Ik ben de afgelopen tijd bezig om het voor elkaar te krijgen dat lokale netwerk computers elkaar kunnen vinden en pingen, omdat ik bestanden en printers wil delen.
Mijn opstelling is als volgt:
De Zyxel P-2602r-d1a is aangesloten op de internet verbinding en is via een kabel aangesloten op 1 van de 4 LAN poorten op een Linksys wrt54gc wlan router. Er zijn 3 computers wireless aangesloten op de wlan router met een WPA-Personal encryptie geactiveerd.
- De linksys router haalt zijn IP dynamisch op bij de modem/router en heeft zelf DHCP uit staan.
- De computers krijgen via DHCP een IP toegewezen van de Zyxel modem.
- Alle pc's hebben toegang tot internet
- Alle pc's kunnen zowel de linksys router als de zyxel modem/router pingen
- Beide routers kunnen elkaar pingen
- Geen van de routers kan een lokaal netwerk pc pingen
- Alle firewalls staan uit op de lokale pc's tijdens het testen
- ICMP is toegestaan op de Zyxel modem voor lan2lan, wan2lan, lan2wan
- Firewall op de linksys router is uitgeschakeld
- Linksys router staat ingesteld als Router, maar ook als Gateway werkt het niet
Het is mij een raadsel waarom de pc's elkaar niet kunnen vinden. Hopelijk kan iemand nog wat ideeen geven?
Mijn opstelling is als volgt:
De Zyxel P-2602r-d1a is aangesloten op de internet verbinding en is via een kabel aangesloten op 1 van de 4 LAN poorten op een Linksys wrt54gc wlan router. Er zijn 3 computers wireless aangesloten op de wlan router met een WPA-Personal encryptie geactiveerd.
- De linksys router haalt zijn IP dynamisch op bij de modem/router en heeft zelf DHCP uit staan.
- De computers krijgen via DHCP een IP toegewezen van de Zyxel modem.
- Alle pc's hebben toegang tot internet
- Alle pc's kunnen zowel de linksys router als de zyxel modem/router pingen
- Beide routers kunnen elkaar pingen
- Geen van de routers kan een lokaal netwerk pc pingen
- Alle firewalls staan uit op de lokale pc's tijdens het testen
- ICMP is toegestaan op de Zyxel modem voor lan2lan, wan2lan, lan2wan
- Firewall op de linksys router is uitgeschakeld
- Linksys router staat ingesteld als Router, maar ook als Gateway werkt het niet
Het is mij een raadsel waarom de pc's elkaar niet kunnen vinden. Hopelijk kan iemand nog wat ideeen geven?
Ik blijf er iig vrij nuchter onder....