• zaizuney
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 04-11-2025
Hallo allemaal,

Mijn ouders hebben thuis een P4 3ghz medion pc staan.
Die is dus +- 4 jaar oud en liep tot nog toe vrij goed. (op een vervangen videokaart en extra ram na is er niets aan veranderd)

Sinds een maandje begon de pc op random momementen uit te vallen. Uitvallen, niet freezen.
Het is geen oververhitting, want het kon zelfs zijn dat de pc na een uur nog niet terug kon opstarten.

Als je de main power switch achteraan de pc aan en af zet, dan kan je hem wel rebooten.
Mijn vraag is nu, is er iets met de power supply of met het moederbord?

Groetjes,

Matthias

• rafler
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 09:29
IS even kijken in mijn glazen bol, hmm niets gevonden.

Kijk even ergens of je een voeding kan lenen en test het effe en je weet het andwoord :)

Verwijderd

Vaak een hitte probleem. Hoe warm wordt je proc?

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 23-05 14:26

Sebazzz

3dp

Ik gok op de voeding. Moederbord overlijden niet zo snel, mits van een goed merk.
Begin maar eens met de Hangen en Opstartproblemen troubleshooter door te nemen en de resultaten in dit topic te posten.

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

• zaizuney
Hitte probleem lijkt me niet echt het geval aangezien het soms kan zijn dat de pc 72 uur aanligt (incl spelen van games etc) zonder uit te vallen.

Een andere dag valt hij dan om de 2 uur uit.

Hij is niet overclocked, de condensatoren zien er niet bol uit?...

• albatross
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 29-12-2025
Voeding klinkt aannemelijk. Maar er zijn ook andere oorzaken die er voor zorgen dat je de voeding eerst fysiek uit moet zetten/stekker eruit moet halen (zoals heel nare powerdown, ten gevolge van COP overheat protection en zo). Ik zou dus ook de koeler van de CPU eens onderzoeken: ding zou wel eens vol vuil kunnen zitten.

i9 12900K | MSI Meg CoreLiquid S360 | ASUS ROG STRIX Z690-A GAMING WIFI D4 | G.Skill Trident Z Royal Elite 2x32GB 4266Mhz Gold | AORUS RTX 4090 MASTER | Dark Power 13 1300W | Samsung 980/860/970/990 Pro | Logitech Z-906 | Phanteks Evolv X | Dell AW3821DW

• Synch
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 17-05 19:15
Het kan beiden zijn.

Kijk eerst even naar bolle elco`s op het moederbord. En probeer als het mogelijk is een andere voeding aan te sluiten.

Staan er nog meldingen in het logboek van windows?

• zaizuney
@albatross, begin 2008 heb ik de koeler nog gereinigd met hoge druk lucht.
@ozakigames, geen bolle elco's, ik heb hier geen andere voeding liggen

Verwijderd

meten is weten. Het reinigen van je cooler met hoge druk is leuk maar je weet niet of er dan bijv. droge pasta tussen je proc en de cooler zit.. Gewoon even een tooltje downloaden en de temp monitoren bij zwaardere belasting. En als je een asus p4p moederbord heb kan het inderdaad wel eens zo zijn dat hij aan het overleiden is, bekend probleem bij deze mobo's.

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 01-03-2008 15:24 ]

Verwijderd

Is het dezelfde pc als deze? PC hangt onverklaarbaar
Check vooral de laatste post in die thread van je. Zelfde wet- en regelgeving is nog steeds van toepassing hier op het forum ;)
Succes

• zaizuney
Ja het is nog altijd dezelfde pc.

Het probleem toen was een defecte koeler van de grafische kaart.

Nu valt de pc gewoon uit, geen freeze van het scherm.

Eeeeennnnnnn, ja, ik heb de troubleshooter doorlopen en alles gedaan wat ik kon doen.
Ik heb nu eenmaal geen 37 voedingen en moederborden liggen.
  • Normale temps (speedfan controlled)
  • Memtest 3x gedaan zonder problemen
  • Geen windows entry logs

[ Voor 17% gewijzigd door zaizuney op 01-03-2008 19:24 ]

Verwijderd

OK, geef dan eerst eens de specs van het systeem. Op deze manier is het gissen in het donker.
Wat heb je gedaan, wat heb je uitgesloten en wat heb je niet kunnen testen volgens de troubleshooter wegens gebrek aan hardware? Voeding en mobo neem ik aan?

Wat je nu min of meer zegt is: Mijn pc doet het niet, is het mijn voeding of mijn mobo?

Het kunnen wel 100 dingen zijn...

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Zoals in je eerdere topic al aangegeven was:
Hangen en Opstartproblemen troubleshooter

Dat is er niet voor de lol, of als lichte ontspanningslectuur. Het is er als richtlijn voor wat je kunt doen als je je mouwen op wilt stropen en echt aan de slag wilt om je problemen op te lossen. Wil je dat niet? Dan zit je op GoT aan het verkeerde adres :o

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.