Sony Geode Multimedia PC

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nogeeninlog
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 15-09 19:31
Omdat ik de mogelijkheden van mijn Hitachi DVD-DS253E HDD recorder te beperkt vond en omdat ik zin had om wat te knutselen heb ik het plan opgevat om een computer te bouwen in de kast van een audio of video apparaat. Zo misstaat het niet in mijn stereo-installatie.
Eerst had ik van iemand een Akai AT2600 tuner gekregen, maar ik kon het niet over mijn hart verkrijgen om die te slopen, ik vond dat ding te mooi. En het was gekregen natuurlijk. Dus bij de Emmaüs een Sony ST-212L gekocht:

Afbeeldingslocatie: http://upload.fkees.net/img/4324/tn/DSC01369.JPG

Van binnen zie de tuner er zo uit:

Afbeeldingslocatie: http://upload.fkees.net/img/4325/tn/DSC01372.JPG

Een voordeel van deze kast is dat deze weinig knoppen heeft, net als een computer

In de kast heb ik het volgende ingebouwd:

- Asrock K7S41GX
- AMD Geode 1750+
- Spire Whisperrock IV koeler
- 1x1024MP PC3200 geheugen
- Maxtor DiamondMax Plus 9 80GB
- Philips SPD6000 DVD RW brander
- Apacer interne kaartlezer
- Club 3D NVIDIA GeForce4 MX 440 64MB videokaart, passief gekoeld
- XFX p179 TV capture kaart

Het moederbord heb ik met behulp van plastic schroeven en tussenbussen op de bodem van de tuner gemonteerd.

En dan ziet het er zo uit van binnen:

Afbeeldingslocatie: http://upload.fkees.net/img/4326/tn/DSC01400.JPG
Afbeeldingslocatie: http://upload.fkees.net/img/4327/tn/DSC01401.JPG

En zo van buiten:

Afbeeldingslocatie: http://upload.fkees.net/img/4329/tn/DSC01406.JPG
Afbeeldingslocatie: http://upload.fkees.net/img/4328/tn/DSC01402.JPG
(met dank aan Texicity voor het nasturen van het I/O shield)

De achterkant komt van een computer die ik eens bij de vuilnis had gevonden. Grappig vond ik overigens dat het chassisdeel van de PicoPsu precies paste in het gat waar eerst het voetje van de gesloopte ATX-kast in zat.

De powerknop blijft natuurlijk powerknop, al heb ik deze wel om moeten bouwen tot pulsschakelaar.
De Muting knop heb ik ingesteld als herstartschakelaar.
Achter de zenderschaal zitten de DVD-brander en geheugenkaartlezer. Daarvoor heb ik een schermpje gespannen van tafelzeil, beplakt met pvc-tape. De open/dichtknop van de DVD-brander zit erachter verstopt :) .
Boven de schaal zitten 4 ledjes als schaalverlichting. Meer voor de vorm, want echt mooi verlicht het natuurlijk niet. Maar er was maar een paar millimeter ruimte. Fungeert meteen als power led.
O ja, de VU-meter is aangesloten op de HD led en slaat dus uit bij HD activiteit :) . Het stereo ledje is aangesloten op de DVD-brander en fungeert dus als DVD-led.

Hier is een Youtube filmpje van het opstarten
Hetzelfde filmpje op Rapidshare

Hier is een Youtube filmpje van het openen en sluiten van de DVD-lade
Hetzelfde filmpje op Rapidshare

[ Voor 2% gewijzigd door nogeeninlog op 03-03-2008 22:11 . Reden: schrijffout hersteld ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wouter37
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 15-09 14:38
Erg mooi gedaan
maar waar zit je voeding die zie ik niet op de foto's :)

kijk voor mijn kitcar project hier: http://wouters-stekkie.synology.me/joomla/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nogeeninlog
Dankjewel, dat is fijn om te lezen.
wouter37 schreef op zondag 02 maart 2008 @ 12:02:maar waar zit je voeding die zie ik niet op de foto's :)
Op de foto van de achterkant zie je rechtsonder de stekker van de externe voeding in het chassisdeel van de PicoPsu steken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• diedazz
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
buurman: "Heeft ie nou dat... huh? Die hele achterkant omgebogen? :')"
Knap werk voor een geode. Maar ruime die kabels ff op }:O

Get Airflow, save the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackWhizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 08-12-2024
Het moederbord heb ik met behulp van plastic schroeven en tussenbussen op het moederbord gemonteerd.
Whow, dat vind ik knap!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nogeeninlog
diedazz schreef op zondag 02 maart 2008 @ 17:57:
Knap werk voor een geode. Maar ruime die kabels ff op }:O
Zie jij kabels zitten dan? >:)
Dit hele project is nogal vertraagd, door allerlei gedoe met de voeding en de TV-kaart. Afgezien van dat schermpje van tafelzeil was de behuizing zelf op 1 januari al af. Toen eindelijk alle problemen waren opgelost en ik de kast kon dichtbouwen, had ik geen zin meer om kabels netjes weg te werken.
De kast wordt niet opvallend warm en de kabels zitten toch aan de binnenkant, dus ik vind het wel best zo.
BlackWhizz schreef op zondag 02 maart 2008 @ 18:23:
Het moederbord heb ik met behulp van plastic schroeven en tussenbussen op het moederbord gemonteerd.

Whow, dat vind ik knap!
Nou, dat was nog een van de makkelijkste klussen van dit project!
Wel grappig is dat de schroeven er van de onderkant in zitten. Als ik ze van bovenaf in had geschroefd, dan had ik ze af moeten zagen. Ik kon plastic M3 schroeven maar in 1 lengte vinden en die was te lang. Met zagen liep ik het risico de schroeven te beschadigen, dus heb ik het zo gedaan.

De harde schijf is op dezelfde manier gemonteerd, maar dat is redelijk normaal voor een harde schijf.

Wat ook nog wel leuk is: de schaalverlichting krijgt stroom van de FDD molex.
Dus ik heb een werkend diskettestation geofferd, alleen maar voor het stekkertje. O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

nogeeninlog schreef op zondag 02 maart 2008 @ 20:31:
[...]

Nou, dat was nog een van de makkelijkste klussen van dit project!
Wel grappig is dat de schroeven er van de onderkant in zitten. Als ik ze van bovenaf in had geschroefd, dan had ik ze af moeten zagen. Ik kon plastic M3 schroeven maar in 1 lengte vinden en die was te lang. Met zagen liep ik het risico de schroeven te beschadigen, dus heb ik het zo gedaan.
Volgens mij bedoelt hij dat het moederbord op het moederbord monteren, knap lastig is ;)

[ Voor 50% gewijzigd door Verwijderd op 03-03-2008 15:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrDummy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 25-07 12:00

MrDummy

Nog steeds gek op anime...

De idee om pc in de tuner te stoppen is leuk, maar eigenlijk vind ik afwerking in kast wel matig.
De gebogen kant aan achterpaneel kan misschien voor stevigheid zijn, maar er zijn nog steeds scherpe randen.

Daarbij geen zin hebben om wat op te ruimen, deze dingen zie je toch niet.
Nee dat klopt... maar veel mensen kijken graag onder motorkap.... en dan gaan ze zeuren.

Voorkant minder opvallen dat het om pc gaat en zoveel mogelijk intact houden, dat lijkt goed gelukt te zijn. Maar misschien heb je warmgele leds nodig, om gloeilampen na te doen. Witte leds is eng modern voor oude tuner.

[ Voor 77% gewijzigd door MrDummy op 03-03-2008 19:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nogeeninlog
Verwijderd schreef op maandag 03 maart 2008 @ 15:33:
[...]

[...]

Volgens mij bedoelt hij dat het moederbord op het moederbord monteren, knap lastig is ;)
Bedankt voor de opmerking, ik heb het gecorrigeerd.
MrDummy schreef op maandag 03 maart 2008 @ 18:22:
veel mensen kijken graag onder motorkap.... en dan gaan ze zeuren.
Ik vind zeker niet dat mensen zeuren en ik denk ook niet dat ik dat ergens heb gezegd.
Wat gezegd word over kabels en afwerking is op zich gewoon waar. Ik heb mijn afweging gemaakt van hoeveel werk het zou kosten ,hoeveel ik nog wilde doen en hoeveel het uiteindelijk zou opleveren, meer dan mooie plaatjes.
MrDummy schreef op maandag 03 maart 2008 @ 18:22:misschien heb je warmgele leds nodig, om gloeilampen na te doen. Witte leds is eng modern voor oude tuner.
Hij is maar 25 jaar oud ! ;) Mijn Philips 22rh691 is pas oud.
Maar je maakt een goede opmerking. In dit specifieke geval zou het denk ik niet zoveel verschil maken, want het grootste probleem van deze verlichting is de spreiding van het licht. De ledjes zitten maar een paar millimeter van de schaal verwijderd. Ze zitten trouwens in de schroefgaten van het raampje dat er eerst zat. De bedrading was echt monnikenwerk om aan te leggen, er was amper ruimte voor. De voorkant is eigenlijk plastic met een aluminium 'fineerlaag':

Afbeeldingslocatie: http://upload.fkees.net/img/3945/tn/DSC01339.JPG

De bedrading zit dus tussen het plastic en die aluminiumlaag. 1 millimeter lager en je ziet het zitten. Ik heb de bedrading dus vast moeten lijmen om te voorkomen dat het naar beneden het open venster in zou zakken.
Het zit dus best wel vast, de ledjes vervangen levert me teveel risico van beschadiging op.
Misschien is het een idee om gekleurd plastic of papier voor de ledjes te plaatsen.
Pagina: 1