 maanden terug een Skoda Fabia 1.4 16v op G3, met 173k op de tellert. Na een maand gaf ie aan dat het tijd was voor olieverversen (automatisch na iedere 30k). Toen ging er 5 liter 5w40 in en een nieuw filter.

Twee weken terug (dus na ruim 4 maanden) vond ik 'm wat rauwer klinken en ben ik eens olie gaan peilen. Hij stond toen op min, volgens het boekje moet er dan olie bij, dus 1 liter bijgegooid. Toen ik de dop eraf draaide, zat er smurrie bij de vulopening, als volgt:

Afbeeldingslocatie: http://upload.fkees.net/img/4330/tn/IMAGE025.jpg

Heb toen gegoogled, het betekent dat er vocht bij de olie is gekomen. Dat is niet ongebruikelijk voor een auto die bijna alleen korte ritjes maakt (woon-werk 5km), het is dan condens. Dop schoongeveegd en verder geprobeerd te vergeten.

Inmiddels zijn we weer 2 weken en 2000 km verder, peilstok stond weer op min, en weer smurrie aan de dop, terwijl ik nu juist best wat snelwegkilometers heb gemaakt.

Ik maak me nu dus ietsjes meer zorgen. Als de koppakking lek is, kan er koelvloeistof bij de olie komen en andersom. Dat verklaart ook de smurrie. Maar het koelvloeistof reservoir ziet er netjes uit, tenminste, als koelvloeistof roze hoort te zijn:

Afbeeldingslocatie: http://upload.fkees.net/img/4331/tn/IMAGE028.jpg

Als de kop krom of gescheurd is loopt/trekt de auto slecht en komen er allerlei rare kleuren rook uit de auto, en ook dat is niet het geval. De auto rijdt eigenlijk zalig soepeltjes.

Ik kan natuurlijk een koppakking bestellen, deze laten vervangen, en als de deksel eraf is kan tevens geinspecteerd worden of de kop of het blok eventueel schade hebben.

Misschien stel ik me aan en verwacht ik te veel van een 7 jaar oude auto met bijna 2 ton op de teller. Volgens het handboekje is 1 liter olie verbruik op 1000 kilometer niet zo gek als je veel stadsverkeer hebt. Daar kan ik ook nog mee leven, maar zou het dan heel erg zijn als ik er geen 5w40 meer ingooi, maar gewoon 15w40 van de Lidl? Dat scheelt nogal in geld :).

Nederlands is makkelijker als je denkt

• Nitai
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 02:13

Nitai

Live the life you love.

Ik heb een Corsa gehad waarbij de koppakking ook lek was. Ik merkte dit niet aan de smurrie bij de olie, maar aan het feit dat de koelvloeistof snel leeg liep.

Uiteindelijk bij verschillende garages laten checken, die konden het 1-2-3 niet vinden. Vervolgens bij de dealer laten doen, en die vonden het. De koppakking was lek en de kosten zouden rond de 1000 euro zijn.

Je moet eens kijken als je hebt gereden of je koelvloeistof stukjes roet heeft. Doe dit vooral na het rijden, (rustig opendoen staat onder druk), als je koelvloeistof dan weer in het reservoir wordt gespoten dan zie je die zwarte roet delen.

Zelf denk ik niet dat je koppakking stuk is, want je koelvloeistof loopt dan snel leeg (binnen een week eigenlijk al).

Het kan natuurlijk ook zijn dat hij ergens olie lekt. Of dat je oliesensor simpelweg stuk is?

[ Voor 15% gewijzigd door Nitai op 01-03-2008 13:13 ]

“Believe and act as if it were impossible to fail.” —Charles Kettering

• SeatRider

SeatRider

Hips don't lie

Topicstarter
Nitai schreef op zaterdag 01 maart 2008 @ 13:12:
Zelf denk ik niet dat je koppakking stuk is, want je koelvloeistof loopt dan snel leeg (binnen een week eigenlijk al).
Ja, dat gebeurt dus niet...
Het kan natuurlijk ook zijn dat hij ergens olie lekt.
Zal eens nakijken als ik na het weekend weer wegrij of er iets onder de auto ligt!
Of dat je oliesensor simpelweg stuk is?
Nou hij geeft niet aan dat de olie op is, ik vind hem gewoon rauw klinken en dan ga ik peilen, en dan staat ie op min. Dus de sensor ben ik zelf. Zeg je nu dat ik stuk ben? ;)

Verwijderd

SeatRider schreef op zaterdag 01 maart 2008 @ 13:07:
I
Misschien stel ik me aan en verwacht ik te veel van een 7 jaar oude auto met bijna 2 ton op de teller. Volgens het handboekje is 1 liter olie verbruik op 1000 kilometer niet zo gek als je veel stadsverkeer hebt. Daar kan ik ook nog mee leven, maar zou het dan heel erg zijn als ik er geen 5w40 meer ingooi, maar gewoon 15w40 van de Lidl? Dat scheelt nogal in geld :).
JA!
goede olie is een goede investering als je lidl olie gaat gebruiken heb je nog al snel de kans dat je motor kapot loopt zeker bij een VAGmobiel ;).
plus is de viscositeit niet het belangrijkste maar de toevoegingen!

want je het beste kunt doen: zoek een vak garage op
Laat ze doormiddel van een CO2 tester de koelvloeistof testen of er uitlaat gassen bij komen.
ook koelvloeistof bij vullen met een door VAG goedgekeurde vloeistof!! G11 of G12 aan de had van wat er in zit.
De koelvloeistoffen zijn niet mengbaar!! zeker niet met "zomaar een fles" bij de Lidl of benzinepomp die niet voldoen aan de kwaliteitsnormen van VAG

• Clithopias
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 06-12-2024
Wat voor olie hoort er volgens het boekje in? Mij lijkt 5w40 nogal aan de dunne kant voor zo'n blok, zeker omdat die al wat kilometers heeft gelopen zou ik er een half-syntheet of mineraal ingooien en dan iets dikker. Wat trouwens ook op een lekke koppakking kan wijzen is als je bubbeltjes in je koelvloeistofreservoir ziet bij lopende motor.
Verwijderd schreef op zaterdag 01 maart 2008 @ 14:02:
JA!
goede olie is een goede investering als je lidl olie gaat gebruiken heb je nog al snel de kans dat je motor kapot loopt zeker bij een VAGmobiel ;).
plus is de viscositeit niet het belangrijkste maar de toevoegingen!
|:(

Viscositeit is juist wel belangrijk en lidl olie is helemaal niet slecht.

[ Voor 38% gewijzigd door Clithopias op 01-03-2008 18:23 ]

Verwijderd

Ik kocht 5 maanden terug een Skoda Fabia 1.4 16v op G3, met 173k op de tellert. Na een maand gaf ie aan dat het tijd was voor olieverversen (automatisch na iedere 30k). Toen ging er 5 liter 5w40 in en een nieuw filter.

Twee weken terug (dus na ruim 4 maanden) vond ik 'm wat rauwer klinken en ben ik eens olie gaan peilen. Hij stond toen op min, volgens het boekje moet er dan olie bij, dus 1 liter bijgegooid. Toen ik de dop eraf draaide, zat er smurrie bij de vulopening, als volgt:

Inmiddels zijn we weer 2 weken en 2000 km verder, peilstok stond weer op min, en weer smurrie aan de dop, terwijl ik nu juist best wat snelwegkilometers heb gemaakt.

Als de kop krom of gescheurd is loopt/trekt de auto slecht en komen er allerlei rare kleuren rook uit de auto, en ook dat is niet het geval. De auto rijdt eigenlijk zalig soepeltjes.

Je hebt de olie ververst en er 5 liter opgedaan. Hoeveel kilometer heb je op die 4 maanden gereden? Je heb er weer olie opgedaan toen het peil op minimum stond, nl 1L. Als je 1L op 1000km verbruikt is het normaal dat je oliepeil dan weer op het minimum staat aangezien je 2000km had gereden. Controleer je kilometers eens want je olieverbruik zo eens normaal kunnen zijn.
De smurie aan de oliedop is olie dan in contact met water is geweest. het vreemde hier is dat er niets met je koelvloeistof is.

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21-11 02:40

heuveltje

KoelkastFilosoof

Em die gele smurrie is toch vrij normaal als je alleen maar kleine stukjes rijd :?
Iets met vocht in de lucht die condenseert en niet kan verdampen omdat de motor niet heet genoeg is.
Heeft in iedergeval nog in elke auto gezeten die ik tot nu toe rijd :)

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 01:36

paQ

Verwijderd schreef op zaterdag 01 maart 2008 @ 20:49:
[...]

Je hebt de olie ververst en er 5 liter opgedaan. Hoeveel kilometer heb je op die 4 maanden gereden? Je heb er weer olie opgedaan toen het peil op minimum stond, nl 1L. Als je 1L op 1000km verbruikt is het normaal dat je oliepeil dan weer op het minimum staat aangezien je 2000km had gereden. Controleer je kilometers eens want je olieverbruik zo eens normaal kunnen zijn.
De smurie aan de oliedop is olie dan in contact met water is geweest. het vreemde hier is dat er niets met je koelvloeistof is.
je noemt 1 liter op 2.000 km normaal?
ik rijd er 20.000 zonder maar iets te moeten bijvullen, want dan is het weer tijd voor een beurt.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

• heuveltje
  • Laatst online: 21-11 02:40

heuveltje

KoelkastFilosoof

paQ schreef op zaterdag 01 maart 2008 @ 21:24:
[...]

ik rijd er 20.000 zonder maar iets te moeten bijvullen, want dan is het weer tijd voor een beurt.
Dat ligt aan het type auto. mijn 13 jaar oude fiesta gebruikt 1 liter olie per 10.000 km ofzo. Mijn pa zijn 3 jaar oude golf 1 liter per 1000 KM. volgens de garage en iedere golf monteur die we gesproken hebben is dat normaal

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

• marccom
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 21-11 17:06
Die gele mayo heet sludge iirc. Ik had er in het begin ook last van met mijn Audi A3 1.6 8v benzine toen ik er dagelijks 2x 10 km binnendoor mee heen en weer reed. Motor was net op temperatuur en dan ging die weer uit. Ik heb de olie ververst en rij nu verder omdat mn werk verhuist is. Zit nu dagelijks op 2x20km met flink stuk snelweg en heb er geen last meer van.

Warmstoken is dus de truuk. Heb het een paar keer schoongemaakt maar steeds kwam het terug. Heb de olie ververst en een paar keer de oliedop er af gehaald bij warme motor zodat het vocht er uit kon. Kwamen flinke dampen uit iig. Heb ook de 710 dop vervangen, rubber was verteerd en roest op de pinnetjes. Overigens heb ik geen noemenswaardig olie en nul koelvloeistof verbruik. Tussen de keren olieverversen hooguit een half koffiebekertje olie er bij.

Zou er alleen geen goedkope olie ingooien. Mijn auto drinkt olie van een Duitse dealer: http://ahw-shop.de/. Keer Castrol 10W40 en later VW olie besteld voor nog geen 9 euro per liter. Ik geloof niet echt in "olie is olie".

Ford Fiesta van mn moeder slurpt wel aardig wat koelvloeistof en motorolie. Echter heeft dat beestje al eea meegemaakt... ;)

Je koelvloeistof is in orde. G12 is rood/roze.

Whoop!

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13-08 01:28

Ray

[...]

tja mijn nog geen 4 jaar oude stilo abarth :9 zuipt ook bijna een liter per 1500 km. Ik heb hem nieuw gekocht en dit doet hij al vanaf de eerste km. er staat nu nog geen 70.000 op de teller. Dit schijnt bij dit type blok redelijk normaal te zijn.

het olieverbruik verschilt gewoon per blok en hoeft niet per se te betekenen dat je pakking lek is

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Ray schreef op zaterdag 01 maart 2008 @ 21:33:
tja mijn nog geen 4 jaar oude stilo abarth :9 zuipt ook bijna een liter per 1500 km.
Ik moet er niet aan denken om iedere 1500 KM een liter olie a 25 euro bij te vullen :X

Das 100 euro in de maand. Ok, de baas betaald, maar het gaat om het principe. 1 liter op 1500 KM kan nooit 'normaal' zijn.

[ Voor 17% gewijzigd door Gunner op 01-03-2008 21:36 ]

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

• mace
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21-11 19:01

mace

Sapere Aude

marccom schreef op zaterdag 01 maart 2008 @ 21:30:
Die gele mayo heet sludge iirc.
Sludge is gewoon engels voor smurrie, geen speciale vakterm ofzo. :)

[ Voor 7% gewijzigd door mace op 01-03-2008 21:39 ]

Verwijderd

[...]

lees eens de startpost man. Hij zei zelf dat in het boekje staat dat 1L op 1000km normaal is bij stadsverkeer ...

• marccom
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 21-11 17:06
mace schreef op zaterdag 01 maart 2008 @ 21:39:
[...]

Sludge is gewoon engels voor smurrie, geen speciale vakterm ofzo. :)
Uitspraken van de expert he ;)

Allicht een mooie google term al is de oplossing al bekend waarschijnlijk.

@ TS zoek even iemand die het beestje kan uitlezen. Kan nooit kwaad.

Whoop!

• Brede P
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21-11 15:43
Mijn vroegere Astra (1999) had ook redelijke oliedorst. Was wel een diesel trouwens, die verbruiken geloof ik sowieso wel wat meer olie.
Mijn huidige Volvo 440 op benzine, uit 1994, verbruikt gewoon GEEN olie. Staat nu 240K km op de teller, zit af en toe 25k km tussen de beurten in, maar ik heb in de 4 jaar dat ik die auto nu heb, nog nooit olie hoeven bijvullen.
Wel apart dat er toch zo veel auto's best wel een druppeltje olie lusten klaarblijkelijk...

Systemspecs

• Wok
  • Laatst online: 21:40

Wok

Dakloos...

Een olieverbruik van 1 liter op 1000km is _niet_ normaal bij een 'huis-tuin-en-keuken auto'. Dan heb je of ergens lekkage, of je motorblok is rijp voor revisie. Ik vind het dan ook raar dat VW/Skoda dat als normaal beschouwt bij stadsverkeer.

Enneh... als woon-werk maar 5km is... waarom dan in hemelsnaam met de auto (en dan ook nog eens op G3) ? Korte ritten zijn letterlijk slopend voor je blok.

Als je koelvloeistof gewoon op niveau blijft, is je koppakking waarschijnlijk nog wel in orde. Komt er veel (blauwe) rook uit je uitlaat? If so, dan zijn waarschijnlijk de klepseals (rubbers) versleten. Dat verklaart dan ook meteen het hoge olieverbuik.

[ Voor 6% gewijzigd door Wok op 01-03-2008 21:52 ]

Who is General Failure and why is he reading my hard drive?

• seq_uence
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 01-08-2024
Ook een oude truuk is de peilstok eruit en dan een aanteker eronder houden. Wanneer de olie begint te sputteren zit er water bij.

Overigens wat olieverbruik betreft, mijn Golf TDI gebruikt een halve liter tot een liter op 20.000km, voordeel van de TS met 1 liter op 1000km is dat je nooit compleet hoeft te verversen, alleen filter vervangen ;)

[ Voor 46% gewijzigd door seq_uence op 01-03-2008 21:57 ]

Donec eris felix, multos numerabis amicos

Verwijderd

Clithopias schreef op zaterdag 01 maart 2008 @ 18:18:
Wat voor olie hoort er volgens het boekje in? Mij lijkt 5w40 nogal aan de dunne kant voor zo'n blok, zeker omdat die al wat kilometers heeft gelopen zou ik er een half-syntheet of mineraal ingooien en dan iets dikker. Wat trouwens ook op een lekke koppakking kan wijzen is als je bubbeltjes in je koelvloeistofreservoir ziet bij lopende motor.

[...]

|:(

Viscositeit is juist wel belangrijk en lidl olie is helemaal niet slecht.
viscositeit is niet het belangrijkste.. zoals ik al zei
Als je een 5w40 olie gebruikt waarbij niet de juiste toevoegingen inzitten die VAG voorschrijft zal je blok alsnog kapot lopen of olie verbruiken want de ene 5w40 is niet het zelfde als de andere 5w40.

over die lidl olie: het smeert
Alleen voldoet deze aan de eisen van VAG?
Zo niet: NIET gebruiken
als dat wel zo is kan deze gebruikt worden oftewel: zoek de eis op en kijk of deze eraan voldoet

tevens wordt bij bijna elk merk 1liter olie op 1000km als acceptable geacht

• Clithopias
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 06-12-2024
Verwijderd schreef op zaterdag 01 maart 2008 @ 22:10:
Als je een 5w40 olie gebruikt waarbij niet de juiste toevoegingen inzitten die VAG voorschrijft zal je blok alsnog kapot lopen of olie verbruiken want de ene 5w40 is niet het zelfde als de andere 5w40.

als dat wel zo is kan deze gebruikt worden oftewel: zoek de eis op en kijk of deze eraan voldoet

Volgens mij doel je nu op de tdi blokken van vag waarbij het wel erg nauw komt kwa olie, volgens mij (ik ken deze blokken niet btw) komt het bij deze laagvermogen benzineblokjes niet zo nauw.
En laten we het er verder maar op houden dat de viscositeit en de classificatie beide belangrijk zijn ;)

Verder raad ik de TS aan om zijn boekje even in te kijken, ik verwacht dat bij dit blok gewoon 20w40 olie in hoort. Verder staat er als het goed is ook een classificatie bij, even vergelijken met de lidl olie en je weet of je het kan gebruiken.
Als zo'n blok 1:1000 loopt ben je gek als je er dure olie inkiepert, lidl olie blijft misschien minder lang goed maar met zo'n verbruik vul je hem toch steeds weer aan met verse.

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13-08 01:28

Ray

Gunner schreef op zaterdag 01 maart 2008 @ 21:35:
[...]

Ik moet er niet aan denken om iedere 1500 KM een liter olie a 25 euro bij te vullen :X

Das 100 euro in de maand. Ok, de baas betaald, maar het gaat om het principe. 1 liter op 1500 KM kan nooit 'normaal' zijn.
tja ik rij wat minder dus amper een liter in de maand. De baas betaald inderdaad :) maar goed dat is geen excuus naruurlijk. Sja 170 pk 2,4 liter 5 cylinder als bedrijfswagen is natuurlijk wel leuk, nadeel is dat je een keer in maand even langs de garage moet om 5w40 bij te vullen ......

• SeatRider

SeatRider

Hips don't lie

Topicstarter
Wok schreef op zaterdag 01 maart 2008 @ 21:51:
Een olieverbruik van 1 liter op 1000km is _niet_ normaal bij een 'huis-tuin-en-keuken auto'. Dan heb je of ergens lekkage, of je motorblok is rijp voor revisie. Ik vind het dan ook raar dat VW/Skoda dat als normaal beschouwt bij stadsverkeer.
Tja, het staat in het boekje. Maar ik heb het al veel vaker gehoord, dat soort getallen. Ben het zelf niet gewend overigens, heb hiervoor 10 jaar lang lease gereden, en dat zijn altijd nieuwe auto's :)
Enneh... als woon-werk maar 5km is... waarom dan in hemelsnaam met de auto (en dan ook nog eens op G3) ? Korte ritten zijn letterlijk slopend voor je blok.
Ik krijg km vergoeding, dus mijn simpele rekensom was: hoe lager de kosten per kilometer, hoe meer winst. Dus kleine auto met G3. Helaas heb ik de eerste paar maanden voornamelijk binnen gewerkt, waardoor de km's niet hard opliepen. Alsnog ben ik met g3 goedkoper uit dan met benzine denk ik, in deze gewichtsklasse (<1050 kg) heb je al met 1x tanken per maand het prijsverschil tussen een volle tank g3 en een volle tank euro 95 eruit.
Als je koelvloeistof gewoon op niveau blijft, is je koppakking waarschijnlijk nog wel in orde. Komt er veel (blauwe) rook uit je uitlaat? If so, dan zijn waarschijnlijk de klepseals (rubbers) versleten. Dat verklaart dan ook meteen het hoge olieverbuik.
Ik zie eigenlijk helemaal geen rook, maar ga er eens beter op letten.

• Chevy454
  • Niet online
Wok schreef op zaterdag 01 maart 2008 @ 21:51:
Volgens mij is de oudste hoer op de wallen nog strakker als je door versleten klepgeleiders en rubbers dergelijke slijtage krijgt. Of nee, eerder zou je klep vastgekneld zitten wegens teveel speling bij dergelijk verbruik.
IVolgens het handboekje is 1 liter olie verbruik op 1000 kilometer niet zo gek als je veel stadsverkeer hebt.
Kan ik me wel iets bij voorstellen, veel speling, dunne olie.
Daar kan ik ook nog mee leven, maar zou het dan heel erg zijn als ik er geen 5w40 meer ingooi, maar gewoon 15w40 van de Lidl? Dat scheelt nogal in geld :).
Je kan zeker 15W40 erin gooien zonder enig probleem. Je doet het gewoon zoals je dat bij 5W40 doet. Alleen zul je wel de glijlagers mollen maar dat doe je nu ook alleen gaat het dan stukken sneller voordat je krassen krijgt op de krukas en lagerschalen. Maar het zal geen verschil maken met die rijstijl.
Het klopt dat de olie A kan verschillen in dopes met olie B. Maar beide zullen evengoed smeren. Alleen zal één van die twee sneller verouderen en zijn smerende eigenschappen verliezen. Dus viscositeit is het belangrijkste naast het gewenste onderhoudsinterval.

[ Voor 19% gewijzigd door Chevy454 op 02-03-2008 01:12 ]

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

• SeatRider

SeatRider

Hips don't lie

Topicstarter
Chevy454 schreef op zondag 02 maart 2008 @ 01:09:
[...]

Volgens mij is de oudste hoer op de wallen nog strakker als je door versleten klepgeleiders en rubbers dergelijke slijtage krijgt. Of nee, eerder zou je klep vastgekneld zitten wegens teveel speling bij dergelijk verbruik.

[...]

Kan ik me wel iets bij voorstellen, veel speling, dunne olie.

[...]

Je kan zeker 15W40 erin gooien zonder enig probleem. Je doet het gewoon zoals je dat bij 5W40 doet. Alleen zul je wel de glijlagers mollen maar dat doe je nu ook alleen gaat het dan stukken sneller voordat je krassen krijgt op de krukas en lagerschalen. Maar het zal geen verschil maken met die rijstijl.

[...]

Het klopt dat de olie A kan verschillen in dopes met olie B. Maar beide zullen evengoed smeren. Alleen zal één van die twee sneller verouderen en zijn smerende eigenschappen verliezen. Dus viscositeit is het belangrijkste naast het gewenste onderhoudsinterval.
Ik heb je antwoord 3x gelezen maar ik kan er niet veel wijs uit, kan te maken hebben met het tijdstip waarop jij het schreef, of waarop ik het lees, maar je zegt iets over mijn ("dergelijke") rijstijl, en iets over speling ergens op. Wat is je punt precies? Moet ik klepseals laten nakijken?

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08:44
[...]

Wat betreft die Lidl 15W40 olie: ik heb nog nooit een volsynthetische 15W40 olie gezien. Wel een 0W40, 5W40 en 10W40 volsynthetische olie. De 15W40 olie die ik een aantal jaren verkocht heb in een autoshop is allemaal oude mineraal-olie zoals dat in oude auto's gaat van begin jaren 90 en daarvoor. Dat soort olie gooi je niet in een auto die altijd al op volsynthetische olie gereden heeft.

• SeatRider

SeatRider

Hips don't lie

Topicstarter
Daar heb je een punt. Volgens de tabel bij de Halfords kon er 5w40 en 10w40 in, 15w40 alleen in noodgevallen. Halfords eigen merk 10w40 kost 7 euro voor een liter, dat is nog wel te doen.

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08:44
Als je auto echt 1 liter op 1000 kilometer zuipt, raad ik je aan om meteen een grootverpakking (5L can) te nemen. Als ik zie dat ik 6-7 euro voor een liter 10W40 halfsynthetisch geef, terwijl dezelfde olie in een 5L verpakking 25 euro kost (of 12,50 voor een goedkoop merk met zelfde specs, overigens ook gewoon door Kroon-oil geleverd), laat je je gewoon een gratis liter door je neus boren als je per liter koopt.
Verder zou ik olie bijvullen met olie die dezelfde specificaties heeft als degene waar je auto mee ververst is. Ga geen 10W40 halfsynthetisch bijvullen in een auto die met 5W40 volsynthetisch rijdt bijvoorbeeld.

• Seesar
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 22:33

Seesar

Icon thnx to l0c4lh0st

Verlies van olie kan veel betekenen, maar smurrie in je vuldop is niet goed; een truukje is om je motor stationair te laten lopen en je hand op de vulopening van je olie te klemmen (doe dit dan ook als de motor nog koud is); voel of je een druk op je hand voelt en houdt 2 cm afstand van het gat om te voelen of er wind/ruis langs je palm stroomt: zo ja dan heb je een lek en voel je de stoom of valse lucht over je hand heen gaan (olie verdampt niet; koelwater wel).

Maar zoveel olie zo'n beetje tijd verliezen kan nie tgoed zijn; mijn 17 jaar oud 5.0L blok met dus oude technieken en enorm oppervlak drinkt zo'n 1L per 6000km.

Daarnaast snap ik niet zo goed hoe het kan zijn dat je er 5L er ingedonderd hebt toen hij leeg was; naar mijn weten gaat er van min naar max op je peilstok max 1.5 L in je blok; teveel is ook niet goed.

i.i.g. iets is er fout indd, zoveel er telkens bij mikken in zo'n korte tijd kan niet goed zijn. Maar het kan ook zijn dat je zuigerveren gaar zijn en dat je dus olie aan het verbranden bent (in bepaalde mate, zodat je het niet ziet of ruikt aan de uitlaat). Overigens check en meet je koelwater en kijk of deze minder word.

Edit:

mijn uitgebreide manual voor mijn 302 blok (die 5L amerikaan) (die ik uitvoerig bestudeerd heb alvorens het blok te kopen) geeft aan dat stads verkeer 1L per 1000mijl (=1600km) gezond is en bij minder er iets met het blok aan de hand is.

Dus op zich is 1L per 1000km/1500km nog zo irreeel niet; hoewel mijn pa's volvo nooit olie nodig had alleen bij kleine en grote beurt na elke 15.000 km (rond die koers?).

[ Voor 15% gewijzigd door Seesar op 03-03-2008 05:58 ]

T60P Widescreen

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Pff, met 1L op 1000km zou ik echt niet blij zijn hoor. Ik heb nu in 25.000km net iets meer dan een liter bijgevuld in m'n 14 jaar oude Corolla 1.3, dus ik zou niet weten waarom jouw Fabia dit niet zou kunnen halen. Bij mij zit er trouwens 0.8L tussen min en max op m'n peilstok. Als je er 5L bij moet gooien stond je blok dus droog, dan lijkt me er wel wat meer aan de hand :o En sowieso: als je 1L/1000km verbruikt, dan controleer je neem ik aan bij iedere tankbeurt? Als je dat niet doet kan ik me voorstellen dat je 5L bij moet vullen en dan mag je God nog op je blote knietjes danken dat je vooral binnen de bebouwde kom rijdt en je blok dus niet ongesmeerd hoog in de toeren is geweest :X

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

• SeatRider

SeatRider

Hips don't lie

Topicstarter
Okay, die 5 liter zal dan niet kloppen. Ik heb op een gegeven moment olie laten verversen, dus ben er op dat moment van uitgegaan dat het blok goed gevuld was, en die 5 liter was een aanname.

• SeatRider

SeatRider

Hips don't lie

Topicstarter
Update. De afgelopen periode gewoon braaf iedere keer een litertje bijgegooid als ik m rauw vond klinken. Gisteren, na de laatste vulactie, viel me op dat ie niet beter ging rijden. Dus maar eens gepeild (voel je 'm al aankomen?) en er zat dus VEEL te veel olie in. Rustig naar de Kwikfit gereden met het verzoek tot drainen. Eerst een litertje of wat eruit laten lopen. Nog steeds te veel, of de peilstok is onduidelijk. Toen maar helemaal leeg en laten verversen (jammer van het geld, maar te lang doorrijden met teveel olie is ook niet handig). Prijstechnisch combineer ik het met een grote beurt volgende week (die is dan dus zonder olie verversen).

Lessons learned:
1. Een auto met zelfstellende kleppen klinkt altijd heel even rauw na het starten als je 'm een paar dagen stil hebt laten staan.
2. Altijd eerst peilen alvorens klakkeloos bij te vullen |:( |:(

Zelden me zo stom gevoeld :)

• MexxT
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 01-04 20:57
SeatRider schreef op zaterdag 19 juli 2008 @ 14:13:
Update. De afgelopen periode gewoon braaf iedere keer een litertje bijgegooid als ik m rauw vond klinken. Gisteren, na de laatste vulactie, viel me op dat ie niet beter ging rijden. Dus maar eens gepeild (voel je 'm al aankomen?) en er zat dus VEEL te veel olie in. Rustig naar de Kwikfit gereden met het verzoek tot drainen. Eerst een litertje of wat eruit laten lopen. Nog steeds te veel, of de peilstok is onduidelijk. Toen maar helemaal leeg en laten verversen (jammer van het geld, maar te lang doorrijden met teveel olie is ook niet handig). Prijstechnisch combineer ik het met een grote beurt volgende week (die is dan dus zonder olie verversen).

Lessons learned:
1. Een auto met zelfstellende kleppen klinkt altijd heel even rauw na het starten als je 'm een paar dagen stil hebt laten staan.
2. Altijd eerst peilen alvorens klakkeloos bij te vullen |:( |:(

Zelden me zo stom gevoeld :)
ja hydrauliche klepstoters he :P
die moeten even zetten, en dan is het goed.

Audi S3

• Juup
  • Niet online
SeatRider schreef op zaterdag 19 juli 2008 @ 14:13:
Update. De afgelopen periode gewoon braaf iedere keer een litertje bijgegooid als ik m rauw vond klinken. Gisteren, na de laatste vulactie, viel me op dat ie niet beter ging rijden. Dus maar eens gepeild (voel je 'm al aankomen?) en er zat dus VEEL te veel olie in. Rustig naar de Kwikfit gereden met het verzoek tot drainen.
Aaaaaarrrggghhhhh!!!!!
Teveel olie is HEEL ERG SLECHT voor je motor.
De krukas "slaat" steeds in de olie als er (flink) teveel inzit. Bij hoge toeren komen er dan krachten op te staan waar de motor niet op ontworpen is.
Ik begrijp dat je er gewoon olie bijgekieperd hebt zonder te peilen?

Een wappie is iemand die gevallen is voor de (jarenlange) Russische desinformatiecampagnes.
Wantrouwen en confirmation bias doen de rest.

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Ray schreef op zaterdag 01 maart 2008 @ 21:33:
[...]

tja mijn nog geen 4 jaar oude stilo abarth :9 zuipt ook bijna een liter per 1500 km. Ik heb hem nieuw gekocht en dit doet hij al vanaf de eerste km. er staat nu nog geen 70.000 op de teller. Dit schijnt bij dit type blok redelijk normaal te zijn.

het olieverbruik verschilt gewoon per blok en hoeft niet per se te betekenen dat je pakking lek is
Mijn Stilo 1.6 16v gebruikt een liter per 10.000 KM. Fijn, die Abarths...volgens het Stilo forum is dat "normaal". Ik vind een liter per 1500 KM best veel :>

• SeatRider

SeatRider

Hips don't lie

Topicstarter
Juup schreef op zondag 20 juli 2008 @ 01:24:
[...]

Aaaaaarrrggghhhhh!!!!!
Teveel olie is HEEL ERG SLECHT voor je motor.
De krukas "slaat" steeds in de olie als er (flink) teveel inzit. Bij hoge toeren komen er dan krachten op te staan waar de motor niet op ontworpen is.
De eerste twee keer niet, toen stond ie steeds laag na 1000-1500 km, dus daarna gewoon met die interval wat bijgemieterd op het gehoor. En dat was dom, iig de laatste keer.

• Chevy454
  • Niet online
Juup schreef op zondag 20 juli 2008 @ 01:24:
Tis een auto. Ik heb onderzoek gedaan naar krukassen en zo nauw komt het allemaal niet bij auto's. Het wordt pas interessant als je met een motorblok zit welke 140pk/liter produceert. Die auto krukassen, ja er kunnen haarscheuren ontstaan. En dan? Crack initiation zal je vast wel krijgen maar eer dat je de beach marks hebt dan zijn we al een hele tijd verder. Je moet ook voldoende reden hebben om de scheuren te vergroten.

Het zal de oneindige levensduur van de krukas wel eindig hebben gemaakt. En dan? Het kwaad is al geschied. Het heeft geen zin om daar over te blijven lullen niet waar?

offtopic:
Ik dacht ook meteen aan het opkloppen van de olie door de krukas en de belasting welke dat geeft aan de krukas. Maar ik zweeg want het is al gebeurd en tenzij je de krukas gaat magnafluxen maakt het weinig uit. Ignorance is bliss etc...

[ Voor 26% gewijzigd door Chevy454 op 20-07-2008 09:32 ]

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

• SeatRider

SeatRider

Hips don't lie

Topicstarter
OK ik weet dat het niet goed is met teveel olie rondrijden. Het gaat hier echter maar om 10 km (vrijdagmiddag bijgevuld, vrijdagavond viel het kwartje, en zaterdagmorgen naar de Kwikfit voor checkup). Daar is de olie gedraind en vervangen door nieuwe, en dinsdag de rest van de grote beurt. Hij moet wel IETS kunnen hebben toch :)

• mace
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21-11 19:01

mace

Sapere Aude

SeatRider schreef op zondag 20 juli 2008 @ 09:53:
OK ik weet dat het niet goed is met teveel olie rondrijden. Het gaat hier echter maar om 10 km (vrijdagmiddag bijgevuld, vrijdagavond viel het kwartje, en zaterdagmorgen naar de Kwikfit voor checkup). Daar is de olie gedraind en vervangen door nieuwe, en dinsdag de rest van de grote beurt. Hij moet wel IETS kunnen hebben toch :)
Nou dan zou ik me echt geen zorgen maken, die doemdenkers hier ook altijd. :P

• injectie
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 07-02-2024
SeatRider schreef op zondag 20 juli 2008 @ 09:53:
Hmm als ik je verhaal volg rij al sinds maart met teveel olie in je blok...... Of peilde je in het begin wel netjes iedere keer?

TeamBVD

• SeatRider

SeatRider

Hips don't lie

Topicstarter
injectie schreef op zondag 20 juli 2008 @ 10:32:
[...]

Hmm als ik je verhaal volg rij al sinds maart met teveel olie in je blok...... Of peilde je in het begin wel netjes iedere keer?
Begin wel, alleen laatste twee x niet.

• Chevy454
  • Niet online
mace schreef op zondag 20 juli 2008 @ 10:01:
Nou dan zou ik me echt geen zorgen maken, die doemdenkers hier ook altijd. :P
Scania, vrachtwagens, heeft een as gehad die gebroken was na 20 jaar. De oorzaak lag bij de montage van de as waarbij ze de hamer hebben gebruikt en er een haarscheurtje is ontstaan. Dat was bij een enkele slag.

De krukas van de wagen is redelijk stevig maar als hij in de olie gaat kloppen dan heb je wel meerdere slagen op verscheidene plekken en de scheuren gaan dan plaats vinden op de plek waar de krukas het zwaarste belast is. Het kan wel degelijk schade* veroorzaken maar wat ga je er tegen aan doen? De krukas demonteren en magnafluxen? Het is gebeurd, de gevolgen zullen wel aan het licht komen als het zover is.

*Schade ansich is niet erg, het moet gewoon niet erger worden.

Pagina: 1