Acties:
  • 0 Henk 'm!

• filenox
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 31-07 10:23
Goedenmiddag,

Ik heb eergisteren een laptopje overgekocht met deze specs;
-600mhz
-64ram
-7gig HD

Ik zou hier graag een internetverbinding op willen hebben, maar zo'n laptopkaartje (draadloos) kost al vlug 50€, en dat is meer dan de waarde van die laptop.

Dus dacht ik eraan om via m'n Mini (die draadloos verbinding maakt met de router) een verbinding op te stellen met behulp van een ethernetkabel.

Maar hoe moet ik nu verder? :o
"Internetdeling" heb ik aangevinkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chem
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 11-09 11:19

chem

Reist de wereld rond

Als je de laptop met de mini verbind zonder hub, heb je uiteraard wel een crossover kabel nodig.

Maar goed, het ontbreekt een beetje wat je al geprobeerd hebt? Kan je de mac mini uberhaupt pingen en/of andersom?

Klaar voor een nieuwe uitdaging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• filenox
"heb je uiteraard wel een crossover kabel nodig."
Hoe kan ik dat nakijken ?

Ik heb juist de laptop aangesloten op de router, en nu kan ik wel alle computers zien.
Dus het is de kabel die zorgt voor problemen, kan iemand me zeggen wat ik best koop (zodat ik de pc niet heel de tijd aan de router moet hangen, maar ook aan een gewone pc)

[ Voor 63% gewijzigd door filenox op 01-03-2008 13:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

FileNox schreef op zaterdag 01 maart 2008 @ 13:28:
"heb je uiteraard wel een crossover kabel nodig."
Hoe kan ik dat nakijken ?
Als ik het goed heb, maakt het niet uit wat voor kabel je gebruikt. De Mac Mini's hebben een gigabit netwerkkaartje en die detecteren zelf hoe ze je kabel moeten gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 23:13

orf

Je kunt ook heel goedkoop kaartjes vinden. Hier bijvoorbeeld voor €4,99
https://www.dynabyte.nl/a...enic-Wireless-PC-Card-22B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• filenox
Als ik het goed heb, maakt het niet uit wat voor kabel je gebruikt. De Mac Mini's hebben een gigabit netwerkkaartje en die detecteren zelf hoe ze je kabel moeten gebruiken.

Dus is het Windows die niet met "Internetdeling" om kan ?
@orf, een kaartje van 5eur, dat lijkt me toch wat té goedkoop (en is trouwens voor 802,11B)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 00:42

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Jij hebt immers geen eisen gesteld aan de verbinding, alleen dat draadloos en goedkoop erg fijn zou zijn. 802.11b voldoet daar aan hoor.
Maar er zijn nog veel meer relatief goedkope PCMCIA Wireless kaartjes die gewoon hun werk goed zullen doen op dat ding.

Wat betreft dat internet delen, dat moet vast wel gewoon kunnen. Nu lees ik echter weer iets over een router. Bedoel je niet toevallig een modem waar gewoon 1 ethernet aansluiting op zit?
Want aan een standaard huis-tuin-keuken router kunnen meestal 4 PCtjes dmv Ethernet verbonden worden.
Als het per se via je Mac moet dan lijkt me dat een kwestie van configuratie die niet goed staat.
Hoe dat precies in zijn werk gaat op een Apple laat ik aan de anderen hier over.

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• filenox
"Bedoel je niet toevallig een modem waar gewoon 1 ethernet aansluiting op zit?"
Nee, het is echt een router,
hij heeft 4 ethernetpoorten,1 poort voor de modemaansluiting + nog 2antennes voor dat draadloos.

Internet werkt perfect op de laptop als ik via een ethernetkabel de router en de laptop verbind.
Router ---- Laptop

Als ik de laptop via m'n Mac Mini wil verbinden (ook ethernetkabel) gaat het niet,
Router --)) ((--Mac Mini ---- Laptop

En het draadloos is meer een optie voor als er geen enkele andere mogelijk meer over blijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heb je in de finder help al eens "sharing your internet connection" ingetypt en gekeken naar de adviezen die daar staan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• filenox
Ja, die heb ik al gelezen, maar die helpen me jammer genoeg niet verder.
Wat me nu wel is opgevallen is dat er bij de netwerkverbinding (in Windows) al pakketten ontvangen en verzonden zijn.

Verzonden pakketten - 99 Ontvangen pakketten - 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
FileNox schreef op zaterdag 01 maart 2008 @ 16:52:
Nee, het is echt een router,
hij heeft 4 ethernetpoorten,1 poort voor de modemaansluiting + nog 2antennes voor dat draadloos.
Internet werkt perfect op de laptop als ik via een ethernetkabel de router en de laptop verbind.
Router ---- Laptop

Als ik de laptop via m'n Mac Mini wil verbinden (ook ethernetkabel) gaat het niet,
Router --)) ((--Mac Mini ---- Laptop
Maar waarom wil je dan nog via die MacMini internet gaan delen als je router dat al doet?

* alt-92 ziet nut niet

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• filenox
Omdat die router op een niet zo gemakkelijke plaatst staat om even te gaan surfen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Dan kun je beter een wireless kaartje kopen (geeft je meer vrijheid, dan hoeft die Mac ook niet perse aan te staan).

Maar goed, die Windows 2000 laptop is nu dus gewoon een client wat de mac mini aangaat - als Internet Delen op de Mac een beetje hetzelfde werkt als ICS onder XP dan zou die Mac via DHCP een IP adres moeten uitdelen.
Zo niet, dan kan iemand anders vast wel vertellen hoe Internet Delen op een Mac precies werkt.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• filenox
"Dan kun je beter een wireless kaartje kopen (geeft je meer vrijheid, dan hoeft die Mac ook niet perse aan te staan)."

Niet echt, als ik de powerkabel eruit trek blijft die ongev nog 2sec aan.
En de Mac staat toch altijd aan ;) (misch in de toekomst een kaartje kopen)

Ik heb ook even ipconfig /renew gedaan, ik kreeg deze melding.
"The following error occurred when renewing adapter Local Areo Connection: DHCP Server unreachable."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• filenox
Het is me juist opgevallen dat ik in de finder de laptop kan zien.
Andersom gaat het helaas niet (dus ik kan de Mac niet in Win2000 zien)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• filenox
iemand nog een idee ? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoedje
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 17-09 15:17
FileNox, wacht even rustig af :). Het is niet de bedoeling om een topic binnen 24 uur omhoog te schoppen, edit dan je voorgaande post.

"If you get up in the morning and think the future is going to be better, it is a bright day. Otherwise, it's not."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heb je 'internet delen' ingeschakeld op de Mac? Ik lees hier nergens over. Maar 'internet delen' kan je zeggen welk netwerk je wilt delen (Airport in jou geval) en op welk netwerk je deze beschikbaar wilt stellen (build-in ethernet). Er wordt dan tevens een DHCP server gestart op het vaste netwerk. Maar dit zou je ook zelf moeten kunnen vinden op internet.

Ps over de kabel tussen de Mini en je laptop hoef jeje geen zorgen te maken. Bij Macs is het al jaren zo dat de netwerkkaart automatisch detecteert wat voor soort kabel gebruikt worden en dan schakelt de kaart automatisch over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• filenox
Dit heb ik allemaal gedaan.
Maar ik heb toch maar even een draadloze netwerkkaart gekocht.

Toch bedankt iedereen voor de moeite :) _/-\o_ _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

FileNox schreef op maandag 03 maart 2008 @ 22:52:
Dit heb ik allemaal gedaan.
Maar ik heb toch maar even een draadloze netwerkkaart gekocht.

Toch bedankt iedereen voor de moeite :) _/-\o_ _/-\o_
Dus 20 Euri besteedt voor dit gezeik :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jpm.lensen
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 13-09 11:09

jpm.lensen

2900Wp solar @roof

Ik heb een soortgelijke setup, met windows xp sp2 achter de mac, en dat werkt prima.
wel kan het zijn dat je internet delen een paar keer uit moet zetten en daarna weer aan,voordat het lekker werkt. je laptop zou een 192.168.2.x adres moeten krijgen. maar ik weet niet wat hij via dhcp kreeg? ook als hij niets kreeg, kun je gewoon even de etherkabel uit je laptop halen.

maar draadloos werkt nu, maar internet delen werkt wel! (in ieder geval in mijn situatie)

Phenom 9650 @ msi k9n sli-f v2/ 4096mb ddr2 ram/ SSD/ Club 3d ATi 5770/ AOC U2879VF/MacBook Pro Retina 13 i7/ pixel 7 pro/ LG OLED55C8PLA/ pioneer dv 77 home cinema/ surface pro en laptop en book 3

Pagina: 1