Toon posts:

Pc weigert te booten

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Gister had ik wat nieuwe rammetjes binnen gekregen en die moest ik natuurlijk gelijk mee aan de gang. alles op stock bootte netjes en de ram (PC2-8500C5D dominators van corsair) deed wat het moest op 1067Mhz.

nu had ik met mijn oude ram mijn cpu al wat sneller gemaakt d.m.v. overclocken dus dit wilde ik weer, nu ben ik niet zo dwaas om alles gelijk weer naar de oude settings van die OC te gooien maar netjes weer beginnen bij 0 :P

ik stelde in: *termen kunnen anders zijn wete ze dus niet uit me hoofd hoor*
FSB: 320
Vcore: 1.35V
Mem speed: 1066 (binnen specs dus)
Vmem: 2.25V (2.2V wordt volgens het etiket op het ram gevraagd maar die stond er niet tussen in de bios het wordt overiens stevig gekoeld door de 120mm die op me thermalright zit :P)
rest eigenlijk de hoogste setting gekozen waarmee het kleurtje nog wit was (kleurtjes zeggen niet veel maar die voltages deed hij het wel eerder mee)
ram timings (manual): 5-5-5-15 2T (rest van die rits zo gelaten en dat werkte op stock dus zou geen probleem mogen zijn)

Het boord heeft al hogee voltages op de verschillende delen mogen voorduren dus ik denk niet dat ik met die relatief lage voltages iets heb beschadigd... (of toch wel xD)
Nu is het hele probleem dat hij niet meer bootte na save&exit hij gaat aan en ramt alle fans naar 100% en blijft daar, ok zou je denken OC-fail dus ik pc uitzetten en stekker eruit voor asus CPR (wat me overigens tot voorheen altijd heeft geholpen) stekker er na +- 30 seconden weer ingedaan en nee hoor geen geluk met booten precies hetzelfde. dit heb ik 3x herhaald en heb de stekker er zelfs in de nacht uit gelaten in de hoop dat dat zou helpen *geen succes*.

daarna even de manual ingekeken voor CLRTC, batterijtje verwijderd en jumper omgezet batterij terug "just like in the manual" ik heb die tijden die er stonden aangehouden als eerste nadat dat nog niet wou bootten heb ik het wat langer gedaan. eveneens geen suces.

Dit waren de 2 opties die ik dus weet om na een OC-fail weer je pc op gang te helpen waarna je gewoon of verder kan aanpassen of als je het zat ben naar stock kan gaan :P

Is er een andere manier om mijn pc weer op gang te helpen of kan ik het boord afschrijven?

Systeemspecs:
Mobo: Asus p5b-Deluxe
CPU: Intel Q6600 (gekoeld door een thermalright 120 ultra extreme met high speed fan)
Ram: http://www.corsair.com/_datasheets/TWIN2X2048-8500C5D.pdf
GFX: BFG 8800GTS 320MB OC2
PSU: Coolermaster real power pro 850W (niet modulair)

*als er iets mist vul ik het graag aan*

• DrEvil1986
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 16-01 17:04
Heb je je oude geheugen nog?

Je zou eventueel kunnen testen of je je geheugen hebt beschadigd.

Of soms werkt iets magisch weer nadat je een onderdeeld verwijderd en weer terug zet.

Bij de meeste moederborden is het geval dat als je een foute overclock doet, dat er opnieuw wordt opgestart met veilige instellingen.

Verwijderd

Topicstarter
DrEvil1986 schreef op zaterdag 01 maart 2008 @ 12:48:
Heb je je oude geheugen nog?

Je zou eventueel kunnen testen of je je geheugen hebt beschadigd.

Of soms werkt iets magisch weer nadat je een onderdeeld verwijderd en weer terug zet.

Bij de meeste moederborden is het geval dat als je een foute overclock doet, dat er opnieuw wordt opgestart met veilige instellingen.
Ik heb oude geheugen nog (moet k even me broer bedrijgen en het terugeisen want ik had zijn OEM rams *lees: langzame zooi* ervoor vervangen :P)

ik zou niet weten waarom ik mijn geheugen beschadigd zou hebben het draaide binnen specs maar ik gaat wel even testen.

Wat ik overigens nog in mijn TS ben vergeten is dat ik heb geprobeert te booten met delen missend zoals GFX en RAM, cpu heb ik niet verwijdert aangezien die zo lastig onder die thermalright zit.

en als antwoord op je laatste zin: ja dat klopt helemaal, bij asus gebeurt dit nadat je de stekker er even uitgehaald heb en daarna er weer terug in stopt dan boot hij weer netjes en geeft hij alleen een error dat je OC is mislukt, Zo heb ik het al een hoog aantal keren gedaan :P probleem hier: het werkt deze keer niet.

Verwijderd

Topicstarter
Hmmm....

Ik had nog een precies dezelfde set rametjes liggen (had 2 sets gehaald om tot ontdekking te komen dat de P5B-deluxe geen 2x dualchannel van deze dualsided rams verdraagd) anyways ik prik deze 2e set op de plek waar de 1e set zat (1e liggen dr nu dus ook uit) en dat gekke ding boot

blij dat me mobo nog werkt natuurlijk maar ik moet toch mijn ram even gaan testen zeker nu het mobo weer op gang is. (gisteren werkte de ram switch niet trouwens maar toen had ik geen CLRTC gedaan wat hij net bij bootup netjes aangaf dat het wel heeft gewerkt)

Anyways bedankt DrEvil ;)

edit: ik had de rams in single channel gezet maar ik wou natuurlijk dualchannel dus ik verzet 1 latje terwijl de stroom eraf is en jah hoor we zijn weer waar we eerst waren...

mischien de memcontroller op de NB die gaar is?

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 01-03-2008 13:25 ]