Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Wanneer ik een dvd film afspeel onder Vista met met welke playersoftware dan ook, hetzij Powerdvd of Windows Media Player de kwaliteit van de afgespeelde film is gewoon slecht. Het beeld is te omschrijven als een gedownloade cam opname, wat zwart in de film hoort te zijn is grijs. Kleuren zijn niet mooi enz. enz. Ik heb een aantal verschillende computers geprobeerd allemaal draaiend op Vista.
1 pot nat. Wanneer ik dezelfde DVD films onder Windows XP draai is de kwaliteit gewoon goed. Alles is scherp helder en goed van kleur. Zelfs op mijn zelfde pc met Dual boot. Ook heb ik al een aantal computer winkels hetzelfde laten zien op hun eigen schowmodel pc OOK draaiend op Vista.
Dit is toch zeer vreemd te noemen en zou hier graag een oplossing voor willen hebben. Ik heb totnu toe nog niks op internet kunnen vinden van mensen met ditzelfde probleem. Een vriend van me die net in het bezit is van een nieuwe pc met Vista zegt nu ook dat ie zijn dvd films en divx films niet meer graag op de pc kijkt omdat ook hij last heeft van de slechte kwaliteit.

PS. De geteste pc's hadden wisselend een anders merk/type videokaart erin.

Even ter informatie:

Pentium 4 2.8 Ghz.
1 GB werkgeheugen
ATI Radeon x1950 PRO
NEC DVD-RW drive
Maxtor 250 GB PATA
Windows XP Media Center editon + Windows Vista Ultimate.

Wie o wie heeft de oplossing. Ik heb al anders decoders/encoders geprobeerd. Waaronder Nvidia purevideo. En heb de nieuwste ATI Catalyst driver. Bekijk het desnoods zelf even op je eigen pc en vergelijk het onder een installatie van XP.

Groet Nick :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

"de kwaliteit van de afgespeelde film is gewoon slecht"

Sorry maar ik heb hier echt geen last van..

"Bekijk het desnoods zelf even op je eigen pc en vergelijk het onder een installatie van XP."

Ziet er precies hetzelfde uit..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Het gaat erom dat de kwaliteit onder Vista slecht is. Als ik het op dezelfde pc onder XP bekijk (dual boot) is de kwaliteit ook gewoon goed!
Het moet 'm ergens in Vista zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je kan onder XP met mediaplayer geen dvd's afspelen zonder 3th party MPEG2 decoder (AFAIK)

jij vergelijkt dus X encoder met Vista's eigen MPEG2 decoder

Ik heb CCCP hier op XP64 & Vista(32) geinstalleerd staan, en de kwaliteit is in WMP gewoon precies hetzelfde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrClaw
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21-08 21:39
tja, de diagnose van de dokter is: je hebt verkeerde driver instellingen. dus, haal je driver configuratie tooltje er eens bij en zoek uit hoe het zit met contrast en dergelijke.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor jullie hulp tot nu toe. Ik ga die CCCP encoder even proberen.
En wat betreft de driver instellingen heb ik ook al geprobeerd. Heb alle instellingen onder Powerdvd en ATI Catalyst zo overgenomen dat ze precies overeen kwamen. Mocht ook niet baten.
Ik zal even laten weten of CCCP wat betere resultaten geeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
DrClaw schreef op vrijdag 29 februari 2008 @ 20:55:
tja, de diagnose van de dokter is: je hebt verkeerde driver instellingen. dus, haal je driver configuratie tooltje er eens bij en zoek uit hoe het zit met contrast en dergelijke.
Het is trouwens ook niet alleen de videoinstellingen. De kwaliteit van een dvd in Vista is ook gewoon zo slecht. Dat je het moet vergelijken met een kwalititatief slechte divx film. Ik wou dat ik een voorbeeld kon posten. Maar je kan geen screenshots maken van video's volgens mij?
Groet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eth0
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 15-09 22:14
Heb je al naar je kleur profiel gekeken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
hier toch een voorbeeld middels screenshot (dacht dat het niet werkte (zwart beeld) )

Originele dvd film (Bourne Ultimatum) in WMP 11 Windows Vista Ultimate

Afbeeldingslocatie: http://img147.imageshack.us/img147/1918/kwaliteitdvdvistabj8.th.jpg

Afbeeldingslocatie: http://img143.imageshack.us/img143/4462/kwaliteitdvdvista2sn0.th.jpg

Imageshack verslechterd over het algemeen de kwaliteit van de afbeeldingen wel. Maar dit is eigenlijk ook zoals ik het op m'n scherm zie.

Ik zal nu ook even in XP dezelfde screenshots maken van dezelfde film. Verschil is duidelijk te zien.

Screenshots maken in xp gaat moeizamer dan in vista valt mij op. De film blijft zelfs met de reeds gemaakt shot gewoon doorlopen in paint? :? (oplossing hardware versnelling uitschakelen)
En de kwaliteit is nu in WMP 10 minder goed als in PowerDVD, in PowerDVD is zwart gewoon echt diep zwart. En de beelden zien er gewoon echt goed uit. Dat kijkt echt 10x beter!!

See for yourself.
Screenshot XP:
PowerDVD
Afbeeldingslocatie: http://img85.imageshack.us/img85/681/dvdkwaliteitxp2ky5.th.jpg

Afbeeldingslocatie: http://img411.imageshack.us/img411/4500/dvdkwaliteitxp3er3.th.jpg

In mediaplayer krijg ik geen screenshot gemaakt.
Zal het dan misschien toch iets zijn dat het met een ander kleurprofiel van Windows Vista te maken dat ook invloed heeft op de kleuren en kwaliteit in dvd films?

Want de instellingen van Powerdvd zijn in xp en vista exact hetzelfde (ongewijzigd) Alleen de kwaliteit in XP is zoals je ziet goed( mooi donker zwarte en geen vlekken in beeld zoals in vista zoals je kan zien op de screenshot)

Wat kan ik aan kleurprofielen doen om hetzelfde resultaat in Vista te krijgen zoals in xp?
Alle tips en adviezen zijn welkom!!!

[ Voor 73% gewijzigd door Verwijderd op 29-02-2008 22:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Dan nog één laatste afbeelding zodat je het verschil duidelijk kan zien. Het is dus het menu van de film. Je ziet dat het beeld bij de bovenste in Vista echt gewoon wazig is. En om zo een film te kijken is voor mij niet echt dat je nou zegt leuk.

Afbeeldingslocatie: http://img135.imageshack.us/img135/9315/1op1verschilwazigva2.th.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StanTheMan
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22:05
Bij mij ook, bij DVD's. DivX en MP4 is gewoon goed.
Meestal brand ik DVD's en speel ik ze gewoon in de DVD-speler af, maar ik ben ook benieuwd hoe het beter kan..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haaglander
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
Ik heb nergens last van:

Specs:
Vista Premium 32B
VLC media player
Nieuwste Catalyst drivers

Screenshot: http://i177.photobucket.com/albums/w240/Hagenaar/movie.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StanTheMan
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22:05
Misschien heb je er zelf geen last van, maar volgens mij heb je wel hetzelfde probleem.....
Je ziet aan de zwarte balken om de film heen dat het zwart niet mooi is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
StanTheMan schreef op zaterdag 01 maart 2008 @ 18:06:
Misschien heb je er zelf geen last van, maar volgens mij heb je wel hetzelfde probleem.....
Juist!!

Want er is wel degelijk verschil tussen het afspelen van een film in xp en vista.
Je ziet bij haaglander dat zijn balken boven en onder niet corresponderen met de film.
Maar ik moet wel zeggen dat de scherpte iets beter is als bij mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Zou de scherpte ook bepaald kunnen worden in de grootte van je scherm? Momenteel kijk ik op een 20" widescreen Acer. Want in een venster is het velen malen scherper als fullscreen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13:33
Misschien ook PowerDVD in Vista proberen? Het zou kunnen dat de MPEG2-decoder van PowerDVD beter is dan die van Vista.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haaglander
  • Niet online
....

[ Voor 97% gewijzigd door Haaglander op 01-03-2008 18:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

LOTR1 VISTA CCCP-FFDSHOW: http://i29.tinypic.com/2efjdco.png (1.5MB)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haaglander
  • Niet online
StanTheMan schreef op zaterdag 01 maart 2008 @ 18:06:
Ligt aan de DVD. Met deze heb ik daar geen last van:

http://i177.photobucket.com/albums/w240/Hagenaar/film2.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 01 maart 2008 @ 18:17:
Zou de scherpte ook bepaald kunnen worden in de grootte van je scherm? Momenteel kijk ik op een 20" widescreen Acer. Want in een venster is het velen malen scherper als fullscreen.
Tja, de native resolutie van een PAL DVD (720x576 voor widescreen) moet worden opgerekt naar een veelvoud daarvan (1680x1050 voor een al2016).

Het is niet zo dat er opeens pixels bij kunnen worden verzonnen op het bronmateriaal hoor.

[ Voor 3% gewijzigd door alt-92 op 01-03-2008 22:05 ]

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:13
installeer gewoon FFDShow en speel je films af met MPC. Niets aan de hand met de videokwaliteit hier.

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Eend_
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 22:29

_Eend_

🌻🇺🇦

Of VLC. Kun je ook heel simpel screenshots maken ;) (www.videolan.org) Heb op mijn laptop Vista gedraaid, en de beeldkwaliteit was niet slechter dan in XP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik merk wel nu ik wat andere computers met Vista heb geprobeerd dat er toch wel wat verschil in scherpte is. Ik heb nu inmiddels, CCCP pack geinstalleerd, Powerdvd en zal vlc ook nog ff probereren. Gegroet. bedankt voor alle hulp tot nu toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 15-09 09:10
Zelf vind ik de kwaliteit onder Vista beter dan in XP bij jou. Dit komt waarschijnlijk omdat er een soort van Anti-Aliasing techniek wordt toegepast bij de interne MPEG-2 Codec van Vista waardoor de lijnen inderdaad iets doffer worden, maar in mijn inziens wel smoother worden, wat bij XP niet het geval is. Bij XP lijkt het net een chopped-up lijn.

Overigens lijkt het zwart in XP wel meer op zwart inderdaad, maar dat doet mij eerder denken aan kleurprofielen, contrast en helderheid instellingen in plaats van Vista of XP.

Ook wil ik nog even zeggen dat ik het appels met peren vergelijken vind, je driver config zal wel ongeveer overeen komen maar nooit helemaal precies en zoals hier eerder aangegeven wordt;
  • Test eens een schone install van XP en Vista
  • Test eens op beiden platformen met PowerDVD, VLC, Mplayer, KMPlayer (heel uitgebreid qua settings!) of een ander pakket
  • Stel je drivers eens hetzelfde in qua kleurcontrast
  • Pas de drivers desnoods aan qua kleurcontrast, maak foto's en vergelijk die dan uitgeprint oid naast je beeldscherm
is het ook handig om die dingen te proberen...

Oh ja, wist je ook dat de Windows Presentation Foundation die in Vista zit al standaard gebruikt maakt van hardware-acceleratie en rendering terwijl dat helemaal niet in XP zit, dat kan ook nog wel eens verschillen geven ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De twee beste MPEG2 decoders (voor XP & Vista) zijn AFAIK:

Roxio / SONIC Cinepack ( http://www.roxio.com/enu/...layer/vista/overview.html )
&
Nvidia PureVideo ( http://www.nvidia.com/page/purevideo.html )

Kan helaas geen 'comparison' vergelijkings tabelletjes vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Toch jammer vind ik eigenlijk. Want het is er met al die extra's wat dan in Vista zit gebakken d'r niet echt op vooruit gegaan.
Ik heb de Roxio MPEG2 codec geinstalleerd en ga even kijken of er wat veranderd is. Moet ik encoderen trouwens ook apart selecteren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 03 maart 2008 @ 23:30:
Toch jammer vind ik eigenlijk. Want het is er met al die extra's wat dan in Vista zit gebakken d'r niet echt op vooruit gegaan.
Tja, met MCE2004/5 zat er géén decoder in, moest je er een zelf installeren (meestal een licensed Nvidia Pvideo of PowerDVD codec, samen met de PowerDVD OEM package van je DVD speler/brander).
Was ook niet goed genoeg voor sommigen (''waarom stoppen ze er zelf geen DVD codec in? Nu werkt het out of the box niet").

Decoders zijn ook aan persoonlijke voorkeur onderhevig, de één zweert bij PureVideo, de ander bij zijn favoriete MPEG2 decoder..

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 15-09 09:10
alt-92 schreef op maandag 03 maart 2008 @ 23:52:
[...]

Tja, met MCE2004/5 zat er géén decoder in, moest je er een zelf installeren (meestal een licensed Nvidia Pvideo of PowerDVD codec, samen met de PowerDVD OEM package van je DVD speler/brander).
Was ook niet goed genoeg voor sommigen (''waarom stoppen ze er zelf geen DVD codec in? Nu werkt het out of the box niet").

Decoders zijn ook aan persoonlijke voorkeur onderhevig, de één zweert bij PureVideo, de ander bij zijn favoriete MPEG2 decoder..
Daar ben ik het volledig mee eens, en daarnaast vind ik het zelf nog steeds appels met peren vergelijken zoals ik mijn vorige post - die door de ts genegeerd wordt - ook al aangeef.

Daarnaast is het ook wel erg makkelijk om op GoT te komen, je probleem te doen en maar vinden dat andere mensen het oplossen. Tja, dat is denk ik ook het karakter wat GoT in de afgelopen jaren gekregen heeft, naast dat het natuurlijk technisch ver vooruit is op andere fora..

[ Voor 15% gewijzigd door alex3305 op 04-03-2008 15:55 ]

Pagina: 1