• Xirt
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 10:31
Ik heb gisteren mijn nieuwe bord (een Maximus Formula van ASUS) geinstalleerd en alles leek naar behoren te werken. Na enkele uren kwam ik erachter dat ik de volgende temperaturen had:

CPU: 17
MB: 31
NB: 42
SB: 45

En 46 graden staat blijkbaar in de BIOS ingesteld als treshhold, aangezien de computer uit zichzelf herstartte met de BIOS waarschuwing "Southbridge overheated, press F1 to continue". Aangezien de southbridge rond de 45 blijft hangen (met alle fans op max) vraag ik me af wat nu en normale temperatuur is voor de SB. Kan ik de tresshold gewoon veranderen of is er iets aan de hand met de bridges en moet ik actie ondernemen?

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
45 graden is geen enkel probleem. Je kan de treshhold zonder problemen naar 50 of iets meer doen. Ik heb ongeveer 1 jaar gedraait met een P5W met de orginele koeling met redelijk slechte airflow. NB en SB werden vaak 55 graden en dat heeft een jaar lang prima gedraait. Nu heb ik waterkoeling op het moederbord en wordt het niet zo warm meer maar het kan dus prima heet worden zonder problemen.

[ Voor 60% gewijzigd door PilatuS op 01-03-2008 13:04 ]

• Xirt
Ik heb zojuist even gereboot en het blijkt dat de tresshold op 90 graden staat. De temperatuur volgens de bios (na rebooten) was 43 graden en ik denk dus niet dat ik die 90 ooit gehaald heb (zeker niet omdat Probe aangaf dat ik 'maar' 45 graden had).

Enige bios die nieuwer is dan de mijne is een beta en ik kan pas zien of die werkt als ik de 45 graden passeer. Welke tool kan ik het beste gebruiken om op de achtergrond de temp in te gaten te houden? Speedfan 'ziet' de sensors van mijn NB/SB niet.

Verwijderd

Everest...

Even ter vergelijking:
Mijn Maximus Formula heeft tijdens internet/muziek luisteren en cad-tekenen tegelijk de volgende temps (ik denk tenminste dat jou computer niet aan het stressen was met die temps):

MB : 22
NB : 31
SB : 28

Succes ermee!

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 01-03-2008 13:50 ]

• Xirt
Was bezig met formateren en had daarvoor Crysis gespeeld. Maargoed, al zou dat een beetje druk moeten geven op het geheel dan nog zou ie niet zomaar moeten rebooten. Zeker niet als de tresshold in de bios op 90 graden staat (vanuit de fabriek).

Luchtgekoeld of watergekoeld?

[ Voor 81% gewijzigd door Xirt op 01-03-2008 13:54 ]

Verwijderd

Lucht...

• PilatuS
  • Niet online
Je zegt dat je fans op de max staan maar is je airflow wel goed ? Als je een fan op de heatsinks gericht zou hebben zouden de temps veel lager moeten zijn.

Als de heatsink zelf niet echt heet wordt kan je misschien gewoon de melding in de BIOS uit zetten. Iets van: ignore reading. Heb zelf alle fan readings uit staan omdat er geen fans op mijn mobo zitten. Anders zeurt ie de hele tijd dat de CPU fan niet draait, misschien kan dit bij de SB temp ook.

• Xirt
Ik kan 'm inderdaad uitschakelen, maar ik heb natuurlijk liever een oplossing voor het probleem ;). Het rare is dus dat de limiet 90 graden is maar dat ie al bij 45 ging rebooten. Ik heb nu net de bios geflashed en zie voor het eerste in Windows een temperatuur hoger dan 45 graden (namelijk 46 graden): even afwachten of ie nu weer wil rebooten.

De fans op max scheelt wel met het omhoog gaan, maar de fans op z'n laagst zou ook nog wel een aardige airflow moeten veroorzaken. Momenteel heb ik 2x92 voor (onder) en 1x120 achter, maar één 92 staat nog uit (rest momenteel op volle toeren). Of zou ik het anders moeten doen?

Belangrijkste vraag is denk ik of het schadelijk is om een SB op 45 graden te hebben (tijdens formateren en software installeren (stressfactor?))?

Verwijderd

Hmmm, ik vind de temperaturen aan de hogere kant...

Toen mijn componenten nog in een kast zaten en niet aan de muur hingen had ik de volgende temperaturen na 4 uur op 100% stress (1x 120mm in, 1x120mm uit):

NB 40gr
SB 36gr

Ik neem aan dat je nog niet aan de voltage's hebt gerommeld???

• Xirt
Nee, wel heb ik gezien dat ze vanuit de fabriek op 'auto' staan.

EDIT:
Even boekje erbij gepakt en in die bios staan ze op 35/43 op de screenshots (NB/SB). Zo staan ze bij mij ook ongeveer een paar minuten na booten. Momenteel ben ik dus al een tijdje aan het formateren en software op de tweede schijf aan het zetten en ik zit op 40/47.

[ Voor 68% gewijzigd door Xirt op 01-03-2008 14:52 ]

Verwijderd

Als het goed is staat vrijwel alles in de Extreme Tweaker section op auto :Y

• PilatuS
  • Niet online
Ik kan 'm inderdaad uitschakelen, maar ik heb natuurlijk liever een oplossing voor het probleem
Als dat ding in het echt niet te heet wordt is er toch geen probleem en is het uitschakelen toch de oplossing ?

Mijn NB en SB zijn een jaar lang 55 geweest zonder enige problemen. Dat is nog een stuk hoger als bij jou.

[ Voor 20% gewijzigd door PilatuS op 01-03-2008 14:55 ]

• Xirt
Ja, als het probleem blijft ga ik dat doen. Ik draai nu al een klein uur op 47 graden zonder te rebooten met de nieuwe bios (beta). Misschien dat het dus toch een bug was... Wel raar dat het niet vermeld staat onder de 'what's fixed' bij het downloaden van de bios.

• Xirt
Met de nieuwe bios heb ik geen problemen meer met reboots. Ik heb 'm net overclockt van 3 naar 3.6ghz en nu blijven de bridges na 15 minuten stresstest tussen de 50-55 graden. Als PilatuS gelijk heeft dan moet het hiermee dus goed kunnen gaan :P. Bovendien is de laagste thresshold die ik in kan stellen in de bios 70.
Pagina: 1