Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Specs:
-Core Duo 2.0 Ghz
-2GB PC5300 DDR-2
-60 GB 4200 rpm hdd
-Intel GMA 950

Onlangs kreeg ik vista business van een vriend
Het enige wat vista echter doet is traag zijn, en constant mijn fan laten draaien. Terwijl het systeem volledig idle is. Vista doet toch nog vanalles met de schijf, die telkens opspint, en ook de processor werkt de hele tijd, want in andere OSen hoor ik mijn fan (processor) haast nooit, tenzij ik meerdere youtube filmpjes tegelijk geopend heb.
Nu heb ik vista in een virtuele machine gestopt (parallels) zodat 'ie zich een beetje kan leren gedragen'.

Wat ik dus wil doen is het hele systeem strippen van alle, in mijn ogen, overbodige BS.
Maar waar begin ik?
De search levert niks op.

Nog iets: alle updates maken het systeem nog logger en trager, geen twijfel over mogelijk.
Wat kan ik hieraan doen? Ik wil niet dat windows zijn eigen schijf 'naar de kl*te fragmenteerd' door allerlei files te her- en her- en herpatchen. Doe ik iets verkeerd?? Mijn studie verlangt het gebruik van windows en dit begint mij aardig op mijn zenuwen te werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bouwfraude
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Vista heeft issues met speedstep, standaard draait die altijd voluit.
Verder zijn er wat tijdrovende services: windows search, de schijf indexer, windows defender,
User Annoyance Control, de update manager,
Windows Media Player Networks sharing-service (WMPNetworkSvc, scheelt bij copieren over netwerk) en een wmpcscfg.exe (staat in de media player dir)
Het kan allemaal uit, je kan beste prestaties selecteren bij systeemeigeschappen/geavanceerd
en een 4200rpm harddisk is sowieso traag.

Met SP1 beloven ze wat verbeteringen... (maar ja eerst zien dan geloven)

De speedstep / cool and quiet problemen zijn te fixen met rmclock (werkt ook prima met xp)
En je kan er ook xp op zetten als je perse aan de windows moet.

[ Voor 25% gewijzigd door bouwfraude op 01-03-2008 18:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
bouwfraude schreef op zaterdag 01 maart 2008 @ 12:59:
Vista heeft issues met speedstep, standaard draait die altijd voluit.
Verder zijn er wat tijdrovende services: windows search, de schijf indexer, windows defender,
User Annoyance Control, de update manager,
Windows media service (iets van die aard) en een wmpcscfg.exe (staat in de media player dir)
Het kan allemaal uit, je kan beste prestaties selecteren bij systeemeigeschappen/geavanceerd
en een 4200rpm harddisk is sowieso traag.

Met SP1 beloven ze wat verbeteringen... (maar ja eerst zien dan geloven)
Beloven heb ik op dit moment niets aan, ik wil het heft in eigen handen nemen :)
Overigens is 4200rpm helemaal niet traag, ik kan andere OSen koud booten in 20 seconde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nou, ik zou zeggen gebruik die andere OS'en dan. Vista levert toch niks extra.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Mijn studie verlangt het gebruik van windows

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reiniero
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 21:17
en op sp1 wachten zou ik zowiezo niet doen.
Ik heb sp1 via WU binnengehaald maar het is niet bepaald beter geworden allemaal.
Alles is wat slomer en instabieler, live messenger stopt er maarzo mee, FF stopt ineens, andere programma`s ook. Voordat ik sp1 had gebeurde dit vrijwel nooit (zeg nooit nooit).
Dus de services uitzetten die bouwfraude noemt is inderdaad een goed idee. En wacht voorlopig dus maar met sp1 is mijn advies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 01 maart 2008 @ 12:45:

Wat ik dus wil doen is het hele systeem strippen van alle, in mijn ogen, overbodige BS.
Maar waar begin ik?
De search levert niks op.
Dan heb je niet echt je best gedaan :)

[search=vista strippen] bevat al een aantal verwijzingen naar tools als vLite.
Uiteraard geldt voor jouw wensen dat je dat geheel op eigen risico doet, sta niet verbaasd te kijken dat functie X of tool Y straks niet blijkt te werken omdat je onderdeel ABC hebt verwijderd ;)

Ook Service Packs of updates kunnen bij overijverig gebruik dienst weigeren.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

"maar het is niet bepaald beter geworden allemaal.
Alles is wat slomer en instabieler, live messenger stopt er maarzo mee, FF stopt ineens, andere programma`s ook."

o_O bij mij is juist alles sneller en beter gaan draaien, Windows reageerd veel vlotter ook (die nieuwe kernel in SP1 is denk ik ook wel een vooruitgang)

superfetch hebben ze ook aangepast zodat je niet constant schijfactiviteit hebt

@alt-92: SP1 kan je sowieso niet installeren op een (unattended) Vista versie die met V-Lite gestripped is.

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 01-03-2008 13:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de reacties, vlite doet echter niet zijn werk op mijn bestaande installatie, daarnaast kan ik inderdaad problemen krijgen met updates, of service packs.
Gevonden topics zijn niet recent, wanneer ik sorteer op datum dan vind ik zelfs niets meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Een ander OS kan toch ook een ander Windows-based OS zijn :z

Daarnaast is een 4200 RPM schijf té traag voor Vista. Een HDD is al een grote bottleneck, en dan ook nog eens een oud modelletje. Je zal je scheel schrikken als je er een 7200 RPM schijf inpropt.

Daarnaast zal Vista initieël een tijdlang indexeren, als je deze eventjes een nachtje aan laat staan zal het wel goed komen, scheelt weer iets. Je HDD die stand-by springt is een energiesetting, vandaar de down-spin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Exorcist schreef op zaterdag 01 maart 2008 @ 14:55:
[...]

Een ander OS kan toch ook een ander Windows-based OS zijn :z

Daarnaast is een 4200 RPM schijf té traag voor Vista. Een HDD is al een grote bottleneck, en dan ook nog eens een oud modelletje. Je zal je scheel schrikken als je er een 7200 RPM schijf inpropt.

Daarnaast zal Vista initieël een tijdlang indexeren, als je deze eventjes een nachtje aan laat staan zal het wel goed komen, scheelt weer iets. Je HDD die stand-by springt is een energiesetting, vandaar de down-spin.
Na 2 dagen zou vista zijn partitie die slechts 7 GB data bevat, wat neerkomt op de vista installatie (en hibernate/en cache files?) wel geindexeerd mogen hebben. Daarnaast kan Vista enkel zijn eigen partitie zien, die 20GB in totaal is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pinockio
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13-03 13:38
Is het een laptop (dus)?
Daar zijn ook 7200 toeren harddisks voor, dat scheelt nogal.

En je moet "Windows" draaien; kun je dan niet beter XP gebruiken?

Disclaimer: P. aanvaardt geen aansprakelijkheid op grond van dit bericht.

Pagina: 1