Toon posts:

[Netwerk] rare shizzle

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hey mensen.

Ik zit al een tijdje met het volgende probleem!

Thuis heb ik een router en een modem, de modem zit in de meterkast en is van Tele2. De modem is dan weer verbonden met een router die boven staat, die geeft weer internet aan 3 andere computers. Maar deze geeft geen wireless. Ook heb ik een laptop, die wireless verbonden is met de modem van Tele2 in de meterkast! Allemaal leuk en aardig, maar ik zit met het volgende probleem!

Ik wil graag via mijn laptop bv. muziek luisteren die op mijn computer boven staat, via
het netwerk dus! Maar dit is niet mogelijk, terwijl ik wel via mijn PC kan kijken op mijn laptop.

Laptop naar computer die is verbonden met router is NIET mogelijk.
Computer naar laptop die is verbonden met modem(wireless) WEL mogelijk.

ip van laptop(wireless): 192.168.1.7
ip van modem: 192.168.1.1

ip van pc(wired): 192.168.2.100
ip van router: 192.168.2.1

als ik naar PC ping dan krijg ik timeout
als ik naar Laptop ping, vanaf pc dan krijg ik geen timeout.

/confused

Mijn router: Linksys BEFSR41

Ik hoop dat iemand mij hier mee kan helpen!

EDIT: heb natuurlijk alle firewalls en andere zooi UIT!

• Roamor
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Waarom gebruik je en 192.168.1.X en 192.168.2.X? Laat ze lekker allemaal in de 192.168.1.X zitten, dat bespaart een hoop problemen met routeringen etc.

Verwijderd

Topicstarter
Als ik dat doe dan werkt het internet niet ;)

• BHQ
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 03-03 17:49

BHQ

Zet de DHCP van die 2e router uit, zet het IP van het ding in de range van het voorliggende apparaat en plug je modem in op een van de LAN poortjes, probleem opgelost.

Verwijderd

Topicstarter
hoe bedoel je in de range? 192.168.2.1 moet weg?

• KennieNL
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 23-02 15:11
waarschijnlijk heb je je modem in de WAN poort van je router geplugged.. plug hem eens in de LAN poort en zet DHCP uit zodat je in hetzelfde netwerk zit ;) (192.168.1.0 range dus)

Verwijderd

Topicstarter
nee, zit gewoon in 1 van de lan uitgangen ;(
lan1, lan2, lan3, lan4!

werkt nog steeds niet. internet werkte wel toen ik dhcp aan had staan!
mijn router had het ip: 192.168.2.1
en modem: 192.168.1.1

wtflux

• VisionMaster
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08-03 20:50

VisionMaster

Security!

Verwijderd schreef op vrijdag 29 februari 2008 @ 19:49:
nee, zit gewoon in 1 van de lan uitgangen ;(
lan1, lan2, lan3, lan4!

werkt nog steeds niet. internet werkte wel toen ik dhcp aan had staan!
mijn router had het ip: 192.168.2.1
en modem: 192.168.1.1

wtflux
Alleen de router als router gebruiken met DHCP aan, die direct aan je ADSL lijn hangt. Alle andere routers moet je eigenlijk enkelt als switch gebruiken. Dan moet alles weer prima werken.

Wat je hebt gedaan is twee LAN netwerken maken. Je kan wel naar buiten met je netwerk verkeer, dus van je tweede router naar het internet en ook alles bereiken onderweg dat aan je Tele2 router hangt, maar niet de andere kant op.

Als je dus de tweede router (de niet Tele2 router), enkelt als switch gebruikt, dus de WAN port vergeten en de DHCP erin uit zet, dan heb je alleen de Tele2 router die de DHCP doet en je enige router is in het spel.

Dan heb je weer 1 subnet (kort af LAN) ervan gemaakt.

I've visited the Mothership @ Cupertino

Verwijderd

Topicstarter
Waar moet ik mijn NIET-tele2 router ip op zetten, op 192.168.1.2?

/confused

Verwijderd

Topicstarter
ok, tijd voor screenshots!
Afbeeldingslocatie: http://www.conjobomama.nl/tele2.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.conjobomama.nl/niettele2.JPG

• Roamor
  • Niet online
Dat 169... is geen goed IP. Doe eens ipconfig /renew, als alleen je modem IP's uitdeelt, zul je een 192.168.1 adres moeten krijgen.

• VisionMaster

VisionMaster

Security!

Tja, ik zou zeggen dat dit moet werken, gegeven dat je de LAN port bij de niet tele2 router hebt gebruikt.

Ik zou nog wel effe proberen om je PC om de verbinding te herstellen. Dat zal o.a. een nieuwe DHCP request uitzenden naar je Tele2 router.

edit: een ander detail:
Ik zou de DHCP range van je Tele2 router vanaf eindcijfer 5 laten beginnen en dan de LinkSys router (de niet Tele2 router) bikkel je dan vast op 192.168.1.2 ofzo. Dan kan nooit de DHCP server per ongeluk een IP adres uitgeven dat statisch is geconfigureerd.

[ Voor 21% gewijzigd door VisionMaster op 29-02-2008 20:56 ]

Verwijderd

Topicstarter
al meerdere keren gedaan

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23:25
Yapser schreef op vrijdag 29 februari 2008 @ 18:44:
Zet de DHCP van die 2e router uit, zet het IP van het ding in de range van het voorliggende apparaat en plug je modem in op een van de LAN poortjes, probleem opgelost.
Dat is echt de oplossing..

• VisionMaster

VisionMaster

Security!

Maaruhm, dit is je laptop dat je laat zien? Ik wil met alle liefde voor computers helpen, maar een beetje extra helderheid in wat je probeert, heb geprobeert enzo is wel vereist.

offtopic:
Oei... de Lama's beginnen

Verwijderd

zet de Linksys router op T.net V&A en haal daar ook een cheap-ass hub/switch vandaan, dan zit alles in de 192.168.1.xxx range en ziet iedereen elkaar.

• RuddyMysterious
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 16-02 22:26

RuddyMysterious

a smorgasbord of waywardness

Verwijderd schreef op vrijdag 29 februari 2008 @ 21:01:
zet de Linksys router op T.net V&A en haal daar ook een cheap-ass hub/switch vandaan, dan zit alles in de 192.168.1.xxx range en ziet iedereen elkaar.
Je kan de range bij een linksys router toch zelf kiezen? Ik zie dus niet wat het probleem is.

Verwijderd

Topicstarter
eerste screenshot is mijn TELE2 router,
2e is van mijn niet-tele2 router, en die foto is gemaakt vanaf een desktop
vergeten erbij te zetten ;$

en dhcp staat trouwens uit bij de niet tele2 router, staat wel op de foto!

• Roamor
  • Niet online
Hoe kun je trouwens verbinding maken met je router als je zo'n Ip adres krijgt?

Druk die kabel vanaf de modem eens in een andere van die 4 LAN poorten?

Verwijderd

Topicstarter
ik blijf een 169.254.145.216 ip houden..
heb alle settings nu goed, iig zoals het hier verteld is :o

• Roamor
  • Niet online
En die andere PC's, krijgen die nu wel een ip in de 1 range?

Verwijderd

Topicstarter
Nee, als ik ipconfig /renew doe staat er dat er geen contact kan worden gemaakt met de dhcp server :o

• VisionMaster

VisionMaster

Security!

DevilsProphet schreef op vrijdag 29 februari 2008 @ 21:04:
[...]

Je kan de range bij een linksys router toch zelf kiezen? Ik zie dus niet wat het probleem is.
Die kan je prima kiezen, maar wat heb je er aan als er in een enkel broadcast netwerk (1 subnet) twee DHCP servers zijn? Beetje overkill en de twee DHCP server kunnen twee dezelfde leases uitgeven die kunnen overlopen, omdat ze hun databaseje niet zomaar met elkaar synchronizer.
Verwijderd schreef op vrijdag 29 februari 2008 @ 22:01:
Nee, als ik ipconfig /renew doe staat er dat er geen contact kan worden gemaakt met de dhcp server :o
en de LAN verbinding herstellen in je netwerk menu?
Weet je wat... forget it met DHCP.

Probeer de volgende instellingen in je LAN-verbinding in te kloppen:
code:
1
2
3
4
IP-adres:     192.168.1.11
Subnet-mask:  255.255.255.0
Gateway:      192.168.1.1
DNS:          192.168.1.1

Als dit niet werkt om te internetten, wantrouw ik je kabels :D

Daarna moet je al die instellingen uit kunnen zetten en kunnen vertrouwen op de DHCP service van je Tele2 router. Eventueel even testen door je PC of laptop direct (zonder de Linksys) aan je Tele2 router te hangen.

Ik vind het maar vaag :D

[ Voor 47% gewijzigd door VisionMaster op 29-02-2008 22:26 ]

Verwijderd

Topicstarter
Bovenstaande instellingen geprobeert, geen resultaat :(
En met mijn kabels is niks mis hoor, internet werkte vanmiddag nog!
Maar ik wil gewoon dat ik ook via mijn laptop naar mijn desktop kan, draadloos dus.

Hier nog een screenshot van mijn router status(niet tele2)
beetje raar lijkt mij?
Afbeeldingslocatie: http://conjobomama.nl/he.jpg

Heb natuurlijk release en renew al geprobeerd

• Roamor
  • Niet online
Tipje; er zit een screenshotknop op je toetsenbord. PrntScrn genaamd. ;)

Probeer eens een andere kabel ofzo? Want er staat toch niet iets fundamenteels verkeerd zo te zien.

Verwijderd

Topicstarter
heb geen internet op mijn pc weet je nog, doe dit allemaal via laptop!
en nee, weet zeker dat kabels oke zijn :(

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Verwijderd schreef op vrijdag 29 februari 2008 @ 22:44:
heb geen internet op mijn pc weet je nog, doe dit allemaal via laptop!
en nee, weet zeker dat kabels oke zijn :(
Ook je laptop heeft een PrtScrn toets hoor, misschien dat je die in combinatie met de Fn toets moet gebruiken... :)

Ik kan me niet voorstellen, dat als de instellingen goed staan ingesteld en je probleem daarmee nog niet is opgelost dat je daarmee ook uitsluit dat het niet een fysiek iets kan zijn.

Er is dus of iets fysiek aan de hand, of de instellingen heb je gewoon nog niet goed.

[ Voor 41% gewijzigd door CH4OS op 29-02-2008 22:53 ]

Verwijderd

Topicstarter
GJ-tje schreef op vrijdag 29 februari 2008 @ 22:50:
[...]
Ook je laptop heeft een PrtScrn toets hoor, misschien dat je die in combinatie met de Fn toets moet gebruiken... :)

Ik kan het me overigens ook niet voorstellen, dat de instellingen niet goed staan ingesteld, anders had het wel gewerkt, er moet dus als het echt niet werkt, iets fysiek aan de hand zijn... :)
Joh, dat meen je niet! thx voor de tip ouwe.
Ik kan nu wel naar mijn router(niet tele2) pingen vanaf mijn laptop, wat ik nog eerder niet kon.
Nu alleen nog internet zien te fixen, maar hoe?¿

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Verwijderd schreef op vrijdag 29 februari 2008 @ 22:53:
Joh, dat meen je niet! thx voor de tip ouwe.
Iets normaler mag ook wel... :)
Ik kan nu wel naar mijn router(niet tele2) pingen vanaf mijn laptop, wat ik nog eerder niet kon.
Nu alleen nog internet zien te fixen, maar hoe?¿
Doe voor de gein dan eens een tracert naar de tele2 dan, en kijken waar het signaal stopt? Dan weet je in ieder geval wáár je het probleem moet zoeken en als ik je zo hoor, tussen je niet-Tele2 en Tele2... :) En check ook je IP instellingen even...

Stel voor de gein anders even handmatig de IP instellingen in en stel als gateway je Tele2 in en zie wat er gebeurd?
Uiteraard met een 19.168.1.x IP-adres en als subnetmasker 255.255.255.0

[ Voor 18% gewijzigd door CH4OS op 29-02-2008 23:21 ]

• Shivan_20
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 22:35
Volgens mij is het niet het router/modem switch verhaal maar is het probleem Vista>XP en XP>Vista... Ik kan met Vista wel op XP komen, maar niet andersom. Tot nu toe ook niet een oplossing gevonden (maar moet eerlijk bekennen...ook nog niet gezocht)
Dus misschien ligt het niet aan je config van je netwerk, maar aan je instellingen van je account en toegangsrechten?!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Shivan_20 schreef op vrijdag 29 februari 2008 @ 23:23:
Volgens mij is het niet het router/modem switch verhaal maar is het probleem Vista>XP en XP>Vista... Ik kan met Vista wel op XP komen, maar niet andersom. Tot nu toe ook niet een oplossing gevonden (maar moet eerlijk bekennen...ook nog niet gezocht)
Dus misschien ligt het niet aan je config van je netwerk, maar aan je instellingen van je account en toegangsrechten?!
XP -> Vista (en vice versa) heeft, als ik het verhaal van de TS zo lees hier nergens mee te maken. Het zijn 2 hardware apparaatjes waar de PC of laptop 'doorheen' moet alvorens bij het internet uit te komen, wat niet lukt... :)

Mocht het trouwens wel lukken met vaste IP instellingen, dan krijg je denk ik geen goeie DHCP lease en heb je dat nog niet helemaal correct staan... :)

• VisionMaster

VisionMaster

Security!

GJ-tje schreef op vrijdag 29 februari 2008 @ 23:26:
[...]
XP -> Vista (en vice versa) heeft, als ik het verhaal van de TS zo lees hier nergens mee te maken. Het zijn 2 hardware apparaatjes waar de PC of laptop 'doorheen' moet alvorens bij het internet uit te komen, wat niet lukt... :)

Mocht het trouwens wel lukken met vaste IP instellingen, dan krijg je denk ik geen goeie DHCP lease en heb je dat nog niet helemaal correct staan... :)
Ik denk dat ik al een idee heb wat er mis gaat. De botte TS krijgt geen DHCP lease op zijn computers aan router 2, omdat ik nog steeds vermoed dat die tweede router de tele 2 router DHCP requests voor zichzelf gebruikt heeft.

Het laatste screenshot van de TS laat zien dat de LinkSys (niet-tele2 router) de DHCP request en response prima heeft ontvangen van de Tele2 router en voor zichzelf gebruikt. Of we hebben hier een firmware probleem ontdekt in deze router dat het een LAN port gebruikt als een WAN port., of de kabels zitten niet goed aan de niet-tele2 router. In andere woorden, ik vermoed dat de TS nog steeds een kabel in de WAN heeft zitten in de niet-tele2 router. Als dat echt niet zo is, dan zou ik alsnog die kabel loshalen en in LAN port 2 of 3 doen, just to be sure.

Ik kan me voorstellen dat de niet-tele2 router zelf ook prima de DHCP request stuurt naar de Tele2 router en voorzichzelf gebruikt. Beetje gek, want de niet-tele2 router zou een eigen administrative IP en een WAN IP moeten hebben en meestal is de administratieve (interne IP) alleen te veranderen in een ander statisch adres, dat weer gebruikt wordt voor zijn eigen DHCP instellingen.

Aan de TS:
Maak ons gek en maak een foto van de bekabeling aan de niet-Tele2 router, want als ik me niet vergis doet de Tele2 router precies wat het moet doen en ligt de fout enkelt om en rond (en mogelijk in) de niet-tele2 router.

In het wazigste geval kan je een verhaaltje knippen en plakken van onze reacties hier en terug naar de winkel om een 10 euro goedkopere Switch te kopen ipv een router. Je heb die functionaliteit niet nodig van een router als je 1 netwerk wilt hebben. Een router maakt per definitie twee netwerken/LAN's/subnet/broadcast domeinen.

Wikipedia: Router

[ Voor 8% gewijzigd door VisionMaster op 01-03-2008 11:16 ]

• redfox314
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 02-03 10:17
Ik denk dat je voor alle duidelijkheid een schematje zou moeten posten. Iets in de zin van (dit is wat het volgens mij zou moeten worden)

---internet--tele2modem/router/wireless AP
--(lanpoort)--niet tele2 router--(lanpoort)--pc
--(wireless)--laptop

de wan poort van de niet tele2router moet dus geen kabel hebben insteken.
verder de dhcp op je niet tele2 router uit.
Check de lampjes van de bijbehorende poorten. als de verbinding tussen je tele2router en niet tele2router niet brand heb je misschien een cross kabel nodig.
een verbinding test met de windows shares is GEEN goede netwerk test. Er kunnen daar veel te veel andere dingen mee mis gaan. gebruik ping.

*EDIT* een foto van je bekabeling is ook goed

[ Voor 3% gewijzigd door redfox314 op 01-03-2008 13:39 . Reden: outdated ]

Pagina: 1